כוכב אדום, בלגראד: הקבוצה החדשה של ורד

אוהדי הכוכב האדום. החברים החדשים של ורד
אוהדי הכוכב האדום. החברים החדשים של ורד | צילום: האתר הרשמי של הכוכב האדום

זיו מכיר לנו את הקבוצה השנייה של העיר ומזהיר מהאולטראס של היריבה

(גודל טקסט)

עידן ורד הוא הישראלי הראשון שישחק בליגה הסרבית אי פעם, והוא הגיע למקום הכי משוגע בעולם. הדרבי בין הכוכב האדום ליריבה השנואה, פרטיזן בלגראד מכונה "הדרבי הניצחי" ונחשב לאחד הסוערים באירופה. בבריטניה דירגו את הדרבי כרביעי הכי סוער בעולם, אבל נראה שהוא אפילו מדורג גבוה יותר.

 

האולטראס של הכוכב האדום קרויים ה"דלייה" (הגיבורים) ואלה של פרטיזן קרויים "גרובארי" (הקברנים). אוהדי שתי הקבוצות לא הכי סימפטיים, אבל פרטיזן נחשבת ליותר בעייתית והאולטראס שלה ידועים כאנטישמיים וגזענים בעוד שאוהדי הכוכב האדום דווקא נחשבים לאוהדי יהודים, אבל הם שונאים את מכבי תל אביב בגלל שלט שהניפו פעם הצהובים במשחק כדורסל בו כתבו: "אנחנו מכבי תל אביב, ומי אתם?". אוהדי הכוכב האדום ישמחו לשמוע שוורד הגיע ממכבי הירוקה ולא הצהובה.

 

 

ב-2014 השינאה בין המועדונים גברה אחרי שהכוכב האדום זכתה באליפות לראשונה אחרי שש שנים רצופות בהן זכתה פרטיזן, אבל בגלל אי סדרים כספיים הקבוצה הושעתה ממוקדמות ליגת האלופות ומי נשלחה במקומה לשחק? פרטיזן.

 


סטנויביץ'. המליץ על ורד לכוכב? (עוזי גל)

 

אברם גרנט אימן כחצי שנה בפרטיזן וזכה עמה באליפות אחרי שהחליף את סטנוייביץ' בתפקיד בעונת 2011/12. את הגביע גרנט הפסיד לכוכב האדום. פרטיזן היא הקבוצה מספר 1 בסרביה כיום וזכתה עד כה ב-26 אליפויות בסך הכל. היא הוקמה על ידי קצינים של הצבא היוגוסלבי ב-1945.

 

לכוכב האדום בלגראד יש 24 אליפויות, אבל כשיוגוסלביה היתה עדיין מאוחדת היא היתה הקבוצה מספר אחת במדינה ולפי משאל מ-2008 היא המועדון האהוד במדינה עם 48.2% מכלל אוהדי הכדורגל בסרביה. לכוכב האדום אוהדים רבים במדינות שכללה יוגוסלביה בעבר והיא גם הקבוצה הסרבית היחידה שזכתה בגביע אירופי כלשהו אחרי שהניפו את גביע האלופות של אירופה ב-1991 וזכו גם בסופרקאפ.

 

האצטדיון שלהם קרוי 'המראקנה'. הסיבה? האצטדיון הקודם עליו נבנה היו 110 אלף מקומות בערך כמו במארקנה בברזיל. כיום האיצטדיון שלהם קרוי רשמית על שם כוכב הקבוצה, רייקו מיטיץ' ומכיל 55 אלף מקומות.

 


הקהל ב'מראקנה' הסרבית. מטורף (הפייסבוק של הכוכב האדום)

 

מאז שיוגוסלביה פורקה ונפרדה ממונטנגרו והפכה לסרביה בלבד הכוכב האדום איבדה את הבכורה לפרטיזן. היא זכתה רק בשתי אליפויות ליגה ב-2007 ו-2014 והשנה שוב איבדה את הבכורה לפרטיזן שזכתה לעומתה ב-7 אליפויות.

 

מאמן חדש, הסגל יספיק לאליפות?

מאמנה החדש של הכוכב האדום הוא מגן נבחרת יוגוסלביה לשעבר, מיודראג בוזוביץ' בן 47 שאימן לפני שנה את לוקומוטיב מוסקבה ובארבע קבוצות רוסיות נוספות. הוא אמר כי הוא מרוצה מהרכש עד כה, אבל זה לא יספיק לעונה הקרובה.

 

החשש הגדול של הקבוצה הוא מהמשחק בעוד שבוע במוקדמות הליגה האירופית נגד היריבה הקזחית קרייאט. "היריבה הכי קשה שיכולנו לקבל בהגרלה", אמר המאמן בראיון ל'ספורצקי נובוסטי'.

 


בוזוביץ'. המאמן החדש של ורד (האתר הרשמי, הכוכב האדום)

 

על ורד אמר בוזוביץ': "הוא שחקן טוב שראינו אותו משחק וקיבלנו את כל המידע עליו (כנראה מצוות האימון הסרבי שהדריך את מכבי חיפה). אני מאמין שהוא יהיה כשיר במהירות המקסימלית לשחק ויעזור לנו במשחק האגפים. הוא שחקן מהיר וטכני". הליגה הסרבית תחל ב-28 ביולי. ורד יקבל את החולצה מספר 11.

 

כוכב אינטר בעבר, דז'אן סטנקוביץ' ,שהחל דרכו בכוכב האדום ומונה העונה לעוזרו של מאמן אינטר, רוברטו מנצ'יני, החמיא על החתמת המאמן בוזוביץ' ואמר: "הכוכב האדום החתימה מאמן מצוין בעל ניסיון. המצב הכלכלי בקבוצה לא פשוט ולכן היא יכולה לרכוש שחקני חיזוק מרשימים, אבל מאמין שתחת המנהיגות של בוזוביץ' הוא יידע להרכיב את הקבוצה הכי טובה האפשרית ולהפתיע את פרטיזן בלגראד. הכוכב האדום מאוד חשובה לי ואני עוקב אחריה ללא הרף".

 

מלבד ורד החתימה הקבוצה את הבלם הסרבי, זוראן רנדוליץ' מקוקריצ'קי הסרבית וכן מגן שמאלי ארגנטיני, לואיס איבנס מהקבוצה ההונגרית גיורי.

 


ורד מוצג בכוכב האדום (האתר הרשמי)

 

כמו כן, הקבוצה מנסה להשלים את החתמת הוגו ויירה, חלוץ פורטוגלי ששיחק בעונה שעברה בטורפדו מוסקבה. גם המגן הימני הברזילאי, ברונו אוליברה דה מטוס מקבוצת נובי פזאר הסרבית סגר. לעומתם המגן דארקו לאזיץ' עזב לאנז'י מחצ'קלה תמורת 200 אלף יורו. בגלל ההחתמות האחרונות המאמן בוזוביץ' עדיין אמור להחליט איזה שחקן לא לרשום לסגל למשחק בליגה האירופית. זה לא יהיה כנראה ורד: "ברונו מטוס ו-ורד שחקנים איכותיים שיכולים לשדרג אותנו", אמר. 

 

למרות ההחתמות לבוזוביץ' יש טענות להנהלה שהחתימה שחקנים ברגע האחרון שלא יוכלו כנראה לשחק נגד הקזחים, לפחות לא במשחק הראשון. לכוכב האדום נותרו 400 אלף יורו בתקציב הרכש כשכאמור יש כוונת לעוד חיזוק.

 

בסגל תמצאו גם את הקשר ג'וש פארקר המשחק באגף ימין שיש לו אזרחות של אנטיגואה, אבל שיחק בקבוצות אנגליות בליגות נמוכות, רשם משחק אחד בק.פ.ר. ורד ימצא בהתקפת הקבוצה את פטר אורלנדיץ' המונטנגרי ששיחק בהפועל תל אביב ואת סאבו פאביצ'ביץ' ששיחק במכבי והפועל ת"א.

 


אורלנדיץ' בהפועל. ורד יפגוש אותו (הפייסבוק של הפועל ת"א)

 

כאמור ורד צפוי לדרבי חם אותו לבטח לא הכיר. ב-2013 למשל 104 אנשים נעצרו כאשר שתיהן נפגשו למשחק מכריע בליגה. פרטיזן ניצחה 0:1 בדרך לאליפות, מחוץ לאצטדיון נרשמו קטטות בין מחנות האוהדים, וגם בתוך היציעים. חזיזים הושלכו מיציע אוהדי פרטיזן אל יציע אוהדי פרטיזן אחר, ותוך כמה דקות המהומה החלה. בסופו של דבר ולאחר מספר דקות שהאולטראס של פרטיזן מרביצים האחד לשני, המשטרה נכנסה אל תוך היציע והחלה לעשות סדר.

 

אשתקד אירחה הכוכב האדום את יריבתה ושריקת הפתיחה התעכבה ב־45 דקות לאחר שאוהדי הכוכב התעמתו עם "משטרת המהומות" הסרבית תוך עקירת כיסאות ושרפתן, זריקת חזיזים ואבוקות על הכוחות שפיזרו גז מדמיע. 35 שוטרים נפצעו ו־41 אוהדים נעצרו. בדקה ה-65 המשחק הופסק לרבע שעה. אגב, ב-1999 נהרג אוהד הכוכב האדום מירי זיקוק על ידי אוהדי פרטיזן. ורד עוד עשוי להתגעגע לדרבי בין הירוקים לאדומים של חיפה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי