זכות השיבה: הליגיונרים שצריכים לחזור לישראל בעונה הבאה

ניר ביטון | Gettyimages

משלל סיבות שונות, לא מעט שחקנים ישראלים 'שרפו' עונה שלא קידמה אותם לשום מקום מעבר לים והקיץ תהיה להם הזדמנות לשקם את הקריירה בליגה שלנו. צפו ברשימה המלאה

(גודל טקסט)

כמו בלא מעט מקרים אחרים בכדורגל הישראלי, גם את העונה הנוכחית של הליגיונרים ניתן לקבל ברגשות מעורבים. לגבי השגרירים הבכירים שלנו ניתן לומר שהזמן רק הטיב עמם – ערן זהבי עזב את סין לפ.ס.וו איינדהובן ולמרות פתיחה צולעת וכישלון בנושא הקבוצתי, הצליח להשתלב היטב בליגה ההולנדית וסיפק כמה משחקים בלתי נשכחים. שון וייסמן עבר לליגה הספרדית וטבילת האש עוברת גם כן בהצלחה יחסית, מואנס דאבור הפך לשחקן לגיטימי בבונדסליגה ומנור סולומון שדרג את מעמדו לכוכב על בשחטאר בזכות שני שערים לרשת של ריאל מדריד בליגת האלופות.

יחד עם זאת, לא מעט ליגיונרים בדרג הביניים לא הצליחו להתאקלם בליגות שלא בהכרח חזקות משלנו, והדבר רק מעלה סימני שאלה לגבי היכולות הפיזיות והמנטליות של השחקנים הבולטים בישראל. זה עדיין לא סיכום עונה וממש לא דירוג ליגיונרים שנתי, אך כשנותר חודש וחצי לסיום העונה בכדורגל האירופי, ניתן לקבוע מי רשם עונה מוצלחת ומי איבד ממניותיו. היום נתמקד בחמישה ליגיונרים שנמצאים בצומת דרכים בעקבות עונה פחות טובה, וחזרה לליגת העל בקיץ עשויה לעזור להם מאוד.

שון וייסמן, מנור סולומון, ערן זהבי | ספורט1

אריאל הרוש (שוער)

קבוצה: הירנביין – הולנד

סטטיסטיקה: 0 הופעות

השוער הפותח של הנבחרת בקמפיין ליגת האומות ב-2018 ובמחצית ממשחקי מוקדמות יורו 2020, פתח את העונה הנוכחית אצל ניטרה הסלובקית, אליה הצטרף מהפועל באר שבע בסוף חודש נובמבר ועזב אותה לליגה ההולנדית אחרי חודש וחצי ושלוש הופעות בלבד. הרוש חתם בהירנביין בידיעה שישמש כשוער השני של ארווין מולדר, אך קיווה כי יכולת טובה באימונים וזיכרון חיובי מהתקופה בספרטה רוטרדם תגרום למאמן ג'וני יאנסן להעניק לו את אפודת השוער הראשון, אבל הרוש טרם זכה להופעה רשמית ואפילו את מקומו בסגל הנבחרת איבד בחלון האחרון.

השוער בן ה-33 לא יהיה מוכן להעביר עונה נוספת כשוער שני ומעבר לישראל נראה כמו הפתרון ההגיוני ביותר. בבית"ר ירושלים ובהפועל באר שבע זה כנראה לא יהיה ולאור המצב נראה כי יוותר על מעבר למכבי חיפה או מכבי תל אביב אם יתבקש לשבת על הספסל. עם זאת, בקבוצות כמו מכבי פתח תקווה, קריית שמונה, ואפילו בהפועל תל אביב יהיה לו מקום בהרכב. יכולת טובה בישראל עשויה שוב למשוך עניין מקבוצות באירופה וגם הזימון לנבחרת אמור להגיע במהרה.

אריאל הרוש | Andre Weening/BSR Agency/Getty Images

ניר ביטון (בלם/קשר)

קבוצה: סלטיק – סקוטלנד

סטטיסטיקה: 20 הופעות, שער אחד

שמונה שנים עשירות בתארים ובמשחקים מול הקבוצות החזקות בעולם, יסגור ניר ביטון בקיץ הקרוב, ולמרות שהוא חתום אצל האלופה הסקוטית היוצאת עד 2023, נראה שבסלטיק ינסו להיפטר מהבלם הפציע כבר בתום העונה, מתוך רצון לבצע מהפכה בסגל לאור אובדן האליפות והשנים המאכזבות באירופה. בשיאו סומן כפוטנציאל להגיע לפרמיירליג, כמו חברו הטוב וירג'יל ואן דייק, אך במרוצת השנים סבל מלא מעט פציעות ארוכות והעובדה שיתחיל בחודש אוקטובר את העשור הרביעי בחייו לא מוספיה לערכו.

לביטון עדיין יש מה לתת באירופה, אבל אם ישוב לישראל, הוא יוכל להפוך לשחקן מפתח אצל אחת מהמועמדות לאליפות ולזכות בחוזה גדול אחרון לפני הפרישה. לבלם הנבחרת יש מקום בטוח בהרכב של כל קבוצה בארץ, והמאבק יהיה ככל הנראה בין מכבי תל אביב, מכבי חיפה, הפועל באר שבע ובית"ר ירושלים – הנחושה מכולן יכולה לזכות ברכש שובר שוויון לשנים הבאות.   

ניר ביטון
ניר ביטון | האתר הרשמי

עדן שמיר (קשר)

קבוצה: סטנדרד ליאז' – בלגיה

סטטיסטיקה: 19 הופעות, בישול אחד

הפריצה של שמיר הגיעה בעונתו האחרונה בקריית שמונה, משם עבר להפועל באר שבע והיה לו חלק משמעותי במסע עד לשלב הפלייאוף של מוקדמות הליגה האירופית (עם שני שערים) ולפתיחת העונה הטובה בתולדות המועדון מבירת הנגב (17 נקודות אחרי שבעה מחזורים), לכן הצעה בגובה של 1.8 מיליון יורו מסטנדרד ליאז' הבלגית בחודש ינואר 2020 לא הפתיעה רבים. לצערו של הקשר, הליגה הסתיימה מוקדם מהצפוי בעקבות נגיף הקורונה ובעונה הנוכחית איבד את מקומו בהרכב כבר לאחר שני משחקים. בשל עלותו הגבוהה, שמיר חתם בליאז' עד 2023, אבל לאור המצב סביר להניח שקבוצתו תשחרר אותו ללא תמורה, או לכל פחות תסכים להשאילו. שמיר יוכל לשמש כגיבוי לנטע לביא אם האחרון יימכר לחו"ל ויוחלט לא להשקיע בשחקן זר במשבצת הזאת. גם לבית"ר ירושלים ולהפועל באר שבע הוא יוכל לתרום רבות.

עדן שמיר | Vincent Kalut / Photonews via Getty Images

דור מיכה (קשר התקפי)

קבוצה: אנורתוזיס פמגוסטה – קפריסין

סטטיסטיקה: 26 הופעות, שער אחד ו-3 בישולים

כדי להבין כמה הכדורגל יכול להיות נזיל, ניתן לבחור את סיפורו של דור מיכה כדוגמה מייצגת. ללא קשר למעורבות בפרשת הכדורגלנים והקטינות לפני כשנה, הקשר שנבחר לשחקן העונה לאחר האליפות הראשונה והבלתי נשכחת של ולדימיר איביץ', חווה נסיגה משמעותית ביכולת והיה מעורב בארבעה שערי ליגה (שלושה גולים ובישול) בסך הכל. שלא תבינו לא נכון, מיכה היה נשאר במכבי תל אביב לולא אותה פרשה, אך לעומת עומר אצילי, מקומו בהרכב של קבוצת נעוריו ואפילו במכבי חיפה מוטל בספק גם מבחינה מקצועית, בעקבות אי יציבות באי השכן. הפועל באר שבע, שרוצה לחזור למאבק האליפות, היא כעת המועמדת היחידה לצרפו בסיום העונה ונראה שעבור שני הצדדים יהיה מדובר ב 'ווין-ווין סיטואיישן'.

דור מיכה חוגג | האינסטגרם הרשמי של אנורתוסיס

בן שהר (חלוץ)

קבוצה: אפואל ניקוסיה – קפריסין

סטטיסטיקה: 31 הופעות, 5 שערים ובישול אחד

לאחר הודעת העזיבה של אלונה ברקת לפני קצת יותר משנה, בבאר שבע היה ברור שחייבים להיפטר במהרה מהחוזים הכבדים כדי להימנע מפירוק ושהר היה על המוקד, אך זו לא הסיבה היחידה מדוע החליט לעזוב. בין הצדדים חלה תחושת מיצוי כאשר במועדון חיפשו תחליף צעיר וזול יותר ושהר עצמו הלך להרפתקה אחרונה מעבר לים בגיל 31 כאשר עבר בהשאלה לשתי עונות במועדון הפאר הקפריסאי אפואל ניקוסיה. החלוץ, יחד עם אצילי ואנדרה ג'ראלדש לא הצליחו להעפיל לשלב הבתים בליגה האירופית וחוו בליגה עונת שפל קשה במיוחד לאחר שהמועדון שזכה בשמונה אליפויות רק בעשור האחרון והעפיל בשנת 2012 לרבע גמר ליגת האלופות, הוצב בפלייאוף התחתון.

אצילי וג'ראלדש כבר חזרו לישראל, בעוד שהר שמתנדנד בעיקר בין ההרכב לספסל מתקשה לשחזר את המספרים מהשנים האחרונות. כאמור, אפואל שאלה את החלוץ לשנתיים, אבל היא לא תתנגד לשחרר בחזרה לבאר שבע אם זו תבצע פנייה רשמית. הקבוצה של רוני לוי זקוקה לחיזוק בעיקר בסגל הישראלי כדי להידבק בחזרה לצמרת וייתכן שהרכש הכי חשוב שלה בעונה הבאה, יהיה דווקא השחקן שכה רצתה להיפטר ממנו בתחילת העונה.

בן שהר חוגג
בן שהר חוגג | דני מרון

שווים אזכור: מאוויס צ'יבוטה (לודוגורץ), קני סייף (לכיה גדנסק), עילאי אלמקייס (דן האג) וג'וזף גנדה (אדמירה וואקר).

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי