"שמעון פרס אמר: 'הסיכון הוא לא לקחת את הסיכון'"

הוכנבוים. 0
הוכנבוים. 0 | צילום: ערן לוף

ירון הוכנבוים: "ליגת העל קרצה לי, אני לא מרגיש חדש בהפועל עכו"

(גודל טקסט)

כשירון הוכנבוים (44) התעורר ביום ראשון בבוקר, הוא לא תיאר לעצמו שבערך אחרי הקפה הראשון הוא יהיה שוב מאמן בליגת העל, ועוד בקבוצה שעמה החל את דרכו בליגת העל – הפועל עכו.

 

בשלוש וחצי העונות האחרונות אימן הוכנבוים בהפועל עפולה. החליף את חיים סילבס, עלה אחרי עונה וחצי ללאומית ובעונה האחרונה כבר סיים במקום הרביעי עם העפלה היסטורית לחצי גמר הגביע. בעפולה העסק מאורגן, בוודאי יותר מאשר בעכו, שם מונה המאמן רק השבוע, אבל כל זה לא הפריע להוכנבוים לנצל את הסעיף בחוזהו המאפשר לו להשתחרר לליגת העל תמורת פיצוי בגובה של שתי משכורות, ולהגיע לעכו.

"קיבלתי טלפון בסביבות תשע בבוקר מאחד מאנשי עכו ששאל אותי אם זה נכון שיש לי סעיף יציאה מעפולה, ואם אני מעוניין לבוא", מסביר הוכנבוים בראיון ל"מעריב-השבוע", "הוא הסביר לי שאין הרבה כסף. שאלתי מה עם שלומי דורה. אמר לי שלא מסתדרים עם שלומי בעניין הכסף ואם זה לא יסתדר בינינו, אז יש להם עוד מועמד. התלבשתי, עדכנתי את ראשי עפולה שאני הולך להיפגש עם עכו, לא רציתי שיקראו באינטרנט. בסוף הפגישה באמת חתמנו. לא הסכמתי לעבוד במה שהקציבו, עלינו קצת, אבל בסך הכל אני חושב שהמשכורת היא עניין אישי שלי. אם חתמתי זה כנראה משתלם לי".

 

לא מצליח להבין מה קוסם למאמן שרץ שלוש שנים וחצי בקבוצה שאותה הרים לחרטום הליגה הלאומית, לעבור לקבוצה בליגת העל שמועמדת לירידה.

 

"הקבוצה בעפולה כמעט מוכנה. חסרים לה שני חלוצים, אבל בנינו קבוצה מצוינת על בסיס מה שהיה בשנתיים האחרונות, קבוצה שמי שיאמן אותה ייהנה, אבל לי קרץ ללכת לליגת העל. בעכו יש לי אנרגיות חיוביות, את הפריצה הגדולה עשיתי בעכו. גם בגביע המדינה ב-2006, עם ה-0:4 על מכבי ת"א בבלומפילד, בקדנציה השנייה הגעתי לחודשים אחרונים ב-2009 והשארתי את הקבוצה בלאומית. שנה אחרי זה עלינו לליגת העל ושנה לאחר מכן עברנו עונה לא קלה, ללא מגרש ביתי, עם תקציב כמו השנה – מינימום של המינימום – והצלחנו לסיים במקום ה-12 מתוך 16 קבוצות. לי יש זיכרונות טובים מעכו וגם להם ממני. מאוד נהניתי ומאוד הצלחתי והיו לי רגעים מרגשים מאוד בעפולה, אבל ליגת העל היא ליגת העל".

 

חזרת הביתה?

 

"אני לא מרגיש כמו מאמן חדש שמגיע לעכו, אלא מישהו שכבר מכיר את הצוות המקצועי. אני הראשון שלקח את איציק טוויזר כעוזר מאמן. את מאמן השוערים משה בן דוד הוצאתי ב-2002 ממחלקת הנוער של עכו להפועל נצרת עלית בלאומית ואחרי שעזב את נצרת עלית, המשיך לאחי נצרת ולבית"ר ירושלים. אני חוזר לעבוד עם מאמנים שאני מכיר. את ההנהלה הכרתי ביום ראשון והתרשמתי. אחד הדברים שדחפו אותי זה כשראיתי אצלם את הברק בעיניים ושפת הגוף. אלה אנשים רעבים להצלחה ואנשים שאפשר לצאת איתם למלחמה".

 

מאוד קשה לצאת למלחמת הישרדות עם אפס הכנה.

 

"אנחנו רק מתחילים להתאמן ביום חמישי, ונכון לרגע זה אין לנו סגל שחקנים, וגם לא משהו שקרוב לזה. אפילו אין מחנה אימונים. אין ספק שזה מלחיץ ואתה צריך להספיק בכמה ימים לעשות עבודה של חודש-חודש וחצי. הזמן רץ קדימה ואי אפשר להפוך את הגלגל. כל הצוות עובד קשה מאוד, מהבוקר עד הלילה, ובקושי יש זמן להכל. צריך לדאוג לאימונים, לישיבת פתיחה, למחנה אימונים וגם לשחקנים. האתגר הוא גדול. בעזרת השם נעמוד ביעד שלנו – להישאר בליגה".

 

אחת הבעיות בקבוצה כמו עכו ששכר השחקנים שלה לא גדול, ואחרי עונה מוצלחת, שחקנים נחטפים לקבוצות אחרות וצריך להרים סגל כמעט חדש.

 

"5.5 מיליון שקל שכר שחקנים זה נמוך. אנחנו מאמינים בכוחות שלנו ושמות של שחקנים ומועדונים זה לא תמיד ערובה להצלחה. התוכנית שלנו זה להרכיב קבוצה, אמנם צנועה וזולה, אבל גם כזו שתשחק בצורה יעילה שזה מה שמאפיין את הקבוצות שלי בדרך כלל. זה כדורגל שבסופו של דבר מביא הרבה שערים ונקודות".

 

עדיין אני לא מבין איך ראית בזה, דווקא בזה, הזדמנות.

 

"כשהייתי בן 26, אחרי שסיימתי שנה שלישית במחלקת הנוער של הפועל חיפה, הרגשתי שאני בשל לאמן בוגרים. התייעצתי עם אלי גוטמן והוא אמר לי שכדאי לי לעזוב את קבוצות הנוער ובאמת לעבור לבוגרים. ואז שאלתי אותו אם זה לא סיכון והוא ענה לי כך: 'שמעון פרס אמר שהסיכון, זה לא לקחת את הסיכון'. לקחתי את ההמלצה, והתקדמתי מליגה ב' לליגת העל".

 

קהינדה. "אם לא יחתום באירופה, אני מעריך שיגיע אלי לעכו" (עדי אבישי)

 

באפיזודה האחרונה שלך בליגת העל, לקחת את הפועל רמת גן באמצע העונה משלומי דורה וירדת ליגה.

 

"הגעתי לרמת גן בפברואר לארבעה חודשים, ולא רק שלא בניתי את הקבוצה – לא הייתה לי אפשרות לשנות את פניה כיוון שחלון ההעברות כבר נסגר. פה אני בונה את הקבוצה ומקנה לה את הסגנון ואת השיטה, זה משהו שונה לחלוטין".

 

אתה הפכת את לנרי קהינדה משחקן בוסר לשחקן מאוד מבטיח. אתה בונה על האפשרות שיגיע אתך לעכו?

 

"בפעם האחרונה שהוא דיבר איתי, לפני שיצא מהארץ, הוא אמר שהוא מעדיף לשחק בחו"ל. הייתי בקשר איתו ביומיים האחרונים והבנתי שהשאיפה שלו לא השתנתה. יחד עם זאת ברור שאם הוא יצטרף לקבוצה מליגת העל, סביר להניח שהוא יבחר בעכו כי הוא מאוד מעריך את ההתקדמות שהוא עשה בעונה האחרונה בעפולה".

 

תגיד, היית ממליץ למכבי ת"א להגריל אתכם בגביע העונה?

 

"מה שקרה ב-10 במארס 2006, כשקבוצת מרכז טבלה בלאומית הביסה 0:4 את מכבי בבלומפילד, זה משהו שקורה פעם ב-100 שנה ואני לא מגזים".

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי