אם המאמנים לא יתאגדו, הם יתרסקו

בנין. עבר סדרת חינוך אצל כץ
בנין. עבר סדרת חינוך אצל כץ | צילום: אריאל שלום

עמיקם קץ בזילות מעמדם של העומדים על הקווים ומציע פתרון

(גודל טקסט)

עד היום אני מתקשה להירגע מהתרגיל שעשה בזמנו אלי טביב למשה סיני. כמה שעות לאחר שפיטר ממשרת האימון בהפועל ת"א את דרור קשטן, המאמן הכי מעוטר בישראל, הוא התקשר לחברו, משה סיני, כוכב עבר ענק בהפועל, אולי הכי ענק, והציע לו את הג'וב.

 

טביב היה בטוח שבין חברים כסף לא משחק תפקיד, וכשסיני ביקש לבוא עם שלום תקוה, הודיע לו טביב כבדרך אגב כי הוא מציע לשניהם 24,000 שקל, 15,000 לסיני ו-9,000 לתקווה. אחר כך התברר כי הסכום שהוצע היה ברוטו, ומכיוון שצריך לגלם מהסכום את המס, אפשר להבין ששני המאמנים לא היו יכולים לגמור את החודש עם שכר שכזה: 15,000 שקל ברוטו למשרת אימון באחד המועדונים הגדולים בארץ.

 

 

זה לא התחיל מכאן. זו סך הכל הייתה עוד אבן במסע ההידרדרות של מעמד המאמן בישראל. בעלים, במקרה הזה טביב, מחזיק מאמן רק כדי שיעביר אימונים. אפילו סלובודאן דראפיץ' לא מסתיר את העובדה שטביב יכול להתקשר אליו באמצע הלילה כדי להגיד לו שהשחקן שרואים בקלטת נראה מצוין וחייבים להחתים אותו, וגם לתת המלצות להרכב. פעם לא היו בעלים, אבל היו מאמנים. לדוביד שוייצר המנוח לא היו מכתיבים הרכבים, והוא לא היה בונה תקציב. כל אחד ידע את מקומו.

 

יכול להתקשר למאמנים באמצע הלילה. טביב (דני מרון)

 

בשבועות האחרונים אנחנו חוזים בשלב נוסף בקריסת המקצוע הזה. אבו יונס מבני סכנין חשב שמחמוד קנדיל צריך לעמוד בשער הקבוצה. לא התאים לו ששוער מוכשר כמו רן קדוש, שניפק הופעות מצוינות, מקבל את האפודה הראשונה. הוא רצה את קנדיל, שוער מוכשר בפני עצמו ובן המקום, במקומו. המאמן אלי כהן סירב לתכתיב, ויום לפני משחק הליגה האחרון הוא פוטר. אין שום משמעות לעובדה שכהן, שהיה פשוט תפור על סכנין, הפך אותה לקבוצה מהירה ומסוכנת בתקציב לא גבוה. אבו יונס הוא פשוט אוהד שקיבל כוח, וככה זה נראה.

 

מקרה דומה גם עם ג'קי בן זקן, הבוס של הקבוצה עם מספר האוהדים השלישי בגודלו באשדוד. הבן שלו, תום, שחקן לא רע בראשית דרכו, לא קיבל אשראי אצל המאמן אייל לחמן. במשחק האחרון לחמן הוציא אותו מההרכב והחזיר אותו ממש לפני המשחק, אבל החליף אותו במחצית. זה הספיק לג'קי כדי לפטר אותו כבר במגרש.

 

מדוע באמת פיטר את לחמן? בן זקן (ירון אלפי)

 

גם גורלו של טל בנין לא שפר בשל מה שנראה כמו סדרת חינוך שבעלי הפועל חיפה, יואב כץ, החליט לעשות לו. כלומר, רואה החשבון מוושינגטון מנפנף אחרי שבועיים בהשעיה-חופשה את אחד מגדולי השחקנים של הפועל חיפה בכל הזמנים. למי זה בדיוק מוסיף כבוד? בטח לא לכץ. שלא נדבר על בני יהודה, שהעיפה את יוסי אבוקסיס על אמירת אמת בתקשורת, שלא לדבר על בחירת זרים או בחירת ישראלים או כל יתר הדברים שבשבילם השלים אבוקסיס, ששיחק 20 שנים בצמרת הכדורגל הישראלי, קורס מאמנים. משה דמאיו עשה מעט פחות.

 

מאז תחילת העונה סיימו את תפקידם חמישה מאמנים שפתחו את העונה: 36% ממאמני ליגת העל. ארבעה מהם הוחלפו בתחילה על ידי עוזריהם, שלטעמי צריכים ללכת הביתה כאקט של לויאליות למאמן, ולפחות לגבי מאיר בן מרגי בהפועל חיפה, ייתכן וזה יהיה מינוי קבע.

 

ניפנף באדישות את אחד מגדולי שחקני המועדון. כץ (ערן לוף)

 

בעונה שעברה לא סיימו את תפקידם תשעה מאמנים מתוך ה-14: 64%. העשירי, חיים סילבס, פוטר והוחזר כי המחליף לא הסתדר עם הפועל רעננה. העובדה כי חזר והצליח מאז מצביעה על כך שגם המאמנים אשמים: אין להם כבוד עצמי. מצד שני, יש מאמנים מאוד בכירים שיושבים בבית רק בגלל שהם יקרים (תאמינו לי), בשעה שמאמנים צעירים וחסרי ניסיון וידע מאמנים במקומם. הסקטור הזה לא מאוחד, לא לויאלי ולא קולגיאלי, ולכן אין פלא שכך מידרדר מעמדם.

 

מי שכורת את הענף הם קודם כל המאמנים ואחר כך הבעלים. המאמנים צריכים להתארגן, ואם צריך גם לפתוח בשביתה. חוק הספורט לא מאפשר למי שאינו מאמן לעמוד על הקווים, וחלק חשוב מעבודת ועדת ההיגוי שהקימה המינהלת צריך להיות מעמד המאמן. ככה זה לא יכול להימשך. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי