Sport1 Banner

פריפריה אימפריה: ניצחון הרוח של עירוני קרית שמונה

play
בסוף הייתה חגיגה גדולה על הדשא | דני מרון
עירוני קרית שמונה חוגגת חזרה לליגת העל

המתכון המנצח להצלחה של עירוני קרית שמונה כלל לב, נשמה וים של תשוקה ורעב למשחק, ושיקף את רוח הפריפריה והיחס שלה לכדורגל. העלייה המחודשת לליגת העל היא הזדמנות ללכד עיר שלמה שנמצאת כרגע במנוסה

(גודל טקסט)
עירוני קרית שמונה חוגגת חזרה לליגת העל
בסוף הייתה חגיגה גדולה על הדשא | דני מרון

ההצלחה של עירוני קריית שמונה אינה סיפור ספורטיבי פשוט. שנה אחרי שירדה לליגה הלאומית, היא חזרה בסוף השבוע לבמה המרכזית, לליגת העל. סימבולי שזה קורה דווקא בתקופה בה העיר נמצאת בלב הלחימה מצפון, כשרוב תושביה כבר עזבו ועוד מאות ממתינים לפינוי. אך מעבר לשמחה הספורטיבית, העלייה הזו מעידה על זכייה מחודשת של העיר קריית שמונה במנוע צמיחה ועל קבלת ההזדמנות לתחייה תרבותית, חברתית וכלכלית.

במידה והכדורגל יחזור לעיר, וכמובן שזה עוד חזון למועד, זו תהיה הזדמנות שיכולה לחבר ולאחד מחדש את הפריפריה עם המרכז ולהחיות את הכלכלה המקומית. זה מחייב הקדמה קצרה על "פריפריה וכדורגל". כשהבמה המרכזית מתרכזת בעיקרה במרכז הארץ המפותח, הפריפריה שבה ענף הכדורגל הוא לרוב הפופולארי, עשויה להישכח ולעכב התפתחויות. לעיתים אנו נוטים להתייחס אל הכדורגל כאל בידור חסר חשיבות, אך האמת היא שלספורט יש השפעה עמוקה על החיים התרבותיים, החברתיים והכלכליים של קהילות שלמות.

מעבר לכך, קבוצות פריפריאליות מצליחות לייצר יש מאין. לא נלך רחוק: הפועל קריית שמונה של העשור האחרון היא קבוצה עם הרבה לב ונשמה. היא לא הייתה קבוצת מיליונרים. המתכון המנצח להצלחה שלה כלל לב, נשמה וים של תשוקה ורעב למשחק. הלב והנשמה מגיעים משחקנים שגדלו במועדון ושבני המשפחה והחברים שלהם מתגוררים בעיר ומגיעים בכל משחק ליציע כדי לדחוף אותם. אפשר לומר את אותו הדבר גם על קבוצות העיר פתח תקווה, הפועל חדרה, מכבי נתניה ועוד.

פגיעה ישירה בבניין בקרית שמונה, 5 במאי 2024
הפגזות בלתי פוסקות. בניין שנפגע בקרית שמונה | תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

אף על פי שבשנים האחרונות קריית שמונה מצויה בהגירה שלילית ונתון אבטלה שמזנק, אחד מהדברים שעוררו בה עניין הייתה קבוצת הכדורגל. אם רק ידעו לנצל זאת, העלייה המחודשת לליגת העל, יחד עם מצב הלחימה, היא הזדמנות מחודשת להסיק מסקנות מהעבר, להבין מה לא עבד ולהביא את העיר הצפונית ללב התודעה. לנסות ליצור השפעה חיובית ארוכת טווח הן על הדור הצעיר והן על פיתוח העיר. בנוסף, אם וכאשר תחזור הקבוצה לשחק באצטדיונה הביתי, ההמונים שיגיעו לצפות במשחקים, יאפשרו חשיפה של דור העתיד המקומי לכדורגל, לעסקי העיר ולאירועי התרבות שבה. לצורך העניין, למשל, ניתן יהיה לשלב במחצית משחק מול מכבי תל אביב, את ילדי מחלקת הנוער למשחקון ראווה מול מקביליהם הצהובים, או להפעיל הפנינג משותף לאוהדי שתי הקבוצות טרם תחילת המשחק. יחד עם זאת, הצלחתה של הקבוצה תוכל לשמש גם כמודל להשראה עבור ילדים וצעירים מהאזור. הם יראו שאפשר להגשים חלומות גדולים, גם כשהמציאות נראית קשה וחסרת תקווה.

כמובן שכל זה לא יוכל להתאפשר ללא שיתוף פעולה של נבחרי הציבור, שצריכים לפעול על פי תוכנית מסודרת למצוינות בחינוך, בספורט ובערכים שישפיעו על האוכלוסייה המקומית – וממנה החוצה. ההצטיינות בחינוך, בספורט ובתרבות הפנאי תביא בהכרח להשקעה בפרויקטים ומשיכה של קהלים חדשים שישפיעו ויתרמו לדיור ולכלכלה, ולנצל את מלוא הפוטנציאל הגלום בקריית שמונה ולהפוך אותה לבירה הצפונית, על אמת.

לסיכום, עליית הליגה של הפועל קריית שמונה היא יכולה להוות זרז ומקור השראה לתחייה רחבה של העיר כולה. הספורט משמש ככלי מפתח לחיזוק הלכידות החברתית והזהות המקומית. כשכולם מתלכדים סביב אותה קבוצה וצופים יחד, נוצרים קשרים משמעותיים בין התושבים וכן תחושת השייכות לעיר או לאזור מסוים מתעצמת.

הכותב הוא יועץ תקשורת

עוד באותו נושא: עירוני קרית שמונה

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי