כך שכנע מפקד הטייסת את ברקת לשקם את ב"ש

טרנר חונך את האצטדיון על שמו
טרנר חונך את האצטדיון על שמו |

הפגישות, האצטדיון על שמו, אירופה ובוזגלו. טרנר יודע מה טוב לאלופה הטרייה

(גודל טקסט)

יעקב טרנר נוגע בשמים. תשע שנים לאחר שהנחית את אלונה ואלי ברקת בבירת הנגב, התקבל אישור ההמראה המיוחל, והפועל ב"ש, בבת עינו, טסה העונה אל התואר.

 

בגיל 81 הייתה למפקד הטייסת לשעבר עדנה. בעודו בחיים הוכתרה אלופה באצטדיון הנושא את שמו, ובכל פעם שקריאת הקרב "This Is Terner" שברה את מחסום הקול, ליוותה אותו תחושה של התרוממות רוח, כאילו סיים זה עתה את טיסת הסולו בבסיס חצרים. 

 

בקושי הורדנו אותו לקרקע, אז הנמכנו טוס והרחקנו תשע שנים לאחור. לווסרמיל ואל בורות המים, לימים שבהם הייתה הפועל ב"ש שם נרדף לקבוצה אומללה. בשנות היובש התאספו בה שחקנים ובעלי תפקידים שלעתים הוציאו שם רע לחלטורה. הכדורים התגלגלו לכיוון הלא נכון, עד שבשלב מסוים נעלמו בדיונות. 200 צופים, כולל מוזמנים, שראו באחד מימי שישי בצהריים את ב"ש מתבזה מול הפועל רמה"ש היו הקש ששבר את גב הגמל.

 

אלי זינו, היו"ר הקודם, סירב לחתום על מסמכי העברת הבעלות עד שימולאו כל דרישותיו, ומוטי אבוקסיס, נשיא מכבי ב"ש, גויס אז בידי טרנר (מתוקף תפקידו כראש העיר) למבצע ההצלה. הדיאלוגים כאילו נלקחו מ"אנחנו במפה".

 

משחק הפתיחה. ב"ש נגד מכבי חיפה (דני מרון)

 

"זינו נעלם מהרדאר. כל הלילה לא ישנתי בגללו", נזכר טרנר בראיון ל"מעריב-השבוע", "בסוף תפסתי אותו ב-2:45 לפנות בוקר. הערתי אותו מהשינה ואמרתי לו 'אלי, אני אחראי שתקבל את כל הכסף. תעביר את הקבוצה'. מיד אחר כך קבעתי עם ברקת שבשבע בבוקר נדבר שלושתנו, אבל בבוקר זינו לא ענה. סיפרתי לאבוקסיס שזינו לא עונה לטלפון, וביקשתי שילך להעיר אותו כי מפוצצים לנו את העסקה".

 

בשעת בוקר מוקדמת נשמעו נקישות על דלת ביתו של זינו, ומשלא זז הרוורס דפק אבוקסיס על חלונות הבית. בסופו של יום, הכתישה האווירית של טרנר עשתה את שלה. זינו, כנפיו שבורות, אישר את הפרטים: "שיהיה בריא טרנר, עד 120, אבל עם כל הכבוד אסור לבנאדם לישון בשלוש לפנות בוקר? הוא מצא את אבוקסיס, חבר טוב שלי, והבנאדם דפק על הדלתות ועל החלונות. ככה עושים?".

 

מאז יושרו ההדורים, ויש הטוענים שהיחסים בין זינו לטרנר מעולם לא היו טובים יותר. "זינו מאוד השתדל", מפרגן טרנר, "את הנשמה הוא נתן להפועל ב"ש. אבל ידענו שיהיה קשה לו להשקיע את הסכומים הדרושים כדי לשקם את המועדון. במעורבות הקהל שדחף בכל כוחו חיפשתי מחליף ראוי".

 

איך הגעת לאלונה?

 

"אלי אלאלוף, מנכ"ל קרן רש"י, אמר לי שיש אשת עסקים שמגלה עניין בכדורגל וקוראים לה אלונה ברקת. לקחנו את הרכב בשבת בצהריים ונסענו אליה לצהלה. השיחה הייתה לבבית. היא ובעלה, אלי ברקת, התגלו כבעלי מוטיבציה חיובית, אחרת לא הייתי משכנע אותם".

 

ברקת ושחר בחנוכת אצטדיון טרנר (דני מרון)

 

באותה עת הפועל ב"ש דמתה לגרוטאה. קבוצה לגיטימית בליגה הלאומית, נטולת כוכבים ועמוסת בעיות כלכליות. מפיו של טרנר זה נשמע כמו שיחה שהתנהלה בין סוכן ביטוח משופשף ללקוחה תמימה. "בשיחתנו הראשונה ניסיתי להיות איש שיווק. אמרתי לאלונה שמדובר בקבוצה שזכתה פעמיים באליפות ופעם אחת בגביע המדינה, בעלת מאגר כישרונות וקהל ענק ורדום שמחכה שיעירו אותו. אמרתי לה שמדובר באתגר אמיתי, שהיא לא תצטער על המהלך. וכן, התחייבתי לעזור בשמה של עיריית באר שבע".

 

אחת מאבני הנגף שאיימה להפוך את הטרנטה על צדה הייתה חוב כספי לשלטונות המס בגובה של כארבעה מיליון שקל. "אלונה הייתה מוכנה להיכנס למהלך, בתנאי שהקבוצה תועבר אליה נקייה מחובות", מספר טרנר, "מי שסייע לנו לעבור את הגשר היה נוחי דנקנר, שנתן תרומה משמעותית. בעזרתו גמרנו את הסיפור עם מס הכנסה, ואז אלונה הסכימה לבוא. מהרגע הראשון הבנתי שקיבלתי את ההחלטה הנכונה".

 

יוצא לכם לשוחח לפעמים?

 

"השנה יצא לנו לשוחח בנסיבות משמחות. הוזמנתי לטקס חנוכת האצטדיון ונפגשנו שוב בחגיגות האליפות. היא נכנסה לתוך העניין והפכה לעוגן מרכזי בחיי הקהילה. היא זוכה לחיבה והערכה מכל עבר".

 

למרות גילו המתקדם, טרנר מוכיח שהוא בעניינים. הוא מתמצא במרחב, גם אם לפעמים נדמה שאבד איתו הקשר. משמחה לששון, הוא ער לחששות המנקרים במוחם של חלק מאוהדי הקבוצה בנוגע למחשבותיה הכמוסות של יקירת העיר. "האוהדים חייבים להתמיד בהתנהגותם המכובדת", הוא מסביר, "שמעתי שיש כאלה החוששים שאלונה תעזוב אם משהו יאכזב אותה בהמשך הדרך. זה לא הכרחי. לאלה הסובלים מחרדת נטישה אני מציע להשתחרר מהפחדים. בשום מקום אחר בארץ אלונה לא תקבל כזאת אהדה. היא רכשה את הזכות הזאת בעשר אצבעותיה, ואני לא רואה סיבה שתגרום לה לפרוש בשיא. אני מכיר אותה היטב, היא לא פתחה פה חוות ניסיונות ארעית, כזאת שעוברת ממקום למקום".  

 

ואולי יש מקום לפצות אותה על השקעתה האדירה. אינך סבור שראוי להגדיל את התמיכה העירונית בקבוצה?

 

הקהל המקומי התאהב באצטדיון מיומו הראשון (דני מרון)

 

"אני לא חושב שהיא צריכה את זה. הנה, בכסף שהיא השקיעה בתבונה נבנתה קבוצה לתפארת". 

 

ראש העירייה רוביק דנילוביץ' אמר שהשם שלך "נתן את הבארקה" לאצטדיון ולקבוצה.

 

"רוביק עשה את שלו בצורה יפה מאוד. הוא ראוי לשבחים ואני מלא הערכה כלפיו".

 

מה עובר בראש של אדם שעוד בחייו זוכה שאצטדיון כדורגל יהיה קרוי על שמו?

 

"הלב מתרחב. השתדלתי להגיע לכל משחקי הבית, ובכל פעם שהכרוז נקב בשמי, עברה בי צמרמורת".

 

אתה מתמרק לקראת ליגת האלופות?

 

"בואו לא נרתום את העגלה לפני הסוסים. אני לא יודע אם טרנר עומד בקריטריונים לארח משחקים בליגת האלופות. היו כאן נציגים מאופ"א וקבעו שמדובר באחד האצטדיונים היפים ביבשת, אין לי מושג מה יוחלט לגבי התאמתו לאירוח משחקים ברמות הגבוהות ביותר. נחזיק אצבעות לקבוצה שתעבור את סיבוב המוקדמות הראשון, ואז נמריא ליעדים רחוקים יותר".

 

איזה טיפ היית מעניק לברק בכר, אילו היה מתייעץ איתך?

 

ברק בכר. טיפ מטרנר (דני מרון)

 

"יש כמה באר שבעים שמשחקים בקבוצות אחרות. אחד מהם, חן עזרא, יכול לעזור לנו. רצוי להחזיר הביתה שחקנים מסוגו".

 

ואיך מרגיעים את גזרת בוזגלו?

 

"למאור אסור לעזוב, ואם יורשה לי הייתי מחפש את הנוסחה שתבטיח לו מקום בהרכב. אני מבין ללבו של אבא יעקב. הוא שומר על הילד שלו".

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי