בוא ותמלא לי את הכיס: ערן זהבי מצטרף לליגה המתפתחת בעולם

בין ים של כוכבים
בין ים של כוכבים |

כסף לא חסר וכוכבים נוחתים ללא סוף. כשלאבסי, הולק ומרטינס מחכים, אין סיכוי לסרב. האיום הגדול על הכדורגל באירופה

(גודל טקסט)

מנג'ר ארסנל, ארסן ונגר הזהיר בחלון ההעברות האחרון של ינואר 2016 שהיריבה הכי מסוכנת לפרמייר-ליג היא לא הליגה הספרדית, האיטלקית או הצרפתית אלא הליגה הסינית. כנראה שהמנג'ר הוותיק לא טעה.

 

יש לה את הכסף, התנאים והיוקרה שמושכת בשנים האחרונות לא מעט שמות ענק וכוכבים שלא חלמו להגיע למזרח. מפאוליניו וג'קסון מרטינס ועד להולק הברזילאי. עכשיו זה גם ערן זהבי שלנו שיהיה הנציג הראשון בעידן החדש של הליגה הסינית. (לירון זרקו כבר עבר שם הרבה לפני עידן הכסף).

 

 

בינואר האחרון הליגה הסינית על 16 הקבוצות שלה השקיעה ביחד 398 מיליון יורו ברכש וביחס לעולם הסינים דורגו במקום החמישי. אנגליה (1.44 מיליארד יורו), איטליה (675 מיליון יורו), ספרד (598) וגרמניה (468). כעת כששוק ההעברות בסין נפתח מחדש וייסגר ב-15 ביולי, מעניין יהיה לדעת לאן יגיע הסכום.

 

ג'יאנגסו הסינית דורגה בינואר תשיעית בעולם ברכש (101 מיליון) והקדימה אפילו את ריאל מדריד 83.5). עוד שתי קבוצות סיניות הביי והאלופה גוואנגז'ו מדורגות בין 20 הגדולות בעולם ברכש.

 


גם מאמני טופ כבר שם (Gettyimages)

 

החלטת ממשלה: פופולאריות למילארדים
לא בכדי הנסיקה הסינית מתרחשת בשנים האחרונות. מדובר בהחלטת ממשלה גורפת לקידום הכדורגל במדינה בה שלטו טניס השולחן, שחייה, הרמת משקולות, קפיצות למים ואתלטיקה. גם בסין הבינו כי מדובר בספורט הפופולארי בעולם ועם מאות מיליוני האנשים והטירוף שיש גם במדינות השכנות לכדורגל, זיהו בממשלה את הפוטנציאל.

 

בתפריט הרצון היה להשביח את הכדורגל הסיני על ידי הכנסת שחקני טופ שידרגו בסופו של דבר גם את הכדורגלן הסיני עצמו. במקביל, חברות ענק ותאגידים החלו בהשתלטות על מועדוני כדורגל אירופיים ולראייה רכישת אינטר ו-13 אחוז ממניות מנצ'סטר סיטי תמורת 265 מיליון ליש"ט. בקרוב גם מילאן עשויה לעבור לידיים סיניות.

 

מאמן שנחאי SGIF, השבדי סוון-גוראן אריקסון אמר: "אין לי ספק שתוך 10-15 שנה סין תהיה מעצמה גם בגביע העולמי". בינתיים הסינים לא מצליחים לתרגם את העוצמה הכלכלית שלהם להצלחה בנבחרת, אבל הם הנהיגו לימודי כדורגל חובה בבתי הספר. "שחקנים כמו ליונל מסי או כריסטיאנו רונאלדו וברמה שלהם יימצאו עצמם בעתיד משחקים בליגה הסינית בגלל משכורות העתק", הוסיף השבדי שאימן את נבחרת אנגליה בעברו.

 


ג'קסון מרטינס מוצג, ככה בקלות 40 מיליון יורו (הרשמי של גוואנגז'ו)

 

ערן זהבי הצטרף אולי לא לליגה הכי איכותית בעולם, אבל בטוח להכי מתפתחת. הקבוצה הבכירה של העיר גוואנגז'ו זכתה באליפות אסיה, שיחקה בגביע העולמי לקבוצות ובשורותיה אימנו מטובי המאמנים בעולם ממרצ'לו ליפי ועד לואיס פליפה סקולארי כיום. מאז 2011 היא זכתה בחמש אליפויות רצופות.

 

כוכבים באים: כסף זו לא הבעיה
לגוואנגז'ו אברגרנדה ("גדולה לתמיד") שמנוהלת על ידי חברת הנדל"ן השניה בגודלה בסין יש את הסכומים הנדרשים להנחית כוכבי על עולמיים. ג'קסון מרטינס הקולומביאני הגיע רק בינואר ב-40 מיליון יורו מאתלטיקו מדריד ומשתכר 14 מיליון יורו לעונה, אבל עשוי לעזוב בגלל שהקבוצה לא מרוצה ממנו.

 

מלך השערים של הליגה כיום הוא דמבה בה בעבר שחקן שהביא אברם גרנט לווסטהאם ואחר כך שיחק בניוקאסל ובשיקטאש. שנחאי שנואה שילמה לסנגלי 6.7 מיליון יורו לעונה בחוזה לשלוש שנים ובשורותיה מופיע גם הקשר הקולומביאני פרדי גוארין שנרכש מאינטר ב-11 מיליון יורו. אותה קבוצה שנמצאת בבעלות של חברת אחזקות עומדת לצרף באופן רשמי גם את הברזילאי הולק מזניט סנט פטרסבורג תמורת 55 מיליון יורו כשהוא ירוויח סכום מטורף של 20 מיליון יורו.

 


ינפץ את שיא ההעברות (Gettyimages)

 

שחקן נוסף שהעדיף לשחק בסין הוא החלוץ אלכס טשיירה שבחר בג'יאנגסו סונינג למרות הצעה מליברפול. רוצים להבין את ההבדל? הסינים שילמו עליו לשחטאר דונייצק 50 מיליון יורו לעומת הצעה של ליברפול בסך 32 מיליון יורו. גם את ראמירס הברזילאי אותה קבוצה רכשה ב-25 מיליון ליש"ט מצ'לסי. אותה חברת ענק היא זו שרכשה כעת את אינטר. כסף חברים זו לא הבעיה.

 

שמות גדולים מתפרסים על כמעט על פני כל הקבוצות בסין. אסמואה ג'יאן הגנאי שחתם בקבוצה השניה של שנחאי SGIF עם משכורת עתק של 227 אלף ליש"ט לשבוע. גם החלוץ הקולומביאני, פרדי מונטרו שנרכש על ידי טיאנג'ין טדה מספורטינג ליסבון ברשימת הכוכבים ותוסיפו את אסקיאל לאבסי הארגנטיני, את ג'רביניו, רנאטו אאוגסטו, קשר נבחרת ברזיל והיד עוד נטויה.

 

גם בשוק המאמנים כמובן ישנם שמות מובילים כמו לואיס פליפה סקולארי, פליקס מגאת' וסוון-גוראן אריקסון וגם במקרה הזה צפוי להיות שינוי ושדרוג מעמדות בתקופה הקרובה.

 


ג'יאן, 227 אלף פאונד לשבוע

 

זהבי נוחת בקבוצה השנייה של העיר, גוואנגז'ו R&F. אכן קטנה יותר וחוגגת חמש שנים בדיוק להיווסדה משום שצריך להבין שהקבוצות הסיניות משנות כל הזמן שמות לפי החברות מאמצות אותן. לא לכולן יש כסף גדול, לא לכולן אפשרות לרכוש שחקנים בסכומי על אבל כסף לא חסר.

 

אפשר להגיע גם בסכום קטן ולהפוך כוכב. דוגמא לכך היא החלוץ הרומני, כריסטיאן דנלצ'אה בן ה-33 שעבר בבני סכנין בעונת 2010/11 והפך ללהיט בסין ובמדי ג'יאנגסו סיינטי בעונת 2012 היה מלך השערים של הליגה עם 22 כיבושים.

 

השמות הגדולים בסין
גוואנגז'ו: פאוליניו (קשר טוטנהאם לשעבר), אלן דוגלס (חלוץ זלצבורג לשעבר), גאו לין, חלוץ נבחרת סין עם 90 הופעות.

 


הכוכב הכי גדול של גאוונגז'ו R&F (האתר הרשמי)

 

הביי: גאל קאקוטה (קשר צ'לסי, ויטסה וסביליה בעבר), סטפן אמביה (קשר קמרון ובעבר בין היתר בראן, מארסיי וסביליה), ג'רביניו, ואסקיאל לאבסי שמרוויחים 10 מיליון יורו לעונה כל אחד.

 

 

ג'יאנגסו סונינג: ראמירס (אקס צ'לסי, מרוויח 14.5 מיליון יורו לעונה). גם ז'ו החלוץ הברזילאי ששיחק במנצ'סטר סיטי בקבוצה הזו.

 

שנחאי SIPG: דריו קונקה הארגנטיני בעבר השחקן הכי יקר בסין. מרוויח 11 מיליון יורו לעונה.

 


לא חסרים כוכבים, גם גוארין שם 

 

שנחאי שנואה: פרדי גוארין, אובאפמי מרטינס (אקס אינטר וניוקאסל), דמבה בה.

 

בייג'ין גואן: רנאטו אאוגוסטו וקלבר הברזילאים.

 

האנגזו: טים קייהיל האוסטרלי הוותיק עדיין מככב בקבוצה.

 


לאבסי, עוד כוכב שזהבי יפגוש (Gettyimages)

 

שאנדונג לוננג: דייגו טרדלי חלוץ נבחרת ברזיל עד לפני מספר חודשים.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי