דיא סבע מדבר על הכל: "הגעתי לסין עם מינוס בבנק"

דיא סבע | הטוויטר הרשמי של אל נאסר

החלוץ התראיין לפודקאסט "הפודיום" של אורן יוסיפוביץ' ופתח הכל: המעבר לדובאי, למה לא אירופה ("ההצעות מקאזאן ולודוגורץ לא התקרבו לסין"), כיצד שוכנע להגיע למכבי ת"א, אוסקר, אלישע ("ריסק אותי") וערן לוי

(גודל טקסט)

דיא סבע עשה היסטוריה הקיץ. לאחר הסכם השלום שנחתם בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות, החלוץ הפך לשחקן לישראלי הראשון אי פעם שמגיע לשחק בליגה בדובאי כאשר חתם באל נאסר. שחקן נבחרת ישראל התארח בפודקאסט "הפודיום" של אורן יוסיפוביץ' ופתח הכל: כיצד התבשל המעבר לדובאי, למה בחר בזמנו בסין ולא באירופה, כיצד מוטי איווניר שכנע אותו להגיע למכבי תל אביב בתחילת הקריירה, השיחה עם אוסקר גרסיה שהביאה לאחת הטעויות הגדולות בקריירה ואלישע לוי ש"ריסק אותו". בנוסף, סבע לא שכח גם את ערן לוי, האיש שלא מעט בזכותו הפך למלך שערי הליגה בעונת 2017/18 כשהשניים היו הצמד הקטלני ביותר בישראל.

האזינו לפודקאסט המלא

כיצד התבשל המעבר לאל נאסר: "רונן קצב הסוכן שלי ידע שהחלום שלי זה דובאי. אפילו לפני שחתמתי אמרתי לו 'רק תבדוק'. הוא אמר לי שאי אפשר להכינס לשם עם דרכון ישראלי אז אמרתי לו 'תציג את זה שאני ערבי מוסלמי, אולי יקבלו אותי. תזרוק את זה, אין מה להפסיד'".

"הוא ידע שסדר העדיפויות שלי זה: דובאי, טורקיה, לשדרג חוזה בסין. אמרתי לו שדובאי מתאימה לי מכל הבחינות. אחרי מחנה האימונים שלנו שם אמרתי לרונן ביני לבינו, שלא משנה איך, אני חייב לשחק פה. זה גם התרבות, גם השפה, גם הכסף, גם החיים הטובים – הכל יש פה. זו השפה שלי, התרבות שלי, אשתי והילדים מרגישים פה יותר בנוח. כשזרקתי לו את זה לא באמת האמנתי, אבל כשרונן התחיל להבין שערן עוזב את גוואנגז'ו הוא התחיל לדבר עם קבוצות, וכשהוא דיבר עם קבוצות הוא הבין שיש עניין גם סביבי. הוא הבין שרוצים אותי. ואז הגיע הסכם השלום"

"יום אחד הייתי בשנ"צ, ואיך שאני קם אני רואה הצעה מדובאי. רונן שולח לי 'קיבלת את מה שרצית'. חצי שעה לא ידעתי מה לעשות. הלם מוחלט. אתה בבידוד בסין, רחוק מהילדים, קורונה, אני חושב אם פיפ"א תאשר לי ללכת לנבחרת או לא. אתה מרגיש בגיהנום ואז מגיעה ההצעה הזאת. דיברתי עם המנהל המקצועי שלנו, ותוך שבוע כבר הכל היה סגור".

דיא סבע ורונן קצב |

המעבר למכבי תל אביב בתחילת הקריירה: "יום אחד מוטי איווניר וגדי כרמלי מתקשרים אליי 'תבוא ליקום'. הם מתחילים לדבר איתי, ואני חושב שאני בא להיות הכוכב של מכבי. הם עשו לי שיחה של 3 שעות, ואני אומר לעצמי 'אם המאמן של מכבי בא ומדבר איתי ככה, אז הוא רוצה לתת לי לשחק'. אם יש לי את התמיכה מהמאמן, אז אני הולך למכבי. הייתה לי הצעה מקרית שמונה, אבל כשיש לי מאמן שמדבר איתי ככה, שתומך בי, שעוזר לי, שמאמין בי – אני שם את קריית שמונה בצד והולך למכבי. הלכתי למכבי וחצי שנה לא ראיתי דקה".

בינואר הגיעה ההצעה מבאר שבע. לא חשבתי פעמיים. התקשר אליי שלמה, אמר לי 'אלונה רוצה אותך'. אמרתי שאני רוצה לשחק כדורגל, לא מעניין אותי איפה. לקחתי את הדברים שלי וחתמתי בבאר שבע (בהשאלה). עשיתי חצי עונה טובה, ואז ג'ק אנגלידיס התקשר אלי 'ראינו אותך בבאר שבע, עשית חצי עונה טובה, כל הכבוד לך, אנחנו רוצים אותך בסגל לעונה הבאה'. חזרתי למכבי, עשיתי חודשיים של מחנה אימונים והכנה, ונראיתי טוב".

"יום אחד אוסקר גרסיה בא ושחרר חמישה שחקנים מהסגל, אבל לא אמר שמות. יום אחרי שהוא הודיע שיש חמישה משוחררים הוא לקח אותי לשיחה 'תקשיב, שחררתי עכשיו חמישה שחקנים ואתה לא ביניהם. יש לך כישרון ואני מאמין בך. אתה יכול להיות בסגל העונה, אבל אני לא מבטיח לך שתשחק 30 משחקים. או שאתה נשאר ונלחם על המקום בהרכב, או שאתה עוזב. אם אתה שואל אותי, אתה עדיין צעיר ואתה צריך להראות את עצמך, וגם שמעתי שיש לך הצעות – אז לך תשחק ותחזור לפה מהדלת הראשית'. פה עשיתי את אחת הטעויות הכי גדולות שלי בקריירה – חזרתי לבאר שבע".

אוסקר גרסיה
אוסקר גרסיה | AFP

"באר שבע לחצה עליי, כולם אהבו אותי והתחברתי למקום ולקהל. באמת אהבתי את המקום, בחצי העונה הזאת האנשים נתנו לי הרגשה טובה. כולם התחילו להגיד לי 'אלישע טוב לך, הוא יעזור לך, מתאים לך כמו כפפה ליד' והחלטתי שאני ממשיך בבאר שבע לעוד עונה ואז חוזר למכבי. הגעתי לבאר שבע ואלישע ריסק אותי".

למה בחר בסין בזמנו ולא עבר לאירופה: "אני יודע שאנשים כל הזמן רוצים להקטין את מה שאתה עושה. זה ברור לי. נסעתי לסין אז יגידו 'למה הוא לא הלך לאירופה?'. עכשיו אני יכול להגיד ככה: כשעשרת אלפים אנשים יעברו את הקריירה שלי, יעשו את המסלול שעשיתי, יבחרו את הבחירות האלה – שידברו. אני לא חושב על מה שאין לי, אני תמיד חושב על מה שיש לי".

"להגיד לך שיכלתי לשחק באירופה בנקודת זמן שהחלטתי לצאת לסין? זה לא שהיו לי הצעות מסביליה, טוטנהאם וקבוצות כאלה. לא היו קבוצות אירופאיות שחיכו ואני בחרתי בסין. זה לא היה המצב. היו לי הצעות מקאזאן ולודוגורץ בכסף שלא מתקרב להצעות מסין. אבל אני הגעתי לסין כשאני עם אפס שקל בבנק. אפס. אני הייתי במינוס. ומה שאני קיבלתי בסין זה אמור היה להיות רק ההתחלה של מה שאני עומד לקבל, כי כשאתה טוב משדרגים אותך".

אלישע לוי
אלישע לוי | AFP

אני חושב על עצמי ועל המשפחה שלי. רוצים להגיד שאני מחפש את הכסף ובגלל זה לא הולך לאירופה? שיגידו ושימשיכו לחיות איך שהם רוצים. אם אני יודע שבבחירה שלי דאגתי לעצמי ולמשפחה שלי – זה שווה הכל. בסופו של דבר ישכחו אותך, אבל יזכרו מה שיש לך בבנק. אם אתה תחיה ותגיד 'הלכתי לאירופה ושיחקתי בגרנאדה או לא יודע איפה ובסוף הקריירה לא באמת היה לי כסף' אז יגידו כל הכבוד דיא שהיית בגרנאדה? מה זה יעזור לי? לא יתרמו לי כסף".

סוגיית ערן לוי ומכבי נתניה: "אני חושב שערן לוי הוא הקפטן הכי טוב בארץ. לא רק במה שקורה על המגרש, גם מחוץ למגרש הוא דואג לשחקנים ועוזר לכולם. הוא באמת שולט בחדר ההלבשה, והוא שולט לטובת השחקנים. יש לו את הכריזמה שלו והאישיות שלו וכולם מכבדים אותו. חבל שהוא סיים ככה. אני חושב שהוא היה צריך לסיים את הקריירה בנתניה, ואולי גם אחרי זה לקבל תפקיד ניהולי במועדון".

"אני בטוח שהוא עשה דברים, אני לא מדבר עכשיו על כדורגל, אני בטוח שהוא עשה דברים טובים למועדון ודאג לו. כשהיה את הפירוק הוא הביא את המפרקת, הוא עבד קשה, ואני חושב שהוא היה צריך להמשיך בקו הזה. הוא עשה את כל הדברים האלה על חשבונו, לא על חשבונו מבחינה כספית, אלא על חשבון הזמן שלו ואולי גם ויתר על כסף. הוא עשה דברים מהלב כי הוא באמת אוהב את המקום. חבל שזה נגמר ככה".

דיא סבע וערן לוי
דיא סבע וערן לוי | דני מרון

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי