אהבה בסוף הקיץ: הקליק המבטיח בין ליאל עבדה לסלטיק

שחקן סלטיק, ליאל עבדה | GettyImages, Alan Harvey - SNS Group

הסקוטים נדלקו על החוצפה, המאמן התאהב בגישה, האוהדים כבר חיברו לו שיר, ובת הזוג שלו מככבת במדורי הרכילות. אחרי הפתיחה החלומית, האם הדרך שלו לקפיצת המדרגה הבאה תהיה קלה יותר מזו של מנור סולומון?

קבוצות: סלטיק
(גודל טקסט)

ליאל עבדה כבר הרגיש את זה קורה. היה לו משחק מצוין. עוד משחק מצוין. הוא בישל את השער הראשון. ראה את החברים מתפוצצים על דנדי ואת החבר היפני קיוגו פורוהאשי יורה שלושער. הוא הרגיש שהוא חייב לקחת חלק. דקה 89. הנה הוא מקבל כדור מאודסון אדואר. יוצא לספרינט. מזהה את הטעות של ג'ורדן מרשל. גונב ממנו כדור. הנה הוא לבד מול השוער. הנה בא שער הבכורה בפרמיירליג הסקוטית.

רק שאז מרשל הרשע שלח יד והכשיל אותו. פנדל ואדום. אדואר ניגש לבעוט. עבדה, שהרגיש שזה היה חייב להיות הרגע שלו, לא ויתר. הוא ניגש. התחנן. כמעט ניסה לקחת בכוח את הכדור מהיד של הצרפתי. זה לא עזר. אדואר כבש בקלילות את ה-0:6. עבדה ניגש מיד לחבק.

יש מאמנים שהיו מעירים, אולי לא רואים בעין יפה את המיני ויכוח, לא אנג' פוסטקוגלו המאמן החדש של סלטיק. "כבר מצאתם בעיה? יופי של עבודה", הוא ענה במסיבת העיתונאים. "הכל טוב. ליאל בן 19 והוא התאקלם מצוין. הוא רצה לכבוש, אבל אודסון מבוגר יותר ובחיים אתה צריך לקבל את זה. ליאל עשה את זה ולא היו דרמות".

שחקן סלטיק, ליאל עבדה
"הוא לא היה צריך זמן להתאקלם". ליאל עבדה | GettyImages, Alan Harvey – SNS Group

פרנק מק'אבני, אייקון בפארקהד, חזה באירוע ונדלק: "אהבתי שהוא ניסה לקחת. ממנו את הכדור. חשבתי שזה גאוני. אדואר הסתכל עליו במבט של: 'אתה צוחק עליי נכון?'. זה מראה כמה ביטחון יש לו. אני ממש אוהב את עבדה, הוא ברמה אחרת.. הוא מבקיע שערים והביטחון שלו בשמיים. הוא רק יילך וישתפר. הוא לא היה צריך זמן להתאקלם. אני מתרגש לראות מה הוא עוד יעשה, בתקווה שיכבוש הרבה שערים".

עבדה וסלטיק זה סיפור אהבה מסרט נעורים. קראש חזק ומהיר. שחררו ציניות ישראלית טיפוסית. אין פה הגזמות פרובינציאליות שאנחנו בתקשורת הספורט נוהגים לחטוא בהן. זה אמיתי לגמרי. כמו התלהבות של תחילת קשר שאתם מרגישים שזה זה. פוסטקוגלו התאהב בגישה. האוהדים חיברו שיר. על החברה בר רשתי כבר הכינו כתבת פרופיל ב-BBC גוסיפ וסרטוני הטיקטוק שלה בחולצה של סלטיק מפרקים את הרשת. זה לא קורה לכל אחד.

בר רשתי עם ליאל עבדה
| אתר רשמי, אינסטגרם
@bar_rashti

מי יודע באיזה קבוצה חבר שלי משחק❔כתוב על העיגול בחולצה מי מצליח לראות❔??

♬ original sound – Literally this is just random

פוסטקוגלו מרבה להשתמש במונח "לזרוק פנימה" בהקשר של עבדה. בעצמו הודה שלא תכנן לעשות את זה כל כך מהר, אבל המציאות הכתיבה. סלטיק הגיעה פצועה למפגש עם מיטיולנד במוקדמות ליגת האלופות ועבדה מצא את עצמו בהרכב פחות משבוע אחרי שחתם. כולם זוכרים את ההמשך. שער בכורה, אדום לניר ביטון וחילוף לפני ההפסקה. זה הספיק. הקשר בין אוהד לשחקן רכש, במיוחד שחקן התקפה, מתבסס לרוב על רושם ראשוני. עבדה צלח את המבחן בענק.

נדלקו עליו בשניות. גם בתקשורת. ארבעה ימים אחר כך, סלטיק חילקה מתנות בתבוסה 6:2 מול ווסטהאם במשחק הכנה, אבל עבדה שבישל זכה למחמאות והגדירו ההופעה שלו כ"מרשימה". גם הטוויטר געש. "הילד הזה לא אמיתי", "התחלה מבטיחה, הקצב שלו מסחרר". סלטיק אמנם עפה ממוקדמות הצ'מפיונס וגם הפסידה במחזור הפתיחה, עבדה נפצע בצורה קלה, אבל הרושם לא השתנה. בשבועות האחרונים, כשהקבוצה התפוצצה עם שישה ניצחונות רצופים ו-26 שערי זכות, תחושת האופוריה סביב הרכש רק הלכה והתחזקה.

שחקן סלטיק ליאל עבדה, עם המאמן אנג' פוסטקוגלו
שחקן סלטיק ליאל עבדה, עם המאמן אנג' פוסטקוגלו | אימג'בנק GettyImages, Ian MacNicol

"הרגשתי אותו מההתחלה", התהדר פוסטקוגלו השבוע אחרי שעבדה חגג שני שערי בכורה בליגה ב-0:6 על סנט מירן. "זו לא הדרך שבה אתה רוצה להציג מצטרפים חדשים, במיוחד צעירים. אבל מהמשחק הראשון הוא הראה גישה חיובית. הוא היה טוב ואני יודע כמה שהוא רצה להבקיע". המאמן הוסיף: "הוא מבריק. זרקנו אותו למים מיד ומהרגע הראשון הוא הראה שהוא שחקן חיובי שרוצה להיות אגרסיבי. לפעמים, צעירים בורחים מהדברים האלה, אבל הוא לא".

לעבדה יש ארבעה שערים ושני בישולים בשבעה משחקים רשמיים בכל המסגרות. הסופרלטיבים שנשפכים עליו בשלב כל כך מוקדם מאוד לא שכיחים במונחים של שחקן ישראלי. התקשורת הסקוטית קוראת לו: "טינאייג' סנסיישן", "מחשמל", מדברים על הפתיחה שלו כמפוצצת וסוערת. שחקני עבר מרעיפים עליו שבחים בראיונות ובפודקאסטים וכולם יחד מפנטזים עונה במספרים חלומיים שתסתיים בהעברה במספרים חלומיים. הם אוהבים את הגישה, החוצפה, המהירות, הרצון כל הזמן להשפיע ולאיים. מבחינתם הוא נער חצי אלמוני שהתפוצץ בין רגע. עכשיו בואו ננשום.

ליאל עבדה שחקן סלטיק מול סעיד בנרחמה שחקן ווסטהאם
תחנת מעבר מושלמת. ליאל עבדה | אימג'בנק GettyImages, Craig Williamson – SNS Group

עבדה הפך מהר מאוד מעוד שחקן שיוצא לאחד שיש ממנו ציפיות מפלצתיות. כלומר, ברור שהוא אחד הכישרונות הגדולים של התקופה, אבל מעטים ציפו שזה יבוא כל כך מהר. הצלחה מהירה היא נחלתם של השגרירים הגדולים ביותר שהיו כאן. מה שקרה לו בסלטיק בחודש לא קרה לאף ישראלי שהיה שם לפניו, גם לא לאייל ברקוביץ' הגדול שהגיע ככוכב מהפרמיירליג, לניר ביטון או לבירם כיאל. כלומר, כיאל היה אהוב מאוד בפארקהד, אבל הפציעות מנעו ממנו לממש את הפוטנציאל. ביטון נמצא במועדון שמונה שנים, היו לו תקופות נפלאות, אבל הוא גם ספג המון מהאוהדים. עבדה הוא גולדן בוי. מה שגול בבכורה יכול לעשות לשחקן התקפה.

ברקוביץ' יכול לספר לעבדה על התחלות טובות. הוא התמחה בלפתוח מצוין. כולם זוכרים את ההצגה ב-3:6 על מנצ'סטר יונייטד, המשחק השני של הקוסם באנגליה. שנה אחר כך, כשחקן ווסטהאם, הוא כבש שער ניצחון בדרבי מול טוטנהאם בבכורה באפטון פארק. הוא כבש בבכורה גם במנצ'סטר סיטי. גם ליוסי בניון הייתה התחלה טובה בסנטאנדר, בווסטהאם ובליברפול עם שערי בכורה מהירים יחסית. בזהירות המתבקשת, אפשר להגיד שעבדה יכול להרשות לעצמו לחלום על קריירה כמו של אייל או יוסי.

קל אולי להגיד בדיעבד, אבל המעבר שלו מרגיש מדויק (הכי מדויק של דודו דהאן מאז ליאור רפאלוב). סלטיק קבוצה תחרותית, עשירה, ענקית, שלא מפחדת לתת הזדמנות לצעירים וגם למכור אותם. זו תחנת מעבר מושלמת אם – וזה אם גדול – אתה עומד בציפיות ומוכיח את עצמך. זה לא קורה שם לכל אחד. טימו פוקי, שמככב היום בנוריץ', התרסק בגלזגו. אבל כשזה קורה, הדרך סלולה קדימה. מסלטיק אפשר להתקדם לכל מקום והרבה יותר מהר אפילו לעומת הגדולות של בלגיה.

שחקן סלטיק אייל ברקוביץ'
אפילו לו זה לא קרה בגלזגו. אייל ברקוביץ' | אימג'בנק GettyImages

עבדה הוא ההעברה הרביעית היקרה בהיסטוריה של שחקן ישראלי מליגת העל לחו"ל, אבל המחיר – 3.5 מיליון ליש"ט – לא גבוה עבור סלטיק. רק בשלוש השנים האחרונות היא מכרה את סטיוארט ארמסטרונג, מוסא דמבלה, קירן טירני, ג'רמי פרימפונג וכריסטופר אייר בסכומים של שמונה ספרות. היא קונה הרבה וכשצריך, מוכרת ביוקר. בהקשר הזה, עבדה נמצא בעמדת יתרון אפילו על מנור סולומון. שחטאר רוצה סכום אסטרונומי כדי למכור את סולומון. לעבדה זה ייקח פחות זמן. סלטיק תמכור בפחות כסף.

הכל כמובן בתנאי שתהיה המשכיות ועבדה יישאר בריא וימשיך לספק מספרים. כשאוהבים אותך ומסתכלים עלייך במשקפיים ורודות, זה נותן אוויר לתקופות קשות שעוד יגיעו. עבדה עבר את תקופת ההתאקלמות בלי להרגיש אותה ועכשיו הזרקור עליו. זה לא אומר שהוא לא יכול להתעורר מחר ולמצוא עוד שחקן התקפה בסגל, כמו למשל יורגוס יאקומאקיס, מלך השערים בהולנד אשתקד, שמוזכר כמועמד לבויז.

שחקן שחטאר דונייצק מנור סולומון
לו יהיה קשה יותר להגיע ליעד הגדול הבא. מנור סולומון | אתר רשמי, מתוך הטוויטר של שחטאר דונייצק

גם להשלמת ההעפלה לשלב הבתים בליגה האירופית יש חשיבות. סלטיק תתארח הערב (חמישי) אצל אלקמאר אחרי שניצחה 0:2 בבית. "אנחנו מאוכזבים להיות מחוץ לליגת האלופות, אבל נשמח לשחק בליגה האירופית. אנחנו רוצים לשחק נגד הקבוצות הגדולות והטובות באירופה ולכן זה משחק מאוד חשוב עבורנו", אמר פוסטקוגלו. המפעל הזה הולם את ממדיה של סלטיק יותר. פרס ניחומים ראוי. הוא גם יכול לעזור עוד יותר לפריחה של עבדה.

המטרה העיקרית היא כמובן להחזיר את התואר בו זכתה ריינג'רס אשתקד, אבל בינתיים רצף הניצחונות ובעיקר היכולת גרמו לכל המעטפת מסביב לתת וייבים טובים. לא סתם האולטראס כבר חיברו שיר.

We've got Abada, he's on the wing,
We've got Kyogo, he's doing his thing,
Ange is the leader,
We'll follow the Celtic all over the world.