"הכדורגלן מלידה" שנפל במצור על ירושלים: לזכרו של פנחס פידלר

פנחס פידלר משמאל נגד נבחרת מצרים במוקדמות מונדיאל 1934 | פרטי

שחקן נערץ שמעולם לא סירב לאימון ולמשחק, אהוב על ידי הפקידות הבריטית הגבוהה בשל יכולתו המופלאה ב"מכבי חשמונאי ירושלים" וחבר "ההגנה": סיפורו של הכוכב שנהרג מפגז ירדני כשבועיים לפני הכרזת העצמאות

(גודל טקסט)

בכ"ב בניסן, 1.5.1948, נפל פנחס פידלר בשכונת קטמון בירושלים כתוצאה פגז ירדני. בתוך שעות נפוצה הבשורה המרה אודות נפילתו של אחד מגדולי הכדורגלנים בארץ ישראל של אותם הימים.

פנחס פידלר היה שחקן "מכבי חשמונאי ירושלים" כאשר נפל בזמן המצור על ירושלים כשנמנה על מגני העיר כחבר "ההגנה". עם היוודע דבר מותו, ירד אבל כבד על ארץ ישראל הקטנה כאשר שמו של הכדורגלן הלוחם נוסף לרשימת ספורטאים נופלים אחרים. פנחס פידלר היה בן 37 במותו והוא נהרג כשבועיים לפני הכרזת העצמאות על ידי דוד בן גוריון. תחילה נקבר פידלר  בבית העלמין בסנהדרייה, אך כעבור שלוש שנים הועברו עצמותיו למנוחת עולמים לקבר בבית הקברות הצבאי בהר הרצל בירושלים.

פנחס פידלר נולד ב-1911 במצרים, בעיר פורט סעיד. עם סיום מלחמת העולם הראשונה בשנת 1920 עלה עם משפחתו לארץ ישראל והמשפחה השתקעה בירושלים. כנער צעיר הצטיין בספורט ונרשם למועדון מכבי ירושלים. פידלר החל לשחק בקבוצת "הצבי", אחת משלוש הקבוצות שהרכיבו את המועדון וב -1925, לאחר איחוד שלוש הקבוצות הירושלמיות, נולדה הקבוצה ההיסטורית והמופלאה ביותר שלה – "מכבי חשמונאי ירושלים".

"כדורגלנים מלידה" הם זן נדיר וכזה היה פנחס פידלר. היו לו כל התכונות הדרושות לשחקן מעולה: יכולת פריצה מסחררת, כדרור מעולה, שליטה מושלמת בכדור, ראיית משחק ותנועות גוף שהיו מוציאות את היריב משווי משקלו, אך למרות זאת פידלר ראה בכדורגל עיסוק ספורטיבי מהנה ואהוב ותו לא. לפרנסתו עבד במחלקת המדידות של המנדט הבריטי בירושלים והיה נערץ על הפקידות הבריטית הגבוהה בשל משחקו המופלא במדי "מכבי חשמונאי ירושלים".

פידלר היה מצעירי הקבוצה אשר למשחקיה נהרו אלפי חובבי כדורגל בכללם חובבי כדורגל בריטים רבים. הוא אהב לשחק כדורגל, אהב את האימונים ומעולם לא החמיץ יום אימונים. למעשה, כך עשה גם  עם חובבי הכדורגל האנגלים במקום עבודתו או לבד במגרש הסמוך לשכונת הכורדים. מאמנה של קבוצת "מכבי חשמונאי ירושלים" באותם ימים היה בלה "רוזי" רוזנברג שהיה גם משחקניה הבולטים. היה זה "רוזי" שהציב את פנחס פידלר בעמדת המגן השמאלי בעיקר, לצדם של אגדות כדורגל ירושלמים וארץ ישראלים כמו עקיבא "דוצי" צובנר, מימון עמיאל, אפרים סלנט, שמואל שמעוני, יחיאל מרגובסקי, ישראל ועובדיה ליפקין, שמואל לוי והשוער האנגלי פט ג'נינגס שהיה נהגו האישי של הנציב העליון הבריטי. במהרה הפך פידלר לאחד ממנהיגי הקבוצה והכול ידעו להעריכו על המגרש ומחוצה לו בזכות רצינותו, יושרו, הגינותו וכושר המנהיגות שלו.

"מכבי חשמונאי ירושלים" יצאה לשחק בלבנון ובמצרים ופידלר זכה לשבחים על משחקו ותכונותיו ככדורגלן. משחקי "הדרבי" נגד קבוצת המשטרה הבריטית בירושלים משכו אלפי צופים, כמו גם המשחקים הלוהטים נגד מכבי והפועל תל-אביב. שתי הקבוצות מתל-אביב זכו לקבל את פידלר כשחקן חיזוק מדי פעם למשחקי רעים נגד מועדונים מלבנון, מצרים ומועדונים מאירופה. באחד ממפגשי גביע ארץ ישראל נגד מכבי תל-אביב הופסק המשחק באשמת מספר שחקני "חשמונאי ירושלים". כעבור מספר ימים הגיע פנחס פידלר יחד עם עקיבא צוובנר לאימון מכבי תל-אביב, התנצל בפני הקבוצה ודחה הצעה לעבור ולשחק במכבי תל-אביב.

פנחס פידלר שלישי משמאל עם נבחרת מצרים | פרטי

ב-1932 שותף פידלר בנבחרת ארץ ישראל במשחקי המכבייה הראשונה. השיא היה כאשר נבחר על ידי מאמנה של נבחרת ארץ ישראל, שמעון לומיק, למשחקי מוקדמות אליפות העולם של 1934 באיטליה נגד נבחרת מצרים. פידלר שיחק בעמדת המגן השמאלי במפגש התבוסה למצרים בקהיר שתוצאתו הייתה 7:1 למצרים ושותף גם במשחק הגומלין בתל-אביב בו ניצחה שוב נבחרת מצרים את נבחרת ארץ ישראל, 1:4 בדרך לאליפות העולם באיטליה.

בעת בו שהתה הנבחרת במצרים לרגל משחק ידידות נגד נבחרת אלכסנדריה, דחה פידלר הצעה לחתום על חוזה מקצועי תמורת שכר חודשי עצום במושגי אותם ימים של עשר לירות מצריות, דירה מפוארת ועבודה במחלקת המדידות האנגלית בעיר אלכסנדריה. גם הלחץ שהופעל עליו מצד הקהילה היהודית הענפה בעיר לא שכנע אותו והוא שב לירושלים.

עיתונאי הספורט הירושלמי הוותיק מאיר גבאי, נכח כילד במשחקי הכדורגל של קבוצת "חשמונאי ירושלים", סיפר בעבר לאתר ההתאחדות לכדורגל: "כבר חלפו דורות של שחקנים שהלכו ובאו במרוצת השנים. הכרתי כוכבי כדורגל רבים מאז שנות השלושים כאשר אני מהרהר באותם כדורגלנים גדולים, תמיד עומדת לעיני דמותו של פנחס פידלר על מגרשי הכדורגל של ירושלים ואני שב ונזכר בהופעותיו המזהירות והבלתי נשכחות. פידלר שבה את לבנו בהופעתו המיוחדת שהייתה מעל לכולם. כאשר  נגע בכדור היה נדמה שהבעיטות, הנגיחות והריצה שלו הן מוסיקה" .

ב-1936 נסגרה "מכבי חשמונאי ירושלים" ורוב שחקניה למעט צוובנר ופידלר פרשו. קבוצות ההמשך של החשמונאים הייתה מכבי "הצבי" ירושלים ומכבי "בר כוכבא" ירושלים בשורותיהן המשיך פנחס פידלר לשחק ולהצטיין גם בשנות הארבעים. פידלר נישא לשושנה שטרן, ילידת שכונת נווה צדק, נינתו של רבי שמואל הומינר מבוני השכונות הראשונות מחוץ לעיר העתיקה בירושלים. לפנחס ושושנה פידלר נולדו שני בנים ישעיהו וירון. כיום חיים השניים, פרופסור ישעיהו פידלר וירון פידלר, בארה"ב.  

בשנות ה-40, במהלך מלחמת העולם השנייה, שהו בארץ ישראל רבבות חיילי בנות הברית ונערכו כאן משחקי כדורגל נגד נבחרות הכדורגל של הצבא הבריטי במזרח התיכון. קבוצות כמו "הוונדררס" ו–"קורינטיאס" ששיחקו נוכח 20 אלף צופים באצטדיון המכבייה נגד נבחרת ארץ ישראל בשורותיה שיחק פידלר עם כוכבי כדורגל נוספים בני התקופה כמו יוסף מירמוביץ', אלי פוקס, אייזיק צ'צ'יק ושמואל בן דרור אשר הפכו לאגדות הכדורגל של המדינה שבדרך.

פנחס פידלר
פנחס פידלר | ספורט1

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי