צריכה לב ירוק: כך מכבי חיפה תחזור למירוץ

אחד מהם יחזור לחיפה? קטן
אחד מהם יחזור לחיפה? קטן |

שחר צריך למנות איש מקצוע ורצוי שזה יהיה אחד עם עבר במועדון. טור דעה

(גודל טקסט)

מכבי חיפה מדשדשת. כבר 5 עונות שהירוקים מתנדנדים בין יכולת חלשה לבינונית. להוציא את העונה שבה אריק בנאדו החליף את ראובן עטר, הקבוצה מתקשה להתעלות ולהציג המשכיות. ניסו הכל – מאמנים, שחקנים, פסיכולוגים ומנטורים. בפועל כלום לא השתנה. השחקנים במכבי חיפה הם ברמה גבוהה, אבל משהו לא עובד. 

את נקודות האור בשנים האחרונות רואה הקהל בדמות שחקני בית צעירים שהשתלבו בבוגרים. גם אם על הדשא הקבוצה לא מצליחה, האוהדים מקבלים את זה בהבנה כל עוד הם רואים שחקני בית שיורקים דם על המגרש. האוהדים מבינים שכדי לקצור את הפירות צריך לשתול את הזרעים. מבחינת אוהד אין יותר כיף מלראות שחקן שגדל במחלקת הנוער ומשתלב בבוגרים. עבור השחקנים האלו המועדון מעל הכל, הם מוכנים להקריב ויתנו את הכל על המגרש. ילדים עם לב ירוק. ברגע שמכבי חיפה תתחיל להתבסס על שחקני בית היא תצא מהמקום בו היא נמצאת. זה תהליך ארוך שייקח מספר שנים. מכבי חיפה, ככל הנראה, לא תיקח אליפות בשנים הבאות, אבל הקהל יבין ויקבל זאת באהבה כל עוד הוא יראה את ההקרבה והלחימה.


מתי הם יזכו לחגוג שוב אליפות? (ערן לוף)

במכבי חיפה הבינו את המצב והחלו במהלך של הצערת הקבוצה והתבססות על שחקני בית. אבל זה לבד לא יספיק. צריך שיהיה איזון. איזון בין שחקנים ותיקים לציעירים, בין זרים לישראלים. והכי משמעותי – איזון בשלד, כלומר שכשמתחלף מאמן השלד יישאר. כדי ליצור דבר שכזה צריך איש מקצוע, שיקבע ויקבל החלטות. מישהו שיתחיל בתהליך ויישאר למספר שנים. אותו אדם חייב להיות בדמות של שחקן עבר שהמועדון יקר לליבו, מישהו שלבש את החולצה הירוקה והתחבר לקהל. דמות שהשחקנים הצעירים יכולים לראות כמודל, אחד שיכוון ויתמוך בהם ובאחרים כשפחות הולך, יקדם שחקנים צעירים מבחינה מקצועית ויבין את הצרכים שלהם, אישיות שתהיה העיניים והאוזניים של ההנהלה ותדע להתנהל מול התקשורת. לב ירוק שידע לשמור על אותו איזון כל כך חשוב.

השילוב בין מאמן שמאמין בשחקנים הצעירים ונותן להם את הצ'אנס, לשחקנים ותיקים ביחד עם איש מקצוע שישמור על האיזון יהווה את הבסיס לקבוצה חזקה שתרוץ בעתיד בצמרת. למכבי חיפה יש כמה אנשים שיכולים להשתלב בתפקיד:

1. יניב קטן. האיש הנכון, בזמן הנכון. אין מתאים יותר למשימה מיניב קטן. שחקן שגדל במכבי חיפה ושיחק בה כמעט כל הקריירה, שימש כקפטן, לקח אליפויות, שיחק בליגת האלופות וחתום על השיגים רבים. קטן הוא מישהו שהמועדון יקר לליבו, מישהו שהאוהדים אוהבים ומכבדים, לב ירוק. הוא יידע לעזור לשחקנים הצעירים, בין אם זה מבחינה מקצועית או בפן המנטלי. הוא יודע להתנהל מול התקשורת ויכול להתמודד עם לחץ. בנוסף, הקפטן לשעבר יוכל לעבוד כמעט עם כל מאמן. במקרה של קטן הבעיה היחידה שאני יכול לראות היא חוסר הניסיון שלו בתחום, אבל זה משהו שהוא ירכוש עם הזמן. על אחת כמה וכמה שהאוהדים יתנו לו את הזמן.


אין מתאים ממנו למשימה. קטן (עדי אבישי)

2. אריק בנאדו. לאריק יש אישיות מיוחדת. בלם העבר קיבל בירושה מראובן עטר מכבי חיפה מפורקת, חסרת בטחון, עם סגל רחב ושחקנים ממורמרים. הוא לקח את החבורה הזאת והחזיר לה את הבטחון, דאג ששחקנים יקבלו דקות משחק, טיפח צעירים והכי חשוב – החזיר את הקבוצה למקום שהיא ראויה. בנאדו הוא שחקן בית ואין ספק בכך שיש לו לב ירוק. החסרון הוא שמאמן הנבחרת הצעירה נכשל בעונה השניה שלו במועדון. עם זאת, לא נכון להסתכל על זה בצורה הזו מכיוון שהתפקיד שלו יהיה שונה ומעבר לכך, גם לאלכס פרגסון הגדול היו עונות פחות מוצלחות.

3. אלון חזן. קשר העבר עושה רושם של מאמן שעתידו לפניו, אלא שמכבי חיפה לא צריכה מאמן. עם זאת, אפשר להפוך את זה ליתרון. הניסיון שלו יכול לתרום למאמן שיעבוד תחתיו, והכישורים שלו כמאמן נערים יכולים לתרום לקידום צעירים בסגל, משהו שחסר למכבי חיפה. הוא איש נעים הליכות, צנוע וגם לו יש לב ירוק. שני דברים מפריעים לי אצל חזן: 1. הוא היה מעורב במדיה, דבר שיכול להיות בעוכריו כשיצטרך להתנהל מול התקשרות. 2. חזן מנוסה בהתנהלות בנבחרת, מקום בו לשחקנים אין חוזים ואפשר להחליף שחקנים כעולה על דעתך. יחד עם זאת, לחזן יש עמוד שדרה והוא שיחק בקבוצות רבות, מה שיעזור לו להבין את ההבדלים בין קבוצה לנבחרת, וזה משהו שהוא יסתגל אליו במהירות.

מציאת האיש המתאים נתונה בידיו של איש אחד, יעקב שחר. במידה והבעלים של מכבי חיפה יחליט שהוא רוצה מישהו בתפקיד, זאת תהיה החלטה נכונה. זה יכול לעשות רק טוב למועדון, גם אם זה לא יהיה בהכרח אחד מהשמות שציינתי. צריך לדאוג שהתהליך שהתחיל לא ייפסק אלא רק ילך ויתעצם.


ההחלטה בידיים שלו. שחר (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי