אורן חזן: השיח האלים חייב להיפסק. עוד נראה ימים יפים

מתכוון לפעול בנושא האלימות המשטרתית. חזן
מתכוון לפעול בנושא האלימות המשטרתית. חזן | צילום: דני מרון

הישיבה במזרחי, אלימות השוטרים וגם הגזענות: חבר הכנסת מנסה לפייס

קבוצות: בית"ר ירושלים
(גודל טקסט)

"יש ביקורת קשה מאוד על נבחרי ציבור על כך שהם מנותקים מהעם, אבל לא משנה מה אעשה כחבר כנסת, אזכה לביקורת. כשאני יושב ביציע הכבוד, אומרים 'הוא יושב איפה שביוקר', כשאני יושב עם האוהדים אז אומרים 'זה לא מכובד'".

 

כך אמר סגן יו"ר הכנסת, ח"כ אורן חזן, בראיון ל"מעריב־השבוע", יממה לאחר המשחק הטעון בין בית"ר ירושלים ובני סכנין באצטדיון טדי. במהלך המשחק, שהסתיים בניצחון 0:3 של סכנין, וגם בסיומו, נרשמו בעיקר קריאות גזעניות, השלכת חפצים, פצועים ועצורים.

 

 

לאחר שספג ביקורות מקיר לקיר על כך שישב ביציע המזרחי, ניסה ח"כ חזן להסביר את עמדתו: "בחרתי לעלות לעם דווקא במשחק שלא היה קהל אורח, כך שלא היה איזשהו טריגר שאמור היה ללבות את היצרים", סיפר חזן.

 

בחן את היציע המזרחי מקרוב. ח"כ חזן (דני מרון)

 

"רבות דובר וסופר על היציע המזרחי, ובחרתי ללכת ולראות את הדברים מקרוב כדי לבדוק על מה המהומה", המשיך סגן יו"ר הכנסת. "מה שראיתי זה שלמשטרה יש חלק לא מבוטל בליבוי היצרים. הייתי עד למקרה מצער שבו נעצר נער, אך הצער שלי הוא לא העובדה שהוא נעצר, אלא על הדרך שבה שבעה־שמונה שוטרים בעטו בו ודפקו לו את הראש ברצפה. זה מקומם. נשכתי שפתיים ואמרתי לעצמי: 'ריבונו של עולם, מה זו האלימות הזאת?"

 

מדוע היה לך חשוב לבדוק את האווירה ביציע המזרחי דווקא במשחק טעון מול סכנין?

"ישבתי בקהל, דיברתי עם נערים והסברתי להם שאין פה מקום לגזענות. יש הרבה ערבים שדואגים לכך שאנחנו נוכל לישון בשקט ותרמתי להרגעת הרוחות. אני אמשיך לשבת עם ראשי האוהדים כדי להסביר להם שהשיח האלים הזה חייב להיפסק. יש פער אדיר בין לאחל למותו של מחבל לבין לפגוע בכל הערבים, הם חלק מאיתנו, לטוב ולרע".

 

איך הקהל של בית"ר מצליח לייצר מהומה אפילו במשחק שבו אין קהל אורח?

"חוסר הסבלנות של כוחות השיטור והאבטחה מלהיט את היצרים. בסופו של יום, כשכמה שוטרים עולים ליציע כדי לשלוף אוהד, ובדרך רומסים ונותנים מכות לכל מי שרק אפשר, אז שאף אחד לא יצפה שזה לא יגרור תגובה. בואו לא ניתמם: זו מרקחה בוערת שצריך לשפוך עליה מים קרים במקום להמשיך להדליק את הבוילר. הגיע הזמן שמשטרת ישראל תקים כוח שיטור ייעודי שיטפל בהפרות הסדר במגרשים".

 

שוטרים שולפים אוהד מיציע – לא מפליא שיש תגובה (דני מרון)

 

אתה מתכוון לפעול בנושא?

"חד משמעית, ובכל הכוח. אפנה לשר לביטחון פנים ואוביל שינוי. לא יכול להיות שהאלימות הפכה להיות חלק בלתי נפרד מהספורט הישראלי, הגיע הזמן שנעשה שינוי בסדרי העדיפויות. בכל אירוע אלימות כזה או אחר מחפשים את אותו גורם רגעי שגרם לו, זה כמו לתת כדור אקמול לחולה סופני. ככה אנחנו נראים".

 

"הגיע הזמן שבמקום להלהיט – נרגיע, ובמקום לתקוף – נחבק. בעבר היו גדרות במגרשי הכדורגל, וכשהחלו דיבורים להורדתן, היו כאלה שאמרו שבמדינת ישראל לעולם לא נוכל לקיים משחקים ללא גדרות, והנה, הפלא ופלא, משחקים כדורגל כאשר רק קו בודד של סדרנים מפריד בין הקהל לדשא".

 

אותה גדר של סדרנים לא מנעה מאותו מצת לפצוע קוון. זו עליית מדרגה רצינית.

"הבחור שזרק את המצית צריך לשבת מאחורי סורג ובריח, אבל לא יכול להיות שתהיה ענישה קולקטיבית. לא יכול להיות שאוהדי בית"ר ירושלים יסתובבו בארץ עם הראש באדמה. במשחקים של סכנין לא רק שזורקים מצתים, נעליים וקרשים, אלא גם מניפים דגלים וקוראים 'מוות ליהודים'. המציאות היא אחת: יש אלימות, והיא רוחבית".

 

הגיע הזמן לחבק ולעטוף במקום לתקוף ולהלהיט (דני מרון)

 

"העוזר שלי, שעמד לידי, חטף מצית בראש, אבל גם אני באותה מידה חטפתי בעיטה משוטר", סיפר חזן והוסיף: "זה מסוכן, אבל מדובר פה באוהדים בודדים. לייצר שנאת חינם זה לא לעניין. במשחק של מכבי ת"א נגד סכנין ב'דוחה' היה מה שהיה, עבר ונגמר, אבל כשמדובר באוהדי בית"ר ירושלים אז מותר לעשות שיימינג. רק שיח נכון יפתור את הבעיה".

 

האם אפשר לנהל שיח כזה עם אנשים שתוקפים בכל הזדמנות? כמו ח"כ אחמד טיבי למשל?

"ישנם חברי כנסת שאי אפשר לדבר איתם. הם ממוקדי מטרה ומלאי שנאה כלפי מדינת ישראל. אולם ישנם חברי כנסת אחרים שאפשר ליצור איתם משהו משותף. הבוקר שמעתי את טיבי אומר שההתעסקות עם דגל ישראל היא התרסה, ומיד נזכרתי שכשבני סכנין זכתה בגביע המדינה השחקנים רצו על המגרש עטופים בדגלי ישראל, זו לא הייתה התרסה? באותה תקופה הם הרגישו תחושת שייכות לחברה הישראלית. אני אומר לך, קרה פה משהו בדרך שלצערנו נכנס גם לתוך הספורט".

 

אפשר להפריד בין פוליטיקה וספורט? (דני מרון)

 

אתה מאמין שאפשר להפריד את הפוליטיקה מהספורט?

"אני מאמין שנזכה להגיע לימים טובים יותר, שבהם נזכה לראות ספורט אמיתי וטהור, שהוא בחזקת טהרת המשחק ולא בחזקת אלה שמנסים לנצל אותו לטובת האינטרס האישי שלהם".

 

הספורט הישראלי יכול להגיע לגדולות?

"אנחנו משחקים בגיגית, וכדי לשחות בבריכה של הכרישים צריך לגדר קצת מסביב. אני חושב שאנחנו קצת מפספסים. מדינת ישראל צריכה להשקיע קצת יותר בספורטאים שלה. השבוע קראתי כתבה עצובה על כמה עולה להיות ספורטאי אולימפי. זה כמו ביצה ותרנגולת, רק שפה לא יודעים מה בא לפני מה, אומרים לך: 'תביא הישגים וניתן לך מימון', אבל כדי להביא הישגים צריך שיהיה מימון. את המשבר הזה צריך לעבור, ואני מאמין שהשרה מירי רגב תעשה את זה".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי