דומב בראיון: "רציתי לזוז הצדה ולנוח, יש לחץ כשאתה מאמן"

אסי דומב
אסי דומב | דני מרון

הפיטורים מהפועל ת"א ("היה סיכוי נמוך להצליח, אחרי זה היה לי שקט"), הימים כסוכן והקאמבק ההיסטרי עם מרמורק. קרוב לארבע שנים מאז נעלם מהנוף, המאמן מדבר על הכל: "רציתי לחזור לתודעה ולהוכיח את יכולותיי"

(גודל טקסט)

עד לפני שלושה חודשים אסי דומב לא היה חלק מנוף האימון בכדורגל הישראלי. לאחר קדנציה חסרת מזל בהפועל תל אביב לפני ארבע שנים, הוא החליט לעשות הסבה והחל לעבוד כסוכן שחקנים. מרסל הייסטר הגיע דרכו לבית"ר ירושלים, תומאס יול נילסן למכבי נתניה ואנטה קולושיץ' כמעט חתם במכבי פתח תקווה. גם בעבודתו כסוכן הוא דעך עם חלוף הזמן, אלא שאז הגיעה ההצעה מהפועל מרמורק, והכל השתנה

16 משחקים לא ניצחה הקבוצה עד הגעתו, ומאז? חמישה ניצחונות בשמונה משחקים למרמורק, שמיורדת בטוחה בחזרה לליגה א' נמצאת במרחק מינימלי מחוף מבטחים ומהבטחת עונה נוספת בלאומית. כעת, בראיון מיוחד לספורט1, דומב מספר על החזרה לקווים, התקופה בהפועל תל אביב ששינתה את מסלול חייו והמטרות החדשות שהוצבו.

 
כמעט ארבע שנים שלא אימנת וכבר החלפת מקצוע, לא חששת להתחיל מחדש דווקא במרמורק?
"בשלוש השנים האחרונות אני מנהל מקצועי בהוד השרון והתעסקתי בעיקר כסוכן. לא יצאתי מהכדורגל ואיפשהו דגדג לי בחצי השנה האחרונה לחזור לאמן. זרקתי את זה פה ושם ובעקבות זה הגיעה אליי הפנייה ממרמורק. ברגע שהגיעה הפנייה, ידעתי כמו כולם שמרמורק כבר כביכול ירדו ליגה. איפשהו, דווקא בגלל זה, זה מאוד איתגר אותי. רציתי לנסות לעשות משהו שהוא כמעט בלתי אפשרי ולהצליח איתו".


"דגדג לי בחצי השנה האחרונה לחזור", אסי דומב (דני מרון)

"אני קודם כל רוצה לחזור לאמן ולחזור לתודעה, אבל גם להוכיח את היכולות שלי. כמעט שלא הייתה לי הזדמנות להוכיח את היכולות שלי עד היום. אני מאמין בעצמי ורציתי להוכיח את זה. להשאיר את הקבוצה בליגה זו לא הייתה המטרה העיקרית, לא שלי ולא שלהם, המטרה העיקרית הייתה לבנות קבוצה יציבה וחזקה. חשבנו לעשות קבוצה חזקה, שלא תבוא ותתבזה – זו המטרה מהרגע הראשון. זה בקלות יכול היה להמשיך להיות כמו שהיה עד עכשיו. חשבנו שאם נרד לליגה א', נבנה פה קבוצה".

לא חלפה המחשבה שירידת ליגה עם מרמורק תחסל את קריירת האימון?
"אני יודע שבסופו של דבר רואים את השורה התחתונה והסטטיסטיקה רושמת. היו אומרים שאסי דומב ירד ליגה עם מרמורק, אבל לא פחדתי מזה כי בסופו של דבר אנשי מקצוע ובעלי מועדונים ולא הקהל הרחב, מסתכלים לא רק על התוצאה. היה לי חשוב להראות שאני יודע לאמן, שיש לי את הדרך שלי והיכולות לעשות דברים".


" יש לי את הדרך והיכולות שלי". אסי דומב עם פרדי דוד (דני מרון)

איזו קבוצה קיבלת כשהגעת בסוף דצמבר?
"קבוצה מפורקת, לצערי עם רגל וחצי בקבר. הדבר הראשון שזיהיתי זה שמחצית מהקבוצה או לא מתאימה או מתאימה בסיטואציה אחרת, אבל לא כעת עקב חוסר אמון במערכת במצב שנוצר. בחלק החיובי ראיתי שכן יש שחקנים מוכשרים ושכן יש שחקנים שרואים מאמן חדש ומאמינים שאפשר לעשות משהו. אמרתי לעצמי: 'אתה חייב לשחרר ולהחליף חצי קבוצה'. ברגע שההנהלה אמרה לי שיש לי יד חופשית להחליף כסף בכסף (שחקנים תמורת שחקנים, ת.ח) ועוד תוספת כספית שאקבל, פה התחילה העבודה הקשה באמת".

מה אמרת לשחקנים באימון הראשון?
"בדיוק את מה שאמרתי לך. לא דיברתי בכלל על הישארות. דיברתי על כך שאני רוצה שתהיה קבוצה חזקה, שלקבוצות יהיה קשה לשחק נגדנו ושתהיה פה בראש ובראשונה קבוצה".

אז איך אתה מסביר חמישה ניצחונות בשמונה משחקים? זה נס
"ברור שזה משהו חסר היגיון אם אני מסתכל שמונה מחזורים אחורה, אבל כשאתה רואה את העבודה ומחבר ניצחון ועוד ניצחון, אתה מתחיל להאמין וגם אומר לעצמך שאתה עושה דברים נכונים ושזאת הדרך. אנחנו עוד רחוקים מאוד מלהישאר בליגה, אבל כל עוד זה אפשרי, נעשה הכל".

סיבכתם את עצמכם, כי עכשיו יצפו מכם להישאר
"זה כבר התחיל אחרי שניים, שלושה ניצחונות. כבר אז כבר אמרתי לשחקנים: 'עכשיו כשיש לכם עוד משקל על הכתפיים, כאן מבחן הבגרות שלכם'. בינתיים הם מגלים אופי".

דומב כבר בן 44, כמעט עשור עבר מאז תלה את הנעליים וסיים קריירה מרשימה שברובה שיחק בבית"ר ירושלים ובהפועל תל אביב. הוא זכה באליפות ב-1996/97 בבירה וגם הניף את גביע המדינה עם הפועל תל אביב ב-2005/06. גם את הקריירה שאחרי הימים ככדורגלן החל במתחם חודורוב, כשמונה לסקאוט האדומים, אולם פוטר אחרי עונה. שנה לאחר מכן הצטרף כמאמן קבוצת הנוער של הפועל כפר סבא ובהמשך שודרג למאמן הבוגרים, אולם הקבוצה החליפה בעלות והוא חזר להפועל ת"א כעוזרו של יוסי אבוקסיס ולאחר מכן של פרדי דוד ושל רן בן שמעון, עד שלקראת עונת 2014/15 זכה לאמונו של אייל ברקוביץ' ומונה למאמן ראשי, תפקיד בו החזיק עד שפוטר בינואר 2015.


תקופת ההתחשלות כעוזר מאמן של רן בן שמעון בהפועל תל-אביב (דני מרון)

מרמורק היא קרש קפיצה בעינייך?
"הייתי שלוש שנים עוזר וסקאוט עם אלי גוטמן ואבוקסיס, הייתי עוזר של רן בן שמעון ושל פרדי, אימנתי את הפועל כפ"ס בבוגרים, אימנתי קבוצות נוער. עברתי יותר מהרבה מאמנים וגם למרמורק הגעתי עם רקורד של מאמן חצי עונה בליגת העל. זה לא שלא עברתי דברים בכדורגל".

כמה זה קשה להתמודד עם סיטואציה בה אתה צריך להמציא את עצמך מחדש?
"אני חושב שבן אדם תמיד חייב לבנות את עצמו כל הזמן. כל הזמן להתקדם ולדרוש מעצמו. לבנות מחדש? כל אחד צריך תמיד. במיוחד בתחום שהוא תחרותי כמו הכדורגל".

בתקופה שלא אימן, דומב הסתובב בעולם. מתוקף היותו סוכן, הוא ביקר בלא מעט מועדונים בעולם, למד, התייעץ וביצע חזרה מחודשת לקווים. עד כה לפחות, מדובר בהצלחה, למרות שקבוצתו עדיין מדורגת במקום האחרון עם 21 נקודות, מרחק שלוש נקודות מחוף מבטחים.

מה גרם לך לנסות קריירה כסוכן?
"האהבה לכדורגל. אני אוהב לראות כדורגל ובתור סוכן אתה צופה בהמון שחקנים. האמנתי בעצמי שאני יכול לזהות שחקנים. גם לא עבדתי לבד, אלא עם שחקנים גדולים שהייתי מעין סקאוט שלהם. עשיתי את הדברים שאני טוב בהם".

ובכל זאת דיגדג לך לחזור לאמן
"אני כל החיים בכדורגל וגם כשלא אימנתי הייתי בעולם הכדורגל. למדתי על עצמי הרבה דברים בתקופה שלא הייתי מאמן. אתה רואה את הכדורגל בפרספקטיבה אחרת כמנהל מקצועי, רואה צורות שונות. אתה עובד המון עם אנשים, מנהל יחסי אנוש. גם בתקופה שהייתי סוכן. אתה לומד על מערכת הכדורגל מעוד אספקטים: התנהלות מול אנשים, איך לקחת דברים בפרופורציה, שדברים לוקחים זמן. אתה לומד גם על עצמך בתור מאמן ומתחדש. אתה רואה המון משחקים ושחקנים. תמיד כשבדקתי שחקנים, אמרתי לעצמי איך אני לומד מכל דבר".


" אתה לומד על עצמך בתור מאמן חדש". אסי דומב עם רן בן שמעון (אלן שיבר)

מעמד המאמן בכדורגל הישראלי לא בשמיים. לא אמרת לעצמך למה אתה צריך את זה?
"לא. אני עושה את זה כי אני אוהב את זה. נולדתי לתוך הכדורגל ומבחינתי זה טריוויאלי להמשיך שם".

אבל היה נראה בשלב מסוים שכבר הרמת ידיים
"לא הרמתי ידיים. אמרתי לעצמי שאני רוצה זמן. עברתי איזשהו תהליך בהפועל תל אביב. הייתי הרבה שנים שם עוזר ואז מאמן. רציתי לצאת החוצה ולנוח מבחינת הלחץ כמאמן. רציתי לראות את הדברים מהצד וזה מה שתרם לי".

התקופה בהפועל ת"א לא הייתה קלה עבור דומב. עם הגעתו של אייל ברקוביץ' לתפקיד המנהל המקצועי, דומב מונה למאמן ונאלץ להסתדר עם תקציב נמוך, עד שבמהלך העונה כאמור סיים את דרכו. "אימנתי את הפועל ת"א אחרי הרבה שנים כעוזר וגם הספקתי להיות מאמן ראשי בדרך. הסיכויים שלי להצליח בהפועל ת"א היו נמוכים. הגעתי בשנה שהתקציב של הקבוצה ושל שכר השחקנים היה אולי הכי נמוך שאני זוכר בהפועל ת"א. היו צמצומים מאוד משמעותיים. כבר ההתחלה הייתה מאוד קשה. במועדון כזה תמיד מצפים להיות בין שלוש הראשונות. אם התקופה הזאת עשתה לי עוול? אני מעדיף לקחת את הדברים הטובים מכל דבר. הפועל ת"א בלב שלי וקשה לי להגיד דברים שליליים על הפועל. זו תקופה שעברתי ויכול להיות שאם הייתי במומנטום אחר, היה לי יותר טוב שם, אבל בסופו של דבר אני מאמין שהכל זה לטובה".


אסי דומב מוצג בצוות האימון של הפועל תל-אביב  לפני שמונה למאמן ראשי. (דני מרון)

כמה התקופה שם פגעה בשם שלך?
"היו לי הצעות אחרי הפועל ת"א מהליגה הלאומית, אבל רציתי לזוז הצידה ולנוח. אחרי התקופה הזאת הוצאתי המון אוויר. אתה מגיע הביתה ואומר 'יש לך שקט וזה יעשה לך רק טוב". זה לא שלא רציתי לראות כדורגל אחרי. אתה מתאכזב כי אתה נכשל, אבל צריך לקחת דברים בפרופורציות".

היית רוצה לסגור מעגל בהפועל ת"א?
"אני לא חושב על זה כרגע. אני רוצה להתקדם ולהגיע לטופ, כי זה האופי שלי. אני יודע שאם אמשיך בדרך שלי, בסופו של דבר אצליח לקטוף את הפירות".

היית בהפועל ת"א בתקופה לא פשוטה, אולי בתחילת הקריסה. ראית את הפירוק בדרך?
"זה היה תהליך שהתחיל וראו שזה עומד לקרות. כל הזמן חיכו לרוכש שיבוא, אבל ידענו שאם לא יבוא רוכש המצב יהיה קטסטרופלי. הכתובת הייתה על הקיר. המציאות היום? באו הניסנובים והצילו את המועדון מפירוק. צריך להצדיע להם, כי כל בן אדם שתורם מכספו, אפילו אם זה שקל, צריך לזכות להערכה. מבחינתי בן אדם שנותן שקל, זה שקל אחד יותר ממישהו אחר שהוא נתן מאהבתו למועדון ולא לילד שלו או למישהו מהמשפחה שלו. עם זאת, בהפועל הדרישה של הקהל תמיד תהיה להיות בצמרת, כי לקהל התקציב לא משנה. בתקציבים של הניסנובים, קשה להגיע לזה, אבל אין לי שמץ של טענה בתור אחד שאוהב את הפועל".

יוסי אבוקסיס איתו עבדת בהפועל ת"א, מועמד למאמן העונה. מפתיע אותך?
"ידעתי שההצלחה שלו תגיע. ראיתי את הדרך והעבודה שלו ומי הוא, וזה היה ברור שזה עניין של זמן. רואים על יוסי שהוא מאמן בכל פרמטר, הוא יודע להתנהל מול אנשים ושחקנים, איך להבין את המשחק ולהעביר את המסר לשחקנים שלו".


"מעדיף לקחת את הדברים הטובים מכל דבר", דומב ברגעים יפים כעוזרו של אבוקסיס בהפועל תל-אביב.
.

בכנות, לא חשבת אחרי הפועל ת"א שזה סוף הקריירה כמאמן?
"לא חשבתי שאוותר ולא החלטתי סופית. החלטתי שנכון לאותו הרגע אני עוזב את זה בצד. לאחרונה ראיתי שאני עוד יכול לתרום".

מה התחדש באסי דומב מודל 2019?
"כסוכן, ראיתי איך מועדונים מתנהלים. איך מאמנים מעבירים אימונים. למדתי הרבה דברים מקצועיים. שאתה משמש כמאמן ונמצא רק בארץ, אתה לומד הרבה, אבל ככל שאתה נפתח גם לעולם, אתה לומד עוד הרבה דברים. למדתי איך לנהל אנשים. ככל שאתה לומד יותר ואתה מנוסה יותר, אתה מרחיב אופקים ויודע יותר דברים. אם אתה יודע ליישם אותם מה טוב. ברור שתמיד אפשר להיות יותר טוב וגם שאתה בטופ אתה יכול להשתפר".

התייעצת עם אנשים לגבי חזרה לאימון?
"לא, ממש לא. רק עם המשפחה. הם לא המליצו לי לחזור, אבל גם לא המליצו לי לא לחזור. הם יתמכו בי בכל מצב".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי