לא כולם מחרימים: הידוק הקשרים בין רומניה לישראל

שגרירים. טוטו תמוז וליביו אנטל
שגרירים. טוטו תמוז וליביו אנטל | צילום: Gettyimages , ערן לוף

חרם על תוצרת ישראלית? בכדורגל יש מדינה שמהדקת קשרים

(גודל טקסט)

כשהטלוויזיה הרומנית דיווחה בתחילת השבוע שקונסטנטין גאלקה לא יאמן את מכבי ת"א, היא הרחיבה ומסרה את מה שנשמע כסקופ לא קטן: עוד לפני המו"מ עמו, ניהל ג'ורדי קרויף שיחות ממושכות עם מאמן רומני אחר, לאורנציו רגקאמף, ואלמלא הדרישות הכספיות המופרזות שלו, הוא זה שהיה מקבל את משרת המאמן במועדון.

 

רגקאמף, שחקן עבר בקייזרסלאטורן, אנרג'י קוטבוס ואאכן, הוביל בגיל 37 את סטיאווה בוקרשט לאליפות. אחרי שנה הצמיד לה אליפות נוספת, ועם שני תארי מאמן השנה ברומניה הוא נענה ל"הצעת המיליונים" של אל-הילאל הסעודית וגם שם עשה חיל. כשעזב את בוקרשט החליף אותו גאלקה באימון סטיאווה.

 

מתברר שלרגקאמף, (40) היה בעדיפות אצל הצהובים, אבל הסוכנת שלו, שהיא במקרה גם אשתו, ביקשה 750 אלף יורו ותנאים מפליגים אחרים דוגמת דיור באזור יוקרתי, מכונית יוקרתית וכרטיסי טיסה ללא הגבלה לרומניה. ג'ורדי הבהיר שמכבי ת"א היא לא אל-הילאל, וכך נסללה הדרך לגאלקה – וממנה לסלבישה יוקאנוביץ' הסרבי.

 

עם זאת, נראה שמשהו השתנה בתקופה האחרונה בערוץ הספורטיבי שבין רומניה לישראל. הפועל ת"א סיכמה עם קלאודיו בומבה מטירגו מורש, כמו גם מיחאי פינטילי, בית"ר ירושלים לוטשת עיניים לעבר פאבלו דה לוקאס, ששיחק בעונה שעברה לצידו של טוטו תמוז בפטרלול פלויישט, אובידיו הובאן נשאר לעוד עונה בהפועל ב"ש וליביו אנטאל, שהטביע את חותמו בחצי העונה ששיחק בבית"ר, קרוב לחתימה בהפועל ת"א.

 

עוד רכש רומני להפועל ת"א. מיחאי פאנטילי (Gettyimages)

 

לא מדובר בכוון חד סיטרי. תמוז בפטרולול, חאתם עבד אל חמיד שכנע בעונתו הראשונה בדינמו בוקרשט ועכשיו מצטרף אליו גם דיא סבע. דני עמוס היה קרוב והתחרט ולישראל זגורי היו שיחות עם טימשווארה. בקצב הזה תהיה רומניה המדורגת שנייה בהעסקת כדורגלנים ישראלים, אחרי בלגיה כמובן.

 

חשוב לדעת: הליגה הרומנית אינה איכותית יותר מהישראלית. גם תקציבי המועדונים דומים לתקציבים אצלנו, אחרי שכמעט כל בעלי הקבוצות החשובות נשלחו למאסר בעקבות אי סדרים כספיים כאלה ואחרים. נכון שהמשכורות בסטיאווה בוקרשט מפתות, אבל לא כל הקבוצות הן סטיאווה, בדיוק כמו שלא כל הקבוצות בארץ הן מכבי ת"א.  

 

ההבדל הגדול הוא בנבחרות, וגם הוא התאזן בשנים האחרונות בעקבות האכזבות שמספקת הנבחרת הרומנית ולא מצליחה להגיע למונדיאל. בהיסטוריה שלה יש לרומניה שבע הופעות במונדיאלים וארבע אליפויות אירופה. יש לה הופעה ברבע גמר המונדיאל לפני 20 שנה, היא הייתה ברבע גמר אליפות אירופה לפני 15 שנה, ובפעם האחרונה שהיא שיחקה בגביע העולם, צרפת 1998, היא העפילה לשמינית הגמר.

 

 

השמות הגדולים ביותר שלה, גיאורגי חאג'י ואדריטן מוטו, שיחקו בקבוצות שכדורגלנים ישראלים לא שיחקו. גם שחקנים כמו מריוס לאקטוש, דן פטרסקו, איליה דומיטרסקו או יון לופסקו היו איכותיים יותר מגדולי השחקנים שלנו.

 

הקשרים המתהדקים בין שתי ההתאחדויות מזכירים את מחנות האימונים שהיו מקיימות הקבוצות הישראליות ברומניה ואת ימיו של שלמה שרף כמאמן הנבחרת הלאומית. אז, בעקבות ידידות עמוקה עם המאמן אנג'ל יורדנסקו (שהוביל את הרומנים לרבע גמר מונדיאל 1994 בארה"ב), נערכו לפחות שלושה משחקי ידידות ברומניה תוך ארבע שנים.

 

ידידות עמוקה עם שלמה שרף. אנג'ל יורדנסקו (Gettyimages)

 

והיו גם שחקנים רומנים שנחתו ושיחקו בכדורגל הישראלי. המקרה המפורסם ביותר הוא שבעה מהם שהגיעו יחד לצפרירים חולון, שהייתה אז בליגה הראשונה. יחד איתם נחת גם מאמן שהדריך בחולון. הבולט מבין הרומנים שהיה כאן הוא כמובן קונסטנטין מרקו, שנשאר עד היום "מלך השערים הרומני בישראל" בזכות 35 כיבושים, אבל היו גם דנוץ מויססקו בהפועל ת"א, יוג'ין טריקה במכבי ת"א, ויורל טנסה במכבי נתניה, ועוד לפניהם קוסטל לזר בהפועל ת"א ובשמשון.

 

ישראלים שעשו את הדרך ההפוכה לא רוו נחת שם, לא הפכו את רומניה למקפצה לליגות בכירות באירופה, חזרו לארץ וגם כאן לא הצליחו. קלמי סבן הגיע לפני שמונה שנים לקבוצה הכי גדולה ברומניה, סטיאווה, חתם לשלוש שנים, אבל אחרי פחות מעונה כבר ארז את מטלטליו וחזר למכבי נתניה. סבן שיחק שמונה משחקי ליגה בלבד בבוקרשט, אבל אכזב בעיקר בליגת האלופות, כשהמשחק הזכור מכולם הוא ההפסד 1-4 לרוביניו וריאל מדריד, שחגגו על חשבונו באגף.

 

הכישלון של סבן סגר דלתות עבור ישראלים להרבה שנים. היו ברומניה גם קובי נכטיילר, שגיב כהן, שי חדד בעונה שעברה (משחק אחד בלבד) והדוגמה הכי בולטת היא עמרי קנדה, שנסע מכאן עם אליפות ושלושה גביעים בהפועל ת"א ומאז שחזר לא השתלב בהפועל חיפה, נזרק ממכבי נתניה ובחלק השני של העונה שעברה היה רשום בהפועל ירושלים מהליגה הלאומית, אבל גם בה לא שיחק. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי