רוזנבוים: "אני המאמן הצעיר ביותר שזכה באליפות"

רוזנבוים. הפועל תא טעו ברכש
רוזנבוים. הפועל תא טעו ברכש | צילום: מירי צחי, מעריב

כדורגלן ומאמן העבר מתקומם כשאומרים לו שקלינגר היה צעיר ממנו

(גודל טקסט)

מה יהיה עם הפועל תל אביב, בעבר מקבוצות הפאר של הכדורגל הישראלי, שמדשדשת בתחתית? איכשהו שחקניה אינם מצליחים להיחלץ מהבוץ. אפילו את מכבי נתניה, קבוצה ששקועה ב"ברוך" עוד יותר גדול, הם לא הצליחו לנצח.

 

"לפי דעתי הפועל עשו הקיץ רכש לא טוב של שחקנים", מנסה נשיא הכבוד של איגוד המאמנים, רחביה רוזנבוים, מכוכבי הקבוצה בימים יפים יותר ושחקן נבחרת ישראל בעבר, לנתח את הסיבות למשבר המתמשך. "במקום להשקיע בהבאת שחקנים על רמה, הם בזבזו הרבה כספים על שחקנים די בינוניים. צריך להתבצע שם שינוי רציני".

הצטרפו לעמוד הפייסבוק של ספורט1

כסף לא חסר בשביל זה.

 

"בכלל לא חסר, ועיני איננה צרה בשחקנים של היום, המקבלים שכר שלא העזנו לחלום עליו. מדובר בתקופות אחרות לגמרי. אין להם מושג איזה צנע עברנו בארץ".

 

החלוץ הצבר, המדורג במקום הרביעי בין כובשי השערים להפועל תל אביב בכל הזמנים, שגילו, כמעט 82, כלל וכלל איננו ניכר בו, נושא שם פרטי נדיר ונקרא רחביה על שם סבתו, רבקה. הוא גדל בשכונת שפירא בדרום תל אביב, שם החל לכדרר בקבוצת גדנ"ע יהודה. ממנה הועבר לקבוצת הנוער של הפועל תל אביב, שבה היה כמלך השערים שותף לזכייה באליפות הליגה לנוער.

 

"שיחקנו במגרש באסה, ביפו, כשהיה בו משטח של עפר", הוא מתרפק על ימים אחרים. "כשהביאו למגרש את הדשא הראשון, גייסו אותנו, שחקני הנוער, כדי שנביא את הדשן במריצות. אני רוצה לראות את השחקנים של היום עושים את זה או נועלים כמונו נעלי כדורגל שדמו יותר לנעלי עבודה".

 

רוזנבוים במדי הנבחרת נגד טורקיה (צילום ארכיון)

 

כשבאסה הביצתי הפך לבלומפילד החדשני דאז, כבר שיחק רוזנבוים בבוגרים. העלאתו לקבוצה הבוגרת בגיל 17 הייתה סיפור סינדרלה קלאסי. בעודו נערך לדרבי נוער, הוזעק למשחק חוץ של הבוגרים נגד מכבי חיפה במקום חלוץ שהיה עייף מנישואיו ולא הגיע לכינוס השחקנים. ברגע הראשון נדהם ולא האמין שהוא במחיצת חודורוב ושות' ש"היו בשבילנו אלילים".

 

ב־57' חווה רוזנבוים כשחקן את הזכייה הראשונה של הפועל באליפות מאז הקמת המדינה. "הביאו לנו לראשונה מאמן מבחוץ, היוגוסלבי איבן יאזבנצ'יק, שהוליך אותנו להישג הזה", הוא מעיד. "'אידמו, אידמו, אידמו!', הוא היה קורא לנו, כלומר עבודה, עבודה, עבודה".

 

איך חגגתם את האליפות?

 

"מסיבה צנועה במועצת הפועלים, בלי מצלמות הטלוויזיה שעוד לא הייתה. בייגלך, מלוחים, שתייה קלה. דברי ברכה של מזכיר המועצה, שכטר, שכל אחד מאיתנו נקרא אליו כדי לקבל ספר על 40 שנה להסתדרות עם חתימה אישית שלו".

 

 לדבריו, הכי הרבה שערים כבש במשחקי דרבי נגד מכבי, "כי דרבי זה דרבי". שמו יצא למרחוק בבומבות שלו, כשהיה יורה ממרחק את הכדור, היישר אל בין חיבורי הקורות ו"מפציץ מכל מצב". רוזנבוים נזכר בהנאה בשעריו: "אחד מהם היה במשחק בבלומפילד נגד הפועל פתח תקווה. חודורוב בעט בעיטת שוער אל מעבר לקו החצי, ואני יריתי 'שמיר' (ש' בשווא) לחיבורי השער של ויסוקר…"

 

לעומת לא מעט שחקנים, שמתעקשים לסחוב את העגלה כמעט עד צאת הנשמה, כולו היה בן 30, אולי טיפונת פחות, כשהודיע שבתום העונה ה־13 שלו בבוגרים, הוא יתלה את נעליו ויתמסר לאימון. לא פציעה ולא בטיח, מבחינתו עשה את שלו.

 

כשפרש ממשחק, נטל לידיו את אימון קבוצת הנוער של המועדון, כי ראה בכך ייעוד. זה לא הפריע לו להיענות לקריאה לדגל לשמש כמאמן הבוגרים בעונת 69' ולהצעיד את הבחורים לזכייה באליפות. "כתבו בזמנו שניר קלינגר, כשלקח אליפות עם מכבי תל אביב, היה המאמן הכי צעיר שזכה בתואר בעונתו הראשונה כמאמן בליגת־העל", הוא מתרעם ועד היום איננו סולח. "לעומתו, זכיתי בתואר כבר בגיל 34".

 

רוזנבוים בחליפת הייצוג של הנבחרת (צילום ארכיון)

 

במשחק ההכתרה ברחובות נגד מכבי שעריים הוכיח רוזנבוים שבנוסף לכל הוא א־מענטש: "זה היה משחק שהבטיח לנו אליפות במקרה של ניצחון בעוד שהיה מוריד את שעריים. לאחר שניצחנו 0:1, התכנסו השחקנים שלהם באמצע המגרש והתחילו לבכות. כשהשחקנים שלנו נערכו להקפת ניצחון, עצרתי אותם. 'תנו להם לבכות ואנחנו נחגוג במקום אחר!', אמרתי".

 

בין שחקני הקבוצה בלט הכוכב הצעיר שלה, רוני קלדרון, שמאז היעלמו גורלו אפוף מסתורין. "קלדרון היה כישרון בלתי רגיל עם שליטה טכנית פנטסטית בכדור", קובע רוזנבוים. "לא אשכח משחק נגד בית"ר ירושלים שבו עבר את כל ההגנה שלהם, שחקן־שחקן, כולל השוער ונכנס עם הכדור לתוך השער. זה שיגע את אוהדי בית"ר ירושלים. הם חדרו לתוך המגרש בבלומפילד והציתו את השער".

 

שחקן אחר שהתבלט באותה עונת אליפות היה יהושע פייגנבוים, מלך שערי הקבוצה בכל הזמנים. "שייע היה ונשאר סמל לאהבת הכדורגל", מציין רוזנבוים.

 

לאחר הזכייה באליפות יצא עם שחקניו למשחק גמר גביע אסיה לאלופות, שנערך בטהרן ב־69' מול קבוצת טאג' המקומית. "המצב הפוליטי כבר התחיל לגעוש שם", משחזר רוזנבוים. "לא נתנו לנו לישון לקראת המשחק. כל הלילה סבבו מכוניות סביב המלון ולא הפסיקו לצפור. מתחילת המשחק הקהל היה עוין נגדנו בצורה בלתי רגילה והשליך למגרש גזרי עץ מלופפים בבשר. כשהולכנו 0:1, חששנו שאם ננצח, לא נצא בחיים מהמשחק הזה. השופט 'עזר' לנו כשעשה הכל כדי שלא ננצח. הפסדנו 2:1 ונשמנו לרווחה".

 

לאחר העונה הבאה שבה הפסיד את האליפות למכבי תל אביב בהפרש שערים, נטל רוזנבוים פסק זמן מהמועדון ואימן את הפועל כפר סבא ("לא תאמין, אבל עשינו קונצרט בבלומפילד והבסנו את הפועל תל אביב 0:4") והפועל פתח תקווה. ב־75' אימן עונה נוספת בהפועל תל אביב, וזה הספיק לו.

 

מילה אחרונה מרוזנבוים, השחקן שמעולם לא הורחק ולא הוזהר במגרשים, דבר נדיר בעולם הספורט. "האלימות במגרשים מקוממת אותי. לדעתי, כל עוד לא יוכנסו מתפרעים לבתי כלא עם פרסום שמם בעיתונים, לא נתפטר מהאלימות הזאת".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי