הכישרון של ג'וזף גנדה יציל את הפועל ת"א?

| צילום: אריאל שלום

הרשים בנוער, נבחן בסיטי ולא התאקלם בק"ש. יממש את עצמו?

(גודל טקסט)

אחד הנושאים האקטואליים ביותר בשנים האחרונות בחברה הישראלית הוא השתלבותם של העובדים הזרים בחברה הישראלית, בה חלק פוחדים מהם ומסתמכים על מקרי פשע בהם היו מעורבים, ואילו אחרים טוענים שצריך להיות 'הומניטרים' ולתת להם להשתלב.

אין ספק שסיפורו של ג'וזף גנדה, קשרה ההתקפי בן ה-20 של הפועל תל אביב, שמשרת בצבא ושיחק בנבחרת הנוער, תומך בחלק השני. מדובר בבן להורים מקונגו שהגיעו לישראל עוד לפני שנולד. ההורים התגרשו עוד כשג'וזף היה קטן ולגנדה אין קשר עם האב. מאז זה רק הוא והאמא, שמתקיימת מעבודות משק בית. "זה שניהם נגד העולם", אומר סוכנו רפי שמואל, שלקח אותו תחת חסותו מאז אימן אותו במחלקת הנוער של מכבי תל אביב כשגנדה היה בן 11.   

בעבר התגוררו גנדה והאם בדרום תל אביב, וכעת הם נמצאים בחולון, כשג'וזף תומך בה ועוזר לה. אם להסתמך על הדעות של לא מעט אנשי מקצוע, בעתיד הוא יוכל לעזור לה בסכומים הרבה יותר גבוהים, שכן צופים לו עתיד גדול. "שיחקתי עם שחקנים גדולים, וכשראיתי אותו. בגיל 11 אמרתי: 'זה אחד השחקנים הכי גדולים שראיתי", אומר שמואל, ששיחק בהפועל תל אביב הגדולה של שנות השמונים.

בין שמואל וגנדה יש קשר חזק מאוד, כמו אב ובן, "מדברים בטלפון שלוש פעמים ביום", אומר הסוכן. לפני שלוש שנים הלכו השניים למהלך לא פשוט כשהשחקן, יחד עם חלוץ מכבי נתניה כיום איילון ירושלמי המיוצג גם על ידי הסוכן, נכנסו לשנת הסגר על מנת להשתחרר ממכבי תל אביב.

גנדה כידוע הוא לא השחקן הכישרוני היחיד בליגת העל שניהל מאבק מול מכבי בגיל נוער, שכן גם מיכאל אוחנה, כוכב העתיד של הפועל באר שבע, ניהל מול הצהובים הליך בוררות בשעתו. חומר למחשבה אולי לסגנית האלופה.


"כישרון בלתי רגיל, אין הרבה כאלה", רפואה (יוני אריאלי)

אגב כישרון גדול, גנדה מעורר עניין גם ברחבי אירופה, כשבגיל 15 אף שהה בשבוע מבחנים במנצ'סטר סיטי, ובעבר גם שטוטגרט הגרמנית התעניינה. פרט לשמואל, ישנו גם סוכן שחקנים אפריקאי בעל קשרים בגרמניה שמנסה לשדך לו קבוצה. מי שמכיר את גנדה עוד מימיו במכבי הוא מאמנה של קבוצת הנוער של בית"ר טוברוק כיום, שלומי מיטלקה, שאימן בעבר במחלקות הנוער של מכבי והפועל תל אביב.

"ג'וזף תמיד היה כישרון יוצא דופן. הוא שמאלי ברגל, יכול לשחק בשתי הכנפיים וגם מתחת לחלוץ", מסביר מיטלקה, שאימן את גנדה בקבוצת נערים ג' של הצהובים. פרט ליכולת האישית הקשר התפתח גם במישור הפיזי. הוא מתנשא לגובה של 1.86 מטר ושוקל כ-80 ק"ג, נתונים שמקלים עליו במאבקים עם שחקני ההגנה, אך עדיין מאפשרים לו לשמור על המהירות יוצאת הדופן שלו. 

אחרי האפיזודה במכבי תל אביב, עבר גנדה למכבי נתניה, שם עבר תחת שרביטו של חלוץ העבר האגדי בני לם שמשמש כמנהל מקצועי של מחלקת הנוער במועדון. "היה מדובר בשחקן ברמה גבוהה מאוד. היה לו הכל; בעיטה טובה ושליטה טובה בכדור. הוא יצליח. הוא ברמה של הכשרונות של מ.ס אשדוד שכולם צופים להם עתיד גדול", אומר לם. הבעיה הייתה שבנתניה באותה תקופה התרחש כל הבלגאן עם אלי שגב אשר נטש, לשחקן לא היה חוזה ומי שקפצה על המציאה הייתה עירוני קריית שמונה.


לא התאקלם בצפון. גנדה בק"ש (ערן לוף)

"מדובר בשחקן עם עוצמות גבוהות מאוד, כישרון בלתי רגיל, אין הרבה כאלה. יש לו כוח פריצה אדיר, הוא חזק", אומר לא אחר מאשר מאמן מכבי פתח תקווה כיום ומאמן הנוער בקריית שמונה דאז קובי רפואה, שאחראי על הגעתו לממלכה של איזי שרצקי. 

גנדה כבש 12 שערי ליגה בנוער אשתקד והעונה רשם שלוש הופעות ליגה בבוגרים של ק"ש, אך חוסר ההתאקלמות בצפון, אף על פי שהמועדון דאג לעבודה גם לאמו, הביא לפתיחת הליך בוררות שבסופו הצטרף להפועל ת"א, אחרי סגירת חלון ההעברות.

אגב, עוד בטרם הגיע לאדומים, כמעט חתם בלא אחרת מאשר הפועל באר שבע, אך הדבר לא הסתייע בסופו של דבר. אלופת המדינה הייתה עסוקה במשחק הראשון מול בשיקטאש ולא היה לה זמן לבחון את יכולתו של גנדה. הבורר קבע כי השחקן יוכל לחתום בקבוצה עד יום ראשון, כשרק ביום שישי יכלו בב"ש להתפנות להתרשם ממנו. השחקן וסוכנו לא רצו לצאת קירחים וכך נפלה העסקה.


גנדה. יצליח להתבגר? (עדי אבישי)

אז הכל נראה מבטיח, אבל בכל זאת אנשי המקצוע הזכירו את 'האופי' כחלק שצריך לעבוד עליו. "הוא בחור מדהים, אבל הוא צריך להיות קצת פחות עקשן. צריך לעבוד על עצמו, להיות יותר חזק באופי", אמר אחד מהם, כשגם בעיות משמעת הופיעו מדי פעם.

אם יצליח גנדה להתבגר אין ספק שהפועל תוכל להרוויח בגדול. השחקן חתום במועדון ל-3.5 עונות ויהיה לו זמן לפרוע את השטרות, בין אם בליגת העל ובין אם בליגה הלאומית. אין ספק שיכולת טובה גם תשפר את התדמית של קהילת העובדים הזרים במדינה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי