תמוז בראיון בלעדי לספורט1: חוץ מרכבת, הכל עבר עליי

טוטו תמוז. צפוי לפתוח
טוטו תמוז. צפוי לפתוח | צילום: אודי ציטיאט

"הפועל לא נתנה לי את המושכות", "קבוצות ירדו ממני בגלל המעצר", "התקשורת ירדה לי לדם", "פרישה? אשחק עד שאחליט". החלוץ מתאמן ברומניה, לא מתגעגע וסוגר חשבון בראיון בלי מעצורים: "לא אחזור לשחק בארץ"

(גודל טקסט)

טוטו תמוז התנתק מהכדורגל הישראלי. חצי שנה עברה מהירידה הכואבת עם הפועל תל אביב ותקרית המעצר במשחק ההוא מול הפועל אשקלון. לתמוז אין קבוצה ושמו כמעט לא מוזכר בתקשורת. מאז הוא שתק, ובעיקר עבד. הוא נסע לרומניה ואמור לחזור רק ב-20 בדצמבר, כאשר עד אז הוא שומר על כושר. מנסה לעכל כל מה שעבר עליו ובעיקר להתנתק מהצלקת הנפשית שהתקופות השונות בישראל השאירו לו. עכשיו, בראיון בלעדי ומיוחד למעריב סוף השבוע ולספורט1 הוא שובר שתיקה ומדבר על התדמית שנוצרה לו, מדוע קבוצות לא רצו להחתימו בקיץ ועל פרק ב' בקריירה.

אנשים שואלים לאן נעלם טוטו תמוז?
"קודם כל לא נעלמתי. אני חושב שהזמן הזה בחוץ עשה לי טוב כדי לעשות הכנה לינואר ולחזור חזק מתמיד ולעניינים כמה שיותר מהר. זו תקופה טובה להתנקות מחצי העונה בהפועל ת"א ולהתחיל מחדש. אני מתאמן עם קבוצה ברומניה שאני מעדיף לא לחשוף ויש לי תכנית אימונים נוספת".

חשבו שתפרוש.
"אנשים יכולים לחשוב מה שהם רוצים כי זה לא עולה כסף לחשוב. אפשר להרגיע את כולם, אני אשחק כדורגל עד שאני אחליט ולא עד שאנשים יחליטו. מבחינתי אם למישהו יש בעיה להגיע אליי, אני אתן לו את המספר שלי ואסביר לו בדיוק את הסיטואציה שלי. אני לא מתכוון לוותר ולהרים ידיים בשלב כזה או אחר".


לא מתכוון להרים ידיים. טוטו תמוז (אודי ציטיאט)

טוטו תמוז יהיה כשיר לשחק בינואר?
"יותר כשיר ממני לא יהיה. אני ב-100 אחוז כשירות כבר שנה ואני בריא תודה לאל. כל המודאגים יכולים להירגע. אני מתאמן ועובד קשה ואני מקווה בעזרת השם לחזור בינואר לאחר פגרת החורף".

המנוחה הזאת שלך הייתה גם כדי לנקות את הראש?
"ברור, זה היה לנפש שלי. לנקות את עצמי, להתחיל דף חדש ובע"ה מקום חדש".

נראה שאתה יוצא לפרק ב' בקריירה.
"ממש ככה. אני מתחיל את החלק השני והחשוב ביותר".


קישרו את השם שלך עם יובנטוס בוקרשט המקומית ועם קבוצה מקפריסין.

"היו דיבורים ולא יותר מזה. היה מו"מ עם כמה קבוצות, אבל זה לא צלח כי זה לא עמד בקריטריונים שרציתי. מבחינתי לחזור אחרי פגרת החורף באירופה זה יהיה טוב. אבוא אחרי הכנה לחלק השני של העונה מוכן לחלוטין".

למה אתה מכוון? לחזור לארץ או להישאר בחו"ל?
"רק להישאר בחו"ל. היו לי כמה אופציות בארץ לפני חודש-חודשיים, אבל כרגע אני לא צריך לשחק בארץ אלא רק בחו"ל. אני צריך להחזיר את עצמי לכושר".

נפגעת מאיך שזה נגמר עם הפועל?
"לא נפגעתי כי אני לא נפגע כל כך מהר. אם הם היו נשארים בליגה הייתי נשאר, אבל מטבע הדברים גם אני לא רציתי לשחק בליגה הלאומית. בסה"כ נגמר לי החוזה וכל אחד המשיך לדרכו. אני מאחל להם בהצלחה ושיעלו ליגה. אני קם כל בוקר ומאמין שכל דבר שקורה צריך לקרות. אני לא בוכה על חלב שנשפך – מה שהיה בעבר נשאר בעבר. אני לא מתעסק במי פגע בי, ומי לקח לי. אני מתעסק בכדורגל".


תמוז לא היה מוכן לרדת לליגה הלאומית (דני מרון)

מעליב אותך שקבוצה מליגה לאומית לא רצתה אותך?
"לא. אני לא רואה את זה ככה. היה בינינו הסכם שאני בא לעזור להציל את הפועל בליגה ומעבר לזה אני לא מתעסק במעליב או לא. מבחינתי זה נגמר ופה הסתיים הסיפור. אני ממשיך הלאה בחיים שלי ולא מסתכל אחורה".

בדיעבד, אולי לא היה כדאי שתחזור להפועל?
"זו החלטה לא קלה. אני ראיתי לנגד עיני רק את טובת הפועל ת"א. את טובתי האישית שמתי בצד. זה יכול היה להיגמר הרבה יותר טוב מאיך שזה נגמר, אבל אני לא בורח מאחריות ולא מצטער על ההחלטה. אין דבר כזה לחזור אחורה – יכול להיות שאם הייתי מנתח וחוזר אחורה, הייתי מקבל החלטות אחרות והייתי במקום אחר בקריירה, אבל אני ממשיך הלאה".

מה לא עבד לטוטו תמוז בהפועל תל אביב?
"אני חושב שאי אפשר לתת נקודה מסוימת. הרבה דברים וסימפטומים מהעבר שהשפיעו על המועדון. גם הלחץ להישאר בליגה והרצון להיות במקום שהפועל תל אביב כבר לא נמצאת בו. זה גרם ללחץ והרבה שחקנים הגיעו לרגע האמת לחוצים. היה משקל כבד מאוד על השחקנים והרבה שחקנים לא הופיעו ברגעים שצריכים אותם. מבחינתי זה תמיד כיף שיש לחץ והרגשה של להיות או לא להיות. במקצוע הזה אם אתה לא מסתגל ללחץ ולא מתמודד איתו, הכישלון הוא מאוד מהיר. אני אהבתי את הלחץ בהפועל, אבל על שחקנים אחרים זה השפיע ובגלל זה לא נשארנו בליגה. בקטע הניהולי, אני לא במקום של לחוות דעה. הרבה דברים קרו שם שלא היו צריכים לקרות בהפועל תל אביב, אבל צריך להשאיר את זה לטיפולו של מי שמנהל את המועדון היום".


"הרבה שחקנים לא הופיעו ברגעים שצריכים אותם ובגלל זה לא נשארנו בליגה" (דני מרון)

יש לך ביקורת עצמית על החצי עונה הזאת בהפועל?
"אני חושב שדווקא בתקופה הזאת יש לי פחות ביקורת עצמית. באתי ללא הכנה טובה. סיימתי בסין ובמשך חודשים אמנם התאמנתי, אך זה לא כמו להתאמן עם קבוצה. הסתגלתי מהר מאוד להפועל ת"א, אבל היכולת פחות באה לידי ביטוי וחוסר ההכנה השפיע עליי מאוד. אני חושב שיכולתי לעשות את הדברים אחרת כמו כולם, אבל אני מסתכל קדימה. זה היה ונגמר".

אולי ציפו ממך ליותר מדי?
"ברור. אולי אנשים חשבו שהשם טוטו תמוז יביא 6-7 שערים. כולנו בני אדם. מעבר למה שהבאתי לא יכולתי להביא ואני חושב שלא סמכו עליי מספיק. כשהגעתי למועדון היו ציפיות וסמכו עליי, אבל ברגע שהגעתי לשם לא נתנו לי את המושכות כמו שדרשתי שהגעתי וזה השפיע גם על היכולת שלי".

לצד הכישלון המקצועי, הרגע שתמוז לא יישכח מחצי העונה המאכזבת בשורות האדומים, היה במשחק העונה הגורלי מול הפועל אשקלון. בסיום המשחק, נקלע תמוז לעימות עם המאבטחים וכעת-לראשונה, הוא מספק את הגרסה שלו.
"אני העדפתי שלא לדבר ולא להגיב על המקרה הזה ואנשים ציירו את זה בצורה מאוד מכוערת כאילו אני התחלתי את כל הבלאגן הזה וזה ממש לא ככה. בסך הכל, באתי להגן על בן משפחה שלי והתכוונתי להגיד למאבטחים שזה איש שקרוב אליי ולא קשור לשום דבר. מאותו רגע התנפלו עליי בלי סיבה וחבל שנוצרה סיטואציה כזו. זה הצטייר בצורה רעה והיו קבוצות ששקלו לצרף אותי וירדו מזה. המקרה הזה פגע לי בקריירה. זה היה שבוע נוראי מבחינתי, השבוע שלפני מחזור הסיום מול רעננה ובכלל לא רציתי לשחק. ידעתי מה גודל הפגיעה בשם שלי וזה תסכל אותי מאוד. אני איש חזק שלא משנה מה יקרה, אני לא מוותר ולא אוותר. יש לי עוד הרבה שנים בכדורגל ואני אתן אותן ובגדול".


"מבחינת קהל, הפועל זה המועדון הכי גדול בארץ" (אודי ציטיאט)

הפועל תל אביב תעלה ליגה?
"כן. יש להם מאמן מצוין ואת הקבוצה הכי טובה בליגה הלאומית. אני מקווה שהמועדון הזה יחזור למקומו הראוי. מבחינת מועדון וקהל, זה המועדון הכי גדול בארץ. אבל מבחינה ניהולית יש להם המון מה להשתפר ולהתנהל אחרת".

אמרת שאתה איש חזק. אתה בן 29 ועברת דברים שאנשים לא עוברים במשך חיים שלמים.
"חברים שלי אומרים לי תמיד שחוץ מרכבת, הכל עבר עליי. אני לוקח את זה בהומור. אין מה לעשות, מרגע שהתחלתי לשחק כדורגל, היו לי הרבה מכשולים ורגעים קשים. עבדתי מאוד קשה להגיע למה שהגעתי, גם היום כשאני בתקופה פחות טובה. החיים הביאו אותי למצב שאני צריך להילחם כדי להשיג כל דבר ואני אלחם עד הסוף, עד מתי שאני אגיד שאני מפסיק. יש לי הרבה כוח להוכיח בהיבט של הכדורגל ושל החיים ואני מאמין שאעשה את זה כי אין לי מה לעשות חוץ מהכדורגל".

בן רייכרט אמר בראיון כאן לפני כמה חודשים שאחת הסיבות לעזיבה שלו הייתה שהוא לא יכול היה לסבול את היחס כלפיו והתדמית שיצרו לו. גם אצלך המצב דומה?
"כן ברור שזה הפריע לי. אני בחרתי לעשות את ההכנה שלי ברומניה כי יש לי את השקט להתרכז במה שצריך. בארץ אין שום איש ברחוב שלא עוצר אותי ואומר לי: 'מה קורה, מה זה ומה זה'. לא יכולתי לשמוע את זה כבר ולכן בחרתי להתנתק ולעשות את ההכנה שלי כאן. מעבר לזה, זה חודר נפשית למקומות שאנשים לא מבינים. אנשים לא מבינים כמה חשובה פרטיות לאדם. מתעסקים בכל הדברים שלא צריך להתעסק. מעבר לזה, יש כאן בן אדם וצריכים להבין את זה. קשה בארץ להתחיל להסביר. אני עשיתי טעות שלא התנתקתי עוד קודם מכל הדברים האלה ונתתי יותר מדי סיבות לכתוב ולעשות. הייתי צריך לשמור יותר על הפרטיות שלי, אבל בארץ זה קשה לשמור על הפרטיות. אנשים חודרים לך לחיים ולפרטיות וגם התקשורת יורדת לך לדם. בחו"ל אין את הדברים האלה".

למה טוטו תמוז בירידה?
"אין לי נקודה להצביע עליה. לכל שחקן יש תקופות טובות יותר וטובות פחות. אני בתקופה שהיא פחות טובה ואני מאמין שאם אעבור את זה ואחזור לכושר שאנשים מכירים, אי אפשר יהיה לעצור אותי. יש אנשים שעובדים בעבודות ורגילים כל יום לבצע את העבודה ולחזור הביתה ולא מבינים שלשחקן כדורגל יש תקופות כאלה. הכאב של לא לשחק בסוף השבוע זה כאב שאי אפשר להסביר. אני מאמין שאעבור את זה, אצא לדרך חדשה במקום חדש בקרוב והכל יהיה אחרת".


"לא לשחק זה כאב שאי אפשר להסביר" (עדי אבישי)

בכושר הנוכחי, יש לך מקום בצמרת ליגת העל?
"ברור, בלי שום ספק. אני אומר את זה בביטחון מלא. אני לא יודע אם אני בכלל רוצה לארץ וגם אם תהיה הצעה מהארץ שלא ניתן יהיה לסרב לה, אני לא יודע אם אחזור. התחלתי כאן משהו ואני רוצה להמשיך אותו. לצערי נעצרתי, אבל אני מאמין ששוב אצליח בחו"ל".

כמה אחוז מהפוטנציאל שלך מימשת עד כה בקריירה?
"מבחינתי, 70 אחוז. התחלתי בגיל צעיר ובתקופה מאוד מוקדמת הגשמתי את עצמי. אם אני אתן את ה-30 אחוז הנוספים בשנים הקרובות אהיה מבסוט".

טוטו תמוז הוא עדיין בין חמשת החלוצים הטובים בישראל?
כן. זה שאני צריך להוכיח את עצמי מחדש, רק גורם לי לתת יותר מעצמי וגורם לי להחזיר לעצמי את התשוקה שהייתה לי כשהייתי צעיר. יש עוד חלום מעל לכל לחזור ליהנות מכדורגל. לא נהניתי מכדורגל בתקופה האחרונה. קשה לי להבטיח דברים, אבל אני רוצה למצוא מקום שיחזיר לי את חדוות החיים שלי ואת ההנאה מהכדורגל שבנה אותי ועשה אותי להיות מי שאני. אני חייב לבחור מקום שירגיש לי הכי טוב שיש".

רוצה ליהנות מכדורגל. טוטו תמוז

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי