המסע לארצות הברית של נבחרת העצמאות הראשונה

לאחר הכרזת העצמאות ע"י דוד בן גוריון, הוחלט לשלוח את נבחרת הכדורגל למסע משחקים וגיוס תרומות בארה"ב. השחקנים הובאו מתוך הקרבות והתקבלו בכבוד מלכים באמריקה

(גודל טקסט)

ביום שישי ה' באייר התש"ח, ה-14 במאי 1948, הכריז דוד בן-גוריון על הקמת מדינת ישראל. המדינה הצעירה אשר נלחמה על קיומה, הייתה זקוקה נואשות לכסף לצורך מלחמתה נגד צבאות מצוידים בנשק רב. לצורך כך קיבל בן גוריון החלטה לשלוח לארה"ב את נבחרת הכדורגל כדי לגייס תרומות.

המגבית היהודית נטלה על עצמה את כל הוצאות האירוח. בין ראשי המגבית עמד שופט בית המשפט העליון של ארה"ב סם ליבוביץ', מגדולי ידידי מדינת ישראל. ליבוביץ' היה ממארגני מסע מכבי תל אביב לארה"ב בשנת 1936 ומסע נבחרת הפועל ארץ ישראל לארה"ב ב-1947.

הקרבות מול מדינות ערב היו בעיצומם ורוב כדורגלני הנבחרת שזומנו על ידי המאמן אגון פולאק ועל ידי המרכיב יעקב פרחי, היו בחזית עם יחידותיהם. שבעה עשר כדורגלנים נבחרו למסע: אברהם בנדורי, שלום שלומזון, אברהם (בוצ'קה) פלמן, ישראל וייס, שמעון צימרמן, אלי פוקס, אליעזר שפיגל, אברהם בוגדנוב, יוסף מירמוביץ', יצחק שניאור, ארנסט (וורמש) וינברגר, יצחק רוזנבאום, משה וארון, אהרון (מליקה) מאיר, נפתלי שוואלב, שמואל בן דרור ושייע גלזר. חברי המשלחת היו: חיים גלובינסקי, שמואל בגלייבטר, אריה לוין, שמואל שטאל ויהושע קוטוביץ'.

מסע המשחקים של נבחרת ישראל בארה"ב, 1948
| אתר רשמי, צילום ארכיון

שמואל בן דרור ממכבי פ"ת היה קפטן נבחרת הכדורגל הראשונה של מדינת ישראל. בן דרור התגייס בעת מלחמת העולם השנייה לבריגדה היהודית ולחם נגד הגרמנים באיטליה, שם נפצע והיה מאושפז תקופה ארוכה. השוער אברהם בנדרסקי, שהחליף את שם משפחתו לבנדורי בהוראת דוד בן גוריון, לחם בשורות "שועלי שמשון" ליד נגבה. ג'יפ הפיקוד בו נהג עלה על מוקש. הסמג"ד אריה קוצר ומשה ונצובר נהרגו. בנדורי חולץ והועבר פצוע לבית החולים.

בעת ההחלמה והשיקום בנהריה התיצב במקום חברו יוסף מירמוביץ' ואמר בהתרגשות "מונגול (כינוי של בנדורי) קום, אנחנו נוסעים לשחק כדורגל באמריקה". בנדורי ברח מהמקום והגיע לאימון במחנה צריפין.

המשחק הראשון נקבע ל-26 בספטמבר 1948 כאשר הבחורים מישראל הגיעו לניו-יורק שלושה שבועות קודם לכן. משלחת של המגבית היהודית בראשות ליבוביץ' קיבלה בהתלהבות את גיבורי מלחמת העצמאות. שיירה של לימוזינות פתוחות הסיעה את הנבחרת ברחבי ניו יורק לקול תשואותיו של קהל רב. כוכב הקולנוע ברט לנקסטר התראיין ברדיו יחד עם מספר שחקנים ישראלים. בערב איגרוף, בו הופיע הצרפתי טוני זייל, התייצב שמואל בן דרור על הזירה. בין הסיבובים הוא קרא להרים תרומה למדינת ישראל. לבית המלון בניו יורק הגיעו שוטרים אירים שמסרו לשחקנים עשרות אקדחים חדשים. הם טענו שזו תרומתם למלחמה בישראל.

מסע המשחקים של נבחרת ישראל בארה"ב, 1948
| אתר רשמי, צילום ארכיון

35,000 צופים, רובם יהודים, מילאו את אצטדיון הג'יינטס בניו יורק ב-26 בספטמבר. הקבוצה מישראל שיחקה נגד הנבחרת האולימפית של ארה"ב אשר חזרה שבועות קודם לכן מאולימפיאדת לונדון. ההרכב ההיסטורי של נבחרת ישראל כלל את: בנדורי, שלומזון, וייס, צימרמן, פלמן, בן דרור, פוקס, מירמוביץ', בוגדנוב, שפיגל ו-וינברגר. כן שותפו: שניאור, רוזנבאום ושוואלב.

אדי סוזא העלה בדקה ה- 14 את ארה"ב ליתרון של 0:1. בדקה ה- 20 מסר שפיגל כדור לקפטן שמואל בן דרור שכבש בבעיטה שטוחה את שער המשווה וקבע 1:1. שחקני ארה"ב היו חזקים יותר מהישראלים. בדקה ה-44 הבקיע בנג'מין מקלאכלין את שערו של בנדורי וקבע 1:2 לאמריקאים. במחצית השנייה, בדקה ה- 57, נכבש שער שלישי לארה"ב מרגלי סוזא כאשר התוצאה בסיום הייתה 1:3 לארה"ב.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר ההתאחדות לכדורגל

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי