מאאוטסיידר למוביל: 11 דברים שלא ידעתם על טוואטחה

טאלב טוואטחה
טאלב טוואטחה | Gettimages

מגן פרנקפורט יעלה בשבת (21:00, ספורט2) לגמר הגביע מול דורטמונד אחרי עונה מרתקת. מהכושר הגופני הלקוי ומשחק הבכורה החלש ועד השער בחצי והמחמאות מאלישע

(גודל טקסט)

 1. את העונה הראשונה שלו באיינטרכט פרנקפורט החל טאלב טוואטחה ברגל שמאל כשנפצע בתחילת מחנה האימונים בקיץ שעבר, הוא יסיים אותה כשהוא בשיאו: מקום של קבע בהרכב והשתתפות בגמר הגביע הגרמני בשבת (21:00, שידור ישיר בספורט2) מול בורוסיה דורטמונד. מגנה של מכבי חיפה בעונה שעברה הוא אחד משלושה שחקנים בלבד מהסגל של הנשרים שזכו לשחק במעמד גמר גביע.

2. מחנה האימונים של פתיחת העונה התקיים בכפר אוסטרי בשם פלחאו: כל בוקר היה נפתח עם דגימת דם מהאוזן של השחקן כדי לבדוק האם יש חשש שייפצע. מי שצלח את הבדיקה היה צריך לעכל שני אימונים ביום – 150 דקות ביום בהן אתה לא מפסיק לרוץ, מבצע תרגילים, מחזק שרירים. ביום השלישי טוואטחה כבר לא עמד בקצב. כשנודע לפרנקפורט שמדובר בפציעה בבקע הם התאכזבו משום שהמגן התבקש לעבור ניתוח בבקע, עוד כשסיכם עם הקבוצה הגרמנית בינואר.

צ
טוואטחה בנה עצמו דרך הגביע. צילום: Getty

3. משחק הבכורה שלו היה ב-25 באוקטובר אשתקד נגד אינגולשטאט בסיבוב השני בגביע (פרנקפורט עלתה בפנדלים אחרי 0:0 ב-120 דקות, אלמוג כהן כבש את הפנדל היחיד לאינגולשטאט). טוואטחה מאוד התרגש ואף הודה בפני מקורביו שהיה לו משחק רע. הוא הוחלף אחרי 68 דקות וקיבל את הציון הכי גרוע מבין שחקני קבוצתו 6 (המדד של הבילד הוא 1 עד 6 בסדר יורד). כמה שבועות אחר כך הוא קרע את הרצועה באימון הנבחרת והושבת שוב לתקופה ארוכה.


4
. שתי הפציעות הקשות במחצית הראשונה של העונה הפכו את טוואטחה למעין אאוטסיידר במועדון. הוא טיפל בפציעות בזמנים שונים מאימוני הקבוצה כך שהוא לא פגש את חבריו, לא הצליח להתחבר אישית לאף אחד מהם וכמובן שהיו לו קשיי השפה. בחצי השני של העונה הכל השתנה. הוא התאמן, שיחק, התערבב בצחוקים של חדר ההלבשה ויצא עם השחקנים לבילויים מחוץ למגרש. המורה לגרמנית היה מגיע גם לאימונים ועוזר לו להבין כל מה שהוא צריך. כיום הוא כבר משוחח ומקבל הוראות מהמאמן ניקו קובאץ' בגרמנית.

5. איאס עארף, שחקן נוער במכבי חיפה, ביקש מבן דודו ג'מיל שמתגורר בפרנקפורט לעזור לטוואטחה. ג'מיל לא הצליח ליצור קשר טלפוני עם המגן, אז הוא לא התעצל והגיע לאחד האימונים הראשונים ומאז נצמד לטוואטחה. הבן דוד, שעובד בקליניקה כפיזיותרפיסט ומכיר את כולם בעיר, עזר למשפחת טוואטחה למצוא דירה ורכב ועוד דברים רבים. דברים שנראים קטנים מכאן חשובים כשאתה לבד בחו"ל. אגב, איאס עארף יצא השבוע למבחנים בדינמו זאגרב אבל זה כבר סיפור אחר.

m
למזלו של טוואטחה לפרנקפורט יש המון סבלנות עם רכש. צילום: Getty

6. טוואטחה התייחס למחנה האימונים באבו דאבי במהלך פגרת החורף כצ'אנס האחרון שלו להציל את העונה. הוא הצטיין וקובאץ' התרשם שהוא מתחיל להתאקלם. אגב גם קודם לכן המאמן עמד לצדו. כשעיתונאים שאלו שאלות על הרכש מישראל קובאץ' ענה: "יש לטוואטחה פוטנציאל גדול, גם בבאיירן מינכן נותנים לשחקנים החדשים שלהם צ'אנס רק בעונה השנייה. הוא הגיע לליגה ולמדינה חדשה ואנחנו מאמינים בו".

7. פרנקפורט היא קבוצה עם סבלנות. הקשר המכסיקני מרקו פביאן נרכש מגוואלדחרה בדצמבר 2015 אחרי ששילמו עליו 3.5 מיליון יורו. בחצי העונה שעברה שיחק רק 9 משחקים, העונה כבר נתן שבעה שערי ליגה ב-24 הופעות. הקשר הסרבי מיחאט גצ'נוביץ' שהגיע בינואר 2016 פתח רק בארבעה משחקים בעונה שעברה והעונה רשם 28 משחקים ושני שערים.

8. מאמן הנבחרת אלישע לוי שראה אותו במשחק ליגה נגד הרטה ברלין בפברואר שניצחה 0:2 את פרנקפורט (טוואטחה שיחק 90 דקות) התפעל מהמגן שעלה כעשרה קילו וכולם מאסה של שרירים. לאנשי הנבחרת סיפר המאמן הלאומי שטוואטחה הוסיף חוסן פיזי לתכונות האחרות שלו כמו מהירות, קלילות ומשחק טוב באחד על אחד.

ח
לאלמוג כהן לקח שש שנים להיות שחקן בונדסליגה מוערך. צילום: Getty

9. טוואטחה התקדם בפרנקפורט דרך הגביע. הוא כבש ב-1:2 על האנובר בחוץ בסיבוב השלישי והוסיף שער נפלא בחצי הגמר נגד מנשנגלדבאך במשחק שהסתיים ב-1:1 לפני שהנשרים עלו לגמר בתום דו קרב מ-11 מטרים. ב"בילד" מספרים שמדובר במגן שמרשים יותר במשחקו ההתקפי. הוא נותן מסירות שפותחות את המשחק וכמובן גם יודע להגביה היטב ולבשל. החיסרון נשאר בצד ההגנתי שם היו רוצים לראות אותו נחוש יותר ועם פחות טעויות. טוואטחה סיפר למקורביו שהוא עוד לא מכיר את כל השחקנים בקבוצה על עיוור. יש כאלה שהוא עוד לא יודע אם הם אוהבים את הכדור לרגל או מסירה ארוכת טווח. שמסתכלים על כל הקשיים שעבר המגן העונה אין ספק ההצלחה העיקרית היא שהוא הצליח לעמוד בכל הקשיים. לאלמוג כהן לקח שש שנים להפוך לשחקן מוערך בגרמניה.

10. ההצלחה הכללית של פרנקפורט מוגדרת כנס ספורטיבי בגרמניה. 17 שחקנים מלאומים שונים משחקים בקבוצה. בקיץ החולף נרכשו 11 שחקנים (חמישה מושאלים) כשטוואטחה היה הרכש היקר ביותר – 1.2 מיליון יורו. קובאץ' שינה לחלוטין את ההרגלים בקבוצה והביא רעיונות דומים לאלה של לואיס ואן חאל ופפ גווארדיולה. השחקנים נמצאים ביחד מהבוקר, אוכלים יחד והכל מבוסס על תקשורת אישית. יש להם טבח צמוד, פינוקים במועדון וקובאץ' מביא תחושה של ווינריות. פרנקפורט היא קבוצה מאוחדת וממוקדת מטרה.

צ
אלישע לוי מרוצה מכך שעכשיו יש לטוואטחה גם חוסן פיסי. צילום: ערן לוף

 
11. בחצי העונה הראשונה טוואטחה שיחק בקושי 90 דקות בכל המשחקים גם יחד. בחצי העונה השנייה הוא צבר כ-1,000 דקות בכל המסגרות ושותף ב-14 משחקים. המגן מרגיש שהוא הראה עד כה רק כ-60% אחוז מיכולתו ומאמין שבעונה הבאה הוא יפרוץ. אלמוג כהן ששוחח אתו פעמים רבות במהלך העונה אמר: "בהתחלה היו לו המון ירידות ועליות אבל הוא עשה שידרוג מאוד גדול. טאלב עדיין לא היכן שהוא צריך להיות ואני חושב שהוא צריך לעבוד מאוד קשה, אבל הוא אחד שרוצה לעבוד. בקבוצה מאוד אוהבים אותו ומעריכים אותו. בתקופה האחרונה הוא הפך להיות שחקן הרכב וזה ייתן לו הרבה יותר ביטחון לקראת העונה הבאה"

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי