ההיסטוריה: הנגיחה של קייסי והקרב בין קטן לאניימה

ירוק מול אדום. פעם זה היה מאבק צמרת
ירוק מול אדום. פעם זה היה מאבק צמרת | צילום: עדי אבישי

לקראת מכבי חיפה-הפועל ת"א (20:00) חזרנו ל-3 עימותים בולטים בעבר

(גודל טקסט)

כבר למעלה מ-20 שנה שמכבי חיפה והפועל ת"א הן יריבות קבועות בצמרת. לא אחת נאבקו שתי קבוצות האלו ראש בראש על תואר האליפות בליגה, וכל משחק בין השתיים הפך למשחק עונה של ממש. ב-1986, היה זה משה סיני שבישל לגילי לנדאו את שער הניצחון הבלתי נשכח בדרך לאליפות אדומה במחזור האחרון. ב-2010 המאבק ביניהן הוכרע רק בתוספת הזמן של מחזור הנעילה עם השער הידוע של ערן זהבי בטדי. גם הירוקים זכו לא פעם אחת בתואר האליפות על חשבון הקבוצה האדומה, בעיקר בעידן אלישע לוי ואברהם גרנט.

 

כששתי הקבוצות יעלו הערב לדשא באצטדיון בנתניה (20:00, ישיר בספורט1 ובספורט1HD) ויביטו בטבלת הליגה הן יגלו תמונת מצב לא סימפטית. מכבי חיפה, בקדנציה השנייה רוני לוי, מגרדת בקושי את המקום החמישי בטבלה וחייבת את 3 הנקודות במאבק על הפלייאוף העליון, לאחר ההפסד המשפיל בשבוע שעבר 0:3 לבית"ר ירושלים. עונה שהתחילה בדיבורים על אליפות הפכה למאבק על מקום בשישייה הראשונה, פרויקט צעירים ושלל פרשיות שליליות מחוץ לכר הדשא.

 

 

הפועל תל אביב, לעומת זאת, במצב חמור עוד יותר. כשהגיע הבעלים אמיר כבירי בתחילת השנה והביא עמו צוות ספרדי ועוד למעלה מ-20 שחקנים חדשים, הציפיות מהפועל היו גבוהות. אך ב-21 מחזורים בלבד התחלפו כבר ארבעה מאמנים, כאשר אלי גוטמן – שאחראי על האליפות האדומה האחרונה – חזר למועדון אשר הסתבך בקרבות תחתית.

 

אז רגע לפני המפגש הערב ואם שחקני שתי הקבוצות רוצים קצת להיזכר בעבר ולשאוב השראה מהזמנים שבהם כל מפגש היה משחק עונה, הנה שלושה עימותים בולטים בין הירוקים לאדומים ב-15 השנים האחרונות:

 

מחזור 25, עונת 2000/01, אצטדיון קריית אליעזר 1:1

לפני המשחק, מכבי חיפה של אברהם גרנט בעונתו הראשונה על הקווים, הובילה בשמונה נקודות על פני החבורה של קשטן. הפועל ת"א הגיעה בידיעה שרק ניצחון יחזיר אותה לתמונה. בדקה ה-28 אבי תקווה העלה את האדומים ליתרון מבישול של מילאן אוסטרץ', והאדומים כבר ראו את עצמם מצמקים את הפער בטבלה. אך בדקה ה-94 כל שחקני חיפה, כולל ניר דוידוביץ', נכנסו לרחבה לבעיטת הקרן. והיה זה אדורם קייסי, אחד שמבין בשערים חשובים, שנגח את השוויון הדרמטי, במשחק שקבע כמעט סופית, שהאליפות תחזור לכרמל לאחר 7 שנים שחונות.

 

ניר דוידוביץ', נזכר באותו המשחק: "קודם כל זה היה שתי קבוצות חזקות. היו לנו הרבה משחקים קשים נגדם באותה התקופה. באחת ההתקפות לא הייתה לי אפילו תחושת זמן ורצתי למעלה. הצלחתי למשוך שני שחקנים אליי וקייסי בא מאחורה. אני ידעתי שעד שזה לא נגמר זה לא נגמר. ידענו אחרי השער שעברנו משוכה גבוהה ושזה המשחק שיהווה לנו קושי. זה היה סוג של שער אליפות. אחרי שער כזה אתה מתמלא ביטחון ואנרגיות. באותה התקופה גם בבלומפילד וגם בקריית אליעזר ניצחנו ברוב המפגשים".

 

ניר דוידוביץ. שער של אליפות (האתר הרשמי של מכבי חיפה)

 

מחזור 31, עונת 2008/09, אצטדיון קריית אליעזר 0:1 למכבי חיפה

הפועל ת"א בעונתו הראשונה המלאה של אלי גוטמן איבדה את הפסגה רק מחזור קודם לכן, עם אובדן נקודות ביתי מול בני סכנין ובאה עם הגב אל הקיר. במכבי חיפה המתחדשת של אלישע עם בירם כיאל, אייל גולסה ופיטר מסיללה היו יכולים להסתפק בתיקו. מה קיבלנו? קרב בין יניב קטן (באחת מהופעות היחיד הגדולות שסיפק שחקן בליגת העל) לווינסנט אניימה, שהסתיים בשער ניצחון של הראשון בדקה ה-61 ובאליפות ראשונה מבין שתיים בעידן אלישע לוי. בהפועל ת"א המשיכו עם מה שנקרא "קללת אליעזר", שנשברה שנה לאחר מכן עם שער ניצחון של מהראן לאלא.

 

קטן. נתן הצגות באותם משחקים (עדי אבישי)

 

אלישע לוי. מפרגן לקטן (עדי אבישי)

 

אלישע לוי, שעמד כאמור על הקווים בשורות מכבי חיפה נזכר: "המפגש הזה, כמו כמה אחרים באותן שנים, היו תמיד קובעים. ידעת שאלו משחקים שמשוחקים עמוק בתוך הפלייאוף ואם תנצח אותם, אתה תזכה באליפות. זה היה משחק תובעני, עם הרבה עניין ובעיקר שתי קבוצות שהיו אז בשיאן. יניב קטן נתן הצגה במשחק הזה – ולא רק בזה, גם במשחק האליפות שנתיים אחרי (2010/2011). אם הוא כבש בשני המשחקים הללו, זה אומר הכל".

גמר גביע המדינה, עונת 2010/11, אצטדיון רמת גן 0:1 להפועל ת"א

מכבי חיפה הייתה הפייבוריטית לאחר שהבטיחה את תואר האליפות ורצתה להשלים דאבל. בהפועל ת"א רק רצו למנוע מהירוקים לחגוג עליהם ולנקום על מה שקרה רק שנה קודם לכן. סלים טועמה הימם את כל יושבי האצטדיון עם שער בדקה השנייה מבישול של ערן זהבי (אז עוד בימיו באדום), בשער שהחזיק את לסיום. אחד הדברים היותר בסיום היה שירתם של אוהדי הפועל לעברו של אלי גוטמן: "תישאר". אז זה לא עזר וגוטמן סיים את הקדנציה הראשונה באדום. כעבור ארבע שנים וחצי, הוא שוב יעמוד על הקווים מול הירוקים.

 

סלים טועמה, כובש שער הניצחון נזכר: "משחק הגמר היה חוויה גדולה. אחרי שהפסדנו את האליפות היינו צריכים למנוע מחיפה לקחת דאבל. זה היה המשחק האחרון של גוטמן ובדיעבד זו הייתה השנה האחרונה שהקבוצות נאבקו על האליפות. לבוא ולזכות בגביע ועוד במשחק כזה משמעותי למועדון זו תחושה אדירה. הבקעתי גול מהיר והיה טירוף כי במשחק הזה הייתה הרגשה שחיפה ישלימו את הדאבל. באנו לתת את הכול וראו שהקבוצה מוכנה ולוחמת. אחרי השער אומנם קצת היינו בלחץ וירדנו לשמור אבל בסופו של דבר העיקר שלקחנו את הגביע".

 

טועמה. שער של גביע (עודד קרני, באדיבות ההתאחדות לכדורגל)

 

אז האם שתי הקבוצות הגדולות הללו, מסוגלות להתמודד בקרבות צמרת שוב בשנים הקרובות?

 

סלים טועמה בטוח שכן: "אני רואה את  שתי הקבוצות חוזרות לצמרת אבל לא כרגע. רואים את הסדר שאלי גוטמן מנחיל וזה עניין של זמן עד שהפועל ת"א תחזור לצמרת. השנה המטרה היא להישאר בליגה, והם יישארו, אבל בשנה הבאה הפועל בוודאות תיאבק על מקום באירופה. מבחינת מכבי חיפה, השנה הזאת הייתה שנת התאקלמות לרוני לוי. הוא ראה ובחן את הסגל וגם למד מכך. בשנה הבאה הוא יבנה קבוצה חזקה וטובה ושתי הקבוצות, שהן מאוד משמעותיות לליגה הזו יהיו בצמרת. ב"ש  עברה תהליך למידה במשך שנתיים והפכה לקבוצה שנמצאת במאבקים חזקים עם מכבי ת"א. בשנה הבאה גם חיפה והפועל יתנו פייט".

 

אלישע לוי מסכים: "יש כאן שני מועדונים גדולים שכרגע לא נמצאים בצמרת, אבל אין לי ספק שהם יחזרו. יהיו מפגשים כאלה שיקבעו את האליפות שוב".

 

ניר דוידוביץ' מוסיף: "לשתי הקבוצות הללו יש את כל התנאים לחזור לצמרת. גם אלי גוטמן וגם רוני לוי הם מאמנים שבנו קבוצות שהשתתפו במפגשי הצמרת בעבר. אין לי ספק שיש להם את היכולת להחזיר את הקבוצות לצמרת.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי