גלזר ועוד 11: 90 לאחד החלוצים הגדולים בכדורגל הישראלי

שייע גלזר
שייע גלזר | צילום: באדיבות אתר מכבי תל אביב

האגדה הצהובה חוגגת תשעה עשורים, ולכבוד המאורע כתבנו אשר גולדברג בחר את 12 החלוצים המרכזיים הגדולים בארץ. מאלון מזרחי ועודד מכנס, דרך שייע פייגנבוים וזאהי ארמלי. מי עוד נכנס ומי נותר בחוץ?

(גודל טקסט)

שייע גלזר, חלוץ העבר של מכבי תל אביב ונבחרת ישראל, חוגג את יום הולדתו ה–90. גלזר מזוהה עד היום כאחד החלוצים המרכזיים הגדולים בכל הזמנים. לאורך כל שנות ה-50 ותחילת ה–60 חלום כל ילד היה להיות כמו שייע גלזר. שייע היה מודל לחיקוי והיה קורע הרשתות הנערץ בקבוצתו ובנבחרת בשל השערים שכבש בארץ וברחבי העולם.

בקבוצה הבוגרת של מכבי ת"א שיחק מ–1945 עד עונת 1962/3 וזכה בשבע אליפויות (שתיים לפני קום המדינה) ובשבעה גביעים. בנבחרת ישראל שיחק 35 פעמים וכבש 17 שערים. עבור מכבי תל אביב כבש לאחר קום המדינה 132 שערים במסגרת הליגה. כששאלו את מאמן נבחרת ישראל, ג'רי בית הלוי, על ההרכב הפותח ענה: "גלזר ועוד עשרה". לכבוד יום הולדתו של גלזר בחרנו את 12 החלוצים המרכזיים הגדולים בתולדות ישראל.

שייע גלזר
האיש שסביבו נוצרה הילת החלוץ המרכזי הטיפוסי עם המספר 9 היוקרתי. גלזר שיחק בעיקר במכבי תל אביב וניחן באהבה הגדולה לכדור ולמפגש שלו עם השוער והרשת. ניחן ביכולת פריצה אדירה, בעיטה תוך כדי ריצה בשתי הרגלים ובשערים אדירים מחוץ לרחבה ובתוכה, למרות שדווקא החל את דרכו כמגן ימני. גלזר כבש את השלושער הראשון עבור נבחרת ישראל ב-1:5 ב–1950 על טורקיה. הוא אף היה בהרכב במשחקים ההיסטוריים ב–1956 נגד נבחרת ברית המועצות.

שייע גלזר
שייע גלזר בפעולה. מעל ומעבר (מכבי תל אביב)

פרי נויפלד
החלוץ המרכזי היצירתי והוירטואוזי של מכבי ת"א ונבחרת ארץ ישראל בשנות ה–30 וה-40. שיחק בנבחרת הנוער של הונגריה וכמקצוען במצרים. בדרכו ממצרים ללבנון נתקע בת"א, חתם במכבי, התגייר והקים כאן משפחה. אמן השליטה בכדור וההתמצאות הטכנית בתוך הרחבה, הקוסם עם הכדור ששמו יצא לפניו בהגינותו הספורטיבית. מגדולי המבקיעים בשנות ה–30 וה-40.

בועז קופמן
חלוץ הפועל פתח תקווה ונבחרת ישראל. שחקן רחבת ה–16 שביסס את יכולת ניצול המצבים וההתמצאות ב–16 מול הבלמים והשוער. זכה עם הפועל פ"ת בשש אליפויות מהן חמש ברציפות כשבמגרש הוא משתף פעולה באופן מבריק עם חברו נחום סטלמך. עבור הפועל פ"ת כבש 121 שערים.

זאהי ארמלי
סיפור הסינדרלה של החלוץ שגדל ושיחק במכבי שפרעם והגיע למכבי חיפה ונבחרת ישראל. השחקן שפילס את דרכו לצמרת המבקיעים לאורך שנות ה–80 עם 114 כיבושים. חלוץ בעל סגנון משחק אנגלי שכל כדור שהגיע לרגליו הפך למבצע כדרור ופריצה קדימה בין מגנים ובלמים. עם ארמלי ושעריו ביכולת האישית, החל עידן האליפויות של מכבי חיפה.

ארמלי
ארמלי. הפך את מכבי חיפה לאימפריה (עדי אבישי)

רפי לוי
חלוץ מכבי ת"א והנבחרת הלאומית מאמצע שנות ה-50 עד תחילת שנות ה-60, אז יצא במפתיע בגיל 22 לשחק באוסטרליה. הספיק לכבוש בליגה רק 61 שערים ונחשב לכדורגלן רחבה מעולה וכמבקיע שערים מבריק ברגל ובראש. כבש את שני שערי הניצחון ההיסטוריים במשחק בבלגרד על נבחרת יוגוסלביה הגדולה (1:2). סדרת הספרים לנוער "הספורטאים הצעירים " נכתבה על פי דמותו של רפי לוי (בשם אלון).

אלי בן רימוז'
גדול חלוצי הפועל ירושלים. אוהדי הכדורגל של קבוצתו סגדו לו ובכל המגרשים במדינה אליהם הגיע הצופים יצאו עם חווית כדורגל. החלוץ אולי הכי אלגנטי בכדורגל במרכז ההתקפה. כידרר כאילו אין שחקני הגנה סביבו, וסיפק קונצרט של כדורגל בכל מהלך התקפי. היה מלהטט בתוך הרחבה וכובש שערים שגם אוהדי היריבה היו מצטרפים למחמאות עליהם. כבש 106 שערים בליגה וכמו שנאמר עליו "כל גול יפה מקודמו".

שייע פייגנבויים
חלוץ הפועל תל אביב ונבחרת ישראל, שחקן הנבחרת במונדיאל 1970 במקסיקו. כמו שייע גלזר החל את דרכו כמגן ימני והפך לחלוץ מרכזי ולמבקיע מהבולטים בכדורגל. בעל יכולות יצירתיות בפעולות עם הכדור והתמצאות נפלאה בתוך הרחבה להבקעת שערים בראש וברגל.

שייע בימיו כשחקן
שייע בימיו כשחקן. ממגן ימני לסקורר ענק (משה מילנר)

משה רומנו
חלוץ שמשון תל אביב ובית"ר תל אביב, שזכה בזכות 192 שעריו להיות ארבע פעמים מלך השערים בכדורגל הישראלי. רומנו זכה לכינוי "קיש" ומספרים כי הגיע בשל הקשקוש שעשה לשחקני היריב בפריצות שלו. רומנו היה מכונה להבקעת שערים וכל כדור שהגיע אליו נווט לפריצה מהירה ומלהיבה ובעיטה שחדרה פעמים רבות לרשת.

ניסים אלמליח
החלוץ האגדי של בית"ר ת"א ששיא ההבקעות שלו 30 שערים מעונת 1954/5 נשבר לאחר 60 שנים ע"י ערן זהבי. אלמליח היה "סופר טאנקר" של ימינו. ניחן במיקום מצוין, בעיטה מדויקת וחזקה וכדרור וירטואוזי מול מגני היריב, ומשחק ראש מעולה תוך הקפדה על משחק קבוצתי. כבש בליגה העליונה 73 שערים.

עודד מכנס
חלוץ מכבי נתניה ונבחרת ישראל, מהכובשים הגדולים בכדורגל הישראלי עם 197 שערים. חלוץ שניחן בשליטה מושלמת בכדור, בהתמצאות פנטסטית ברחבה ומול השער. היכולות שלו בכיבוש שערים וירטואוזים בראש וברגל מול כל מערך הגנתי נראו כמו נוצרו במיוחד עבורו, והביאו לגולים של קסם שהרימו את יושבי היציעים למפגן תשואות והתפעלות.

עודד מכנס
עודד מכנס. מהכובשים הגדולים בישראל (עדי אבישי)

ויקי פרץ
יצחק ויקי פרץ, מפציץ השערים שגדל ברמת עמידר, הלהיב במכבי תל אביב, בשטרסבורג, ראן ונבחרת ישראל. בישראל כבש פרץ 81 שערים, רובם לאחר מהלכים מלהיבים וביכולת בעיטה אדירה מחוץ לרחבת ה–16. הוא היה חלוץ שעליו נאמר כי קשה מאוד לשמור עליו. מלבד נבחרת ישראל היה פרץ מכוכבי נבחרת הנוער שהביאה את גביע אסיה לישראל בתחילת שנות ה–70.

אלון מזרחי
כולם מכירים אותו בכינוי האווירון. מלך השערים של ישראל בכל הזמנים שכבש 206 שערים ב–385 משחקים. החל את דרכו בבני יהודה ונדד על פני 12 מועדונים שונים. ניחן בחוש התמצאות מצוין ברחבה בעיטה מדויקת ברגל ימין ושמאל ונגיחה טובה לשער. האווירון אהב את הכדור בתוך הרשת והתשוקה שלו להפוך כל מהלך התקפי לשער הפכו כל כדרור שלו למבצע התקפי מלהיב, כשהשערים שכבש הגיעו לאחר פעולות אישיות רבות ומהלכים קבוצתיים שקשה לראות עכשיו. המלך בתוך האווירון.

רשימת החלוצים המרכזיים שלא נכנסו לדירוג: אריה זליבנסקי, אברהם שנידרוביץ', יצחק כספי, ורנר כספי, יוסף היינה, סימון אלפסי, אברהם גינזבורג, זכי מזרחי, ישראל אשכנזי, בוכוס ג'וג'וסיאן, גדי צלניקר, שלמה לוי, אשר סוויסה, משה אוננה, ישראל פוגל, צ'יקו פרקש, ויקטור סרוסי, שלמה לוי. שלום אביטן, אהוד בן טובים, שלום שיקווה, מוטי קקון, דוד לביא, הרצל פיטוסי, עומר גולן, אלי דריקס, דרור בר נור, רונן חרזי, חזי שירזי, ניר לוין ואנטוניו בונזי, חלוץ זר ארגנטינאי של בית"ר ת"א ששיחק בנבחרת ישראל.

גלזר כיום
גלזר כיום. אגדה בת 90 שנה (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי