מי שגילה את מרסיאל יביא את אירופה לחיפה?

קרלסן.
קרלסן. |

בנורבגיה מתלהבים ממינויו של קרלסן למנג'ר הירוקים. יסתדר עם רוני לוי?

(גודל טקסט)

"תור-כריסטיאן קרלסן יועיל מאוד למכבי חיפה. יש לו רשת של קשרים בדרום אמריקה ובאירופה", מספר העיתונאי הנורבגי מורטן סקוטסטד מהעיתון VG על המנהל הספורטיבי החדש של הירוקים, "יש לו ראייה מצוינת לגילוי כישרונות".

 

הנורבגי בן ה-41 שעבד בעבר כסקאוט וכמנהל ספורטיבי בכמה מועדוני בכירים באירופה כמו מונאקו, זניט סנט פטרסבורג ולברקוזן מקושר כאמור היטב עם סוכני על וקבוצות באירופה. סטוקסטד  מספר כי "לקרלסן יש טביעת עין על שחקני רכש. הוא מביא בעיקר צעירים שיש להם עתיד ואפשר למכור אותם בכסף גדול לאחר מכן. זה יתאים לליגה הישראלית. אנחנו גם סבורים שהוא יביא כישרונות מנורבגיה".

 

 

כמנהל הספורטיבי של פרדריקסטד הנורבגית חתום קרלסן על החתמתו של סלסו בורחס ב-2009. הקשר הקוסטה ריקני הוחתם בגיל 21 וכיום שבע שנים אחרי פורח בלה קורוניה הספרדית. כמו כן הצטיין במונדיאל 2014 במדי קוסטה ריקה וכבש 19 שערים ב-89 הופעות בנבחרת. שלוש שנים מאוחר יותר, כמנהל הספורטיבי של מונאקו, הביא קרלסן לנסיכות את אנתוני מרסיאל, שפורח כיום במנצ'סטר יונייטד ובנבחרת צרפת.

 

קרלסן החל כאמור את הקריירה כסקאוט בגרסאהופרס ב-1996 ומשם המשיך לווטפורד. בקדנציה אצל הצרעות החתים הנורבגי את היידר הלגוסון. החלוץ האיסלנדי כבש 114 שערים ב-380 הופעות בפרמייר-ליג ובצ'מפיונשיפ במדי ווטפורד, פולהאם, ק.פ.ר, בולטון וקרדיף.

 

מרסיאל וראניירי. שניהם היו עם קרלסן במונאקו ב-2012 (Gettyimages)

 

הנורבגי עבר מאנגליה לגרמניה ועבד בלברקוזן ובהאנובר ומשם המשיך לזניט. ב-2008 קיבל קידום, מסקאוט למנהל ספורטיבי בפרדריקסטד הנורבגית. קרלסן חתם לארבע שנים אבל עזב אחרי שלושה חודשים. כשסטוקסטד נזכר בסיפור ההוא, הוא שולח לנו גם איתות אזהרה לגבי מה שיכול להתרחש בכפר גלים.

 

"קרלסן רצה להיפטר מתשעה שחקנים שהמאמן אנדראס גרונהאגן התעקש עליהם", מציין סטוקסטד, "כמו כן התווכחו השניים לגבי האסטרטגיה שהקבוצה צריכה ללכת בה. ברגע שההנהלה תמכה בגרונהאגן, קרלסן ארז מזוודות".

 

עם זאת סטוקסטד סבור שיעקב שחר לא החתים דיקטטור. "אני מניח שקרלסן יעבוד בשיתוף פעולה עם כולם, אבל ברור שיש לו דעות ברורות איך לעצב את מכבי חיפה".

 

בורחס. מהקבוצה הנורבגית של קרלסן עד ללה קורוניה (Gettyimages)

 

סוג של גארי נוויל?

בנוסף לעבודתו כסקאוט ומנהל מקצועי במועדונים רבים, קרלסן  הועסק כפרשן בכלי תקשורת רבים – "קלאצ'יו איטליה", "בילד", "רדיו BBC", "מגזין פיפ"א", "הטיימס" ו"פור-פור-טו" – ורכש לעצמו שם והערכה. הנורבגי הוא מקור מועדף דירוג השחקנים הצעירים הבכירים בעולם כיום. מעין גורו, והוא אף מרבה להעלות סטטוסים וציוצים ברשתות החברתיות.

 

קרלסן הסביר לאנגלים בקיץ שעבר שאנטוני מרסיאל הוא לא פלופ אלא השקעה מעולה של מנצ'סטר יונייטד . לדבריו למונאקו היה תחתיו את מערך הסקאוטינג הטוב ביותר בצרפת והיא עקבה אחרי מרסיאל שנים רבות. השאלה אם קרלסן יקים מערך כזה גם אצל הירוקים שפירושו הרבה כסף. סביר להניח שרק יפעיל את קשריו.

 

וגם, בדומה לגארי נוויל שהפך מפרשן מצליח למאמן כושל, האם קרלסן יצליח להטמיע את הידע הרב שלו בתוך מכבי חיפה ולגרום לה לרוץ לאליפות בעונה הבאה. בעוד ג'ורדי קרויף, מנג'ר מכבי תל אביב, עבד קודם לכן רק במלטה וקפריסין, לקרלסן יש הרבה יותר ניסיון. השאלה האם הוא בעל אוטוריטה גדולה יותר ומה יהיו הסמכויות שלו.

 

קרלסן עם שחר ורוני לוי. בפרדריקסטד הוא הלך לאחר שלא הסתדר עם המאמן (אתר רשמי מכבי חיפה)

 

תשובות אולי אפשר לקבל מראיון שנתן לא מזמן ל"קאלצ'יו איטליה". מהראיון ניתן ללמוד כי קרלסן עוסק יותר ברכש ולא מתערב בניהול היומיומי השוטף. הנורבגי, שדובר כמה וכמה שפות, מספר כי הוא גאה במוח האנליטי שלו ובטביעת העין המצוינת (כך במקור). "צברתי לאט גם קשרים וניסיון והיו לי תוצאות טובות בכל הקבוצות בהן עבדתי. למדתי ממאמנים ואנשי ניהול בכירים", אמר קרלסן.

 

לדבריו הוא עובד בסגנון הגרמני-הולנדי בגילוי כישרונות וכי למד הרבה גם ממערך הסקאוטינג של אודינזה שהביאו שחקנים גדולים כמו אלכסיס סאנצ'ס. אלא שמכבי חיפה יותר דומה לפרדריקסטד מאשר למונאקו, כלומר קבוצה בעלות תקציב מוגבל שמעדיפה למצוא תגליות בכסף קטן בליגות של אפריקה.

 

קרלסן. "כדי לפגוע בוודאות עם שחקן, חייבים לעקוב אחריו חודשים"

 

הנורבגי צפוי לעבוד בכיוון הזה עבור חיפה מכיוון שאין שום סיכוי להביא שחקנים בכירים לארץ. עוד קושי בו יתקל בכרמל ניתן ללמוד מדבריו כי " כדי לפגוע בוודאות עם שחקן, אתה חייב לעקוב אחריו במשך חודשים וזה משהו שלא ניתן לעשות ברוב הקבוצות".

 

מינויו של קרלסן מאותת שהירוקים אימצו את הדגם של מכבי תל אביב ועכשיו נותר לנורבגי להוכיח זאת גם בתוצאות על כר הדשא. עם זאת, קרלסן התעסק בשנתיים האחרונות בעיקר בכתיבת פרשנות כמו גם העובדה שעבד בכל כך הרבה קבוצות, יכולה להדאיג. והנקודה המעניינת ביותר היא זאת שתגיע בהמשך: איך יסתדר קרלסן עם מאמן דומיננטי כמו רוני לוי וכמה סמכויות יעקב שחר ישחרר לשניים.

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי