המהומות ברחובות, הפוסטים של השחקנים ועתיד המדינה: עמאשה בראיון

עמאשה. חוזר לצפון?
עמאשה. | צילום: ערן לוף

העימותים בערים המעורבות ("אסור לתת לעבריינים במה, הם לא מייצגים אותנו"), הטירוף ברשת ("למה לפגוע באחר?") והמסר למקבלי ההחלטות ("תוציאו אותנו לרחובות, אפשר אחרת"). החלוץ כואב את המצב

קבוצות: מכבי חיפה
(גודל טקסט)

בעיצומה של ההסלמה מול החמאס והעימותים הקשים בערים המעורבות, ישראל נמצאת בפילוג שלא זכור כמותו. אחד הסמלים הגדולים לדו קיום במדינה לאורך השנים היה הכדורגל, בו כמעט תמיד היה כבוד רב בין שחקנים יהודים לערבים. לא מעט שחקנים מהמגזר הפכו לאהובים על ידי האוהדים של המועדונים הגדולים, ביניהם ויאם עמאשה ששיחק עם מכבי חיפה בליגת האלופות.

בגיל 35, מנסה עמאשה להעלות את מ.ס טירה לליגה הלאומית, כשבקרוב מצפה לו ולקבוצתו משחק גורלי בגמר המחוזות מול מכבי קביליו יפו. בינתיים, הוא העניק ראיון מיוחד לספורט1 והתקשה להסתיר את הכאב הגדול מהמצב הקשה במדינה: "זה מצער אותי, קשה לי", הוא מספר.

מה דעתך על הפרעות המדינה?
"אנחנו גרים באותה מדינה, אוכלים, עובדים ולומדים ביחד. כואב לי מאוד. אני וחבריי מעולם הכדורגל צריכים לפעול. אני מצפה מגופים כמו ההתאחדות לכדורגל ואחרים שיגייסו יהודים וערבים, אנשים שפויים, שייצאו לרחובות, ילכו יד ביד ויסבירו לכולם שאפשר גם אחרת. אסור לחכות, אסור לתת לעבריינים משני הצדדים את הבמה, מדובר בקומץ קטן שלא מייצג לא את היהודים ולא את הערבים. מי שלוקח את החוק לידיים הוא עבריין. קשה לי להבין איך הגענו למצב הזה. אותם פורעים יוצאים לרחובות ומקבלים ביטחון מהסיקור הנרחב. אני מצפה מהגופים הגדולים לא להמתין ולעשות מעשה שיעיד על האחדות שיש כאן".

עמאשה. מתח את השריר האחורי
עמאשה. מתח את השריר האחורי | צילום: ערן לוף

נתקלת בפוסטים של כודרגלנים משני הצדדים?
"האמת, אני לא יודע אם הרשתות החברתיות הן יתרון או חסרון. כל אחד כותב את מה שהוא מרגיש. אם מישהו מעלה פוסט שפוי שלא פוגע באחר, זה בסדר וזו זכותו, לכל אחד מתר להביע דעה, אבל חשוב שהפוסט יהיה אינטליגנטי ומאחד. אני מסתכל על נבחרת ישראל ורואה דיו קיום בין יהודים לערבים, זה משפיע על אוהדים שרואים את המשחקים. לאורך כל הקריירה שלי שיחקתי עם יהודים ונוצרים, תמיד הייתה בינינו אחדות. אני חוזר שוב – אני מצפה מההתאחדות לפעול".

.
אם היית מקבל החלטות, מה הדבר הראשון שהיית עושה?
"מוציא את כל הספורטאים המוכרים משני הצדדים לרחוב, הם צריכים להראות לאנשים שיושבים בבית תמונות אחרות. פוליטיקאים? זה לא הזמן להסתכל ולדבר עליהם, אלא להיות ביחד – מלוכדים. אני בטוח שנחזור לחיות בדו קיום כמו שהיה עד לפני כמה ימים, כי קומץ של עבריינים לא מייצג אותנו. אלימות היא לא הפתרון וזה המסר שאני בוחר להעביר לחבר'ה הצעירים שיוצאים לרחובות. אסור לנו להגיע לסיטואציה כזו, בשום מקרה שלא יהיה. יהודים נוהגים לומר 'יהודי לא הורג יהודי', אז אני רוצה ברשותך לחדד 'ישראלי לא הורג ישראלי'".

לסיום, מכבי חיפה בדרך לאליפות ראשונה מזה עשור. אתה צופה במשחקים?
"אני אוהד מכבי חיפה וכמובן שאני עוקב אחרי כל משחק ומתרגש עד דמעות מכל ניצחון. אני מקווה שלא יהיו תקלות ושהעונה הזו תהיה שלנו. אני רוצה לאחל ליעקב שחר – שחגג לא מזמן יום הולדת 80 – בריאות ואושר. אני שמח שהוא ממשיך לגרום אושר לעשרות אלפי אנשים. לאורך השנים שחר סימל את קיום, הוא אחד האנשים המשפיעים ביותר בנושא הזה. הלוואי שהיו בישראל עוד אנשים שנרתמים למען זה כמוהו".

יעקב שחר | אריאל שלום

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי