קוויאר: "ולנסיה וריאל מדריד התעניינו בי"

קווייאר
קווייאר |

בלם מכבי פ"ת חושף: "פרס טירפד את הגעתי". וגם: "הנבחרת זה פספוס גדול"

(גודל טקסט)

לא בכל יום מגיע לישראל בלם עם רזומה כמו של קרלוס קוויאר: 124 הופעות בפרמייר-ליג, שנים רבות בליגה הספרדית הבכירה ותואר שחקן ההגנה בריינג'רס שהגיעה באותה עונה לגמר הליגה האירופית. לאחר ארבעה מחזורים מוצלחים בפתח תקווה, אשר מחזיקה את ההגנה הטובה בליגה, התאהבו.

 

נראה שהספרדי בן ה-35 כבר מרגיש בבית. במלאבס מספרים על מקצוען בכל רמ"ח איבריו שנשאר אחרי כל אימון למשך שעה וחצי בחדר הכושר. לפחות מדי פעם בשבוע, הוא נוהג לפקוד את חנות הטבע הקרובה לביתו, בסמוך למתחם האימונים של הקבוצה: "אני מתכוון גם בתקופה הקרובה ללמוד  עברית. חשוב לי מאוד להיות חלק מהמקום שאני גר בו. חוץ מ'בן ז**ה' שזו הקללה שכולם מכירים, אני רוצה לקחת קורס", הוא מספר בראיון.

 

 

הרבה אנשים שואלים, איך בלם עם רזומה כזה ששיחק עד לא מזמן בפרמייר-ליג הגיע דווקא לישראל ובמיוחד למכבי פ"ת?
"הייתי בספרד ושוחחתי עם קבוצות ספרדיות, זה לא צלח. במכבי פ"ת מאוד רצו אותי ושלחו את אייטור מונרוי לדבר איתי ולשכנע אותי להגיע. רציתי להגיע לליגה חדשה, עם תרבות חדשה ולמצוא אתגר בשלב כזה בקריירה שלי. לא ידעתי כלום על מכבי פ"ת, רק הכרתי את הקבוצות הגדולות מכבי והפועל ת"א ששיחקו במפעלים האירופיים".

 


קוויאר עם מונרוי ובן עזרא (תומר חבז)

 

המחמאה הכי גדולה שאפשר להגיד עלייך במועדון הוא שסוף סוף נמצא היורש למגמאדוב.
"אני יודע שהוא היה אגדה פה וכולם סיפרו לי. אני בעצמי יכול ללמוד ממנו במהלך האימונים. זה מחמיא לי שאנשים מעריכים אותי, אבל אני מבחינתי באתי לעזור לקבוצה ולהשתפר במיקום שלה בטבלה וזו המטרה שלי".

 

בעונה שעברה מכבי פ"ת פתחה את העונה בצורה מצוינת וקרסה מיד לאחר מכן. השנה אולי אפשר ללכת צעד קדימה?
"זו רק ההתחלה ואנחנו לא מתכננים תכניות. אנחנו משחקים טוב אבל צריכים להמשיך באותו קצב ולשפר עוד חלקים במשחק שלנו. כמו שניצחת הרבה, אתה יכול פתאום לא לנצח".

 

ובכל זאת, להביא שחקן כמוך למכבי פ"ת, מועדון שלא זכה עדיין בתארים גדולים, זו הצהרת כוונות.
"שחקן אחד לא משנה קבוצה שלמה. כולם משחקים כקבוצה. אפשר לראות בברצלונה את מסי שהוא שחקן מוביל בברצלונה אבל בלי כל הקבוצה זה לא היה עוזר".

 


הסתגל לליגה בארץ (Gettyimages)

 

אחרי ארבעה מחזורים, מה דעתך על הליגה?
"היא הרבה יותר טובה ממה שציפיתי. הופתעתי לטובה. חשבתי שזה כמו ליגות במזרח שיש בהן שתי קבוצות טובות וזהו. אף משחק פה לא מוכרע בקלות".

 

אם אתה צריך להשוות את מכבי פ"ת לאיזושהי קבוצה בספרד?
"לאוסאסונה בה שיחקתי. זה מועדון משפחתי. קבוצה צעירה. קבוצה שנלחמת למען המועדון ושכל מי שבא לשחק נגדה יודע שהוא הולך לעבוד קשה. אוססונה התחילה כמועדון קטן והייתה לנו עונה גדולה שהיינו בה בצמרת ועשינו בעיות לריאל מדריד. זו המטרה של מכבי פ"ת העונה מבחינתי".

 

קוויאר החל את הקריירה בספרד בקבוצת קלהורה הקטנה. בהמשך הושאל לנומנסיה עד שהשתקע באוסאסונה. ארבע עונות הוא שיחק במדי הקבוצה בפמפלונה, איתה הגיע עד לגמר הגביע הספרדי ולחצי גמר גביע אופ"א והיה שותף לאחת העונות המוצלחות של המועדון שהיה אז בתור הזהב שלו "הייתה לנו קבוצה מצויינת: סאבו מילוסביץ', נאצ'ו מונריאל, ססאר אספיליקוואטה, חואנפראן, רוברטו סולדאדו. היינו קבוצה צעירה ורעבה. חבייר אגירה המאמן המקסיקני גרם לי להבין יותר את המשחק".

 


אוסאסונה של ישראל (יוני אריאלי)

 

עד היום, הוא שומר על קשר עם חבריו לאותה תקופה: "עם נאצ'ו (מונריאל) וססאר (אספליקווטה) אני מדבר באופן קבוע. סיכמנו שניפגש שהם יגיעו לכאן עם נבחרת ספרד. ראול גרסיה הזמין אותי לפני כשנתיים לגמר ליגת האלופות עם אתלטיקו מדריד בליסבון".

 

ואם כבר כדורגל ספרדי, אי אפשר שלא לשאול, בארסה או ריאל?
"מאז שהייתי ילד הייתי אוהד של ריאל מדריד. כשאתה מקצוען ומתחיל לשחק האהדה פוחתת".

 

רונאלדו או מסי?
"בשבילי רונאלדו הוא השחקן המקצוען המושלם. הוא עובד 24 שעות ביממה על הגוף שלו. גם אני מאמין בזה מאוד. אני מרגיש צעיר למרות שאני בן 35. יש לי את שגרת האימונים שלי במטרה לשמור על עצמי".

 


לקוויאר יש העדפה (AFP)

 

בריינג'רס, הוא רשם אולי את עונתו הטובה ביותר בקריירה. ההתחלה לא בדיוק רימזה על כך: "אני זוכר שרק הגעתי לריינג'רס ולא ידעתי עוד לדבר אנגלית. וולטר סמית תמיד אמר לי: 'קח את החולצה ותעשה את מה שאתה מסוגל'".

 

אפשר להגיד שבריינג'רס היית בשיא הקריירה?
"אני חושב. לא יכולתי לדמיין עונה טובה יותר, העפלנו לגמר הליגה האירופית שם הפסדנו לזניט של אנדריי ארשבין. זה היה הרגע הגדול בחיים שלי ביחד עם המשחק במסגרת ליגת האלופות באותה עונה מול שטוטגרט".

 

ההצלחה באי הבריטי המשיכה להגיע: שש שנים הוא שיחק בפרמייר-ליג: ארבע עונות במדי אסטון וילה ועוד שנתיים במדי סנדרלנד. עד שבחודש אחד, חודש ינואר בעונת 2009-2010 חייו כמעט והשתנו: פפה, בלמה של ריאל מדריד נפצע וב"מארקה" הספרדי החלו לצוץ ידיעות על כך שקוויאר מסומן כמחליפו הזמני: "פלגריני רצה אותי עוד ששיחקתי באוססונה והוא היה מאמן בויאריאל. היינו מועמדים אני וניקולס אוטמנדי. הבעיה הייתה שפלורנטינו פרס החליט כבר בינואר שפלגריני לא ימשיך בסוף העונה ואמר לו שהוא לא מתכוון לצרף מחליף כי לא משנה מה יקרה עד סוף העונה, הוא לא ימשיך פה. גם ולנסיה רצתה כמה פעמים שאצטרף וזה היה מאוד קרוב. יכולתי להגשים את החלום שלי ולשחק בריאל מדריד, הקבוצה שאני אוהד".

 


עונת השיא בריינג'רס הסתיימה בהפסד בגמר גביע אופ"א (Gettyimages)

 

ולמרות כל ההצלחה, יש לו תחושת פספוס גדולה. העובדה שלא הצליח להופיע במדי נבחרת ספרד: "הייתי קרוב להיות שם פעמיים. אני זוכר שדל בוסקה אמר בתקשורת שהוא מתכוון לזמן אותי ב-2009 אחרי עונת השיא שלי בריינג'רס אבל לצערי נפצעתי. גם בהמשך ששיחקתי באסטון וילה הוא שקל לזמן אותי אך באותה עונה מרטין אוניל הציב אותי כמגן ימני ודל בוסקה אמר לי: 'קרלוס, כבלם אתה אחד הטובים שיש. כמגן ימני אתה עוד אחד מכמה'. אמרתי את זה למרטין אוניל וביקשתי שיתן לי לשחק כבלם. זה לא עזר".

 

אתה כאן ארבעה משחקים. הספקת לסמן את הבעיה של הכדורגל שלנו?
"לשחקנים יש יכולות מצוינות. אבל גם בספרד התחילו לזכות בתארים כשהשחקנים החלו לשחק מחוץ לספרד ולחוות קצת תרבויות אחרות, במקומות בהם היו הצלחות. זה שהליגה שם טובה זה נכון אבל הם היו מגיעים לרבע הגמר כל פעם מחדש ועפים. מאז שהחלו לחוות קצת את הליגה האנגלית, הגרמנית זה השתנה. גם המאמנים יצאו להשתלמויות של חודשיים במדינות הללו. אתה צריך ללמוד מהטובים ביותר וכדי להיות כמוהם אתם צריך ללמוד. קח לדוגמא את רנה מולנסטיין מאמן מכבי חיפה. זה טוב שיש פה מישהו שעבד עם פרגוסון כל כך הרבה שנים. ג'ורדי קרויף גם אחד שיודע את העבודה באירופה".

 

ניסו לפתור את הבעיה, ע"י הבאתו של פרננדו היירו, שעבר את אותו התהליך בכדורגל הספרדי.
"לא ידעתי את זה. קודם כל הוא גיבור הילדות שלי ביחד עם פאולו מלדיני וראיתי אותו בגמר ליגת האלופות שהייתי בו לפני כשנתיים".

 


הפנים אחרי האכזבה (Gettyimages)

 

איפה אתה רואה את עצמך בעתיד?
"אני מאוד אוהב כדורגל ומאמין שאני יכול לשחק לפחות עוד שנתיים-שלוש. אחרי הפרישה אני יודע בדיוק מה אני הולך לעשות. אסע לחודשיים לצפות במוריניו. לאחר מכן חודשיים לצפות בגווארדיולה. אני בעצמי רוצה להיות מנג'ר. אפילו כאן אם זה יתאפשר".

 

ב-2020 קרלוס קוויאר יהיה המנג'ר של מכבי פ"ת?
"יכול להיות. אם הם ירצו אותי ואצבור את הכישורים אז למה לא".

 

ישראל מול ספרד במוקדמות המונדיאל , יש לנו סיכוי?
"ספרד פייבוריטית ברורה אבל בכדורגל אין לדעת מה יהיה. בכל זאת לדעתי ספרד תנצח".

 


יש מי שילמד ממנו (Gettyiamges)

 

בחזרה לליגה. אם מכבי פ"ת תנצח ב-20:30 (ישיר בספורט1) את מכבי חיפה, זו תהיה לא פחות מאמירה שהנה, השנה אפשר ללכת קדימה: "זה עוד מוקדם. משחק אחד לא קובע כלום. גם ברצלונה הפסידה לאלאבס. אז מה? אני מקווה להשלים דאבל באותו שבוע על שני חבריי הספרדים. בשבוע שעבר ניצחתי את אברהם פאס, השבוע אני מקווה לנצח את וואליינטה".

 

קוויאר מתגורר בישראל לבדו, וזוכה לסיוע נרחב מסוכנו שלומי בן עזרא: "באנגליה, הסוכנים רק שמים אותך בקבוצה מסוימת ואז לא תשמע מהם שנה שלמה. כאן שלומי דואג לי ביום יום". ובכל זאת משהו חסר לו: "הלוואי ואמצא מישהי ישראלית. למה לא? אולי אפילו אתגייר בשבילה".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי