"עד עכשיו אני לא מבין למה בית"ר ירושלים שחררה אותי"

קרלוס קוויאר
קרלוס קוויאר | אודי ציטיאט

הבלם הוותיק נחתך לפני שהעונה החלה ("הרגשה רעה") ומצא את עצמו בבני יהודה ("נעשה דברים יפים"). וגם: מנור סולומון ("יהיה מהטובים בעולם"), ג'ורדי קרויף, נבחרת ישראל והטבעונות. קוויאר בראיון מקיף

(גודל טקסט)

"הודיעו לי שאני צריך לעזוב את הקבוצה כי אני לא אשחק ושאפילו יש כוונה להקפיא את החוזה שלי, במקרה שלא אסכים. אמרו שאין לי צ'אנס לקבל דקות. הרגשתי רע כי הייתי בקבוצה מתחילת העונה, ראיתי כל הבלגן שהיה ובכל זה נשארתי". אחרי קריירה מפוארת באנגליה ובספרד ושנתיים מוצלחות בליגת העל, קרלוס קוויאר הגיע בגיל 37 לבית"ר ירושלים עם תקוות גדולות, אך אלי טביב שהביא אותו מכר את הקבוצה והוא נחתך עוד לפני שהעונה החלה. כעת, אחרי שחתם בבני יהודה ולפני הופעת הבכורה מול מכבי חיפה (ראשון ב-20:30, שידור ישיר בספורט1), הוא משחרר קיטור בראיון מיוחד לספורט1. 
 


התחלה חדשה בבני יהודה, איך ההרגשה?
"ההרגשה טובה כמובן, אני שמח להיות כאן. אני בכושר פיזי טוב, כי התאמנתי בצורה מלאה עם בית"ר עד הרגע האחרון, גם כשלא נכללתי בסגל למשחקים עצמם. לא שיחקתי בשני המשחקים האחרונים בליגה, כי כבר הודיעו לי שאני משוחרר, אבל לפני כן היו כמה משחקים שבהם שיחקתי, כולל מוקדמות הליגה האירופית, כך שאני מגיע בכושר טוב ומוכן להיכנס לעניינים".


למה בחרת דווקא את בני יהודה?
"אני בישראל יותר משנתיים, אני מכיר את הליגה ומכיר את רוב הקבוצות. אני יודע שיש כאן מאמן מצוין (יוסי אבוקסיס, ר"ב), הכרתי אותו עוד כשהוא אימן בסכנין והם עשו עונה מצוינת, כך שקיבלתי רושם טוב גם לגבי המאמן וגם על הקבוצה עצמה והמועדון כולו. אני יודע שיש כאן חדר הלבשה מצוין ומגובש, יש לי פה גם את שגיב יחזקאל, ששיחק איתי בקרית שמונה בעונה שעברה, וקיבלתי הרבה המלצות משחקנים שאני מכיר ולכן החלטתי לבוא וליהנות מכדורגל וכמובן לעשות דברים טובים עם הקבוצה. היו לי עוד אופציות, חלקן אפילו בשכר גבוה יותר, אבל העניין הכלכלי לא היה שיקול עבורי. תודה לאל שאני מסודר בחיים, אחרי כל מה שהרווחתי בקריירה שלי לפני ההחלטה להגיע לשחק בישראל. כיום, אני ממשיך לשחק, כי אני מרגיש בריא ובכושר ואני מכדורגל. כשהגעתי לישראל, באתי במטרה לעשות כאן דברים גדולים ומה שמניע אותי כעת, זה אהבת המשחק והרצון להצליח".



קוויאר במדי בני יהודה. היכולת חשובה, לא הגיל (אודי ציטיאט)


אתה מכיר את הקבוצה, את השחקנים כאן מהעונות הקודמות שלך, איזה בני יהודה נראה העונה?
"אני כאן רק שבוע, אז לאט לאט אני מכיר את כולם. כבר נפגשתי עם המאמן והוא כבר הסביר לי מה הוא מצפה ממני ודיברנו קצת גם על שיטת המשחק שלו, כי אנחנו משחקים עם שלושה בלמים. להכיר שחקנים זה קל, יומיים שלושה שאתה בחדר ההלבשה וכולם כבר חברים שלך. לגבי הקבוצה, זה נכון שלא התחלנו את הליגה בצורה משכנעת, אבל זה הרבה פעמים ככה במחזורי הפתיחה. לפעמים במשחקים הראשונים, קשה לראות את הפוטנציאל של הקבוצה, כי חוזרים אחרי פגרת קיץ ואימוני טרום עונה, יש עייפות מהאימונים הקשים וגם לוקח זמן להתחבר ולהכיר אחד את השני. אני מניח שיגיעו עוד שחקני חיזוק ובסוף אני מאמין שאפשר במינימום לשחזר את העונה שעברה, וזה בהחלט יהיה הישג טוב עבורנו. להשתלב בפלייאוף העליון זה יהיה מצוין".


בעונה שעברה הקבוצה הגיעה לפלייאוף העליון ושיחקה כדורגל טוב והתקפי, אפשר לשחזר זאת העונה?
"כן בהחלט. שיחקתי נגד בני יהודה בעונה שעברה, זו אחת הקבוצות שהכי קשה לשחק מולה. יש הרבה שחקנים מוכשרים בקבוצה והסגל לדעתי מאוד מאוזן בין וותיקים וצעירים. אני חושב שאפשר לעשות השנה דברים יפים ולהיות בחלק העליון של הטבלה. קשה כרגע להגיד אם אפשר לעשות יותר מזה, נצטרך לראות איך העונה מתגלגלת ואיך הסגל יהיה בסופו של דבר ולדעתי בסביבות נובמבר-דצמבר, אפשר יהיה להגדיר מטרות עבור הקבוצה".


ביום ראשון משחק מעניין נגד מכבי חיפה, מה הציפיות שלך מהמשחק הזה?
"משחק גדול, מול קבוצה שמנסה לחזור לצמרת של הכדורגל הישראלי, קבוצה שמנסה לשחק כדורגל אטרקטיבי, קבוצה שמנסה לסחוף בחזרה את האוהדים שלה לצידה, אחרי כמה שנים שהם פחות הצליחו. ממה שראיתי במשחקים הראשונים, הם מנסים לשלוט בכדור ולשחק התקפי, יהיה משחק קשה, אבל אני בטוח שנוכל לתת פייט, בבית שלנו, אנחנו מתכוננים טוב ויש לנו קבוצה טובה ואיכותית, עם יכולת לנצח אותם".



הסביר לקוויאר מה הוא מצפה ממנו. אבוקסיס (אודי ציטיאט)


תפגוש את החבר שלך לאחת מחוליות ההגנה הכי טובות שהיו כאן בשנים האחרונות – אליסון דוס סנטוס, אתם בקשר?
"הייתה לנו עונה נהדרת יחד. כמובן שאני בקשר איתו וכבר שיחקנו אחד מול השני בעונה שעברה. זה יהיה מעניין גם הפעם. אני חושב שהצלחנו להשלים אחד את השני. הוא דיבר פורטוגזית ואני ספרדית והצלחנו להתחבר בקטע הזה והייתה תקשורת טובה. הוא היה צעיר, פיזי עם מהירות ואני הגעתי עם המון ניסיון והצלחנו לכפות אחד על השני והייתה לנו שנה באמת טובה. לפני המשחק נהיה חברים, אבל כמו שאומר המשפט הידוע: 'אני מאחל לך את המשחק הכי טוב שלך בקריירה ושתפסידו', ככה אני אאחל לו לפני המשחק ביום ראשון".


הייתה לך מערכת יחסים מצוינת עם ג'ורדי קרויף, איך זה שהוא לא לקח אותך לשחק אצלו במכבי ת"א?
"הכרתי את ג'ורדי עוד מספרד, בחור יוצא מהכלל. וגם כשהגעתי לישראל, הוא כיוון אותי, עזר לי להתאקלם כאן ולהשתלב במדינה. הוא נתן לי קצת מושג על מכבי פ"ת, הקבוצה שאליה הגעתי, סיפר על הליגה כאן, על הכדורגל וכמובן המליץ לי לבוא לישראל. אני מניח שהגיל שלי, היה שיקול מרכזי מהבחינה המקצועית, לכך שלא הגעתי ישר למועדון גדול כאן בליגת העל ואולי זו הסיבה שלא הגעתי לשחק אצל ג'ורדי".


חגגת 37 לא מזמן והתחושה היא שכאן בישראל, אחרי גיל 34-35, אתה נחשב סוס מת ולא סופרים אותך. מה אתה חושב על זה?
"גם לפני כן כבר לא מחזיקים ממך. אבל זה קורה בעצם בכל הליגות. בספרד, בגיל 31, 32, מדברים על זה שאתה כבר זקן. באנגליה, מסתכלים רק על היכולת שלך, אם אתה בן 37 ומשחק כמו בן 21, אז הכל טוב. בוחנים אותך רק על פי הכושר והיכולת שלך, לא על הגיל בתעודת הזהות. לא אכפת להם בן כמה אתה. כל עוד אתה משחק ומספק את הסחורה, זה מצוין ואתה מקבל חוזה אחרי חוזה".



קוויאר באימון בני יהודה. התחבר במהירות לחבריו החדשים (אודי ציטיאט)


בוא נלך קצת אחורה. לתחילת הקיץ. התחלת את העונה בבית"ר, למעשה היית בין השחקנים הראשונים שהוחתמו שם, מה הרגשת כשהגעת?
"ידעתי כשהגעתי שיש סיטואציה לא לגמרי נוחה, בין הבעלים לקבוצה ולאוהדים, ושיש בעיות במועדון, אבל לא ציפיתי שזה יגיע עד המצב שהוא יעזוב את המועדון. הבנתי יותר ויותר כשהייתי בתוך הקבוצה ואז אתה כבר רואה ששבוע אחרי שבוע, אתה שומע שחקנים מדברים ומבין שקורים דברים ופרסומים בתקשורת ואז כבר הבנתי שזה הולך לכיוון לא טוב. כשבית"ר הציעה לי חוזה כמובן ששמחתי מאוד, כי עבדתי קשה מאוד בשנתיים האחרונות כדי להגיע לאחת הגדולות ולהיות במועדון שמשחק על תארים וכמובן עם קהל אוהדים גדול".


חתמת בבית"ר, אפילו שיחקת במוקדמות הליגה האירופית ואז דברים החלו להשתבש. מה בעצם קרה?
"חתמתי לעונה אחת והאמנתי שברגע שהמשחקים יתחילו, הבלגן יתייצב והמצב יירגע ושנצא לעונה החדשה בצורה נורמלית".


גם אם אני רוצה לעטוף את זה במילים יפות, בעצם נבעטת החוצה מהקבוצה, עם חוזה חתום ואחרי שהעונה התחילה. מי בעצם הודיע לך על כך שאתה משוחרר?
"המועדון הודיע לי. אני לא נכנס לפרטים של מי בדיוק אמר ואיך. לא רק בנאדם אחד דיבר איתי. כמעט כל מי שדיבר איתי הבהיר לי שאני לא בתוכניות המקצועיות. אז המועדון הודיע לי שאני צריך לעזוב, כי אני לא אשחק ושאפילו יש כוונה להקפיא את החוזה שלי, במקרה שלא אעזוב. אמרו לי שאין לי שום צ'אנס לשחק. הרגשתי רע, כי הייתי במועדון מתחילת העונה, ראיתי את כל הבלגן של ההתחלה ונשארתי. אבל זה כדורגל, אני מבין שככה זה עובד. לצערי לא קיבלתי את ההזדמנות להוכיח מה אני שווה, וכבר אמרתי שפשוט לא רצו אותי שם. זו הרגשה ממש רעה, אתה עושה הכנה טובה לעונה, עובד קשה ובסוף, כשהכל התחיל להסתדר, פתאום מודיעים לך שאתה בחוץ. ההרגשה היא רעה, זה לא נעים, אבל ידעתי שזה לא תלוי בי. ידעתי שהסיבה היא לא מקצועית ולא בגלל היכולת שלי, כי לא נתנו לי בכלל צ'אנס. ברגע שזה לא תלוי בך, אין לך מה לעשות. אני לא יכול לכעוס על דברים שלא בשליטתי. עד עכשיו אני לא מבין למה זה קרה ולמה שחררו אותי. התאכזבתי שלא אקבל הזדמנות לשחק מול הקהל הגדול של בית"ר, אבל אני לא מאשים אף אחד באופן אישי ולא כועס, כי זה הכדורגל, זה ביזנס. אני בעסק הזה כבר 20 שנים ואני יודע איך דברים מתנהלים".



קוויאר. לא מבין למה שוחרר מבית"ר ירושלים (אודי ציטיאט)


בית"ר טעתה כששחררה אותך?
הזמן יגיד, אני לא יכול לענות על זה".


אתה כבר שלוש שנים כאן. מה דעתך על הכדורגל הישראלי? על נבחרת ישראל שלא מצליחה ונמצאת בירידה תלולה?
"אני חושב שבכדורגל הישראלי יש המון פוטנציאל. אני כל הזמן מספר שהייתי מאוד מופתע כשהגעתי, מהאיכות הגבוהה של השחקנים כאן. מבחינת היכולת הטכנית, זו אחת הנבחרות המוכשרות שאני מכיר. יש כאן המון שחקנים מוכשרים וטובים. אני חושב שאחת הבעיות של נבחרת ישראל, היא שאין לכם מספיק שחקנים שמשחקים בחו"ל. יש כמה בודדים, כמו דאבור באוסטריה, זהבי בסין, חמד באנגליה ועוד כמה בודדים שנמצאים פה ושם. אני חושב שאפשר לראות את ההבדלים ביכולת, בין שחקנים שמשחקים כאן, לבין כאלה יוצאים לשחק בחו"ל. זה לא בא לידי ביטוי ביכולת הטכנית, אלא בצורה שבה עובדים באירופה, בדרך שבה קוראים את המשחק ומבינים אותו וזה עושה הבדל".


מה אתה אומר על אלה שחושבים כבר אחרי שני משחקים לא טובים, שצריך להחליף את מאמן הנבחרת, האוסטרי אנדי הרצוג?
"באמת, זה לא רציני, זו בדיחה. כמה זמן הוא כאן? שבועיים? נו באמת, זה לא רציני. זו עוד אחת מהבעיות כאן בישראל, אין לכם בכלל סבלנות. זו רק ההתחלה והוא צריך ללמוד את הקבוצה, את הסגל. צריך להסתכל לטווח ארוך. אם תסתכל רק צעד אחד קדימה, אתה תיפול. כבר יצא לי לדבר עם שחקנים זרים שהגיעו להתרשמות או מבחנים ואחרי כמה ימים שוחררו, בלי שנתנו להם זמן אמיתי להתאקלם קצת ואז להיבחן כמו שצריך".



אנדי הרצוג. בישראל אין סבלנות (אודי ציטיאט)


גדלת בספרד, שיחקת באנגליה. מה היית משנה כאן? תן כמה טיפים לראשי ההתאחדות
"אחת הבעיות של הכדורגל כאן, היא קצב המשחק, חייבים להרים את הקצב בצורה משמעותית. רואים את ההבדלים במשחקי נבחרת ולפעמים גם בקבוצות, שהקצב של נבחרות אחרות הוא פשוט גבוה יותר. אם נצליח לעשות את ההתאמה, ולשלב יחד עם זה את היכולת הטכנית הגבוהה שיש כאן, זה יהיה מצוין. דבר נוסף שחייבים להשקיע בו זה מתקנים. המועדונים חייבים להשקיע בעיקר במתקני אימון ולא רק באצטדיונים. ככה גם מגדלים ילדים ושחקנים צעירים ברמה גבוהה. אם מתקני האימון יהיו ברמה גבוהה, הצעירים יוכלו ללמוד מזה, הם יצליחו לקחת דוגמא גם מהשחקנים בקבוצה הבוגרת. באנגליה למשל, כל חדרי ההלבשה, מקבוצת הילדים, דרך הנערים והנוער עד הבוגרים, נמצאים כולם במסדרון אחד ארוך, אחד אחרי השני, מהכי קטנים ועד הגדולים. וגם חדר ההלבשה של הבוגרים המקצועניים, נמצא שם. ככה יוצא שהבוגרים מסתובבים במסדרון המשותף, והצעירים לומדים מהם, מכירים אותם, לוקחים דוגמא וככה זה צריך לעבוד".


אתה עוקב אחרי הנבחרת הספרדית עם לואיס אנריקה?
כן בטח, זה נראה מצוין עכשיו. הבעיה הכי גדולה במונדיאל, הייתה העזיבה של המאמן יומיים לפני תחילת המשחקים. אין קסם בכדורגל, גם אם המאמן החדש שהגיע אז, פרננדו היירו, ממש ניסה לעשות הכל. קשה לעבוד שנתיים-שלוש של הכנות לפי שיטה מסוימת ופתאום הכל משתנה. בחודשים האחרונים עבדו קשה ותרגלו משהו ופתאום שינוי גדול וזה השפיע על כולם כמובן. עוד בעיה שהייתה, זה ששיחקו טיקי טאקה, בחלקים במגרש, אבל לא באמת איימו על השער. החזקנו בכדור ברוב במשחק, אבל בלי ניסיונות הבקעה כמעט. היתה הנעת כדור לרוחב, הלוך חזור ולאחור. חייבים לשחק לעומק".


מנור סולומון – שיחקת איתו ואתה מכיר את הילד הזה. הוא באמת כל כך טוב?
"כשהגעתי למכבי פתח תקוה, הוא היה רק בן 16 ואני אמרתי לבוסים, שהשחקן הזה חייב לשחק. שוק השחקנים בחו"ל הוא משוגע. אני בטוח שאם תהיה לו האופציה לשחק בחו"ל, הוא יהיה אחד מעשרת השחקנים הכי טובים בעולם. על פי הפוטנציאל שלו עכשיו? בוודאות בטופ העולמי. הראיון הזה מוקלט נכון? תתקשר אליי בעוד ארבע-חמש שנים ותזכיר לי. הוא בגיל המתאים לצאת לאירופה. שילך לספרד, אנגליה, איטליה, רק ליגות בכירות מאוד ושם הוא ישתפר עוד יותר. הפוטנציאל קיים, הוא אחד החזקים, אחד המהירים ובאחד על אחד הוא נפלא. הוא חזק מאוד ויכול ללכת גם לימין וגם לשמאל והוא שחקן נהדר".



מנור סולומון. "יגיע לטופ העולמי" (דני מרון)


מנור סולומון יכול להוביל את נבחרת ישראל?
"בוודאות, הוא חייב לשחק. הוא צריך להיות בהרכב. כמובן שהמאמן הוא זה שצריך להחליט, הרי הוא אחד הטובים בליגה עכשיו. אם הוא בן 15 והוא הכי טוב, אז תן לו לשחק. תראה את ניימאר, את קון אגוארו. אם הוא טוב, הגיל לא קובע, רק היכולת שלך".


עוד כמה שנים תשחק?
אני לא יודע. כל עוד הגוף ירגיש טוב והראש יגיב במהירות, אני אמשיך לשחק וליהנות מכדורגל. אם מבחינה פסיכולוגית ופיזית, אני אוכל, אני אמשיך. כרגע אני כל כך שמח לקום כל בוקר ולשחק. אם לא הייתה לי תשוקה לשחק, הייתי עושה לעצמי חיים קלים ונשאר בירושלים ביציע, לוקח כסף ונח. אבל יש בי רעב גדול לשחק ולהשיג הישגים על המגרש. אני עדין לא חושב על הסוף, אבל בוודאות, אני אסיים את הקריירה שלי בישראל".


אולי יום אחד תחזור לישראל כמאמן?
"בוודאות, אין לי ספק שזה יקרה, אני אחזור לכאן".


אז אולי יום אחד תהיה גם מאמן נבחרת ישראל?
"הלוואי, למה לא? אני אשמח מאוד. אני אתקשר אליך כשאגיע ונעשה עוד ראיון כמאמן נבחרת".


איך זה לנהל אורך חיים של טבעוני? זה חלק משמעותי בחיים שלך.
"זה בהחלט חלק חשוב ומשמעותי ביום יום שלי ואולי זו אחת הסיבות לכך שאני עדין מרגיש מצוין, נמצא בכושר טוב וממשיך לשחק כדורגל. זה ממש לא מפריע, להיפך, זה גורם לי להיות בריא יותר, חזק יותר והכל מצוין. בעונה שעברה היתה לי התערבות עם ג'ורדי קרויף, על כך שהוא ינסה להיות טבעוני במשך חודש. כמובן שהוא לא הצליח והפסיד לי בהתערבות והזמין אותי למסעדה, לארוחה טבעונית כמובן".



"שמח לקום כל בוקר ולשחק" (אודי ציטיאט)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי