הוא רק רצה להיות כומר: פ"ת מתאהבת ברומן

| צילום: עדי אבישי

סיפורו של הילד מרומניה שחלם על דת, נחת במלאבס והתמכר לאוכל הישראלי

(גודל טקסט)

מיחאי רומן הגיע למכבי פתח תקווה לגמרי במקרה. בקיץ חיפשו קובי רפואה ועוזרו נמרוד קוסטיקה שחקני חיזוק וצפו בסרטונים רבים של מספר שחקנים מהליגה הרומנית. במהלך החיפושים הם שמו לב במקרה ליכשרון מקראיובה, שרשם אז את עונת השיא שלו במדי פאנדורי. 

לא מעט זרים עברו העונה במכבי פ"ת, רובם לא הצליחו להותיר חותם. אלא שרומן מתחיל להתברר כהצלחה. הוא מוביל את רשימת מבקיעי הקבוצה לצד גידי קאניוק עם שישה שערים, כולל שניים בשני המחזורים האחרונים ולמרות הספקות מתחילת העונה, מתחיל להראות שמדובר בשחקן של מספרים. כיצד התגלגל ילד הפלא הרומני, שחלם להיות כומר והיה על סף חתימה בסטיאווה דווקא למכבי פ"ת והאם יוכל לקיים את ההבטחה? 

בעוד ילדים רבים חולמים על כדורגל מגיל צעיר, רומן בכלל רצה להיות כומר. הוא נהג ללכת לכנסיה עם הוריו והעיד שהעולם הרוחני ריתק אותו ומשך אותו. דווקא סבו של רומן הוא שמשך אותו לכדורגל וגרם לו להתחיל לשחק. בגיל 7 נרשם לבית הספר לכדורגל בהנהלת אגדת הכדורגל ג'יקה פופסקו ובהמשך הצטרף למחלקת הנוער של קראיובה. כשחתם על החוזה המקצועני הראשון, אמר לו הנשיא שהוא יהיה השחקן הכי משמעותי שיצא מקראיובה ב-30 השנים האחרונות. אולי הציפיות היו קצת גדולות על הילד.   

ניקוארה. הוא שוחרר במהרה, אבל בזכותו הגיע רומן (מכבי פ"ת)

בגיל 18, כשרק עלה לבוגרים, סומן ברומניה כאחד מששת הצעירים המבטיחים של הכדורגל המקומי וכעבור שנה, מצא את עצמו חותם תוך שנה  על חוזה לשלוש שנים בפטרולול, אבל אז העניינים נתקעו. בפועל? רומן הצעיר בילה בעיקר בהשאלות. חבל ההצלה הגיע מכיוונו מנג'רן סברין, יוג'ין פירבלוסקו, שהתרשם ממנו והבטיח שייקח אותו לפאנדורי אליה עבר. ואכן, עונת 2014/15 הייתה עונת הפריצה המיוחלת. 

את מה שקרה באותה העונה, קשה היה לחזות: רומן התפוצץ עם עונת שיא מדהימה שכללה 16 שערי ליגה ב-32 משחקים ושסידרה לו מקום בנבחרת, במדיה רשם הופעות בכורה במשחקי ידידות מול בולגריה ומולדובה. כבר בינואר ניסתה סטיאווה לצרפו. אנהמריה פרודאן, הסוכנת של רומן, היא אשתו של מאמן סטיאווה לורנציו רגנקהאמפף, אבל העסקה לא יצאה אל הפועל. 

בקיץ, שוב היה רומן מועמד לסטיאווה וקיבל הצעה נוספת מבאזל, אבל פאנדורי סירבה להשאילו תמורת 100 אלף יורו. הוא פתח את העונה נהדר עם ארבעה שערים ורגע לפני סגירת החלון, נכנעה פאנדורי ומכרה אותו לניימיכן ההולנדית תמורת 350 אלף יורו בלבד – סכום נמוך משמעותית מסעיף השחרור שעמד על מיליון יורו. 

רומן במדי פאנדורי. עונת השיא שלו עד כה בקריירה

הפרק בקבוצה ההולנדית, שעלתה בדיוק חזרה לליגה הבכירה אחרי עונת שיא, לא התחיל טוב: רומן הצטרף לקבוצה מעט אחרי תחילת העונה ונאבק על חולצת ההרכב עם כריסטיאן סנטוס, שחקן נבחרת ונצואלה. אלא שאז רומן נפצע ונעדר כחודשיים, מקבילו כבש בצרורות (סיים את העונה עם 16  שערי ליגה) וההבטחה הגדולה מרומניה לא התממשה. רומן כבש שער אחד ושיחק 423 דקות ליגה בלבד. הוא קיווה שהעזיבה של סנטוס בקיץ הנוכחי תשנה את התמונה. זה לא קרה. 

"הגעתי מוכן לקראת התקופה שלי בניימיכן. פתחתי את העונה בכושר טוב בפאנדורי והבקעתי כמה שערים, כאבל שהגעתי ראיתי שהרמה פה קשה יותר. אני יכול להבין את הביקורות כלפיי. הרי הביאו אותי ביום האחרון של חלון ההעברות תמורת סכום כזה וכמעט ולא השתמשו בי. עכשיו בעונה החדשה, אני מקווה לקבל את הצ'אנס ולהוכיח למה הביאו אותי לפה ושאני ברמה המתאימה", אמר בראיון בהולנד.  

גם בצוות המקצועי החליטו לתת לו את הצ'אנס, דני הוקמן המנג'ר צוטט בהולנד כשאמר: "הוא החלוץ האמיתי שלנו בסגל ואנחנו מאמינים ביכולות שלנו. לא הבאנו אותו סתם ואף אחד לא ציפה שסנטוס יספק עונה שכזאת. אנחנו מאמינים שגם מיחאי מסוגל לתת עונה גדולה השנה". אלא שרומן הרגיש נבגד. תקופה מעטה לאחר מכן ולמרות שכבש חמישה שערים בשמונת משחקי ההכנה לעונה, הגיע המפנה. המאמן הגרמני החדש פיטר היבאלה, הגיע עם פילוסופיה משלו: אמונה בשחקני בית ובצעירים הולנדים וביקש לקיים שיחה עם החלוץ: "אני מחפש חלוץ אחר. אני מחפש חלוצים שיעשו לחץ כל המשחק ואני לא רואה בך החלוץ האופטימלי לזה". רומן לא הבין: איך מצד אחד המנג'ר מצוטט כאומר משהו אחד ואילו המאמן לא מאמין בו. 

זה היה הקש ששבר את גב הגמל: והוא הבין שבניימיכן הוא כבר לא יישאר. "עשיתי טעות שעברתי לניימיכן, אבל באותה התקופה הרגשתי שזה היה הזמן הנכון לעזוב את רומניה" אמר בראיון לתקשורת המקומית. ובכל זאת, רומן סירב לחזור לרומניה וחיפש להמשיך את החלום. 

במדים של ניימיכן. "עשיתי טעות שעברתי לשם"

גם ההתעניינות של דינמו בוקרשט שרצתה לצרפו לא עבדה, כשבמקביל הסוכן ועורך הדין עידן כסיף, שכבר ביצע כמה העברות מהולנד לישראל, ניסה לקדם את העברתו למכבי פ"ת. ויורל ניקוארה, שכבר הספיק לעזוב את המלאבסים, נשלח לשכנע את חברו להגיע, ורומן השתכנע. פ"ת קיבלה את השחקן בהשאלה לעונה עם זכות ראשונים לממש את האופציה. סעיף השחרור לא הוגדר בחוזה. 

רומן ערך את הופעת הבכורה שלו במחזור הליגה הראשון מול בית"ר ירושלים וכבר במחזור השלישי הרשית את שער הניצחון בדוחא מול בני סכנין. ההתאקלמות בפ"ת לא הייתה קלה עבורו במיוחד בפן המנטלי, לאחר עזיבתו של בן ארצו ניקוארה. מי שלקח אותו תחת חסותו היה הקשר רומאריו פירס, ששיחק איתו בעברו שנה אחת בפטרולול, ושולט בשפה הרומנית. גם העובדה שלפירס חברה רומנית ובמרבית הזמן שחברתו של החלוץ לא מבקרת אותו (היא מגיעה לביקור אחת בחודשיים), את מרבית הזמן הוא מבלה עם הקשר האחורי. רומן רואה בפירס כמעין חונך ומכנה אותו "אבא". לפני כחודש, כשרפואה גער ברומן על משחקו, פירס היה הראשון בחדר ההלבשה שהגן עליו. 

בחדר ההלבשה של פ"ת מעידים על בחור שקט: בניגוד לקרלוס קוויאר, הבלם הספרדי (הטבעוני), שכבר הספיק להעביר לחבריו סדנאות באכילה בריאה או לפירס ואליסון דוס-סנטוס שלימדו את השחקנים דבר או שניים בריקודים ברזילאים, הרומני מותיר רושם של בחור שקט: "עוד לא הספקנו להכיר אותו יותר מדי. הוא פחות בקטע של מסיבות, בניגוד לשחקנים איוון הרצג ודניאל דימוב שהיו פה פעם והיינו יוצאים על בסיס קבוע". אלא שהשפעה אחת משמעותית אפשר למצוא במכוניתו של רומן. מי שיפעיל את כונן הדיסקים ימצא שרומן כבר התרגל לשירים הישראלים והאהובים עליו ביותר הם "מסיבה בחיפה" ואיך לא-"בוקרשט" של עומר אדם.

גם ברומניה יודעים שמדובר בטיפוס שקט. עיתונאי מקומי נזכר שעונת ההשאלה בקלוז' נאלץ לעבור ניתוח, אבל לא סיפר להוריו כדי לא להלחיץ אותם. בכלל, מדובר בטיפוס מאמין, כיאה לילד שחלם להיות כומר ונחשב עד היום לקרוב מאוד לדת.. שוב ושוב הוא נוהג לספר לחבריו ברומניה על החלום להגיע לבונדסליגה ולשחק בליגת האלופות. לכן, טוענים שם, הוא מסרב בתוקף לשוב לליגה הרומנית. 

רומן חוגג את שערו בטדי. פחות בקטע של מסיבות (דני מרון)

גם בצוות המקצועי מתרשמים ממנו וכבר מאוהבים: החלוץ נוהג להגיע להתארח לארוחות שישי אצל עוזר המאמן נמרוד קוסטיקה וכבר התאהב באוכל הישראלי הפיקנטי: "האוכל הרומני מגעיל ליד האוכל הישראלי" אמר לחבריו בצחוק. 

בצוות מחמיאים גם על ההופעות המקצועיות: "קודם כל סטטיסטית, יש לו את האחוז הטוב ביותר בליגה בכדורי גובה, וזה נמדד בסטטיסטיקה של המנהלת. עם עוד טיפה מהירות, הוא היה בקבוצות הגדולות ביותר. זה שחקן שאם תיתן לו שלושה מצבים הוא יבקיע לפחות שניים. הוא גולר". 

אחרי שנה לא קלה וחוסר אמון בהולנד, רומן סוף סוף זוכה לדבר הכי חשוב: אמון. "קובי היה חלוץ בעצמו והוא יודע כמה חשוב ביטחון לחלוץ. הוא מאמין בי מאוד וזה נותן לי ביטחון" אמר לחבריו. ומה לגבי העתיד: "אם זה תלוי בי, הייתי רוצה להישאר פה לעוד עונה, אבל זה כבר תלוי בקבוצה. אני מבחינתי לא רוצה לחזור להולנד". העיתונאי הרומני בטוח קצת פחות: "עד עכשיו הוא לא הראה שהוא מסוגל לשחק ברמות הגבוהות, אבל עונה טובה בפ"ת, יכולה להביא אותו לגדולות של ישראל". 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי