"נפטצ'י באקו קבוצה התקפית אבל עם הגנה לא טובה, שם בני יהודה תימדד"

שחקני נפטצ'י באקו חוגגים
שחקני נפטצ'י באקו חוגגים | AFP

אלי בבייב, שהעביר את העונה האחרונה באזרבייג'אן, נותן טיפים לאבוקסיס בראיון מיוחד: "יש להם את השחקן הטוב בליגה". על החוויה שלו כלגיונר: "עשיתי עונה מצוינת", ועל הזימון לנבחרת: "היתה החלטה לא קלה"

קבוצות: בני יהודה
(גודל טקסט)

"לא צריך להמעיט בהצלחה של אלי בבייב ואמיר עגייב שמשחקים בליגה באזרבייג'אן ומצליחים. הכי קל לבוא ולהגיד שהיא ליגה חלשה ופחות טובה מהליגה הישראלית". הדובר: אלי בבייב, שאחרי שבע שנים בבוגרים של הפועל רעננה ניצל את שורשיו וחתם במדי סומגאיט, במדיה שיחק בעונה שעברה, כשהשיא הגיע בזימון לנבחרת המקומית.

כעת, לאחר שעזב את קבוצתו ובעודו מחפש אופציות חדשות, הוא מדבר בראיון מיוחד לספורט1: על הזלזול בליגה בה עבר לשחק, העליהום סביב סוגיית שיתופו בנבחרת האזרית והסיבה בבחירתה וגם: התחזית למפגש בין בני יהודה לנפטצ'י באקו.

עד לפני מעברו, בין אם יודה בכך או שלא, פחות אנשים הכירו את שמו של הקשר, שבחודש נובמבר ימלאו לו 29. בבייב היה מזוהה במשך שנים, עד יציאתו אשתקד, עם הפועל רעננה והיה אחד מסמליה, ביחד עם שניר שוקר.

בבייב במדי סומגאיט.
בבייב במדי סומגאיט. "משהו אמר לי לצאת ולנסות" (צילום: פייסבוק)

"אני לא חושב שזה משהו רע להיות מתויג ככה. הפועל רעננה זה מועדון מסודר ומצוין שאני ממליץ ללא מעט שחקנים לעבור אליו. אנחנו רואים כמה טוב המועדון הזה עושה לשחקנים. הייתה לי פשוט תחושת מיצוי. הייתי שבע שנים בבוגרים ומגיל 14 במחלקות הנוער".

מה גורם לשחקן לעזוב ולעבור לשחק בליגה כזאת?
"קודם כל, המועדון מאוד רצה אותי. הנשיא והמנהל המקצועי עקבו אחריי ודיברו איתי המון. נסעתי להתרשמות שם ואהבתי שבונים עליי כשחקן משמעותי. הכול ביחד נורא קסם לי. יכולתי להישאר גם בארץ בליגת העל, אבל משהו אמר לי לצאת לשם ולנסות. אני לא מצטער על זה לרגע. אני חושב שעשיתי עונה מצוינת ויעיד על זה הזימון לנבחרת. הייתי שם במעמדים שלא זכיתי להיות בהם לאורך כל הקריירה".

סוגיית הנבחרת ליוותה לא מעט את החודשים האחרונים של בבאייב: הדילמה של הקשר המאמין האם לשחק בנבחרת זרה, שמזוהה יותר עם דת האסלאם, ובכך לסגור לעצמו את הדלת בפני הנבחרת הישראלית. כעת הוא מספר את הצד שלו: "זו הייתה החלטה לא קלה מהרגע הראשון ועד הרגע שהחלטתי כן ללכת לשם. שלושה חודשים אחרי שהתחלתי את העונה פנו אליי ודחיתי אותם. עברו לי הרבה דברים בראש, בעיקר בגלל שאני בן אדם שגדל בישראל, מניח תפילין, מתפלל כל בוקר וצהריים והולך לבית הכנסת. הבית שבו גדלתי הוא מסורתי. באיזשהו מקום, בגלל השורשים שלי והקשר של סבא וסבתא שלי לשם ואיך שקיבלו אותי, לא הרגשתי בשום צורה יהודי בין מוסלמים, או שנאה, או הסתכלות שונה בגלל שאלי בבייב ישראלי יהודי שחי כל חייו בישראל. קיבלו אותי בזרועות פתוחות עם המון אהבה. גם בהתאחדות וגם מאמן הנבחרת דיברו איתי וראיתי שהכול טהור ונקי. עשיתי את החושבים שלי, שאני בגיל 28 ואין מה לעשות, נבחרת ישראל כבר לא תהיה לי".

עם אמיר עגייב:
עם אמיר עגייב: "ממליץ לו בחום להגיד כן לנבחרת" (האתר הרשמי)

הרגשת עליהום?
"לא הרגשתי עליהום. אם בישראל היו מעריכים אותי כמו שהיו צריכים, או לא הייתי בהפועל רעננה, יש סיכוי שהיו מסתכלים עליי בצורה שונה. אני לא מדבר רק על עצמי, אלא על עוד שחקנים שמשחקים בקבוצות קטנות ובולטים שם. הם לא מקבלים את היחס והכבוד הראוי להם. שלחו לי כל מיני הודעות של אל תעשה וכו', אבל אני מקבל דעה של כל בן אדם. בסופו של דבר אעשה מה שטוב לי ולמשפחה שלי. אני חייב לציין שקיבלתי גם הודעות תומכות מאנשים שהמליצו ללכת על זה ולא להסס".

מה תמליץ לשחקן ישראלי עם אזרחות זרה לעשות במקרה דומה לשלך?
"בוא ניקח לדוגמא את אמיר עגייב. ממה שהבנתי גם לו יש קשר לאזרבייג'אן דורי דורות אחורה. אם המאמן של הנבחרת ירצה אותו אני ממליץ לו בחום לעשות את זה. הוא צריך להיות ריאלי ולהבין שהסיכויים שלו לשחק בנבחרת אזרבייג'אן גבוהים יותר. 99% לאזרבייג'אן לעומת 1% לישראל. תוסיף את העובדה שהוא בגיל 28 וכבר לא מאוד צעיר".

למרות ההצלחה של הקשר, בחודש האחרון הוא החליט לעזוב. נכון לרגע זה, סוכנו אפי סופר בוחן עבורו אופציות, בין השאר בליגות בקפריסין וביוון, אך בשל העובדה שבנו הבכור יתחיל בשנה הבאה ללמוד בכתה א', הקשר מעדיף לחזור ארצה. כמו במקרה של לגיונרים רבים, הקושי להתנתק מהמשפחה פגע גם בבבייב: "הייתה לי עונה טובה אבל השיקול לחזרה לפה הוא לא היה על רקע מקצועי אלא משפחתי. בלי המשפחה שלי זה לא היה ממשיך עוד עונה. יש פה גם שיקול כספי. ההצעה להארכת החוזה מהמועדון לא סיפקה אותי. היו שיחות עם עוד שתי קבוצות אבל זה לא הגיע לסיכום והחלטתי לוותר על זה. אני השנה אהיה בן 29 וזה אולי לא ישמע טוב, אבל רוב מה שמעניין אותי בשלב הזה של הקריירה זה הכסף. כדורגל זה לא לכל החיים. איפה שאקבל את ההצעה הכי אטרקטיבית, בקבוצה הכי אטרקטיבית, שם אחתום".

החתימה באזרבייג'אן.
החתימה באזרבייג'אן. "אחתום בקבוצה שתיתן לי את ההצעה הכי אטרקטיבית" (האתר הרשמי)

אתה מרגיש שונה אחרי שחזרת כלגיונר?
"את האמת שלא. היו דיבורים עם קבוצות מליגת העל, אבל קבוצות מדברות איתך על סכומי כסף של שחקן שסיים גיל נוער. עברתי משהו בליגת העל, שיחקתי בנבחרת אזרבייג'אן ובליגת העל 7-8 שנים. אז אפשר להגיד שאני כנראה לא מרגיש שינוי במעמד".

ברושם הראשוני אנשים יגידו שלא היה קידום מקצועי בעזיבה שלך. מה תגיד לאותם אנשים?
"אני יכול להגיד לאותם אנשים שהם לא דרכו על כר דשא פעם אחת בחיים שלהם וחוץ מכדורגל בשכונה הם לא יכולים להביע דעה על דברים כאלה. זה כמו שאני שומע אנשים שאומרים על ערן זהבי שהוא כבש 20 ומשהו גולים בכמה מחזורים בליגה הסינית, שהוא כובש מול קונוסים. גם מול קונוסים באימונים קשה לעשות את מה שהוא עושה שם. הכי קל לבוא ולהגיד שהליגה הסינית היא חלשה ופחות טובה מהליגה הישראלית. שכחו שגם בישראל הוא כבש 30 גולים בעונה. כל אותם אנשים שחושבים שהם חכמים גדולים – שיירגעו ושכל אחד יתעסק בעניינים שלו. לא צריך להמעיט בהצלחה של ערן זהבי או כל לגיונר אחר, או אלי בבייב ואמיר עגייב שמשחקים בליגה באזרבייג'אן ומצליחים. הליגה היא כמו בישראל, ההבדל הוא שפה יש שמונה קבוצות. כמו בישראל יש ארבע קבוצות מעל הליגה וכל שאר הקבוצות בינוניות מינוס".

אם קבוצת צמרת באזרבייג'אן מתמודדת מול מכבי ת"א או הפועל ב"ש, מה תהיה התוצאה?
"אני חושב שזה לא מסתיים בכזאת קלות כמו שכולם חושבים לטובת הקבוצות הישראליות. ההצלחה של קרבאח שהגיעה לשלב מתקדם יותר ממכבי ת"א תעיד על זה. אם תשים את קרבאח בליגה הישראלית היא היחידה שבאמת תתמודד עם מכבי ת"א על האליפות. עכשיו יהיה את המשחק של נפטצ'י באקו מול בני יהודה ובוא נראה".

ערן זהבי.
ערן זהבי. "גם מול קונוסים קשה לעשות את מה שהוא עושה שם" (הליגה הסינית)

מה באמת אפשר לספר עליהם?
"זו קבוצה מצוינת עם מאמן איטלקי. בד"כ אומרים על מאמנים איטלקיים שהם הגנתיים, אבל אצלו הקבוצה יותר התקפית מהגנתית. יש להם חלק התקפי ברמה, שאם היה משחק בליגה הישראלית הוא היה מהטובים שיש. ההגנה שלהם לא הכי טובה שיש ושם בני יהודה תימדד. אם היא תצליח לתפוס אותם בהתקפות מעבר, כמו שהיא עשתה בעונה שעברה. אם כן הם יצליחו להוציא תוצאה טובה".

ממי בני יהודה צריכה להיזהר?
"יש את מחמודוב הקפטן שלהם, קשר מתחת לחלוץ שהיה איתי בנבחרת. לפי מה שהבנתי ממנו הוא מורחק מהמשחק הראשון. יש את בגאלי דאבו שהוא חלוץ מצויין אבל פצוע כבר כמה משחקים והוא בספק למשחק. יש את דריו פדריקו, שהוא לדעתי השחקן הכי טוב בליגה ביחד עם ג'יימס אדני שעבר לעירוני ק"ש בקיץ. הם הביאו את מונרוז מקבוצת גבאלה. אלו השחקנים שצריך לשים עליהם דגש".

הם הפייבוריטים?
"בעיניי הסיכויים שלהם גבוהים יותר מבני יהודה. אם הם יעלו? אני לא יודע. אני מאחל לבני יהודה לעלות, למרות שיש לי חברים בבאקו. לא יודע למה, אבל אני אוהב את בני יהודה".

התייעצו איתך בבני יהודה?
"לא. אני גם לא חושב שהם צריכים. יש להם את מערכת הסקאוטינג שלהם. כל מה שאני יכול להגיד להם, אני מאמין שהם רואים בעצמם כי זאת העבודה שלהם".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי