ביטון: אלישע סמך עליי, בגללי הובאן ואוגו בב"ש

ביטון לצידו של אלישע לוי בבש
ביטון לצידו של אלישע לוי בבש | צילום: עדי אבישי

מאמן הנוער שבנה יסודות לברק בכר: "קיוויתי להיות חלק מהצוות בנבחרת"

(גודל טקסט)

הביטוי "יצא קרח מכאן ומכאן" מתיישב מטאפורית על הראש של שמעון ביטון, משחקני העבר שבעי הייסורים של הפועל ב"ש. פעמיים בתוך כמה ימים הוא חש צביטה בלב: פעם אחת כשליווה מרחוק את חגיגות האליפות, ובפעם השנייה כשצפה דרך מסך הטלוויזיה בצוות העוזרים של אלישע לוי, מאמנה הטרי של נבחרת ישראל. משמחה לששון, ביטון נדחק הצידה, הרחק ממוקדי ההתרחשויות.  

 

100 אלף אוהדים חגגו בחודש שעבר את האליפות הראשונה של הפועל ב"ש מאז 1976. על הבמה המרכזית נדחסו שחקנים, מאמנים וחברי המנגנון המנהלי של המועדון האדום. ביטון, בימיו האחרונים כמאמן קבוצת הנוער, השקיף על החפלה מרחוק.

 

 

כעבור יומיים הוא צפה במשחק הידידות של הנבחרת מול סרביה. על הקווים עמד אלישע לוי, הבוס הישיר שלו במשך שלוש שנים. שניהם שיתפו פעולה בהפועל ב"ש, מאמן ראשי ועוזרו הנאמן.

 

העבודה לצד לוי הייתה מהנה, מספר ביטון. האמון ההדדי יצר הרמוניה. אלישע האציל סמכויות, ובין השאר הפקיד בידיו של עוזרו ערמה של דיסקים, כדי שיברור מתוכם זרים איכותיים, בעיקר בתפר שבין העונות. הדג הכי שמן שעלה בחכתו של ביטון מדבר רומנית. "זה שהובאן בבאר שבע, זה אני נטו", מדגיש ביטון, "שעות על גבי שעות של צפייה בווידיאו, סליחה במחשב, קדמו להחלטה שמדובר ב'בינגו'. לפחות 50 שחקנים עברו במסננת עד שהתקבלה ההחלטה ללכת עליו".

 


הובאן, בנגב בזכות ביטון (דני מרון)

 

איך שכנעת את אלישע?
"אמרתי לו שהבחור, מעבר להיותו 'גולר' ודריבליסט', משחק בשני תפקידים, בלם וקשר אחורי. אינטליגנט, חושב צעד אחד קדימה. אחד כזה אתה שולח למגרש בלב שקט, כי הוא שחקן טקטי ממדרגה ראשונה. כמה טוב שאלישע העריך את הניסיון ואת טביעת העין שלי". 

 

אם תשאלו בחוגי הבית של האוהדים מי הביא את ג'ון אוגו לבירת הנגב, ספק רב אם מישהו יצביע על 'שימון'. הוא לא סנטה קלאוס, אבל ראוי להעריך את תרומתו למהלך. הנה זה בא: "אוסטין אג'ידה, השוער הניגרי ששיחק איתנו עד לפני שנה, אמר לי 'קואץ', יש לי חבר שמשחק בנבחרת ניגריה, כרגע הוא בפורטוגל. הוא הסתכסך עם המאמן והודח מהקבוצה ומהנבחרת. שווה לכם לראות אותו בפעולה".

 


"שיחק, התרשמנו והשאר היסטוריה" (ערן לוף)

 

הבנאדם אפילו היה מוכן לממן את כרטיס הטיסה ולחיות כאן על חשבונו עד לסיום המבחנים. אישרנו לו להגיע, והוא נחת ביום חמישי מתוך כוונה לבחון אותו במשחק גביע הטוטו מול מכבי פ"ת, כעבור מספר ימים. אוגו שיחק, התרשמנו ממנו לטובה, והשאר היסטוריה".

 

שמעון ביטון. קיווה שאלישע ייקח אותו לנבחרת (ערן לוף)

 

יהיו שיגידו: אז ביטון בחר שני זרים טובים, ביג דיל.
"העובדה ששניים מהזרים המשמעותיים של ב"ש, שאני בחרתי ואלישע שם את החותמת, לא הוחלפו מדברת בעד עצמה. זוהי ההוכחה הטובה ביותר לתרומה שלנו. לי ולאלישע יש חלק גדול באליפות. מעבר לזה, שנינו היינו שם בתחילתו של המהפך. מישהו באמת יודע איך ברדה הגיע לבאר שבע"?

 

ספר לנו.
"טעות לחשוב שהוא נחת כאן כרעם ביום בהיר. לפני יותר משלוש שנים אליניב הגיע לחופשה מבלגיה, קפץ להגיד שלום לחברים במועדון ונכנס אלינו לחדר. דיברנו. גלגלנו את הרעיון קדימה. דחפנו להבאתו, ואחריו הגיע בוזגלו, גם כן במשמרת שלנו". 

 

מקומם את ביטון שהצניעו את מעורבותו בבחירת הסגל שעליו נשענה האלופה בעונה החולפת.
"אולי יהיה מוגזם להגיד שברק בכר קצר את פרי השקעתנו. את ההישג היפה צריך לרשום לזכותו, ועדיין למען ההגינות אני מציע לספור את השחקנים שקיבלו את ה'פוש' אצלי ואצל אלישע".

 

בוא נספור אותם.
"את בן ביטון מי הביא?", הוא שואל רטורית, ומיד מתחיל לבצע ספירת מלאי: "סוארס ולואי טהא שיחקו אצלנו, הובאן 'שלנו', מליקסון ואוגו וגם בוזגלו – שלושתם הגיעו בתקופתנו. ברדה – שלנו, וגם שלומי אריבייטמן. אחר כך הביאו את בן שהר ואת גדיר. האלופה החדשה היא אותה קבוצה כמו זו שאלישע ואני בנינו ותפעלנו, אבל מחוזקת. שמונה שחקני הרכב מתקופתי כעוזר מאמן הביאו אליפות אצל בכר".

 

כשבכר החליף את אלישע, נטרפו הקלפים. שרון מימר ואחריו אסף נמני ועומר נוסבאום נבחרו לשמש כעוזריו של בכר, וביטון הוזז הצידה. שנתיים אימן בהצלחה את קבוצת הנוער, עד שבשבוע שעבר זומן לשיחה אצל אלונה ברקת. "קיבלנו החלטה משותפת על סיום עבודתי", מתנסח ביטון בדיפלומטיות, "כיום אני מרגיש הרבה יותר בשל לשמש כמאמן ראשי בקבוצה בוגרת".  

 


ברק בכר. נהנה מהתשתית שהוכנה עבורו על ידי ביטון (ערן לוף)

 

במאזנו אינספור שעות נוספות עם אלישע, יותר מכל עוזר שצעד בעקבותיו. יחסי חברות קרובים נרקמו ביניהם, מה שלא תורגם להמשכיות בתחום יחסי העבודה. "בסתר לבי קיוויתי שאלישע יצרף אותי לנבחרת, ברור שאני מאוכזב", מודה ביטון.

 

ניסית לברר מדוע הוא דילג עליך?
"אלישע לא חייב לי הסברים. זכותו לבחור את מי שהוא רוצה, וזה מה שקרה עם עמיר תורג'מן ורפי כהן. דיברנו כמה פעמים אחרי שמונה למאמן הנבחרת, ואני מחזיק לו אצבעות. אני את החברים שלי לא בוחר לפי אינטרס, לא פייר יהיה לשפוט אותו רק בגלל שלא לקח אותי לנבחרת. אלישע היה חבר ויישאר חבר".

 

תגובת אלישע לוי: "ביטון עשה עבודה מצוינת כעוזרי בקבוצה הבוגרת. תחת הדרכתו, קבוצת הנוער ביצעה קפיצת מדרגה. אני מאוד אוהב אותו, אבל אחרי כמה שנים החלטתי לרענן את הצוות שיעבוד לצדי". 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי