עוד יש תקווה: היורש של ואן דר סאר יפרח בהפועל חיפה?

ההימור של יואב כץ. פלטהאוזן
ההימור של יואב כץ. פלטהאוזן | צילום: ערן לוף

פלטהאוזן נדחק על ידי בוס ונחת בחלק האדום של הכרמל. ב-20:10: מול בית"ר

(גודל טקסט)

בשנים האחרונות הפכה הפועל חיפה לשם נרדף לחוסר הצלחה עם שוערים. מריאן אנטולוביץ' ופרסימיל קובאר הם רק חלק מהשמות שהגיעו במטרה להגן על השער של יואב כץ, לא הצליחו ועזבו במהרה. בכרמל מקווים שהרצף הזה יסתיים עם פיט פלטהאוזן ההולנדי בן ה-29.

 

"בצעירותו פלטהאוזן נחשב לעילוי. מגיל צעיר סימנו אותו כשוער העתיד של הכדורגל ההולנדי וכמי, שבבוא הזמן, יחליף את אדווין ואן דר סאר המזדקן", מספר אסף כהן פרשן ספורט1 ומומחה לכדורגל הולנדי. אז מה קרה בדרך?

 

 

פלטהאוזן גדל בויטסה ארנהיים, בה משחק כיום שרן ייני. הוא בסגל של כל הנבחרות ההולנדיות הצעירות. בתחילת הדרך, ב-2006, עוד צפה מהספסל בוולדימיר סטויקוביץ', אקס מכבי חיפה, שומר על הקורות של ארנהיים. לאט לאט צבר דקות עד שבעונת 2007/08 הפך לשוער המוביל במועדון וסוף סוף הצדיק את הציפיות.

 

שנתיים במדי הקבוצה ההולנדית הפכו אותו לחביב הקהל והקנו לו זימון לנבחרת הבוגרת בה רשם אף הופעה אחת. בקיץ 2011, רכשה אותו הרקולס, שבדיוק העפילה לליגה הספרדית הבכירה וצירפה גם את דויד טרזגה. הצלחה גדולה לא הייתה. הרקולס נשרה בתום עונה אחת, פלטהאוזן צבר שלוש הופעות בתחילת עונה בהן פישל והודח מההרכב. הגעגוע הביתה עשה את שלו, ובתום עונה אחת ולאחר התעקשות ממושכת, חזר השוער הביתה.

פלטהאוזן בימיו בוויטסה (GettyImages)

 

בוויטסה חזרה לשוער שמחת החיים ובמשך שנתיים הוא שימש כשוער הראשון. אלא שאז הגיע לקבוצה פטר בוס, מאמנה של מכבי ת"א אשתקד, שדגל בכדורגל התקפי: "היו לו כמה משחקים לא טובים תחת בוס שהגיע לוויטסה ושיחק בסגנון התקפי נטול הגנה. היו לו כמה משחקים לא טובים עם גולים באשמתו. אלוי רום החליף אותו בשער", מספר כהן.

 

במשך שנתיים וחצי לא ראה כמעט השוער ההולנדי דקות. בסוף עונת 2015/16 הוא החליט שהספיק לו ושהגיע הזמן לעבור למקום אחר, בו יוכל לחזור ליהנות מכדורגל. היעד הבא? הפועל חיפה.

 

מהולנד דרך ספרד ועד הכרמל. פלטהאוזן (ערן לוף)

 

ההתחלה בחיפה, בינתיים לפחות, לא חלקה. כבר במחזור הפתיחה ספג שלושה שערים מהפועל אשקלון, ובמשחקו השלישי ספג שער מביך מהפועל כפר סבא. אך במחזור האחרון מול אשדוד סיפק ההולנדי מופע שוערות מצוין ונתן את התקווה, שאולי בכל זאת, שוער טוב נחת כאן.

 

"בחיפה חזר לי החשק לשחק כדורגל וההנאה מהמשחק" סיפר השבוע פלטהאוזן למגזין ההולנדי "VI", "סומכים עליי כאן ואני מרגיש חשוב למועדון. בניגוד לכדורגל בהולנד, כאן לא מצפים ממני לשחק עם הרגל אלא רק לעצור כדורים".

 

קאלה דרשלר, אחד שיודע דבר או שניים ביחס לשוערים זרים והקושי להסתגלות, חושב שהבעיה טמונה דווקא במקום אחר: "אני חושב שמלכתחילה לא היה צריך לצרף שוער זר. התחלנו תכנית לפני שעזבתי, עם ניב אנטמן", הסביר דרשלר ושאל, "אז מה ההיגיון בלשלוח שוער שאתה יכול להרוויח עליו כסף להולנד ולהביא מהולנד שוער אחר? אמרתי ליואב בקיץ 'אל תקנה שוער זר'. במקום להרוויח כסף, אתה משלם. לשוער זר קשה לבוא לפה".

 

פלטהאוזן נהנה, דרשלר פסימי (ערן לוף)

 

דרשלר גם מסביר כי ההצלחה של השוער לא תלויה רק בו, לא משנה כמה הוא טוב. "גם אם יביאו את שמייכל ואוליבר קאן ביחד, אם אין מאמן שוערים שהיה שוער בכיר בעבר ומנוסה, זה לא יעזור. אם אתה קונה שוער ב200,000 אלף יורו אתה לא יכול להביא מאמן שוערים ב-2,000 יורו. תראה בקבוצות הגדולות-שורה אובארוב, יעקב אסייג, גיורא אנטמן עם משכורות גבוהות ואתה רואה את התמורה".

 

"בניגוד לקובאר, זה שוער שכבר הוכיח את עצמו בעבר", מנתח כהן את סיכויי ההצלחה של פלטהאוזן, "אבל בפעם האחרונה שהוא שיחק באופן סדיר הוא לא היה יציב. זה ייתן לו ביטחון לחזור להיות שוער ראשון אבל חובת ההוכחה עליו. בחיפה, שזו קבוצה שתוקפים מולה, יהיו לו הרבה הזדמנויות להוכיח את עצמו. אני לא חושב שהוא יוכל להגיע לקבוצות גדולות פה, כי הוא עבר את השיא. זה שוער של להיות פה שנתיים ולחזור להולנד לקבוצה ברמה של ויטסה. הוא צריך לחזור ליהנות מכדורגל".

 

קאלה פחות אופטימי: "כשאתה קונה שוער אתה מדבר עם הקבוצה שלו ובודק עם מי יש לך עסק. הוא מקבל הרבה כסף, ובסכומים האלה אפשר היה להביא שוער אחר. ממה ששוחחתי עם שחקנים של הפועל חיפה נאמר לי שהוא לא שוער ברמה גבוהה".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי