למה למנוע מאוהדים להגיע למגרשים?

ביתר בדוחא. לא רק בעימות הזה מסוכן
ביתר בדוחא. לא רק בעימות הזה מסוכן | צילום: ערן לוף

החלטת המנהלת מונעת מאינטרסים כלכליים, אך מדוע לזלזל בקהל שלם?

(גודל טקסט)

ראשי מנהלת הליגה הגיעו השבוע להחלטה מרחיקת לכת ותקדימית בתולדות הליגה: למנוע מראש מקהל אורח להגיע למשחקים רגישים. יישום ההחלטה יתבצע כבר בשבת הבאה, במשחק בדוחא בין בני סכנין לבית"ר ירושלים.

 

למרות שמודלים בעולם לקיום החלטות מהסוג הזה קיימים, התקדים הזה מסוכן ביותר. הוא כמובן לא מסוכן לבריאות הצופים – שכן קיימת להם יותר סכנה במתכונת הקודמת – אבל הוא מסוכן לעקרון הפייר-פליי ומסוכן למאבק המתמשך להפיכת הכדורגל הישראלי לחלק מתרבות ספורט.

 

 

גירוש קהל – כמו גם עונשי רדיוס וקיום משחקים ללא קהל כעונש חלופי – הוא הפתרון הקל, ובמקרה הזה, מה שגרוע יותר מהכל, שהוא משרת אינטרסים כלכליים. כרגיל במחוזותינו. ברור מעל לכל ספק שקיום משחקים רגישים בנוכחות ארגוני אולטראס, הוא קרקע מוצקה לשתי גזירות: הקצאה מטורפת של כוחות אבטחה שהעלות שלהם נופלת על הקבוצה המארחת, וסיכוי יותר מסביר להעמדה לדין שתגרור נזק כספי לקבוצה הנושאת באחריות השילוחית.

 

ההחלטה למנוע מראש מקהל אורח להגיע היא לא רק פתרון קל, היא פתרון פחדני. מעולם, ומדובר בליגה שמשוחקת למעלה מ-80 שנה, לא נהרג אוהד כדורגל במשחק בישראל, למרות שהיו כמה כמעטים. רק בין כתיבת שורות אלה לבין הדפסתן ימותו כנראה ברחבי הארץ כמה אנשים בתאונות דרכים, אבל אף אחד לא חשב אפילו לסגור כבישים כדי למנוע תאונות. לעומת זאת, המשטרה נוהגת לשלול רישיונות לנהגים עבריינים, כדי למנוע מהם לסכן נהגים נורמטיביים וזהירים.

 


גם בדרבי התל אביב יסבלו מהיעדר קהל חוץ? (עדי אבישי)

 

הדרך היחידה להלחם באלימות במגרשי הכדורגל היא למצוא את העבריינים ולהרחיק אותם. הפועל ב"ש – בצורה שמעוררת מחלוקת, אבל זה טבען של החלטות חסרות תקדים – פנתה השבוע לציבור אוהדיה שיעזור לה למצוא עבריינים שעלולים להשית עליה עונש כבד, כדי שתוטל עליהם האחריות האישית. אנחנו מדברים פה על עבריינים כבדים יותר, על אנשים שלוקחים את השנאות האישיות שלהם, האידיאולוגיות שלהם, למגרש, שמבחינתם הוא שדה קרב.

 

הדרך היחידה למנוע את הגעתם הוא לא למנוע מיתר הקהל הנורמטיבי להגיע למשחק, אלא למנוע מהעבריינים עצמם להגיע. בשביל זה יש משטרה, בשביל זה הנהלות הקבוצות מחוברות לקהילה, בשביל זה אנשים מקבלים כסף.

 

זה מתחיל בסכנין – בית"ר, ימשיך בבית"ר – הפועל, ויגיע לדרבי התל אביבי או הרחובותי או הפתח תקוואי. מה חשבתם, שרק בדוחא מסוכן?

 

נוהל פסול: אסור לטביב לספסל את אצילי

השבוע התבשרנו כי עומר אצילי שואף לצאת בעונה הבאה לחו"ל ולכן מסרב לשבת עם אלי טביב על חוזה חדש בבית"ר ירושלים. בתגובה, מספרים מקורות יודעי דבר שהדליפו לתקשורת, עלול אצילי למצוא את עצמו ביציע עד סוף העונה.

 

אצילי יסיים את חוזהו רק בסיום העונה הבאה. כשהוא חתם בבית"ר, הוא היה כמה שבועות לפני יום הולדתו ה-20, כחייל. ברור לכל, שהוא מרוויח בבית"ר פחות ממה שהוא יכול להרוויח בקבוצה אחרת, בוודאי אירופית. הוא מרוויח פחות ממה שמרוויחים שחקנים במכבי שעריים, ליגה א' דרום. אין גם כל ספק שטביב ירצה להעלות את שכרו, ובאותו מעמד גם לקבוע לו תג מחיר עסיסי, אבל הוא לא יכול להכריח אותו לחתום.

 


מרוויח פחות משחקן בשעריים, אצילי (דני מרון)

 

הנוהג הזה, שבו מענישים שחקנים שמסרבים לשבת למו"מ בכך שגורעים אותם ממצבת השחקנים, הוא פסול. וגם אם הוא כשר. הפגיעה היא קודם כל בקבוצה. נכון שבית"ר לא צריכה את אצילי כדי לסיים את העונה במקום השלישי המוביל לאירופה – וגם איתו היא לא תזכה פתאום באליפות – אבל יש לקבוצה הזו גם קהל שמשלם ממיטב כספו כדי ליהנות.

 

אז לסיכום שני האייטמים, רצוי להזכיר לקברניטי הכדורגל: הקהל זו הסיבה היחידה שבגינה מתקיימים משחקי כדורגל, והדלק העיקרי של הענף. אל תפגעו בו מאינטרסים כלכליים.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי