כשסר אלכס פרגוסון כיכב ברמת גן: בחזרה ליום בו סקוטלנד שיחקה בישראל לפני המלחמה

אלכס פרגוסון
אלכס פרגוסון | Kent Gavin/Mirrorpix/Getty Images

כשרוחות מלחמה נשבו ב-1967 ברחבי הארץ, כ-25 אלף צופים הגיעו לבושים במדי חאקי וראו את אחד מגדולי המאמנים בהיסטוריה כובש מול ויסוקר, לפני שכל הכדורגל נעצר ברגע

(גודל טקסט)

נבחרת ישראל אמורה לשחק בגלאזגו ב-26 במרץ נגד סקוטלנד במגרת פלייאוף יורו 2020, אך בימים אלו נראה שהמשחק הגורלי עבור הנבחרת יידחה למועד אחר, כשרק ביום שלישי הקרוב אופ"א תוציא את ההודעה הרשמית עם כל החלטותיה. בראייה היסטורית ובדמיון די גדול לסיטואציה הנוכחית עם התפשטות נגיף הקורונה, ליגת העל נעצרה בפעם הקודמת בשל פרוץ מלחמת ששת הימים ביוני 1967, כאשר שלושה שבועות לפני פגשה ישראל את סקוטלנד באצטדיון רמת גן והפסידה 2:1 לבריטים. 

רוחות של מלחמה נשבו במדינת ישראל באותה תקופה, במיוחד לאור הכרזות ברורות של ג'אמל עבדול נאצר, נשיא מצרים דאז. בזמן שתושבי המדינה כבר החלו למגן את בתיהם, נבחרת סקוטלנד הגיעה ארצה למשחק ידידות, זאת במסגרת מסע משחקים שנמשך לאחר מכן גם בארצות הברית.

ב-16 במאי עלתה האורחת לכר הדשא באצטדיון הלאומי, ביחד עם המנג'ר המפורסם בובי בראון, כשבקישור שלו הוא הציב את אלכס פרגוסון בן ה-25, אז קשרה של דנפרמליין הסקוטית ולימים גדול המנג'רים בתולדות הכדורגל האנגלי.


סר אלכס פרגוסון ב-1967 (Central Press/Getty Images)

את נבחרת ישראל אימן מילובאן צ'יריץ' היוגוסלבי, שפתח במשחק בין היתר עם רובי יאנג כקפטן הכוכב גיורא שפיגל. שייע פייגנבויים אייש באותו משחק את עמדת המגן הימני, כשרק לאחר מכן הוא החליף את תפקידו לחלוץ. כ-25 אלף צופים נכחו באותו משחק, כשרובם לבשו מדי חאקי של צה"ל בשל גיוס העם לכוננות המלחמה. המשחק עצמו התנהל באופן שוויוני מאוד, כאשר ווילי מורגן מברנלי האנגלית הכניע את יצחק ויסוקר בדקה ה-22.

עוד לפני הירידה למחצית ישראל חזרה למשחק, לאחר ששפיגל חטף את הכדור משחקי ההגנה הסקוטית, התקדם לעבר השער של הארי תומסון, ובעזרת יכול אישית נהדרת עבר את השוער והשווה את תוצאת המשחק. כאמור, פרגוסון נכח במשחק ובלט בו בזכות מספר רב של בעיטות מסוכנות מרגלו לעבר השער הישראלי. בדקה ה-83 פרגוסון המוכשר גם הכריע את המשחק, לאחר שעלה נהדר לכדור גובה ונגח לתוך הרשת של ויסוקר.

ביום למחרת, התקשורת הישראלית ביטאה בעיקר את רגשות האכזבה מהמשחק נגד הסקוטים. בהמשך השנים ולאחר מספר מלחמות, נבחרת ישראל פגשה את הסקוטים שוב ב-1981 במסגרת מוקדמות גביע העולם והפסידה בשני המפגשים. כחמש שנים לאחר מכן נפגשו הנבחרות פעם נוספת במסגרת ידידותית ברמת גן, ופעם נוספת גם נרשם ניצחון עבור האורחים.



מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי