לידור כהן בראיון: "לא איחרתי את הרכבת, עוד אפרוץ קדימה"

לידור כהן
לידור כהן | יוני אריאלי

ירידת הליגה ("באתי לאימון ושאלתי 'מה אני עושה פה'"), התדמית ("התעצבנתי כשאמרו שאני אדיש") והפנייה מהפועל. לפני הגביע מול ק"ש (שישי ב-14:00), שחקן מכבי פ"ת מדבר על הכל

(גודל טקסט)

 בגיל 27, לידור כהן עבר כמעט הכל בקריירה. הוא הצליח להשאיר קבוצה בליגה, לעבור לבית"ר ירושלים בגיל צעיר, לחזור לקבוצה בה גדל מכבי פ"ת ולבסוף גם לרדת איתה לליגה הלאומית בסוף העונה שעברה. לאחר שסומן כשהבטחה, הוא ראה את עצמו נתקע בדרך, דווקא לאחר עונות טובות וגם הוא יודע שהעונה הנוכחית היא עונת המפנה בקריירה שלו. רגע לפני משחק הגביע מול עירוני ק"ש, בראיון מיוחד לספורט1 כהן מדבר על הכל.

"אם היית מדבר איתי בתחילת העונה הייתי אומר שמה שעובר לי בראש זה איך הגעתי לליגה הלאומית.  זה לא המקום שכיוונתי אליו ובטח לא בגיל 27, שזה שיא הקריירה. אתה צריך כוחות כדי להגיד לעצמך שזה לא מאוחר ויש שחקנים שפרצו בגיל הזה. אני מקווה מאוד שאצליח להוכיח את עצמי" מספר הקשר על ההלם שקיבל עם ירידת הקבוצה לליגה השנייה.

אתה מצליח להבין איך עונה שהתחילה בניצחונות על בית"ר וחיפה הפכה לירידת ליגה?
"קרו הרבה דברים. המכירה של מנור סולומון, העזיבה של יוסי בניון, החליפו הרבה זרים וכאלהם שלא התחברו לישראלים. כשמביאים כמה זרים מאותה מדינה זה אסון".


לידור כהן. הלם מהירידה (אריאל שלום)

אולי הייתם בטוחים שתישארו?
"אני יכול להגיד שכן. היינו בטוחים שנביא את התיקו ולא משנה. שלא נכבוש והם לא. פתאום נכנסנו לסחרור ששחר הירש נתן גול ולך תרדוף אחריהם כשהרגליים כבדות. ברמת העונה? לא חשבנו שהשם ישאיר אותנו כי ידענו שאנחנו לא מועדון גדול ואהוב. ידענו שכל קבוצה תרצה להוריד את מכבי פ"ת. אני לא האמנתי שזה יכול לקרות כי הכל היה תלוי בנו ולא היינו מתחת לקו האדום עד המחזור האחרון".

אתה מגיע לסוף עונה, מה עובר בראש? שאתה יודע שאתה בשנה הבאה אמור לשחק בליגה הלאומית?
"הייתי אמור לצאת לירח דבש עם אשתי ואפילו לזה לא היה לי חשק. חודש לא דיברתי ולא יצאתי מהבית. נכנסנו להלם וירדנו למחתרת. לא הצלחנו להתאושש מהירידה כי זה בא לנו בבום. אתה מבין שאין לך את השבוע הבא כדי לתקן. אתה מתחיל לעשות חושבים ואומר איפה אשחק? אני לא בטוח שאשאר. בסופו של דבר קיבלתי את ההחלטה להישאר כי זה הבית שלי ואני צריך להחזיר אותו לליגת העל. אתה צריך להביא כוחות נפשיים גדולים, כי אתה יכול לשחק מול 200 אוהדים ויכול להירדם במשחק. אתה צריך להביא מעצמך, כי אחרת אתה יכול להישאר שם כמה שנים ולגמור קריירה. אני מתחיל להבין שאני כבר לא משחק מול בית"ר, מכבי ת"א או מכבי חיפה. מתחיל לחשוב איך אני מרים את עצמי, כי יש מועדונים שנשארו בלאומית כמה שנים ולא הצליחו להתאושש. לפני כל משחק אני אומר לשחקנים בגלל הניסיון שלי שאנחנו משחקים על הקריירות שלנו וחייבים לבוא ולדחוף, אף אחד לא רוצה להישאר בלאומית".


לידור כהן בביתו. "הבנתי שיש עוד דברים חוץ מכדורגל" (יוני אריאלי)

הייתה נקודת שבר?
"נקודת שבר? אני יכול להגיד שבתחילת העונה הייתי בא לכל אימון ושואל מה אני עושה פה. מנור הגיע לשחטאר, יוסי עבר לבית"ר ונתתי עונה לא פחות טובה. ייאמר לזכותו של גיא שהוא הכניס אותי לפחות ל-7-8 שיחות אישיות. יש מאמנים שאחרי פעם או פעמיים היו אומרים: אם הוא לא רוצה לעזור לעצמו למה שאעזור לו? הוא באמת ישב עליי ודיבר איתי. הוא אמר לי שזו הקרירה שלי ובמקום שיהיה לי בית אחד, בגיל 27-28 עם היכולת שלי אני יכול לעשות שניים שלושה בתים. אני זוכר משפט אחד: "אתה פרארי בלי דלק". אתה מהיר, חזק טכני ואתה לא עושה עם זה כלום. הוא באמת התחיל לעבוד איתי ואני מרגיש שהשתניתי, אני עושה דברים שלא הייתי עושה".

שאלו האם גיא יישאר או לא וכמה זה קשה עבורו לאמן באירופה ועכשיו בלאומית. איך הרגשתם את זה?
"אני חושב שהוא בא לעונה הזאת בדרייב כי כמו כולנו הוא רוצה לחזור למרכז הבמה. מספיק לבוא ולראות את אסיפות הוידאו שלנו וההכנות שלנו כאילו אנחנו משחקים בצ'מפיונס ליג. הוא לא מזלזל באף קבוצה והוא רוצה לחזור".

היו עליו הרבה ביקורות, איך אתם רואים אותו כשחקנים?
"זה היה אסון כבד לכולנו לרדת ליגה ולא צפינו את זה. אני לא חושב שהכל נופל עליו. היה סחרור גדול בקבוצה ושני מחנות בחדר ההלבשה. לא הצלחנו להרים את עצמנו, היינו צריכים בסה"כ תיקו מול הפועל ת"א ואפילו לא לנצח. זה לא הכל המאמן. עצם זה שהוא נשאר וכמה שחקנים נוספים נשארו, זה מראה שרוצים להחזיר את המועדון לליגת העל".


גיא לוזון. "לא הכל נופל עליו" (אודי ציטיאט)

היה קיץ עם אי ודאות. לא היית בטוח שתישאר בקבוצה
"הייתה לי שיחה עם אבי לפני מחנה האימונים. בגלל שהקבוצה ירדה ליגה רצו שאקצץ. אני חשבתי שלא ראוי שאקצץ כי גם שעשיתי עונה טובה עם עשרה שערים, לא שודרגתי. אמרתי שיש לי חוזה. אני בא, במטרה להעלות את הקבוצה. אני מבקש בשקט את המושכות ואני אעלה את הקבוצה וזה מה שאמרתי לאבי. הוא בא ודיבר איתי ומאז היחסים שלנו הכי טובים בעולם. הוא לא מחסיר ממני כלום ברמה האישית, אם זה בריהוט לבית החדש שלי. דיבורים על לעבור? בני יהודה רצתה וזה לא יצא לפועל כי אבי החליט שאני נשאר בקבוצה. גם סעיף השחרור שלי היה די גבוה. החלטתי לכבד את החוזה ולהישאר".

כמעט ארבעה חודשים מפתיחת הליגה הלאומית, לפחות מבחינת התוצאות, פ"ת פורחת: הקבוצה סגרה סיבוב שלם ללא הפסד ונראה שהיא מטיילת בקלילות לליגה הבכירה. באופן אישי, כהן, רושם לזכותו כבר חמישה שערים וארבעה בישולים בליגה, אליהם מתווספים שני שערים בגביע הטוטו. פתיחת העונה לא הייתה פשוטה לכהן שנפצע לחודש וחצי עקב שחיקה בדיסק בגבו אך חזר למגרשים הודות לטיפול של הצוות הרפואי של הקבוצה כשגם כיום הוא מטופל אצל פיזיוטרפיסט הקבוצה יוני הרנוביץ במטרה להחלים לחלוטין.

אתם מרגישים שאתם גדולים על הליגה הזאת?
"אני לא חושב שאנחנו גדולים על הליגה הזאת. אמנם אנחנו עשינו לדעתי את שיא הנקודות לסיבוב, אבל עצם זה שאנחנו לא מצליחים כ"כ לברוח, אז אנחנו לא מעל הליגה, כי גם ראשל"צ וגם קטמון עושים רצפים יפים. היד צריכה להיות על ההדק תמיד".


גיא לוזון. "הלאומית שונה מליגת העל" (דני מרון)

כמה העונה הזאת תתרום למכבי פ"ת מבחינת הצעירים? אתה חווית עונה כזאת כבר בלאומית
"אני תמיד אומר שזה עושה רק טוב לצעירים אם זה עבדה, ארד בר או בלוריאן. אני חושב שאם היינו משחקים בליגת העל היו באים עוד שישה זרים והם לא היו מקבלים דקות ויוצאים להשאלות. אני זוכר שעליתי לבוגרים אז נתנו לי את הבמה לשחק ועלינו ליגה. אני תמיד אומר להם שייקחו מזה כמה שיותר ויצברו ניסיון וקצב של בוגרים כי ליגת העל שונה מהלאומית".

מכבי פ"ת של העונה יכולה לשחק בליגת העל?
"הקצב הוא שונה ואל תשכח שיש תוספת של חמישה או שישה זרים בליגת העל. אני לא חושב שמבחינת הישראלים אנחנו נופלים מקבוצות בליגת העל. מכבי פ"ת יכולה היום להתמודד בליגת העל? כן. אנחנו יכולים להיות קבוצה לגיטימית לפי היכולת שלנו. ממה שאני רואה, היינו יכולים להתמודד עם רעננה, כפ"ס ומי שבתחתית".

כמה המשחק בשישי יוצר בכם חשק להוכיח את זה?
"גם אנחנו השחקנים מדברים בינינו שזה מבחן לראות אם אנחנו שם או שזה עדיין לא זה. חשוב לנו מאוד להתקדם בגביע ולנסות להגיע לשלבים המאוחרים".


אבי לוזון. "הוא החליט שאני נשאר" (אודי ציטיאט)

איך זה לשחק מול קובי רפואה, אחרי איך שזה הסתיים בסוף העונה שעברה?
"קובי אימן אותי בשתי קדנציות והוא זה שנתן לי את המושכות בליגת העל. הוא יודע להכין את הקבוצות שלו למשחקים כאלה, אבל גם גיא יכין אותנו לפרטי פרטים. אני מאחל לו את כל ההצלחה שבעולם אחרי המשחק".

איזה חוויות יש בליגה הלאומית?

"חוויות אין. היא לא ליגה סקסית. אני מתגעגע לטדי, סמי עופר ובלומפילד וזה הכיף של כל שחקן. אנחנו באמת רוצים לעלות כמה שיותר מהר ולא לחזור לחוויות האלה".

כהן, עלה לבוגרים בעונת 2012-2013, ולאחר שנתיים במדי המלאבסים, נמכר בגיל 22 לבית"ר ירושלים, שם חתם לשלוש שנים וחצי ולאחר שנתיים וחצי נמכר בחזרה למכבי פ"ת תמורת 800 אלף שקלים.

מה לא הסתדר לך בדרך?
אני חושב כל הזמן איפה טעיתי. גם כששיחקתי בבית"ר, אם תיקח פר דקות לשערים הייתי מצויין. סיימתי כל עונה עם 7-8 שערים ולא הייתי משחק כל הזמן. משהו בשפת הגוף שלי היה שונה. היו קוראים לי אדיש ופה גיא הצליח לשנות בי את זה. אם הייתי מתעצבן? אף אחד לא היה יודע כמה אני לוקח ללב. הייתי בא הביתה מתעצבן ואומר לעצמי מה קורה פה. איך אומרים שאני אדיש? אני רץ ומתאמץ. אחרי בית"ר ירושלים אתה יכול לשחק בכל קבוצה, במיוחד שאתה מגיע אליה בגיל 21. הקהל מחזק אותך  ברמות, ומבחינת הלחצים במועדון אתה מבין שאחרי זה הכל שטויות. להגיע לשם בגיל 21 ולעבור את הדברים שעברתי עם הקהל והתקשורת, אתה מבין שבית"ר רק מחשלת אותך ואתה מוכן לדברים הבאים".


מנור סולומון. עזיבתו תרמה לירידה (האתר של שחטאר דונייצק)

איזה טעויות עשית? מה היית עושה אחרת?
"אני זוכר שהייתי בבית"ר, זה שפתאום לא הסתדרתי עם רן, עזבתי מהר מדי. באותו הזמן מכבי פ"ת היו בפלייאוף העליון וראיתי את החזרה כנכונה. בדיעבד יכול להיות שלא עוזבים מועדון כמו בית"ר. יכול להיות שהייתי צריך להישאר, כי מבית"ר יותר קל להגיע לקבוצות גדולות אחרות ואפשר לראות את זה במשך השנים. בדיעבד, אני לא מתחרט כי עונה לאחר מכן עם שרון מימר וקובי סיימתי עם עשרה שערים ועדיין זה לא עבד כדי לחזור לקבוצה גדולה. אין פה מדע מדוייק או חוקים. אתה יכול לסיים עונה עם עשרה שערים בלי ביקוש ופתאום לסיים עונה עם שני שערים ושיהיה לך ביקוש. עשיתי עונה עם עשרה שערים לפני שנתיים ובסוף אתה אומר מה עוד צריך לקרות? אני צריך לתת 20 שערים? אתה באמת לא מבין למה".

מה השתנה בך באופי?
"הבנתי שהמאמן צודק גם שהוא לא צודק. אם אני חושב שהוא טועה היום אני לא עושה בלאגן .אני אומר לו אוקיי ואחרי זה עולה אליו לחדר ושואל את השאלות. אני חושב שהיום אני יותר סבלני, יותר מבין. בודק את עצמי. זה תהליך שאני עושה לבד. אנחנו משפחה של כדורגל והם עוזרים לי ומכוונים אותי. הם אומרים לי להיות סבלני. הם ביקרו אותי על ההתנהגות ואמרו שגם אנחנו אולי לא היינו בסדר איך שהתנהלנו מול בית"ר ושננסה את הצד השני. אם פעם הייתי מתעצבן יותר מהר ולא מבין למה, היום אני קודם כל מגיע הביתה ולא אומר זה בגלל המאמן הזה או הזה. קודם אני מסתכל על עצמי ובודק איפה הייתי לא בסדר".

היום אתה נהנה יותר מכדורגל? יותר שלו?
"האמת שכן. הייתי לוקח את הכדורגל בצורה קיצונית ולא היה לי כלום חוץ מזה. היום אני מבין שיש חיים ושאתה מסיים את האימון או המשחק יש בית ומשפחה. אתה צריך לבוא ולהיות רגוע יותר. זה בא לידי ביטוי גם במשחק שלי".


לידור כהן עם יוסי בניון במדי מכבי פ"ת (עדי אבישי)

בגיל 27, מה השאיפות של לידור כהן?
"אני יכול להגיד שמבחינה פיזית אני מרגיש שהגוף שלי במצב הכי טוב בקריירה. זו התקופה שהשחקן הופך להיות שלם גם מבחינת הבנת משחק וגם מבחינת הגוף. אני אומר חד משמעית-לא איחרתי את הרכבת ומפה רק אפרוץ ואדבר חזק. איפה אהיה בעונה הבאה? קודם כל אני לא מדבר על העונה הבאה כי שמתי לי מטרה וכמו שהבטחתי לאבי, נסיים את העונה הזאת. אני לא סוגר את הדלת לאף קבוצה, בטח לא לבית שלי. אני בגיל 27 והחלום שלי הוא לצאת ולשחק מעבר לים. אני חושב שאני שווה את זה. אני לא יכול לסמן ליגה מסויימת אבל אני רוצה שזה יהיה האתגר הבא".

יש סיכוי שכבר בינואר יהיו התפתחויות? יש קבוצות שרוצות כרגע לצרף אותך?
"הפועל תל אביב פנתה לסוכן שלי, אני לא יודע איפה זה עומד".

הקריירה של לידור כהן היא פספוס?
"אני לא יכול להגיד פספוס אבל אני מכיר את היכולות שלי ואני מסוגל להרבה יותר".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי