המלך נאתכו מול הטוענים לכתר: הדרבי הכי ישראלי של בלגרד

play
ברק בכר, ביברס נאתכו | GettyImages
לפני הדרבי, בכר, גלזר והכוכב האדום בלגרד חגגו ניצחון שישי רצוף עם 1:4 01:29

ביברס נאתכו הוא השחקן הוותיק ביותר של פרטיזן, שמכיר לעומק את הדרבי של בלגרד, ולזכותו 3 שערים במעמד. ברק ובכר ועומרי גלזר יחוו אותו בפעם הראשונה, כשהם יודעים כי להפסד עלולות להיות השלכות דרמטיות

(גודל טקסט)

ריאל סוסיאדד, זלצבורג, בוכום, ואלוויק, צסק"א מוסקבה, נובי פזאר, רדניצ'קי, אל פייחה הסעודית, אומוניה ניקוסיה, אריס לימסול, לאמיה היוונית. מה פשר הרשימה המוזרה הזו? ובכן, אלה הקבוצות הנוכחיות של השחקנים שהיו שותפים לניצחון האחרון של פרטיזן על הכוכב האדום בדרבי הגדול של בלגרד בליגה, לפני יותר מ-4 שנים בספטמבר 2019. יש רק שניים שעדיין משחקים במדים השחורים-לבנים, אבל אחד מהם, אלכסנדר שצ'קיץ', עשה בין לבין טיול בקבוצות שונות, כולל הפועל חיפה בתחילת השנה. זה משאיר אותנו עם כוכב אחד בלבד שנותר בפרטיזן בכל התקופה הזו – ביברס נאתכו.

כן, נאתכו הוא כבר סמל של פרטיזן. לא במקרה משמש קפטן נבחרת ישראל לשעבר כסגן הקפטן של המועדון, וזה לא דבר של מה בכך כאשר מדובר בשחקן זר. הוא גם כבש את השער היחיד בניצחון האחרון של פרטיזן בדרבי בכל המסגרות – זה קרה בחצי גמר הגביע ביוני 2020. מאז נפגשו היריבות המושבעות 10 פעמים, והמאזן עומד על 4 נצחונות לכוכב האדום לצד 6 תוצאות תיקו. ב-12 המשחקים האחרונים, מאז הניצחון האחרון בליגה, הבקיעה פרטיזן 5 שערים בלבד לרשת האדומים-לבנים, ולא פחות מ-3 מהם היו של נאתכו. בנוסף לחצי הגמר, הוא כבש ב-1:1 בליגה לפני שנתיים, וגם השער האחרון היה שלו, בפנדל בתיקו 1:1 לפני שנה.

ואסילייה באקיץ' במדי אינג'יה, מול ביברס נאתכו
באקיץ' מימין, מול ביברס נאתכו | GettyImages, Srdjan Stevanovic

איך שלא תסתכלו על זה, נאתכו הוא המלך של הדרבי בכל הקשור לצד השחור-לבן. כל העיניים של אוהדי פרטיזן יהיו נשואות אליו כאשר השתיים ייפגשו שוב הערב (19:00, ספורט2), והתקוות שלהם גדולות כי המציאות לא ממש מוכרת להם בשנים האחרונות. במשך שבועות ארוכים הובילה הקבוצה את הטבלה לפני היריבה העירונית המושבעת, ובתאריך הדרבי המקורי בספטמבר נהנתה מיתרון 4 נקודות. דווקא בשבועות האחרונים היא רשמה תוצאות מאכזבות, הפסידה פעמיים לבאצ'קה טופולה ולניש, וגם סיימה בתיקו 3:3 דרמטי נגד רדניצ'קי במחזור האחרון. הכוכב האדום עקפה אותה, אבל ניצחון ביתי יחזיר אותה לפסגה, וזו המטרה. למרות הדעיכה, מרגישים בצד השחור-לבן שיש כאן סיכוי אמיתי לזכות באליפות לראשונה מאז 2017.

וזה הרי היה כל כך מזמן שאפילו נאתכו עוד לא היה שם. הוא הגיע בחלוף שנתיים, ותואר האליפות היחיד בקריירה של ביברס היה ברוסיה, עם צסק"א מוסקבה ב-2016. למעשה, זה התואר האחרון שלו. הבצורת שלו אפילו יותר ארוכה מזו של קבוצתו, ובגיל 35 זו עשויה להיות ההזדמנות האחרונה לתקן את הסטטיסטיקה.

אירוני למדי, אם כך, שהפעם עומדים בדרכו שני ישראלים מהעבר השני – ברק בכר ועומרי גלזר. למעשה, הם אף רבים יותר אם סופרים את אנשי צוותו של המאמן, וכולם צובעים את בלגרד בכחול-לבן. הכוכב האדום היא הקבוצה הישראלית ביותר באירופה, והגעתו של בכר הוגדרה בבירת סרביה כסימן למהפכה חיובית. לדעת הפרשנים המקומיים, זו הגרסה הטובה ביותר של הכוכב האדום מזה זמן רב, אולי אפילו במילניום הנוכחי.

ברק בכר, מאמן הכוכב האדום בלגרד
יש עוד לא מעט עבודה. בכר | אימג'בנק GettyImages

הדרך הסלולה לשלב הבתים בצ'מפיונס ליג איפשרה להנהלה להיות הרבה פחות שמרנית בנושא הכלכלי, ואחרי פרסום ההגרלה שהיתה לכאורה נוחה יחסית כל המעצורים הוסרו. שיאי ההעברות נשברו עם הגעתם של הקשר הקוריאני הוואנג אין-באום תמורת 5 מיליון יורו והחלוץ הסנגלי שריף אנדיאיי תמורת 4 מיליון יורו. כאשר לוקחים בחשבון את התוצאות הנהדרות במשחקי ההכנה ואת ההצטיינות של גלזר בין הקורות בעקבות ההדחה המפתיעה של הקפטן מילאן בוריאן, קל היה להבין מדוע היתה היסחפות מוגזמת – מה גם שתקשורת הספורט הסרבית ידועה בנטייה להגזים בכל דבר, לחיוב ולשלילה.

אז אחרי האופוריה חסרת הרסן, הגיעה גם ביקורת קטלנית. בסף אוגוסט ובספטמבר הגיעו ההפסדים הסנסציוניים בליגה מול ווז'דובאץ וצ'וקאריצ'קי, והאדמה רעדה. אליפות סרביה נתפסת כמובנת לחלוטין מאליה מבחינת הכוכב האדום ואוהדיה, ולכן המצב בו היא מפגרת בטבלה אחרי פרטיזן, שלא לדבר על המובילה המפתיעה דאז באצ'ה טופולה, היא סנסציה שהצהובונים אוהבים. האדומים-לבנים הפסידו פעם אחת ב-98 משחקי ליגה ב-3 העונות הקודמות, ולפתע נכנעו פעמיים תוך שבועות, ליריבות נחותות מאוד על הנייר. ב-30 משחקי ליגה בעונה שעברה ספגה הקבוצה 14 שערים בלבד. קצב הספיגה היה גבוה הרבה יותר עם בכר על הקווים, וכיום הוא עומד על 16 שערי חובה ב-18 מחזורים.

כל זה היה נדחק לשוליים, לו היתה עומדת הקבוצה במשימה המרכזית שלה – ליגת האלופות. היא העפילה אוטומטית לשלב הבתים, ואף זכתה להגרלה סבירה לדעת התקשורת המקומית, שממש לא ידעה משום מה להעריך נכונה את כוחה של לייפציג, וגם זילזלה בלייפציג. לפחות לא היו ציפיות לנצח את מנצ'סטר סיטי, אבל אוהדים רבים מדי קיוו שהכוכב האדום תיאבק על המקום השני בדרך לשמינית הגמר. המקום השלישי, המעניק נשירה לליגה האירופית, היה אמור להיות פרס ניחומים במקרה של כילשון. בפועל, גם זו היתה תחזית לא מציאותית. הקבוצה הפסידה פעמיים לשוורים האדומים, וחילצה איכשהו תיקו ביתי מול אלופת שווייץ, לה הפסידה בברן. היא סיימה את הטורניר עם נקודה אחת, ולנוכח ההשקעה בסגל ובצוות האימון, הופנו ללא דיחוי החצים לכיוונם של בכר ואנשיו.

עומרי גלזר, הכוכב האדום בלגרד
עומרי גלזר, הכוכב האדום בלגרד | אימג'בנק GettyImages, Robbie Jay Barratt – AMA

המעידות של פרטיזן סייעו קצת, אבל המצב עדיין רעוע ביותר. אם יפסיד בדרבי, סביר שלא תהיה לבכר תקומה, כי האוהדים לא מסוגלים לספוג כל כך הרבה מפלות בתקופה קצרה, וההנהלה תיקלע ללחץ עצום. ואולי המאמן מכיר היטב את האווירה הלוהטת במשחקי הצמרת בליגת העל, אבל הוא וגלזר חסרי נסיון בהתמודדות עם מה שקורה ביציעים בסרביה. נאתכו כבר בקיא בתחום, והוא יכול לספר עד כמה הקברנים בשחור-לבן יהיו קולניים הערב.

כן, לאולטראס של פרטיזן קוראים הקברנים. מקור הכינוי לא ידוע בוודאות, אבל הגרסה הפופולרית גורסת כי כך הגדירו אותם בזמנו בלעג אוהדי הכוכב האדום בגלל הצבעים שלהם, ואילו הם דווקא אימצו את השם בהתלהבות. בשנים האחרונות הם רגילים לקבור את התקוות של עצמם, אבל בדרבי הזה הם רוצים להיות עדים להלוויה של הכוכב האדום. מלך הדרבי נאתכו ישמח להיות השותף הבכיר במסע הזה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי