הפועל זקוקה למאמן, מכבי צריכה פריצה

פריצה. איתו לא היו מחכים לדקה ה-86
פריצה. איתו לא היו מחכים לדקה ה-86 | צילום: ערן לוף

כבירי לא צריך לחכות לגוטמן, ומכבי חסרה את השבדי. שכטר מנתח

(גודל טקסט)

1. זה היה דרבי גרוע. נוראי. קבוצה אחת שעסוקה בשתי מסגרות, נמצאת בכושר רע ויודעת שהפסד ליריבה עירונית נחותה ידליק עוד מדורות בשדה הקוצים של קריית שלום. ומצד שני סוג של מוטציה, או כל דבר אחר שתקראו לזה חוץ מאשר קבוצה. האחת רק רוצה להשיג את הניצחון הקטן שלה; האחרת שאופת לשרוד, להרוס ליריבתה, מתוך ידיעה והבנה שהיא לא באמת מסוגלת לייצר בעצמה.

 

השורה התחתונה היא כדורגל לחוץ ובינוני בין שתי קבוצות מפוחדות וחסרות ביטחון שייצרו משחק שבו המטרה הראשונה היא לא להפסיד. וככה בדיוק זה נראה. במחצית השנייה מכבי העלתה מעט את הקצב, העיזה יותר וגם הגיעה לכמה מצבים, עד שכבשה את השער לו היתה ראויה. הפועל המוגבלת והלא מחוברת המשיכה להראות כך כשגם את רבעי ההזדמנויות שניתנו לה כדי לפתח משהו, ביזבזו שחקניה הלא מאמונים על דריבלים סתמיים ומסירות לא מדויקות. סביר להניח שגם אם המשחק היה נמשך עוד 270 דקות היא לא היתה מבקיעה.

 

 

2. על סמך עדויות של אנשים ששוחחו עימו, אמיר כבירי הוא דמות חביבה, ונעימה לבריות. הוא כנראה גם אוצר אומנות ואיש עסקים מוכשר, וכמובן אוהד שרוף – אך מיום ליום הקדנציה שלו הולכת והופכת דומה לזו של חיים רמון. ההתחלה היתה טובה: חשיבה קדימה, החתמת שחקנים צעירים ובנייה לטווח ארוך, אבל הביצוע, אוי הביצוע. כמו מתחזה לאומן, שקונה את הצבעים הכי נכונים לציור שלו, אבל לא יודע מה לעשות איתם.

 


גוטליב והפנים ברצפה. הפועל היא מוטציה (עדי אבישי)

 

זה התחיל בססאר מדיונדו, מורה להתעמלות משודרג, שלא יודע אפילו מילה באנגלית. כן זו הבחירה של גאון הניהול כדי להוביל את הפרויקט. אחרי שהשקיע מיליונים, בנה מגדל בבל עם 20 שחקנים חדשים שלא לבשו את החולצה האדומה לפני יולי 2015, בסוף הוא מעמיד מעליהם עב"מ. אולי במוזיאון בסנט פטרסבורג זו היתה יכולה להיות יצירה פוסט מודרנית מרהיבה. על הדשא של יפו זה פשוט מתנהל כמו זוועה.

 

ועכשיו כבירי מחכה. האמת לא רק עכשיו, אלא מספטמבר. שני הניצחונות של באדיר אחרי הפיטורים נתנו לבוס הרגשה שאפשר לשרוד עם זה, והוא החליט לחכות למשיח. והמשיח לא בא, למרות שלפעמים הוא עונה לטלפון.

 

אז לידיעת אדון כבירי,  גוטמן לא בא וכנראה גם לא יבוא. על המדף יעמדו כנראה בקיץ המשרות בשני המועדונים הכי עשירים בכדורגל הישראלי, וספק רב אם אופורטוניסט כמו המאמן הלאומי במיל. יסכים להתחייב לתפקיד ארוך טווח בהפועל כשהוא יודע שיוכל לקבל בסיום העונה קבוצה הרבה יותר עשירה ותחרותית. גם קשטן הוא הזיה (תאומים שוב חזר לבחוש?) הפועל לא צריכה מישהו שבע וגם לא אחד שרק מחפש לדחות את הפנסיה. הפועל צריכה מאמן פעיל, מנוסה, עם הישגים.

 


באדיר. גם לכבירי כואב הראש (עדי אבישי)

 

אבל כבירי בשלו, עם החלומות על היצירה המושלמת. ובינתיים הליגה מתקדמת, והפועל שלו מידרדרת. ובצד עדיין יושב מאמן הליגה הכי טוב בעשור האחרון, אלישע לוי, חסר מעש. מקורבים להפועל אומרים שכבירי נפגש עימו ולא התרשם בלשון המעטה. בעיני זה רק עושה את אלישע למתאים יותר, כי אם כבירי לא התרשם ממנו אבל כן ממדיונדו – זה כבר אומר הכל. על הכדורגל של הפועל  עדיף לא לדבר כי פשוט לא היה כזה בדרבי.

 

3. למרות הניצחון ולמרות השליטה במגרש, הגיע זמן לומר זאת: מדובר במכבי ת"א הכי חלשה מאז התחילה מהפכת גולדהאר את קרויף.

 

הסממן הכי בולט למגמת ההיחלשות הזו הוא הפיכתו של גילי ורמוט לשחקן מרכזי. ורמוט הוא בחור טוב והיה גם שחקן נהדר בשיאו, אך הוא כבר מעבר לשיא ובעיקר סמל לחוסר אפקטיביות. קבוצה שרוצה להתקדם צריכה עומק, אבל ורמוט לא הובא כדי לשבת על הספסל. ואם הוא, בכושרו ובתפוקתו הנוכחית, אחד הכוכבים של מכבי, אז גם האליפות בסכנה.

 


יוקאנוביץ'. מכבי החלשה מכולן? (עדי אבישי)

 

הסיבה השנייה היא המאמן. סלבישה יוקאנוביץ' אולי העלה את ווטפורד לפרמייר ליג ואת מכבי לצ'מפיונס, אבל תחתיו הקבוצה משחקת כדורגל בינוני ולא מתקדמת. נראה שגם ארבעה חודשים אחרי שנחת, יוקאנוביץ' עדיין לא הצליח להנחיל לשחקניו סגנון ושיטה ראויים. זה בולט עוד יותר על רקע קודמיו בתפקיד – מאמנים שיטתיים מחצי האי האיברי, שגם אם הקבוצות שלהם הציגו כדורגל משעמם לעתים, הן היו שיטתיות ברמה כמעט מכנית, וכמות הטעויות היתה אפסית ואחוזי ההצלחה בהתאם. אצל יוקאנוביץ' העסק יותר משוחרר. זה אולי נותן לזהבי יותר חופש להסתובב איפה שהוא רוצה, אבל מכבי כבר לא נראית כמו מכונה. בעיקר בהגנה.

 

הסיבה השלישית היא היעדר חלוץ טבעי. נכון, מכבי יכולה להסתדר מול מרבית הליגה גם עם זהבי כחלוץ מזויף או יצחקי כשהוא בריא, אבל חסרונו של ראדה פריצה, אולי אחד הגורמים הכי שקטים ויעילים בשלוש האליפויות הקודמות זועק לשמים. פריצה אולי לא כבש בעונה שעברה יותר מדי, אבל תמיד היה שם בשביל מכבי. עם הגוף הגדול, הניסיון האדיר והרגל העדינה הוא שימש כציר, פרץ דרך והתייצב דרך קבע למשחקים החשובים.

 

אתמול מול הבונקר האדום והלחץ היעיל שהפעילו רייכרט ולקס על מרכז השדה של מכבי, הנוכחות של חלוץ פיזי היתה קריטית. כשזהבי ירד אחורה נוצר בור בחוד וכשנשלחו אליו כדורים ארוכים הם טואטאו בקלות. למישהו יש ספק שעם פריצה בהרכב מכבי לא כובשת עד הדקה ה-86?

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי