"תמיד תהיה לנו מקסיקו": מסע לרגע השיא של הכדורגל הישראלי

play
קלדרון היה אמור להימנות עם ה-11 האלה. נבחרת ישראל בתחילת שנות ה-70 | משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
נבחרת ישראל עומדים מימין: יוחנן וולך, מיקו בלו, שרגא בר, צבי רוזן, רוני שורוק, יצחק ויסוקר. כורעים מימין: יצחק שום, אלי בן רימוז', מוטל'ה שפיגלר, שייע פייגנבוים, משה רומנו 01:12

מסע תיעודי-ספורטיבי חוזר לרגע השיא של הכדורגל הישראלי מקום המדינה ועד היום - ההופעה היחידה של נבחרת ישראל במונדיאל. דוקו ספורט של כאן 11 וערוץ הספורט, שידור ב - 16.5.2024 בכאן 11 וכאן BOX

(גודל טקסט)
נבחרת ישראל עומדים מימין: יוחנן וולך, מיקו בלו, שרגא בר, צבי רוזן, רוני שורוק, יצחק ויסוקר. כורעים מימין: יצחק שום, אלי בן רימוז', מוטל'ה שפיגלר, שייע פייגנבוים, משה רומנו
קלדרון היה אמור להימנות עם ה-11 האלה. נבחרת ישראל בתחילת שנות ה-70 | משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית

כאן, תאגיד השידור הישראלי, וערוץ הספורט משיקים את "תמיד תהיה לנו מקסיקו", סדרה בת 5 פרקים המאחדת כמעט את כל שחקני הנבחרת מאליפות העולם בכדורגל במקסיקו 1970, כל אחד וסיפורו, בשילוב קטעי ארכיון מאוצרות רשות השידור וקטעים נדירים בצבע, מארכיון פיפ"א. כל זאת מבית ההפקה של ערוץ הספורט.

הפרשן ואיש הספורט עפר שלח וההיסטוריון והסופר ד"ר עומר עינב מביאים את הסיפור שלא סופר, מהתחלה ועד הסוף, ובוחנים את השאלות שמלוות אותנו כבר חצי מאה מאז הקמפיין ההיסטורי ההוא: איך זה קרה לנו אז, למה זה לא מצליח לנו מאז, ומתי כבר זה יקרה שוב?

הסדרה עוקבת אחרי נבחרות ישראל בכדורגל מימי קום המדינה ועד לימינו אנו, בדגש על הנבחרת המיתולוגית של המאמן עמנואל שפר שהרכבתה החלה באמצע שנות השישים: ימיו הראשונים של ענף הכדורגל בישראל והמעבר בין המעמד החובבני למקצועי; ההתברגות בטורנירים יבשתיים; זריחתם של צמד השי"נים – שפיגל ושפיגלר; וההיסטריה סביב הצלחת הנבחרת בצל המציאות הביטחונית בארץ.

דרך הסיפור של הנבחרת ההיא, מביאים שלח ועינב סיפור שיש לו נגיעה גם לתהליכים ולמצב הרוח של היום: סיפור של מדינה שבין מלחמות וניצחונות; של מדינה שעוברת מעולם ספורט של קולקטיב ואידאלים פוליטיים, שבו לדבר על כסף נחשב לגס ונחות, לעולם ספורט אינדיבידואליסטי ומונע כלכלית; מישראל של נראטיב אחד, בעיקרו יהודי, גברי ואירופאי, לישראל של הרבה נראטיבים ומתחים בין זהויות. כל זה משתקף דרך הנבחרת, התקשורת שסביבה, ומקומו של הכדורגל כתופעה חברתית עוצמתית.

לצד כל אלה, עוסקת הסדרה בתקשורת הספורט, בכדורגל כמכשיר קולט עלייה, בגיאופוליטיקה של שנות השישים והשבעים, בהשפעתן הפנימית של אגודות הספורט הפוליטיות על הענף, ובהיעדר חזון, תקציב ומתקנים, שאפיינו את עשורי השפל בהישגים, שפל שנמשך עד לימינו אנו.

תומר תורג'מן – מנכ"ל ערוץ הספורט: "אנו נרגשים לקראת עליית הסדרה, הסיפור המיתולוגי של מקסיקו 70' מעולם לא הובא לחובבי הספורט בישראל כפי שיוצג בסדרה זו לראשונה, מדובר במסמך מרתק. מודים לשותפינו מתאגיד השידור הישראלי על הדרך המשותפת."

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי