קבלן תארים עם תדמית בעייתית: הכירו את אנתוני אנאן

אנתוני אנאן
אנתוני אנאן | Gettyimages

בנורבגיה הוא זכה בשלוש אליפויות ונבחר לשחקן השנה, כשנמכר לשאלקה הצהיר שהעדיף להתמודד מול רונאלדו ומסי ונכשל גם בהולנד ובספרד. הכירו את קשר בית"ר ירושלים, "הילד הרע" שהסתבך גם מול מזכ"ל האום קופי אנאן

(גודל טקסט)
אנתוני אנאן נחשב לאחד הקשרים הגנאים עם הפוטנציאל הגדול ביותר. כמו אפריקאים רבים גם הוא ניסה את מזלו תחילה בסקנדינביה, ודרך הליגה הנורבגית הגיע עד לבונדסליגה ומשם המשיך לליגה ההולנדית והושאל גם לליגה הספרדית, אבל המכנה המשותף לכל העונות שלו בשאלקה, בוויטסה ובאוסאסונה הוא: בכולן הוא נכשל.


אנאן כבר בן 32 ורק עתה הוא זכה, לראשונה בקריירה, להשלים שלוש עונות רצופות בקבוצה אחת: זה קרה ב-HJK הלסינקי הפינית. כעת, כשהוא שחקן חופשי ואחרי שבעבר כבר היה מועמד בין השאר למכבי תל אביב, הוא מגיע לראשונה לישראל וינסה לסייע לבית"ר ירושלים בחוזה עד תום העונה.


כאמור, לאורך שנים רבות סומן אנאן ככישרון גנאי גדול, וככזה הוא זכה להיות בסגל הנבחרת במונדיאל 2010 והיה שותף גם לקמפיין אליפות אפריקה ב-2008 שהסתיים בהדחה בשמינית הגמר, אבל כמעט שש שנים עברו מאז הופעתו הבינלאומית האחרונה – בסך הכל רשם 68 הופעות בהן כבש פעמיים. כבר בגיל 9 גילו אותו בעיירה קייפ קואסט בדרום גאנה, כשדווקא ביום בו צפה בו סקאוט והתרשם ממנו, הוא נעל לראשונה בחייו נעלי כדורגל: "עד אז שיחקתי יחף", סיפר.



"אני נראה ביישן וצנוע ורק 1.75 מטר, אבל כשאני מתחיל לשחק אני הופך לילד רע על המגרש", סיפר על עצמו אנאן, שגם מחוץ למגרש זכה לתדמית בעייתית. בנורבגיה למשל, הוא היה מעורב בשערורייה ב-2010 כאשר במשחק של רוזנבורג מול אסלונד (1:1) האשימו אותו שניסה לנשוך את חלוץ היריבה. "לא הייתה לי ברירה, הוא היה הרבה יותר גבוה ממני, אבל האמת שנשכתי רק את החולצה שלו", אמר אחרי התקרית. החלוץ דווקא טען שאנאן מנסה לברוח מאחריות ושהוא פגע בו בלי כדור שלוש פעמים כשהשופט לא ראה, ובתגובה טען הגנאי שהחלוץ העליב אותו.



בימיו הראשונים בשאלקה. בכלל העדיף לעבור לספרד (Gettyimages)


את דרכו בנורבגיה הוא החל בקבוצת סטארט ב-2007, אליה הגיע אחרי שהיה מכוכבי הארטס אוף אוק, הקבוצה הכי מפורסמת בגאנה. בשנתו הראשונה עם סטארט ירד לליגת המשנה והושאל לסטאבק, איתה זכה באליפות ולאחר מכן הצהיר שאין לו כוונה לשחק בקבוצה לאור העובדה שהוא מבוקש באנגליה. הוא אכן נבחן בבלקבורן ב-2008 והרשים את המנג'ר דאז פול אינס, אבל העסקה מעולם לא יצאה לפועל. דווח אז כי גם ארסנל, מנצ'סטר יונייטד, אתלטיקו מדריד ומילאן בעקבותיו והוא זכה להשוואה מחמיאה למייקל אסיין, אבל קבוצת הפאר הנורבגית רוזנבורג הציעה 1.2 מיליון יורו וזכתה בשירותיו. תחת המאמן אריק האמרן הוא נבחר לשחקן השנה בנורבגיה ב-2010, אז זכה באליפות שנייה עם המועדון ושלישית ברצף, ומשם הדרך לליגה בכירה הייתה קצרה.


ואם הוא העיד על עצמו כילד רע על המגרש, גם מחוצה לו אנאן זכה לככב במדורי הרכילות. בתחילת 2018 דרש להתגרש מאישתו גיפטי, בטענה שהוא רוצה לעבור בדיקת DNA כדי להוכיח שילדיו הם למעשה לא שלו. אשתו התראיינה בגאנה וסיפרה בדמעות איך משפחתו ניסתה לשכנע אותו לרדת מהעץ, אבל הוא סירב ועל פי דיווחים החל לצאת עם כוכבת צעירה.


סיפור הזוי עוד יותר קשור דווקא למזכ"ל האום בעבר, קופי אנאן, שהלך לעולמו באוגוסט האחרון. בראיונות בנורבגיה לפני עשור טען הקשר שאנאן הוא אח של אביו ואף סיפר ש"קופי הוא בול כמו אבא שלי ואני גאה בו מאוד, אפילו שמעולם לא פגשתי אותו". באותה שנה הגיע מזכ"ל האו"ם לנורבגיה והבהיר שאין בין השניים שום קשר משפחתי. הכדורגלן נאלץ לסגת מההודאה שמדובר בדוד שלו, ותיקן שזהו דוד של אביו. "קופי בגנאית זה יום שישי ואני נולדתי ביום הזה", הוסיף בניסיון למצוא קשר בין השניים למרות הכל.




תדמית בעייתית גם מחוץ לכר הדשא (Gettyimages)


ב-2010/11 שאלקה החתימה אותו תמורת 3.5 מיליון יורו כמחליפו של לא אחר מאיבן ראקיטיץ', שעבר לסביליה, אבל זה היה בניגוד לרצונו. בראיון בנורבגיה אמר: "שמו אותי על המטוס ואמרו לי שאני עובר לשאלקה ואני דווקא רציתי לשחק בסביליה. רציתי לשחק בליגה של ליאו מסי וכריסטיאנו רונאלדו". פליקס מגאת' היה אז המאמן שהביא אותו, אבל גם הוא הבין במהרה שהקשר לא מצליח להתאקלם ולאחר 12 הופעות בלבד הושאל לוויטסה ההולנדית. ב-2012/13 חתם באוסאסונה כמושאל משאלקה ומאמנו החדש חוסה לואיס מנדיליבר היה בטוח שהביא את השחקן הנכון לקבוצה: "ראיתי את היכולת שלו באימונים. הוא מבין עניין". גם במדיה הוא לא הבריק אחרי ששותף בשישה משחקים בלבד, חזר לשאלקה ושוחרר כעבור שנה עם סיום חוזהו.



בספטמבר 2014 חתם ב-HJK הפינית וכעבור חצי שנה, אחרי שזכה באליפות, חזר בינואר 2015 לגרמניה והצטרף למינכן 1860 מליגת המשנה. המנהל הספורטיבי של הקבוצה גרהארד פושנר אמר עם הגעתו: "יהיה לנו שחקן שיתרום לנו רבות בחלק ההגנתי של הקבוצה", אבל הרומן נגמר מהר מאוד. אחרי ארבעה חודשים הגנאי כבר הצהיר על רצונו לעזוב, זאת לאחר חמישה משחקים רצופים בהם לא התלבש. "אני לא יודע למה אני לא משתלב בקבוצה. אני עושה הכל באימונים ומתאמן היטב ואני לא מתחרט שהגעתי למינכן", סיפר. מאמנו בקבוצה טורסטן פרוהולינג טען אז: "הוא חייב להיות סבלני. בינתיים לא עשה משהו מיוחד באימונים".



אחרי הכישלונות של אנאן בבונדסליגה ובספרד, הוא העדיף לחזור לסקנדינביה ורשם רק שבע הופעות בסטאבק, אותה עזב בפברואר בשביל לחזור למועדון נוסף בו שיחק בעבר – HJK, שהייתה קבוצתו השמינית באירופה ואיתה זכה באליפות בשנתיים האחרונות. אחרי שהסכים לקצץ בשכרו כדי לשוב לקבוצה וסיים את חוזהו, לאחרונה הוא קושר לוואלור רייקיאוויק האיסלנדית, אבל החליט לשנות כיוון ובחר בבית"ר ירושלים.


Tammelasta lähdimme kohti stadia siivoten jälkemme pukuhuoneessa #hjk#veikkausliiga#ilvespic.twitter.com/xWDc68WL23

— Markku Peltoniemi (@PeltoniemiM) 26 בספטמבר 2018

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי