סיפור בזיג זג: ארבייטמן צריך לטפס מחדש

ארבייטמן חוגג. קריירה מלא תהפוכות
ארבייטמן חוגג. קריירה מלא תהפוכות | צילום: דני מרון

החלוץ עזב את ב"ש והגיע להפועל חיפה: "עודף ביטחון עצמי פגע בו"

(גודל טקסט)

הנה סיפור שממחיש טוב מכולם את סיפור הקריירה המרתק והעשיר בתנודות של שלומי ארבייטמן: אימון הנבחרת האולימפית ב-5 בספטמבר 2004, מאות אוהדים משולהבים של בית''ר ירושלים מגיעים למגרש האימונים באצטדיון ר''ג, שולפים את ארבייטמן מהאימון ומרימים אותו על כתפיים.

 

הנער מנתניה שגדל בנס טוברוק ונחשב לחלוץ הכי מבטיח בזמנו בכדורגל הישראלי, עבר למחלקת הנוער של בית''ר ירושלים בעונת 2002-2003, בה תקע יתד וכבר במהלך העונה פרץ דרך לקבוצת הבוגרים שהייתה שרויה בתחתית. לאחר עונה מצוינת עם עשרה שערים ובשיאו החליטה בית''ר ירושלים למכור אותו למאיר שמיר והפועל פ''ת ואז הגיע הרגע המכונן באימון הנבחרת.

 

''ארבייטמן הגיע אלינו לקבוצת הנוער בתקופה של מאיר לוי ופניג'ל שרכשו אותו, מההתחלה היה חיבור נהדר עם הקהל הירושלמי, והוא עשה דברים מדהימים בנוער ואחר כך בבוגרים, אהבנו אותו מאוד וראינו בו את חלוץ העתיד של הכדורגל הישראלי. באותו יום ששלומי נמכר להפועל פ''ת זה היה יום עצוב והיה לנו ברור שזו תחנת מעבר למכבי חיפה, הגענו לאימון הנבחרת האולימפית שלפנו אותו והרמנו אותו על הכתפיים והראנו את תמיכתנו בו, קיווינו שהמעבר לא ייצא אל הפועל אבל פניג'ל חשב אחרת ועל כך כעסנו'', העיד אוהד בית"ר ותיק שהיה מעורב בהחלטה להרעיף אהבה על החלוץ.

 

ארבייטמן סיים את אותה עונה עם 12 שערים וגביע הטוטו במדי הפועל פ''ת וכמו שחזה אותו אוהד ירושלמי, נמכר אחר כבוד לאימפריה של יענקל'ה שחר, מכבי חיפה, שם שיחק את חמש השנים ההישגיות בחייו עם 50 שערים ושלוש אליפויות כשבתווך הושאל להפועל תל אביב לחצי עונה.

 


ארבייטמן זוכה לאהבה מאוהדי בית"ר (עודד קרני)

 

והילד הזה הוא אני: חלוץ של אמוציות

ארבייטמן הוא חלוץ שמתחבר. בכל קבוצה אליה הגיע נעשה נערץ מיד על ידי הקהל. החל מבית"ר, ואח"כ גם במכבי חיפה, ואפילו בחצי העונה בהפועל תל אביב.

 

יחד עם זאת, ארבייטמן גם חווה לצד פסגות, רגעים טיפשיים, מעוררי מחלוקת ותגובות שגבלו בלא מעט האשמות. ב-2005 הוא ספג צהוב שני מטופש ב-2:2 של מכבי חיפה מול מאלמו במוקדמות האלופות, אך למרות זאת השתקם ונחשב כשחקן אהוב מאוד גם בירוק. ב-2009 סייע לזכייה באליפות וב-2010 רשם את עונת השיא שלו עם 28 שערי ליגה שהסתיימו במקום שני.

 

העונה המצוינת של ארבייטמן הביאה אותו למימוש החלום האירופי בגנט הבלגית, שם לאחר עונה סבירה ראשונה עם תשעה שערים, הושאל לווסטרלו שם שוב חווה סוג של מפח נפש כשלא ממש השתלב. החלוץ עבר למונס, כבש חמישה שערים, אך גם זה לא סייע לקבוצה לשרוד.

 


ארבייטמן חוגג בגנט. עונה טובה שלא הספיקה (הרשמי של גנט)

 

"הפספוס של שלומי היה שבחר ללכת לבלגיה אחרי שהוא סיים עם 28 שערים במכבי חיפה. הנה ערן זהבי לא מתפתה לצאת לליגות לא נחשבות, רק לספרד או לאנגליה", ציין פטרונו והאיש שטיפח אותו, אריקאיזיקוביץ'.

 

הירידות והעליות הללו טמונות באופיו של ארבייטמן. שחקן שמשחק עם הלב, במלוא מובן המילה. ''בגיל 10 היה משחק ידידות לזכר שר החוץ הנורבגי, שלומי בא אליי אמר לי אין דבר כזה 0:0, רץ עבר את כל המגרש וניצחנו 0:1", המחיש איזיקוביץ' את אופיו של החלוץ.

 

לא פעם זה כאמור עלה לו ביוקר. לא רק מול מאלמו. ב-2005 חבט ביניב אלול מבני יהודה, ב-2006 ספג אדום מול מכבי תל אביב וגם בבלגיה זה קרה לו.

 


ארבייטמן בליגת האלופות. רגעים גדולים לצד רגעים טיפשיים (Gettyimages)

 

חוסר נסיון? קלות דעת? הקהל הישראלי לא ידע איך לאכול את השחקן מותג שנקרא שלומי ארבייטמן, הוא זכה לכותרות לא רק על דברים שקורים על המגרש. כולם זוכרים את הראיון שנתן בבלגיה וזכה ללא מעט לעג ברשתות החברתיות.

 

קר בדרום: ''שלומי חשב שדברים מגיעים לו''

מבלגיה חזר ארבייטמן להפועל באר שבע בקדנציה שהתחלקה לשניים. אצל אלישע לוי הוא היה באנקר וענה ב-11 שערים, וגם התחבב מאוד על הקהל. ואז הגיע בכר.

 

"שלומי הוא סקורר, זו עובדה. כמה שחקנים עם 88 שערים שחלקם הגדול מהספסל. הוא שחקן עם המון אמוציות, תשוקה, רצון ללמידה והכרה, זו הסיבה שתמיד מאמן רוצה שחקנים כאלה. בכל מקום שהיה ואם הוא נמצא במקום הנכון בזמן הנכון הוא עושה בדיוק את מה שמצפים ממנו", סיפר אלישע לוי, האיש שאימן אותו בחיפה וקלט אותו שוב באהבה בהפועל באר שבע.

 


ארבייטמן מלא אמוציות אשתקד בב"ש (עדי אבישי)

 

ארבייטמן הספיק לכבוש מספרת מופלאה ב-0:1 על הפועל חיפה, אך לאורך הזמן לא זכה לקרדיט ועם ההגעה של מוחמד גאדיר בחלון ההעברות האחרון, הבין כי לא בונים עליו וכדאי לו למצוא יעד חדש אם ברצונו לשחק כדורגל.

 

''לשלומי הייתה בעיה השנה בהפועל באר שבע, הוא קיבל את ההזדמנות בהתחלה אבל לא נתן את הסחורה וברדה חזר להרכב, הבקיע ובישל והקבוצה טסה", הבהיר חלוץ העבר, אלון מזרחי. "יש גם את בן שהר שנכנס לכושר טוב וההחתמה של גאדיר לא פגמה בו, כי מההתחלה הוא לא ממש פגע", הוסיף.

 

"גאדיר הוא שחקן כנף יותר, והתחרות של שלומי הייתה כחלוץ שפיץ על הדקות שאליניב ברדה משאיר, מה עוד שבן שהר יכול לשחק גם בצד וגם בשפיץ ולהחליף בעצמו את ברדה", הבהיר ה"אווירון".

 


ארבייטמן כובש. בטחון מופרז? (ערן לוף)

 

אל מזרחי מצטרף עוד גורם בכדורגל הישראלי שעבד עם ארבייטמן: ''לשלומי יש הרגשה של תסכול, הוא בעל בטחון עצמי גבוה מדי וחושב שדברים מגיעים לו, וזה דבר שפוגע בו שכן הוא צריך להבין שיש שחקנים לא פחות ויותר טובים ממנו'', הבהיר.

 

כץ וקרסו: יצליח בהפועל חיפה?

כעת בגיל 30 ולאחר שהעברתו להפועל חיפה אושרה, ארבייטמן עם הרבה תקוות חדשות מחפש להחיות את הקריירה.

 

יואב כץ פתח את הכיס וארבייטמן מגיע לקבוצה מוכשרת עם סגל מהטובים שהיו למועדון בשנים האחרונות. "אני יודע ששלומי עובד מאוד קשה, הוא עבר תקופה לא קלה, ולחלוץ שפעם משחק ופעם לא, אין בטחון. חלוץ צריך שיהיה לו שקט, לדעת שגם אם לא ילך לו משחק או שניים עדיין יהיה לו שקט", הבהיר מזרחי.

 


ועכשיו הזמן לחזור להתעסק בכיבוש שערים (דני מרון)

 

"תראו את איתי שכטר מה קרה לו שהתחיל לקבל בטחון. ארבייטמן עדיין חלוץ טוב. בהפועל חיפה מאמינים בו ויתנו לו שקט, אני מאמין שבסופו של דבר הוא יחזור ליכולת הטובה שלו", סיכם מזרחי.

 

"זו הבחירה הנכונה בשבילו. עם הבאתו של גאדיר, שלומי נדחק לקצה הסגל. הוא שחקן שמספק מספרים בתפוקה גדולה ביותר. ואם הוא ברשימה אחת עם זהבי אז זה מדבר בעד עצמו. אם בעונה שהוא כובש 13 שערים מהספסל, ועונה לאחר מכן אפילו לא נספר על ידי המאמן, זה אומר דרשני", ציין איזיקוביץ'.

 

הבעלים של טוברוק ואולי האיש שמכיר את ארבייטמן טוב מכולם בטוח: "ארבייטמן שווה 15 שערים לפחות. לא משנה איפה יהיה, הוא ידע לתת מעצמו ולספק את מה שמצפים ממנו, אפילו בעונת שיא שלו עם ה-28 שערים הוא נתן אותם ב-60 אחוז מהמשחקים". אז האם הרומן הזה יצליח? בשבת (ישיר בספורט1 וב-HD החל מ-17:15) הוא ינסה להוכיח לבכר ובאר שבע שכן.

 

בהכנת הכתבה השתתף אורן פדידה

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי