איתן טייב נזכר במשחק השרוכים: "הכל פייק אחד גדול"

איתן טייב, אישטוון האמר, מאיר כהן | עדי אבישי

כמעט 23 שנים אחרי המשחק שלא יישכח לעולם, מספר אחד הסמלים של בית שאן על הבחירה להיעלם, העליהום שעבר עליו והאשמים בו, הבחירה להתנתק מכדורגל אחרי מספר משרות אימון והאם הוא מצפה לסולחה מהפועל ת"א?

(גודל טקסט)

יותר מעשרים שנה עברו מאז אחד האירועים הבלתי נשכחים של הכדורגל הישראלי מאז ומעולם. התאריך הוא ה-2 במאי 1998, הפועל בית שאן מארחת את בית"ר ירושלים למשחק שלימים ייקרא "משחק השרוכים". מעל שני עשורים שהמשחק הזה עדיין מעורר אמוציות, גם בקרב אוהדים וגם בקרב אדם אחד שהקריירה שלו מתחלקת ליום שלפני אותו משחק וליום שאחריו.

איתן טייב היה בלם הפועל בית שאן באותו משחק לפני כמעט 23 שנה, אבל לדבר על אותו יום הוא עדיין מתקשה עד מאוד: "לא רוצה להיכנס לזה, קשה לי לחשוב על האירוע הזה", אומר מראש טייב בראיון כדי לשמוע מה עובר עליו בימים אלו – ובסוף דיבר על הכל.

טייב עובד כיום בעיריית נצרת ונחשב לעוזרו של ראש העיר. למשך השנים אימן קבוצות מליגה א', אבל לאחרונה החליט להשאיר מאחוריו את תחום האימון.

מה באמת היה במשחק הזה?

"זה היה פייק אחד גדול ומי שעמד מאחוריו הצליח במשימה שלו. אלו היו שקרים של התקשורת, אז היה לה כוח בלתי רגיל והיא הצליחה להרוס אותי".

איתן טייב | יוסי אלוני

בחרת להיעלם?

"נעלמתי מכיוון שהבנתי שזאת לא המשבצת שלי. הבנתי שהעליהום כלפיי נמשך וידעתי שזה מחזיר אותי למקום שאני לא רוצה לחזור אליו".

ועדיין, כמעט 23 שנה אחרי זה ואתה עדיין מקבל תגובות קשות

"התגובות ברחובות בבית שאן היו בעדי, כי אנשים ידעו שהאמת שונה, אבל העליהום מצד אוהדי הפועל תל אביב והתקשורת היה אחר. קיבלתי לאורך שנים תגובות קשות ואיומים עליי ועל משפחתי".

כיצד התמודדת עם השירים של אוהדי הפועל ת"א?

"התקשורת דאגה להשמיע את השירים המכוערים של אוהדי הפועל תל אביב. זאת הייתה פגיעה ישירה בי ובמשפחתי".

איתן טייב – כותרת מעריב, משחק השרוכים | אלבום פרטי

היו חברים שתמכו בך אז מעולם הכדורגל?

"לא היו הרבה ואני לא רוצה להיכנס לשמות. היו מאמנים שעזרתי להם לאורך הקריירה שלי ככדורגלן, בכלל עזרתי לאנשים שהיו מגיעים לבית שאן, אבל כאשר קרה המקרה אז לא שמעתי מאף אחד. אני פוגש היום אנשים שמדברים בצורה מכובדת על הקריירה שלי ובעיניי סוף שנות התשעים בכדורגל הישראלי הייתה אחת התקופות מאז ומעולם והייתי חלק מהתקופה הזאת עד למקרה. אני יכול להגיד שנשארתי חבר קרוב עם שחקן ששיחק איתי, שמעון דנן".

זה פגע בקריירה שלך?

"ללא ספק. הייתי באותה עונה עם 14 שערים מעמדת הבלם ואני לא חושב שיש לזה תקדים. לצערי היו המון אנשים שדאגו לטרפד לי מעבר לקבוצה אחרת והיו לי אינסוף הצעות".

מה היית עושה שונה בדיעבד?

"באותם זמנים לא היה מה לעשות ולא הייתה אפשרות להצטדק, כי התקשורת כולה הייתה לטובת הפועל תל אביב. היום המדיה השתנתה ואם זה היה קורה היום, אז זה היה שונה לחלוטין. לא היו מצליחים לעשות את אותו עליהום. אז היו לא מעט מאמנים שמנעו ממני להצטרף לקבוצות בכירות, אבל אלו היו מאמנים שפנים שאני לא רואה אותם היום בנוף של הכדורגל".

| בן אוסקר

טייב, כפי שגם אמר כאן, נשאר אהוד על ידי תושבי בית שאן וגם שמר על נאמנות. הוא היה ב-15 השנה האחרונות חבר הנהלה בהפועל בית שאן, מנהל מקצועי של מחלקת הנוער במכבי בית שאן ולאחר מכן באותו התפקיד בהפועל בית שאן מסילות וב-2011/12 קודם לעמדת עוזר המאמן של הקבוצה הבוגרת. עונה לאחר מכן הוא כבר שודרג לעמדת המאמן הראשי של הפועל בית שאן מסילות, שב לעמדות אחראי מחלקות הנוער ועזב לראשונה ב-2014/15 לטובת משרת המאמן בהפועל מגדל העמק. טייב גם עבר לאיחוד בני כפר קרע ב-2016 ותפקידו האחרון היה כאמור ב-17/18, אז סגר מעגל שוב כמאמן הפועל בית שאן מסילות.

יש רצון לחזור לאמן כדורגל?

"אין בי שום דחף. אני שומע ומדבר היום עם שחקנים, רוצה לראות כדורגל טוב ומפרגן איפה שאני יכול כי אני לא מסוג האנשים האלה שיישבו ממורמרים בבית. הייתי ברמות הגבוהות כשחקן, אבל כמאמן הבנתי שיכולת ההשפעה כבר לא כמו בעבר ויש הרבה מינויים של תפקידים בקבוצות שלא מבינים ואין להם שום יכולת. אני רואה לא מעט מאמנים בליגת העל שרק מנסים לשרוד כל חודש מחדש וכאשר אני רואה את המבטים שלהם במגרשים, אז אני מבין שזה מאחוריי".

מישהו מהפועל תל אביב התנצל בפניך לאורך השנים?

"מעולם אף אחד לא התנצל בפניי. האמת? אני גם לא מחכה להתנצלות של אף אחד".

מה בכל זאת תהיה סגירת מעגל עבורך?

"אני לא בן אדם נקמן ואני לא מחכה לנפילה של מישהו. אני לא רואה שתהיה כאן סגירת מעגל ומעדיף לא להתעסק בסיפור הזה יותר".

שחקני בית שאן, איתן טייב | דני ברנר

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי