חלוץ עם מטרה: פאטוס בצ'יראי הפך לתקווה החדשה של מכבי נתניה

בצ'יראי
בצ'יראי | אודי ציטיאט

הילדות הקשה תחת המלחמה, ההתעניינות מהמועדונים הגדולים, הבחירה בייצוג נבחרת מונטנגרו וסגירת המעגל עם מאמן הכושר של מכבי ת"א. תומר חבז על הסיפורים והשיחות מאחורי הקלעים של הסקורר הכי לוהט בליגה

(גודל טקסט)

בצורה אירונית למדי, חלוץ מכבי נתניה פאטוס בצ'יראי יפגוש ביום שני בערב (21:00) את מכבי תל אביב, הקבוצה שכמעט "חטפה" אותו מהיהלומים.

ובכלל, בנתניה שאחרי עידן דיא סבע וערן לוי, חיפשו להתחזק בכלל בחלוץ מהיר. חלוץ זמבי כבר היה קרוב להצטרפות, אך ברגע האחרון צוות המאמנים סלובודאן דראפיץ' ושי ברדה אמרו לעצמם: "יש לנו חלוץ מהיר כמו מלמד, אולי כדאי שנצרף חלוץ פיזי". אז תוך יום יומיים השתנתה ההחלטה והסוכן אדם קידן, מי שכבר צירף לנתניה שחקנים משמעותיים כמו ברנקו ורגוץ' וניקו אולסק הציע את בצ'יראי, בתיווך סוכן אלבני.

בנתניה ההיררכיה בבחירת שחקנים קבועה: סוכני השחקנים פונים למנכ"ל ניב גולדשטיין, משם הוידאו נשלח לאנליסט כפיר וולפסון ורק לאחר אישור תקציבי השחקן מגיע לידיעת צוות המאמנים. במקרה של בצ'יראי, לנתניה לא היו ספקות, ויותר מכך הם בעצמם לא האמינו שיצליחו לצרף את החלוץ שכבש בברנבאו. דראפיץ' הסרבי מעריך עד היום את מאמנו של בצ'יראי בנבחרת המונטנגרית, ליובישה טומבקוביץ', ותיאר לעצמו שאם שחקן כמו החלוץ הוא קפטן הנבחרת, כנראה שמדובר במנייה בטוחה. הצוות המקצועי מאוד התלהב מהמגוון שהציג פאטוס בשעריו: שערים שמשלבים גם טכניקה, גם עוצמה, גם שערים של כניסה מקו שני וגם התקפות מעבר. הם ראו בו חלוץ 9 קלאסי, עם תכונות הכי שונות מהמאפיינים של חלוץ מסוג זה, וזה בדיוק מה שהם חיפשו.

בצ'יראי. נתניה חיפשו חלוץ פיזי (אודי ציטיאט)
בצ'יראי. נתניה חיפשו חלוץ פיזי (אודי ציטיאט)

ואכן, עד כה, לחלוץ המונטנגרי שנולד בקוסובו וכבש עד כה חמישה שערים ב-12 משחקי ליגה ישנו רזומה מרשים. בצ'יראי בן ה-30 נולד בפת' (אז ביוגוסלביה והיום בקוסובו) וחווה ילדות לא פשוטה. כבר בגיל 10 היה צריך לברוח עם משפחתו, מרחק של 20 קילומטרים מביתו, בשל מלחמת האזרחים שבסופה הופרדה יוגוסלביה לשש מדינות עצמאיות ורק כעבור עשר שנים חזר לטריטוריה המונטנגרית, אז התחיל את קריירת הבוגרים שלו במדי בודצ'נוסט.

"ביחד עם עוד כמה שחקנים מהאזור הקוסוברי כיום, הוא הגיע להיבחן שם כאנונימי לחלוטין, אבל האנשים במועדון התרשמו ממנו מאוד והוא הוחתם מיד על חוזה. תוך זמן קצר הוא הפך לכוכב של הקבוצה, האוהדים ממש אהבו אותו והחלו לשנן את שמו", סיפר השבוע דנילו מיטרוביץ', עורך מדור הספורט במגזין "vijesti" במולדתו. "הכוח שלו והלחימה שלו הם אלו שגרמו לאוהדים להתאהב בו, בנוסף לגולים שלו כמובן. הוא הבקיע משהו כמו תשעה שערים בשלושה חודשים, מאז שהגיע בינואר, ועזר לקבוצה לזכות בתואר הראשון שלה בהיסטוריה, אליפות מונטנגרו".

לאחר שנתיים נוספות במדי קבוצתו, הראשונה בהן מוצלחת למדי בה כבש 18 שערי ליגה והפך למלך השערים, נרכש החלוץ ע"י דינמו זאגרב הגדולה תמורת 650 אלף יורו. את עונת הבכורה סיים עם שמונה שערי ליגה, כשהשיא הגיע בעונת 2011-2012, אז סיים עם 15 שערים, והיה לכדורגלן הזר הראשון שזוכה בתואר בקרואטיה. הבונוס הגדול הגיע בדמות השער הראשון של דינמו זאגרב בתולדותיה בליגת האלופות, היעד כאמור היה הסנטיאגו ברנבאו מול ריאל מדריד, במשחק שהסתיים בהפסד 2:5. באותה תקופה, החלו להתפרסם ידיעות אשר ציינו כי בין המתעניינות בבצ'יראי ניתן היה למצוא את סביליה, אברטון, פ.ס.ו איינדהובן ובמיוחד בנפיקה ליסבון.

שלוש וחצי עונות בזאגרב הספיקו לצ'אנגצ'ון יאטאי מהליגה הסינית לרכוש אותו תמורת מיליון יורו, לעונה, במהלכה כבש שבעה שערי ליגה ובסיום אותה עונה נמכר לדינמו מינסק הבלארוסית. במהלך אותה עונה כבש את אחד משעריה הדרמטיים של מינסק מול ציריך, בדקה ה-118 בסיבוב השלישי של מוקדמות הליגה האירופית, שער שהתברר כגורלי וסייע לבצ'יראי ולקבוצה להעפיל לשלב הבתים בסופו של דבר. לאחר מכן, עבר לדינמו מוסקבה תמורת 450,000 יורו. במדי מוסקבה הוא לא בלט יתר על המידה, כשהעונה הראשונה אף הסתיימה בירידת ליגה, אך בצ'יראי הוכיח לויאליות והסכים לשחק עם המועדון בליגה השנייה, דבר שזיכה אותו בחוזה לעונת החזרה לליגה הבכירה, עונת 2017-2018.

במדי דינמו מינסק. העלה את הקבוצה לליגה האירופית (האתר הרשמי)
במדי דינמו מינסק. העלה את הקבוצה לליגה האירופית (האתר הרשמי)

התחנה האחרונה לפני ההגעה לעיר היהלומים הייתה מכלן הבלגית. בצ'יראי ודינמו מוסקבה החליטו להיפרד בינואר 2018 ועם הגעתו, ציפו בתקשורת הבלגית שבצ'יראי הוא זה שיציל את הקבוצה מירידה ויוביל את החוד ההתקפה: "מדובר בשחקן שהוא קבלן תארים, עם 4 אליפויות ושני גביעים בבודצ'נוסט ודינמו זאגרב, השתתף פעמיים בשלב הבתים של ליגת האלופות ובנוסף גם בליגה האירופית", נכתב ב-"gazet van antwerpen".

בפועל, הקדנציה שלו במכלן לא תיזכר כמוצלחת ביותר, לא רק בגללו: "למען האמת הוא לא הטביע את חותמו שם", מודה דיוויד ואן דן ברוק מהמגזין "het nieusblad" במכלן. "הוא הוצג כחלוץ בינלאומי, אבל כבר במשחק הראשון או השני שלו הוא קיבל כרטיס אדום על עבירה לא יפה, הורחק למשחק אחד ולא שותף בשלושת הבאים. לאחר מכן, המאמן שהביא אותו (אלכסנדר ינקוביץ', ת.ח.) פוטר והמאמן החדש (דניס ואן ויק) לא כל כך ספר אותו, מכיוון שהוא לא החזיק ממנו גם מבחינה הפיזית. הוא עוד קיבל כמה דקות בגלל מחסור בחלוצים, אבל לא הצליח ממש להוכיח את עצמו. זה היה די ברור שינסו במכלן להתיר את חוזהו, ובגלל גובה החוזה זה גם לקח זמן. למען האמת לוקרן התעניינה בו לפני שהגיע למכלן, אבל אחרי זה כבר לא. אני לא חושב שממש יזכרו אותו כאן בבלגיה בגלל שלמרות שיש לו יכולות, העיתוי שהוא הגיע לפה לא היה נכון כי מכלן היו במאבקי ירידה".

אחרי מכלן כאמור הגיעה נתניה. לפני שחתם בקבוצה, מספרים, גם המוליכה והקבוצה שיפגוש בשני מכבי תל אביב ניסתה לצרפו, אלא שאז המאמן סלובודאן דראפיץ', דובר סרבית שוטפת, נכנס לתמונה והרים את שיחת הטלפון ששינתה את העונה של נתניה. בצ'יראי, שהגיע מתרבות בה הוא לא רגיל שהמאמנים "סופרים" או פונים לשחקנים אישית, התלהב מהפנייה האישית של דראפיץ' והתלהב: "עכשיו אני רוצה לבוא" אמר לו. גם דראפיץ' התעניין במהלך השיחה לגבי העובדה כי המונטנגרי לא בדיוק השתלב במכלן: "היו שישה חלוצים ונפלתי בין הכיסאות", אמר לו. דראפיץ' האמין. וידע למה.

בהמשך, לקח אותו לשיחה גם המאמן השני, שי ברדה: "אחרי החצי עונה שלך במכלן, זו השנה שאתה חייב להמריא בה שוב", הוא אמר. ברדה ודראפיץ' ידועים ככאלה שבמהלך השיחות שלהם עם השחקנים, מציבים מטרות שלא מסתכמות רק במספרים: כמות בעיטות מתוך הרחבה, כמות כניסות לעומק וכמות תנועות כפולות ברחבה – אלו המשימות שניתנו לבצ'יראי.

בצ'יראי חוגג את השער נגד קריית שמונה. פחד לא להירדם בלילה (אודי ציטיאט)
בצ'יראי חוגג את השער נגד קריית שמונה. פחד לא להירדם בלילה (אודי ציטיאט)

ההתחלה הייתה טובה, עם צמד שערים באשדוד, אלא שאז נפצע בצ'יראי נגד הפועל באר שבע והוחלף במחצית הראשונה, כשבמהלך הפגרה הוא זומן בכל זאת לנבחרת מונטנגרו, רק כדי לשבת על הספסל ולהכשירו: במשחק הראשון הוא נח מול סרביה, אך בשני תופקד כקפטן ובישל ב-1:4 המרשים על ליטא. בנתניה מספרים שמרוב שהיה להוט לשחק, בצ'יראי מימן בעצמו את הטיפולים שעבר אצל "המכשפה הסרבית", טיפולים שמגיעים לסדר גודל של כמה אלפי יורו.

בחזרה לנבחרת: ב-2009, ולמרות שנולד בקוסובו, החליט בצ'יראי להיענות לבקשת הנבחרת המונטנגרית ולשחק במדיה. הוא הסביר שזו המדינה בה הוא נולד, לפחות מבחינת הכדורגל. את הופעת הבכורה ערך במוקדמות גביע העולם 2010 נגד אלופת העולם איטליה ב-28.3.2009. רצה הגורל, והגרלת מוקדמות יורו 2020 שנערכה, זימנה לו מפגש מול המדינה בה נולד. "הבקשה היחידה שלי הייתה לא לפגוש את הנבחרת בה נולדתי", הוא אמר בראיון במונטנגרו לאחר ההגרלה שנערכה בחודש שעבר. "זה יהיה מרגש עבורי כי אני והמשפחה שלי נולדנו שם, אבל אני מתרכז רק במובן הספורטיבי. עקבתי אחרי קוסובו בליגת האומות ויש להם עתיד". ומה בנוגע לפנייה אפשרית לייצוג המדינה בה נולד? "אני לא מסתיר את זה שאף אחד מקוסובו לא פנה אליי. אני בן 31, וכבן אדם שהתחנך במונטנגרו, אני אתן את המקסימום בנבחרת הזאת".

"הוא אולי לא כוכב גדול כמו מירקו ווצ'יניץ' ששיחק ברומא וביובנטוס, כמו סטבן יובטיץ' ששיחק בפיורנטינה, אינטר, סביליה וסיטי או סטפן סאביץ' ששיחק בסיטי ובאתלטיקו מדריד, אבל עדיין הוא שחקן חשוב מאוד לנבחרת והאוהדים חולים עליו. יש לו יותר מ-50 הופעות בנבחרת הלאומית והוא במקום השני בדירוג ההופעות בנבחרת" מסביר מיטרוביץ'.

דווקא כשחזר לארץ, בהשפעת הפציעה, בצ'יראי התקשה לחזור ליכולת שאפיינה אותו בחודש הראשון בנתניה והביקורות בתקשורת החלו. בשלב זה, דראפיץ' התערב ולקח אותו לשיחה: "אתה לא כשיר לחלוטין ובארץ פה ישר מתייחסים לרושם ראשוני. עשית רושם מצוין מול אשדוד ומול מכבי תל אביב, אז אולי כדאי שתנוח". בצ'יראי, באופי בלקני טיפוסי, הגיב: "לא אכפת לי מה אומרים, אני רוצה לשחק".

במדים הלאומיים. מימן בעצמו טיפולים אצל
במדים הלאומיים. מימן בעצמו טיפולים אצל "המכשפה הסרבית" כדי לחזור מהר לכושר (Gettyimages)

והוא שיחק, וחזר להציג את היכולת הטובה: שער ניצחון נגד חדרה, שער נגד הפועל חיפה והשער האחרון והחשוב ביותר אולי, שער הניצחון נגד עירוני קריית שמונה בשבת, ש"העיף" את נתניה למעלה בטבלה. במסגרת אחת המשימות שהוטלו עליו, התגרה בבצ'יראי שי ברדה ואמר לו: "אני רוצה לראות אותך כובש ברגל שמאל, רגל שמאל שלך היא 'למדרגות' בשלב זה". בשבת, לאחר שכבש בשמאל, סימן בצ'יראי לברדה על נעל שמאל שלו. בכלל, בנתניה מספרים על בחור צנוע שמתקשה לקבל מחמאות ובכל פעם שמגיעות כאלה, הוא מנסה להחליף נושא.

ובכלל, אחת המטרות בצירופו הייתה למצוא שחקן בעל יכולת מנהיגות ואכפתיות. אחרי המשחק מול הפועל חיפה, בו הפסידה הקבוצה בצורה דרמטית, פנה בצ'יראי לצוות המקצועי למחרת ואמר: "לא ישנתי כל הלילה". לפני המשחק מול קריית שמונה, הוא הזהיר מתסריט דומה. באותו הרגע אמר לו דראפיץ' בחצי חיוך: "אתה מפחד שלא תישן גם מחר"?

גם אם לא ידברו על זה בגלוי, דראפיץ' וברדה רוצים לראות עונה רביעית ברציפות צמד של שחקני התקפה שלהם כובשים במספר דו ספרתי: בעונת 2015-2016 היו אלה עומר אצילי וניקיטה רוקאביציה בבית"ר ירושלים, ב-2016-2017 וב-2017-2018, היו אלה דיא סבע וערן לוי במכבי נתניה והעונה בינתיים לבצ'יראי חמישה שערים ולגיא מלמד שישה. "הוא אולי נראה קצת לא מהיר, אבל הוא הכי מהיר בקבוצה אחרי יונס מלאדה", מיהרו להדגיש בנתניה.

בין אם יכבוש או לא נגד הקבוצה שמתעניינת בו, בצ'יראי יקבל תזכורת משמעותית למקום בו גדל, כיוון שמאמן הכושר של מכבי דרקו אוברדוביץ' היה גם מאמן הכושר של בודצ'נוסט בה התחיל את הקריירה במונטנגרו. ואם זה לא יספיק כדי להזכיר לו את הדרך שעבר והיכן התחיל לשחק, יהיו אלה אוהדי מכבי נתניה, ששיר השחקן של בצ'יראי הפך ללהיט ביציעים וינוגן שוב בשני על פי הלחן של הסדרה "בית הניר". "קוראים לו פאטוס, הוא מונטנגרי", הם שרים. והוא עונה. על הדשא.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי