מנור סולומון בראיון מיוחד: "רוצה לעשות את הדרך של וויליאן, קוסטה ומחיטריאן"

מנור סולומון
מנור סולומון | שחטאר דונייצק, רשמי

ההתחלה ("היה קשה לנשום באימונים"), החששות ("אמרו שלא אשחק"), השנה הלחוצה ("בישראל הייתי נבחן על כל פעולה") ומנצ'סטר סיטי ("הסבירו לי שהמטרה היא לשחק בגיל 21") וגם: הרצוג, בניון והכינוי שלו זכה בקבוצה

(גודל טקסט)

לפני כשנה וחצי, התראיין מנור סולומון באתר ספורט1 והציב מטרה. סולומון של אז, ילד בן 18 שרק החל את דרכו בקבוצת הבוגרים של מכבי פתח תקווה בעידן קובי רפואה ונמרוד קוסטיקה רצה לשחק באירופה: "הציפייה שלי בתוך שלוש שנים? אירופה. אני רוצה לשחק בליגה הספרדית אבל גם לליגה האנגלית או הגרמנית לא אגיד לא" הוא אמר אז בחיוך ביישני. סולומון עמד במטרה, ולפני שלושה וחצי חודשים חתם על חוזה ארוך טווח באימפריה האוקראינית שחטאר דונייצק, כאשר ביום רביעי הוא כבש את שער הבכורה שלו, או חצי שער בכורה, תלוי את מי תשאלו.

בראיון לספורט1, המקיף הראשון מאז הגיע לאוקראינה-הוא מדבר על החששות, ההשתלבות, השוני במדינה זרה ועל הסטטוס החדש כליגיונר וגם בטוח כי ההחלטה להגיע לשחטאר הייתה נכונה.

לא מעט אנשים הרימו גבה בתחילת חודש ינואר, על החתימה של הצעיר בן ה-19.5 באוקראינה: דיברו על הקור, על כך שייאלץ להתמודד לבד, ללא המשפחה ולהגשים את החלום. "הייתה לי קליטה די חלקה, כי ישר כשחתמתי, הייתי כמה ימים עם הקבוצה באוקראינה ומיד נסענו למחנה אימונים. זה היה הזמן הכי טוב להראות מה שאני יודע, כי אתה כל היום מתאמן ובמשחקים, אז יש לך את הזמן והדרך להוכיח, יותר מאשר להגיע באמצע הליגה בזמן לחץ. כשחזרנו מהמחנה, דוד שלי הגיע לעיר ונמצא איתי. גם השחקנים והקבוצה קיבלו אותי. כולם פה עוזרים בכל דרך".


"במחנה האימונים היה הזמן הטוב ביותר להראות את מה שאני יודע" (שחטאר דונייצק, האתר הרשמי)

עם יד על הלב, לא היו לך חששות?
"ברור שהיו לי חששות. לעזוב את המדינה שלי, את המשפחה, החברים והחברה. פחדתי גם מקצועית שבהתחלה לא אשחק. ידעתי ששחקנים ששיחקו בשחטאר כמו דוגלאס קוסטה ו-וויליאן, אפילו הם לא שיחקו בהתחלה, אבל לקחתי את זה בחשבון. ברור שיש געגועים, אבל אני שמח פה וטוב לי גם מקצועית וגם אישית. הקור? הגענו יחסית בסוף הקור. בהתחלה היה מאוד קר ואני זוכר שהיה לי קשה לנשום באימונים. חזרנו לליגה בסוף פברואר, שהקור כבר הוא פחות נוראי".

ההתחלה הייתה מבטיחה וכבר בתחילת דרכו הוא השתלב במשחקי הנוקעות במסגרת הליגה האירופית, מול איינטרכט פרנקפורט של טאלב טוואטחה-ראשית כמחליף ובהמשך בהרכב."דקות המשחק הרבות? גם אני קצת הופתעתי. לא חשבתי שאכנס לרוטציה כזה מהר, כי זו קבוצה שרצה כמה שנים ומתמודדת באירופה. הכניסו אותי לעניינים מהר מאוד במחנה האימונים והחמיאו לי על המשחקים הראשונים".


כבר בתחילת הדרך פתח במשחקי הליגה האירופית נגד פרנקפורט. מנור סולומון עם אנטה רביץ' (Gettyimages)

גם המאמן פאולו פונסקה, כבר הספיק להתרשם: "כשהגעתי, הוא הסביר לי שיש לי זמן להסתגל כי זו שיטה שונה עם שחקני הכנף. הוא הסביר לי את המקום שהוא מייעד לי. מהר מאוד הצוות הכניס אותי לעניינים. מההתחלה אמרו לי שהם מכירים אותי ושאין לי מה להוכיח כי עקבו אחריי הרבה זמן. אני חושב שהוכחתי מההתחלה מה אני שווה ואני מרגיש שמאוד אוהבים אותי. כולם מדברים איתי על ישראל, גם הצוות האוקראיני וגם הצוות הפורטוגלי (ארץ מוצאו של המאמן). יש אנשי צוות סרבים וקרואטים שקוראים לי "מוסד". הם היו בישראל וביקרו בה ואמרו לי שהם אוהבים אותה".

מי החברים הכי טובים שלך בקבוצה?
"החבר הכי טוב הוא לארי קאיודה. אנחנו היחידים שלא מדברים לא פורטוגזית ולא רוסית. שנינו מדברים אנגלית (סולומון צפוי להתחיל ללמוד רוסית בשיעורים פרטיים בשבוע הבא). הוא מכיר את התרבות שלנו ומכיר כמה מילים בגלל שהוא שיחק בישראל. גם ג'וניור מוראייש החלוץ הברזילאי, אלן פטריק הקשר ואנדריי טוטוביצקי הקשר האוקראיני חברים טובה".

איך הרמה של הליגה האוקראינית לעומת הישראלית?
"דיברתי עם שחקנים פה וגם עם גל שיש ששיחק בווהלין לוצק, וכולם אמרו שלפני המלחמה הליגה הייתה מטורפת. היו רצים פה סכומים מטורפים, אבל היום אלו בעיקר שחטאר ודינמו קייב. בעבר, אחרי חמשת הליגות הגדולות, הליגה האוקראינית הייתה מהטובות, אבל היום זו ליגה בעיקר של שחטאר ודינמו קייב. רוב הקבוצות באות לעשות הגנה מול שחטאר וזה קשה כי הם מצטיינים בהגנה פה וזו אחת מנקודות החוזק שלהם. שחטאר היא סוג של מכבי ת"א של השנה".


"שחטאר היא סוג של מכבי ת"א של השנה" (שחטאר דונייצק, האתר הרשמי)

איך עובד סדר היום שם?
"אמרו לי שאצל לוצ'סקו שאימן פה, היו שני אימונים ביום והיו נמצאים כל היום במועדון, מה שהקשה על השחקנים. היום אני מגיע למועדון בתשע, הולך לחדר הכושר ופעמיים-שלוש בשבוע אנחנו עושים אימון רגליים וחיזוקים בבקרים עם מאמני הכושר. בערך ב-10:30 מתחיל אימון של שעה וחצי, בדומה לארץ ומי שרוצה, יכול לעבוד עם אנשי צוות מיוחדים שמחכים לעבוד איתך ולחזק אותך. מבחינת התנאים, כמו מגרשים, חדרי הלבשה, סאונה וכד' אלו דברים שאין פה בארץ".

מדברים הרבה על הפערים בין השחקן הישראלי לאירופאי. אתה מרגיש את זה?
"ממה שאני רואה, השחקנים האוקראיניים יותר פיזיים מאיתנו ולעומת זאת השחקן הישראלי קצת יותר טכני. אני חושב שמבחינת כשרון, אנחנו לא נופלים מהאירופאים, לפחות ממדינות הביניים. להם אין את הקטע של הצבא. מי שקצת מזהים שהוא שחקן טוב, יכול ללכת בגיל 16-17 למועדון גדול ולהתפתח. הוא גם יכול לקבל צ'אנסים בגיל צעיר, מה שהשחקן הישראלי לא מקבל. אם אתה גדל באוקראינה, אתה יכול לקבל צ'אנס בקבוצות כמו שחטאר ודינמו, קבוצות שמשחקות במפעלים אירופאים, מאשר אם אתה שחקן ישראלי, ואז אתה מקבל את הצ'אנס בגיל קצת מאוחר בקבוצה גדולה פה, שלא נקראת מובילה באירופה. לדעתי זה משנה מאוד. יש הרבה שחקנים אצלנו בארץ שמתאימים לאירופה, אבל בגלל שהם לא מקבלים את הניסיון הזה בגיל צעיר, אז אחרי זה קשה להם להצליח".


"יש הרבה שחקנים אצלנו בארץ שמתאימים לאירופה" (שחטאר דונייצק, האתר הרשמי)

סולומון, היה מאותם השחקנים שכן זכו להגשים את החלום באירופה, אפילו די מהר. שנתיים מאז פרץ לתודעת הכדורגל הישראלי עם הופעת בכורה נגד הפועל חיפה בסמי עופר, הוא השלים את המעבר, לא לפני שהפך לאחד מהשחקנים המסוקרים פה בארץ: מנצ'סטר סיטי, אתלטיקו מדריד, גנואה, רומא וזניט סנט פטרסבורג היו רק חלק מהקבוצות שהוזכרו בהקשרו.

"רוב השחקנים מעדיפים את השקט שלהם וגם אני. פה הרבה יותר שקט. בישראל היו מלא רעשים והייתי נבחן על כל פעולה. יותר קל לי לבוא כאן לידי ביטוי, במיוחד בקבוצה שאני משחק. יש משהו בישראל שקשה להסביר אותו. שחקנים שהם קצת טובים, התקשורת מדברת עליהם כל הזמן ומוסיפה לחץ, יחד עם המועדון. אני חושב שבאירופה זה קצת שונה. כשהגעתי אז הופתעתי. תמיד אומרים שהתקשורת בישראל יותר קשה ופחות מפרגנת-שיום אחד אתה מלך ויום אחד למטה, ובאוקראינה הבנתי את זה. פה התקשורת יותר מפרגנת ואיתך תמיד, וגם שהודחנו מאירופה לא כתשו אותנו. יש פה ביקורות, אבל לא כמו בארץ".


"בישראל הייתי נבחן על כל פעולה. התקשורת כל הזמן מוסיפה לחץ" (אריאל שלום)

חצי שנה לפני שסגר בשחטאר, סולומון כבר היה קרוב למנצ'סטר סיטי האנגלית. השיחות היו בשלב מתקדם, תנאיו סוכמו אבל סכום ההעברה שדרשו במלאבס, טרפד את העסקה. "לשחק במנצ'סטר סיטי או להיות חלק ממנה זה חלום. כבר דיברו במועדון והסבירו לי שאם וכאשר אחתום, ישאילו אותי למועדון טוב בהולנד או בספרד. לא הייתי משחק שם לפחות בשנתיים-שלוש הראשונות. אמרו לי שחושבים שאגיע לבשלות בגיל 21 והמטרה שאהיה שם בגיל הזה. כמה חודשים, אמרתי לעצמי שאני לא מאמין איך התפספסה לי ההזדמנות להיות חלק משם. עכשיו, אני לא בוכה על זה. הגעתי למועדון גדול שמתחרה בליגת האלופות ונותן לי צ'אנס להוכיח את עצמי. מהרגע שהגעתי הבנתי שעשיתי בחירה נכונה, כי הכדורגל פה טוב וכמובן גם האנשים. אם אצליח פה, אפשר להגיע למקומות כמו צ'לסי, סיטי וכו'".

לא נראה אותך חוזר בקרוב…
"אין ספק. אמרו שבאתי לפה למקום קר ולקבוצה גדולה בה לא אשחק, ואחזור בסוף העונה למכבי או משהו, אבל אין סיכוי".

ביום רביעי, רגע לאחר המשחק המצוין בחצי גמר הגביע מול דנייפרו ,הוא זכה להודעה מיו"ר מכבי פ"ת, אבי לוזון. "מברוק. כן יירבו. זאת רק ההתחלה בשבילך". ללוזון ולמכבי פ"ת, הייתה זו עונה שהחלה בציפיות על ההעפלה לפלייאוף העליון ועדיין לא הסתיימו, כשהקבוצה נמצאת חמש נקודות בלבד מהקו האדום, שלושה מחזורים לסיום העונה.

"אבי זה אבי. זה בן אדם שבאמת מגיל קטן בא לראות את המשחקים שלי. הייתה לנו מערכת יחסים טובה עוד שהייתי בגילאי ילדים. זה בן אדם שאני אוהב ואני אסיר תודה על זה שהוא היה בשבילי ועזר לי לצמוח. אני בטוח שנשמור על קשר תמיד. אני שמח שגם יכולתי לתרום כספית ושהוא קיבל את הכסף שהוא חשב שמגיע לו. המכירה שלי תסדר להם את התקציב לשנים הקרובות? "תשאל את אבי (צוחק). אני שמח שהם הצליחו להכניס סכום יפה. כיף לי להחזיר".


אסיר תודה לאבי לוזון (דני מרון)

אתה מצליח להבין מה קרה לקבוצה הזאת? בתחילת העונה עוד דיברתם על פלייאוף עליון…
"פתחנו את העונה בצורה מצוינת ונראינו טוב, אבל הייתה התדרדרות שלא נעצרה. אני חושב שכן יש שם שחקנים טובים, אבל משהו לא עבד, לא התחבר. זה לא תירוץ אבל היו פציעות: גם אני נעדרתי לחודש וחצי, גם לידור כהן. לא הצלחנו לעצור את הרצף".

אחד החברים הקרובים של סולומון בפ"ת היה יוסי בניון, מי שלקח אותו לשיחות והיה מהווה עבורו מעין מנטור. בשבוע שעבר, הודיע בניון על פרישה ממשחק פעיל וגם סולומון התרגש: "ידענו שזה יגיע מתישהו אבל לא ידענו מתי. כשקראתי את הפוסט שלו באינסטגרם, היו לי צמרמורות בגוף, כאילו אח שלי פורש. הערצתי אותו מגיל קטן ופתאום נהייתי חבר שלו וזה היה מדהים. היו שואלים אותי אם זה לא מוזר להיות איתו בקבוצה? הייתי עונה שבחודשים הראשונים כן אבל אחרי זה כבר לא. הייתה לי הזכות לשחק וללמוד משחקן ומאישיות מהסוג הזה. אני מאחל לו רק בהצלחה".


"הייתה לי את הזכות לשחק עם יוסי בניון" (דני מרון)

סיפרו תמיד בקבוצה שמערכת היחסים ביניכם לא הייתה רגילה. הוא היה מעין חונך עבורך…
"היינו מדברים על דברים שהוא עבר באירופה, על מה הוא חושב שנכון בשבילי וכדאי לי. כאשר יוסי דיבר, תמיד כולם הקשיבו ושמעו ולמעשה קשה שלא. אם התייעצתי איתו? אני זוכר שבקיץ שאלתי אותו אם כדאי לי ללכת לקבוצה גדולה בארץ והוא אמר לי שהוא חושב שלא".

עם שיפור מעמדו והפיכתו לליגיונר, גם מעמדו בנבחרת ישראל השתפר. סולומון הפך להיות זימון קבוע בעידן אנדי הרצוג ווילי רוטנשטיינר וגם באירוע הפתיחה של הקמפיין, היה מהשחקנים הבודדים שהגיעו.

הרצוג, שבירך את סולומון לאחר המשחק הטוב שלו ברביעי, היה גם זה שדיבר איתו לאחר ניצחון הליגה 0:3 בשבת על זורייה ולמעשה חזה את העתיד לקרות בקרוב. "ניצחתם 0:3 ולא כבשת?" אמר לו בחיוך. "אל תדאג, זה יגיע". "אמרתי לך שזה יגיע" הוא רשם לו ברביעי, לאחר המשחק נגד דנייפרו בחצי גמר הגביע.

"אני הכי שמח בעולם להיות חלק מהנבחרת וזה היה חלום ילדות שלי. יש לי המון שנים לתרום לנבחרת ואעשה הכול. אני באמת מקווה לקבל את הצ'אנס. אני חושב שבמערך הזה בלי שחקני כנף, אולי יש שחקנים יותר מתאימים לעמדות האלה וזה קצת קשה בשבילי, אבל זה הולך טוב בשביל הנבחרת ואני הכי שמח בעולם".


שמח להיות חלק מנבחרת ישראל (אודי ציטיאט)

אתה מבין שאחרי הפרישה של יוסי וחילופי הדורות בנבחרת, מצפים ממך להוביל אותה או להיות חלק משמעותי בעתיד?
"הלוואי. אני שמח שאומרים את זה וזו מחמאה. הלוואי ואקבל את הצ'אנס. אני רק בן 19 ואני בטוח שאוכל לתרום. אני אנסה להוכיח שמגיע לי. הדיבורים על שאוביל? אני לא חושב שכ"כ מדברים על זה. יש פה המון שחקנים טובים ויותר מבוגרים ממני שעשו הרבה בכדורגל והם המובילים".

זה נראה שהצוות הזר מאוד מחזיק ממך.
"אני בקשר עם אנדי ועם ווילי ואני שמח שאוהבים אותי. אנדי מדבר איתי הרבה וגם הוא וגם ווילי אמרו לי שהמעבר שלי מבורך והם שמחים שאני מגיע לרמות הללו. אמרו לי תמיד להיות חזק ולא להישבר, גם אם אני לא משחק. תמיד לקחת דברים בפרופורציות. הסבירו לי שאת הכישרון והפוטנציאל יש והם מאמינים שאני יכול לממש אותו. גם שנכנסתי נגד סלובניה, אנדי אמר לי שהוא כן רוצה שאעשה את הדריבל ודברים מהסוג הזה ואראה את עצמי ללא פחד".

מה הסוד של אנדי? למה זה כ"כ מתחבר לו?
"אני חושב שבגלל שהוא היה שחקן לא מזמן, הוא מבין בדיוק איך אנחנו חושבים ומתנהגים. הוא לא אחד שאומר: אני מאמן ותתנהגו אליי בכבוד, כמו המאמנים הקשים. השחקנים מאוד מעריכים ומכבדים אותו וגם משחקים בשבילו. הוא אחד שמחזיר לך: הוא תמיד כן, תמיד מסביר פנים ושמח. זה מאמן שכיף לך לשחק בשבילו, ממש ככה".


"כיף לשחק עבור אנדי הרצוג" (מאור אלקסלסי)

איך זה לשחק ליד ערן זהבי?
"באימונים אתה רואה את התנועה, את האהבה למשחק. את זה שהוא נשאר כמעט כל אימון אחרי לבעוט לשער ואני רוצה להישאר איתו כדי לראות איך הוא עושה את הגולים. אמרתי לעצמי: כל משחק הבן אדם מגיע למצבים ואני רוצה ללמוד איך הוא עושה את זה. הרי הוא לא עושה את זה בגלל שיש לו מזל, אלא בגלל התנועה הכי טובה, החוכמה וכו'. מי שמי שמתאמן איתו אימון אחד מבין איך הוא הגיע לאן שהוא הגיע. אולי הוא שונה מיוסי, שיוסי זה שחקן שאתה רואה את הנגיעה והשליטה בכדור אבל ערן זה שחקן שרואים יותר את התנועה, הסיומת, הריצה ללא הפסקה ותמיד יש מה ללמוד ממנו".

איפה נראה אותך בעוד שלוש שנים?
"שאלת אותי את השאלה הזאת לפני כמה שנים. הפתיחה שלי פה נותנת לי תיאבון. הוכחתי לעצמי קודם כל שאני יכול להשתלב שם ואני ברמה הזאת. בהתחלה שהגעתי לאימונים ראיתי את כולם עם דריבל ופיזיות. נכנסתי כמה משחקים להרכב ואני רוצה להמשיך ככה. לעשות כמה שנים טובות פה, לשחק בליגת האלופות ולחוות. בעזרת השם עוד כמה שנים לעשות את הדרך כמו וויליאן, דוגלאס קוסטה, מחיטיריאן והרבה שחקנים משחטאר".


מנור סולומון מקווה ללכת בדרכו של וויליאן (AFP)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי