חכמת סולומון: היהלום משחטאר עשוי להיות הקלף החשוב של הרצוג

מנור סולומון
מנור סולומון | שחטאר דונייצק, רשמי

השער בדקה ה-95 נגד אטאלנטה לא היה מקרי: מאז הגיע לאוקראינה, מנור סולומון רוכש את כבוד החברים על הספסל, המאמנים על הקווים והפרשנים באולפן. יוכין על הכישרון מפ"ת, שעשוי לעשות את ההבדל הערב נגד אוסטריה

(גודל טקסט)

בסגל שחטאר דונייצק למשחק ליגת האלופות נגד אטאלנטה בסן סירו בשבוע שעבר היו תשעה אוקראינים ושמונה ברזילאים אשר שניים מהם התאזרחו ונחשבים כעת אוקראינים. היה גם ישראלי אחד – והוא זה שהבקיע את שער הניצחון בדקה ה-95.

היה זה השער המאוחר ביותר של שחטאר בליגת האלופות בכל תולדותיה. למעשה, היה זה השער השלישי של שחטאר בזמן פציעות בצ'מפיונס, ועל שני הקודמים חתומים שמות גדולים למדי. דוגלאס קוסטה עשה זאת נגד בראגה ב-2010, לואיז אדריאנו שיחזר את ההישג נגד באטה בוריסוב ב-2014. הכיבושים שלהם היו, אגב, חסרי חשיבות, כי שחטאר הביסה את הפורטוגלים 0:3 ואת הבלארוסים 0:5. לפיכך, סולומון לא רק נכנס לרשימה מיוחדת, אלא גם חתום על השער הקריטי הראשון של שחטאר בתוספת זמן בליגת האלופות. לא רע.

הצטיינותו יוצאת הדופן של הקשר הישראלי מרשימה בעיקר כי ההתאקלמות הייתה קשה מאוד על הנייר. הפרשנים האוקראינים הופתעו מאוד כאשר הוחתם היהלום מפתח תקווה בתחילת השנה, כי הייתה זו רכישה לא אופיינית בלשון המעטה. בחדר ההלבשה הזה מדברים רק רוסית, אוקראינית ופורטוגזית. כל השחקנים אוקראינים או ברזילאים – והמצב הזה נמשך כבר זמן רב. יוצא דופן נוסף, אקס מכבי נתניה הניגרי לארי קאיודה, לא הסתגל ועזב. מבחינת שחטאר, ההימור על סולומון הוא חשיבה מחוץ לקופסא, והדבר מראה עד כמה מאמין בו המנכ"ל סרגיי פאלקין.

כובש נגד אטאלנטה. שער הניצחון הראשון של שחטאר בתוספת הזמן בצ'מפיונס (VINCENZO PINTO/AFP/Getty Images)
כובש נגד אטאלנטה. שער הניצחון הראשון של שחטאר בתוספת הזמן בצ'מפיונס (VINCENZO PINTO/AFP/Getty Images)

הספקנות הייתה רבה, אך סולומון הפגין גישה נכונה ובריאה מהרגע הראשון, ולא היסס להעלות ציפיות. הוא הצהיר כי ילמד אוקראינית ופורטוגזית – ואכן עומד ביעדים, לפחות בכל הקשור לתקשורת עם הברזילאים בקבוצה. כאשר לקח את החולצה מספר 19, הבהיר הישראלי: "זה היה המספר של ליאו מסי בצעירותו, ותמיד הערצתי אותו". כן, סולומון מדבר על עצמו בנשימה אחת עם מסי.

יש שיראו בך שחצנות מיותרת, אבל ההיפך הוא הנכון. שחקן צעיר שלא היה רחוק מחתימה במנצ'סטר סיטי לא צריך להתבייש. מדובר בחוצפה ישראלית בריאה שהיתה נחוצה במיוחד על מנת להבהיר כי סולומון לא מגיע על תקן שחקן עתידי. הוא רצה להפוך לבורג חשוב במערך כאן ועכשיו, וזו הסיבה בגללה העדיף מלכתחילה את שחטאר על פני סיטי, בה לא היה לו סיכוי להיות בסגל הראשון.

הבחירה הזו מתבררת כמוצלחת במיוחד, ואפילו חילופי המאמנים לא הפריעו לנסיקה של הישראלי. הוא הוכיח את עצמו כבר בחודשים הראשונים בהדרכתו של פאולו פונסקה הפורטוגלי, והפרשן אלכסנדר סופקו העיר באפריל: "מאז הגעתו של סולומון, משחקה של שחטאר הפך לקבוצתי יותר ומהיר יותר. הוא מצליח להשפיע על הקבוצה לטובה". זה נגמר עם דאבל – אליפות וגביע שהיוו באופן טבעי תארים ראשונים בקריירה של סולומון. פונסקה עזב בקיץ לרומא, אך מחליפו לואיס קסטרו סומך על סולומון אפילו יותר. לא במקרה הביע הישראלי עצמו סיפוק במהלך מחנה האימונים בקיץ: "יש צוות מקצועי חדש, והטקטיקה השתנתה, אבל אנחנו מנסים להתאים את עצמנו מהר ככל הניתן, ומרוצים מהקצב", הוא העיד.

סולומון בשחטאר. הפריצה הפכה לסימן ההיכר שלו (האתר הרשמי)
סולומון בשחטאר. הפריצה הפכה לסימן ההיכר שלו (האתר הרשמי)

בסופר-קאפ נגד היריבה המושבעת דינאמו קייב, אשר פתח את העונה, היה סולמון בהרכב, הוחלף כאשר הדאבליסטית היתה ביתרון וצפה מהספסל במהלך שהוביל לניצחון היריבה. אולי היה בכך רמז, כי במשחק העונה הראשון מול דינאמו קייב באוגוסט כבר השלים סולומון 90 דקות, ובישל באמנות שער מרהיב של מרלוס בעקב. הוא עשה זאת בפריצה סוחפת באגף הימני, בפעולה שהפכה לשגרתית עבורו באוקראינה – שילוב של מהירות מסחררת, שליטה מצוינת בכדור וחוסן פיזי עליו הוא עובד בשנה האחרונה.

העיתונאי אנדריי קיזילוב מספר: "סולומון הרבה יותר טוב מהברזילאים בקבוצת הגיל שלו בקבוצה, והשער נגד אטאלנטה חיזק עוד יותר את מעמדו בקבוצה". עמיתו איליה נוביקוב טוען: "אצל קסטרו, הוא משובץ כמעט תמיד באגף הימני, וזה הולך טוב. הוא התאקלם במועדון מהר יותר בהשוואה לברזילאים בני גילו. בזמן האחרון הוא לא רק מסייע לכוכבים הגדולים, אלא גם לוקח אחריות על עצמו. ההתקדמות שלו מצוינת".

לפי עדויות העיתונאים האוקראינים, הישראלי הוא דמות פופולרית בחדר ההלבשה, וזה לא דבר של מה בכך בהתחשב בהיותו השחקן היחיד שלא מדבר רוסית או פורטוגזית כשפת אם. לעתים תכופות, הוא גם זה שמשמיע את ההצהרות האופטימיות בתקשורת. לקראת המפגש מול קייב, טען סולומון: "יהיו עוד משחקים רבים נגד דינאמו, ונשתדל לנצח בכולם". לקראת הביקור בסן סירו הבהיר הישראלי: "תיקו לא יספק אותנו. מול קבוצות כמו אטאלנטה או דינאמו זאגרב, אנחנו מצפים מעצמנו לנצח". אמר – וקיים בזכות שער אירופי ראשון בחייו.

נגד סלובניה. הישראלי המסקרן ביותר (אודי ציטיאט)
נגד סלובניה. הישראלי המסקרן ביותר (אודי ציטיאט)

את הזרקור העדיף הישראלי להפנות לעבר המבשל הברזילאי דודו, לו הבטיח לקנות מספר בקבוקי בירה כדי להודות על המסירה המושלמת. החברים התרכזו דווקא בשבחים לסולומון. "השער הזה מגיע למנור כי הוא מוסיף לנו המון בכל משחק, הן כאשר הוא פותח בהרכב והן כאשר הוא עולה מהספסל", אמר השוער אנדריי פיאטוב. המנטליות הנכונה של סולומון באה גם כאן לידי ביטוי. הוא רואה את עצמו כחלק אינטגרלי מהסגל, אך לא מצפה לשחק באופן קבוע בכל התמודדות, ותמיד מוכן לעשות את ההבדל כמחליף במידת הצורך.

השער הדרמטי באיטליה העלה אותו לכותרות ברחבי היבשת, ולמפגש מול אוסטריה מגיע סולומון כשחקן הישראלי המסקרן ביותר. ערן זהבי הוא הכוכב האולטימטיבי, אך בגילו הוא לא יקבל הזדמנות שניה בליגה אירופית בכירה. עבור סולומון בן ה-20, השמיים הם הגבול, והוא מוכיח על בסיס שבועי את כישוריו. הוא מגיע לקרב הגורלי בווינה במצב רוח נהדר, ועשוי להיות הקלף החשוב ביותר של אנדי הרצוג.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי