מאמן עם שיטה: הרצוג ממצה את הפוטנציאל של נבחרת ישראל

אנדי הרצוג
אנדי הרצוג | אודי ציטיאט

המשחק בלטביה הראה פעם נוספת שהאוסטרי מגיע עם תוכנית מסודרת לכל משחק והיכולת הנוכחית רק מעוררת תיאבון, אך ככל הנראה הרגע החשוב ביותר היה הטלפון לזהבי, וקשה להאמין אם מאמן ישראלי היה לוקח את הסיכון

(גודל טקסט)

1.
עוד מוקדם לסכם את עידן אנדי הרצוג בנבחרת ישראל, אבל חשוב לרשום לפנינו שבבחירות הקרובות ב-17 בספטמבר צריך להוסיף לפתקי ההצבעה גם משאל עם קטן: מה היה הרגע הכי חשוב בעידן אנדי הרצוג – המינוי שלו או הטלפון שהוא הרים לערן זהבי. אני, למשל, לא יודע מה אצביע.

חבר סימס לי במהלך המשחק ש-20 שנה הוא לא ראה את נבחרת ישראל משחקת ככה. יכול להיות שהוא מגזים. היו חלקים במשחק בריגה שהנבחרת נלחצה לאחור, התקשתה מול נבחרת נגרים לטבית, ולא הצליחה לייצר מצב הבקעה נורמלי אחד חוץ מאלה שיצר לה ערן זהבי. ועדיין, יכול להיות שהחבר צודק. הביטחון שבו מצוידת נבחרת ישראל, הסגנון ההחלטי, הפסים בנגיעה, היציאה המהירה קדימה, החוכמה במשחק, ההנאה במשחק ומהמשחק, הם דברים שלא ראינו כאן הרבה מאוד זמן. אי אפשר לדעת אם זה יספיק, אבל עד עכשיו זה מעורר תיאבון.

ואת זה הביאו וילי רוטנשטיינר ואנדי הרצוג, ולמרות אנחת האכזבה שלכם מסדר האירועים במשפט הזה, אי אפשר שלא להחמיא למנהל הספורטיבי על התהליך שיצר, ואי אפשר שלא להתפעם מהקונספט המנצח של הרצוג.


מינויו של הרצוג היה אחד מרגעי המפתח של וילי רוטנשטיינר (אודי ציטיאט)

השבוע ציינו כאן 20 שנה לניצחון 0:5 על אוסטריה. עושים עוול למשחק הזה כשמקרינים ממנו רק היי לייטס. חשוב ללמוד על ההתפתחות של נבחרת ישראל במשחק ההוא כי היא התחילה אותו עם שני מצבים שהרצוג יצר לנבחרת אוסטריה. הרצוג היה שחקן עם פאסון גם כשכל אחד לידו נראה כמו אפסון. והפאסון הזה מחלחל לנבחרת ישראל.

האיש אמר במסיבת העיתונאים לפני המשחק שחשוב לתת גול מהיר כדי לשבור את הנחישות הלטבית. זה לא מטבע לשון, זו הייתה תוכנית המשחק. הרצוג הוא המאמן הראשון של נבחרת ישראל שמהרגע הראשון בעצם מגלה לך את כל הקלפים חוץ מאשר את השמות בהרכב, וגם אותם כולנו יודעים שבועיים לפני המשחק. הוא משחק 3-5-2 בדרך הנכונה, בתצורה המושלמת אליה לא הגיע אף מאמן שניסה את המערך הזה – עם שני שחקני כנף על קו האורך, במחצית המגרש. הרצוג שיחק בזמנו מול נבחרת ישראל הכי קטלנית שהייתה כאן, והוא הבין בדיוק לאן אפשר להגיע עם הכדורגלן הישראלי. נכון, ניצחנו בעבר 0:3 נבחרות מהדרג של לטביה בחוץ, אבל אף אחת מהן לא הייתה לטביה.

2.
והיה גם את הטלפון לזהבי. קשה להאמין שמאמן ישראלי היה נכנס לשדה המוקשים הזה אחרי זריקת סרט הקפטן. אבל הרצוג הוא לא ישראלי, וכמו המאמן הסלובני של לטביה, הוא נכנס ל- transfermarkt.com, ובדף של ערן זהבי לסתו נשמטה. שש שנים רצופות שהדבר המופלא הזה מחורר רשתות במספרים שרק יחידי סגולה – שכולנו מכירים – מסוגלים להם. והוא עושה את זה כמעט מדי משחק. ישראל כבשה 8 שערים בשלושת משחקי הפתיחה שלה בקמפיין מוקדמות יורו 2020, שבעה מהם הם של זהבי. הוא כבש בששת המשחקים, מאז שובו לנבחרת לפני כחצי שנה, תשעה שערים, כלומר הגדיל את הכמות שלו בנבחרת, הכמות השנויה במחלוקת, ב-150 אחוז. מעבר לכך שקשה לזכור מתי כבש שחקן ישראלי שני שלושערים עוקבים במשחקים רשמיים, קשה לזכור מתי כבש שחקן ישראלי שני שלושערים במשחקים רשמיים בכלל.

ולכן, אם הרמתם גבה לפני חצי שנה, על שובו של זהבי לנבחרת, הרצוג צריך להרים גבה את הרמת הגבה שלכם. איזה מאמן לא מזמין לנבחרת שחקן שכובש יותר מ-200 שערים בשש עונות? סרט קפטן זה דבר חשוב, אבל גם הסרט שחיינו בו כל כך הרבה זמן ועסק בשאלה למה זהבי לא מגיע לנבחרת.


קשה לזכור מתי שחקן ישראלי כבש שני שלושערים רצופים. ערן זהבי (אודי ציטיאט)

הרצוג בא ונתן לזהבי להיות מה שהוא, שזה בדיוק מה שצריך לעשות כדי לקבל את המספרים האלה. היה נדמה לכם שזהבי בעט אתמול יותר מדי פעמים לשער? נו, מה לעשות שרק הכדורים שלו נכנסים?

אני רק מקווה שאלון מזרחי יואיל בפעם הבאה שהוא כותב טור על ה-0:5, לאפשר לזהבי סוף סוף להיכנס להרכב ההוא.

3.
אבל הרצוג וזהבי לוקחים את הפוקוס גם מהשאר. צריך לומר: העובדה שאריאל הרוש נדרש רק מעט מאוד פעמים לגלות הרושיות, היא תוצר של משחק הגנה מדויק. לואי טאהא שלט בגבהים, ניר ביטון הוסיף מימד אחר, גם פעולות ההגנה של בן הרוש במגמת שיפור, ואפשר להוסיף את חטיפות הכדור של נאתכו. אז פרץ וכיאל לא היו בשיאם, אבל למעט פרקים קצרים מדי פעם, הנבחרת שלטה בנעשה במשחק, כאילו המשחק נערך ברמת גן. וחייבים להודות, שכבר הרבה זמן היא לא שיחקה באצטדיון חסר אווירה, כמו רמת גן, כפי שנראה אצטדיון דאוגבה בריגה. ושאלה יהיו הדאוגובות שלנו.


לא רק זהבי. כל הנבחרת משחקת נהדר (אודי ציטיאט)

ביום שני תחכה לנו פולין. מותר להפסיד לפולין, היא נבחרת גדולה בהרבה מישראל, ומותר להפסיד לה כי זה הפסד שנלקח בחשבון, ואפשר להפסיד לה כי גם אחרי הפסד כזה, לא אוסטריה ולא סלובניה יעברו אותנו בטבלה. גם התוצאות האחרות משחקות לטובת ישראל. ולכן, הביטחון שיצר הרצוג, המספרים שיוצר זהבי, והתוצאות שיוצרות שאר הנבחרות, יכולות לשחק לטובת הנבחרת גם בפולין.

בכל מקרה, אנחנו מאוד נהנים. יילמדו זאת מאות האוהדים הישראלים שהיו אמש בריגה.


מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי