כמעט אגדה: "במובנים רבים, בניון היה הלב הפועם של ליברפול"

יוסי בניון
יוסי בניון | Gettyimages

פרשן ה"סאן" מרטין ליפטון, סיכם עבור ספורט1 את הקריירה של הקשר הישראלי בפרמיירליג שם שיחק תשע שנים: "הוא היה זכאי לזכות ביותר תארים מאשר זכה בהם ולהדגיש מה הוא הביא לכדורגל האנגלי"

(גודל טקסט)

מרטין ליפטון, סגן עורך מדור הספורט ועיתונאי בכיר ב"סאן" הלונדוני סיכם עבור ספורט1 את הקריירה של יוסי בניון באנגליה ובעיקר בליברפול. "יוסי בניון היה יכול להיות אגדה בליברפול, אבל הקריירה שלו תיזכר ככמעט והחמצה. בתשע שנים בהן שיחק בפרמיירליג הוא בגר וגדל. ברוב המועדונים בהם שיחק ייזכרו בו דווקא בחיבה בעיקר בווסטהאם, ליברפול וארסנל. אולי לא בצ'לסי שם באופן הכי אירוני הוא זכה בתואר היחיד שלו".

ליפטון אומר: "בניון היה זכאי לזכות ביותר תארים מאשר זכה כדי להדגיש מה הוא הביא לכדורגל האנגלי. הוא היה קשר בעל יכולות, ראיית משחק טובה והרבה יותר חזק מאשר מה שהדמות החיצונית שלו שידרה. למעשה הוא היה חייב להיות חזק יותר. אתה לא יכול לשחק בליגה פיזית כמו הפרמיירליג אם מנופפים אותך לכל עבר כמו פוך שמתעופף ברוח. למרות שתמיד היה נראה שהוא נכנע מול שחקנים עם כח פיזי נטו, הוא עדיין היה עקשן ואז כשהכדור היה ברגליו הוא הצליח גם להעניש את ההגנות. לכן הוא היה שחקן מפתח בריצה של ווסטהאם לגמר הגביע האנגלי ב-2006. הגמר נראה בידיים של ווסטהאם כאשר היא שיחקה נגד ליברפול והובילה 1:3. זה היה נראה ככה עדיין למרות שסטיבן ג'רארד ירה את כדור השוויון ממש בזמן פציעות ובסיום ליברפול ניצחה בפנדלים במילניום של קרדיף ביוני 2007".

"שנה לאחר מכן בניון היה במרכז המלחמה בין שני המועדונים. הוא הסכים ורבלית להתחייב לחוזה חדש במזרח לונדון, אבל למעשה סגר על חוזה עם ליברפול וגרם לאוהדי ווסטהאם לצאת מדעתם מרוב כעס. רק כאשר נודע שליברפול הציעה לו הצעה כספית פחות טובה מאשר ווסטהאם, התברר לאוהדים שבניון רצה לעזוב מסיבות של כדורגל".

"העונה הראשונה שלו תחת רפא בניטס הייתה סבירה. השיא היה השלושער שכבש מול בשיקטאש באלופות בניצחון 0:8, אבל העונה השנייה הייתה הבולטת מבין כולן. ליברפול הייתה קרובה יותר מכל לזכייה באליפות לראשונה מאז 1990. סטיבן ג'רארד ופרננדו טורס לקחו לעצמם את רוב הקרדיט על העונה הזאת, אבל בניון היה בדרכים רבות הלב הפועם של הקבוצה. כאשר כבש שער ניצחון שניות לסיום בקרייבן קוטג' מול פולהאם, ליברפול נראתה כמו קבוצה עם מומנטום ענק. כל זה הגיע אחרי שכבש את שער הניצחון בסנטיאגו ברנבאו בליגת האלופות. אחד מתשעה שערים אותם כבש באותה שנה בכל המסגרות עבור ליברפול".


בניון במדי ווסטהאם. שיחק בקבוצות הבכירות (gettyimages)

"כמו במקרים רבים אחרים, ליברפול פספסה את הזכייה. כל זאת למרות שאיבדה רק שתי נקודות ב-11 המשחקים האחרונים שלה באותה עונה בפרמיירליג. מנצ'סטר יונייטד סירבה להיכנע וליברפול של רפא בניטס גם הודחה בחצי הגמר של האלופות נגד צ'לסי אחרי 4:4 בסטמפורד ברידג'".

"שנה לאחר מכן הוא כבר היה בדרכו חזרה ללונדון. בניון היה רשום בצ'לסי שלוש שנים, אבל לא שיחק בכולן בבלוז. העונה הכי טובה שלו מבין השלוש הייתה כשהושאל לארסנל. הוא היה שחקן צ'לסי, ישב על הספסל כל הגמר ההוא בו ניצחה צ'לסי את בנפיקה באמסטרדם בגמר הליגה האירופית 1:2, אבל עדיין קיבל את המדליה וזכה בתואר ראשון באנגליה. בסיום המשחק הוא הצטרף לחגיגות, אבל בלי הרבה התלהבות. בניון ידע שיחסיו הקודמים עם רפא בניטס שהיו טובים רוב הזמן מחקו אותו מהתודעה והאהבה של אוהדי צ'לסי. הם היו עדיין מאוהבים בז'וזה מרויניו ושרקו בוז לבניטס שאימן אז את צ'לסי ואת בניון. הישראלי לקח סיכון ויצא בצעד אמיץ נגד אותם אוהדים שלא נתנו לבניטס צ'אנס, אבל זה גם אמר כי זה היה סוף הסיפור שלו בצ'לסי וגם בניטס עזב באותו קיץ ב-2013.


בניון בליברפול. יקירו של בניטס (gettyimages)

"אחרי שלוש שנים בהן למעשה בקושי שיחק, הוא ידע שלא יוכל להישאר ברמה הגבוהה של הכדורגל האנגלי. בניון ידע זאת ועבר למערב לונדון לקווינס פארק ריינג'רס והבין למעשה שהזמן שלו באנגליה עומד להסתיים. כעת גם הקריירה שלו הסתיימה. לא עקבנו אחריו מה עשה בישראל, אבל רבים יגידו לכם באנגליה כי הסטטיסטיקה שלו מראה פחות על יכולתו האמיתית. הוא כבש 47 שערים ב-278 משחקים וזה היה לגמרי לא רע, אבל הוא תרם לווסטהאם וליברפול אפילו יותר מזה. בניון היה אחד מהגברים בכדורגל האנגלי, כפי שאמרתי כמעט אגדה. לא ממש, אבל הוא נתן לנו את המיטב שלו ועשה את הניסיון האמיתי להיות אגדה". 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי