לארי קאיודה בראיון: "אולי בסוף הקריירה אחזור לנתניה, אני מקווה"

לארי קאיודה
לארי קאיודה | שחטאר דונייצק, רשמי

חלוצה של שחטאר דונייצק העלה זכרונות לספורט1: "היו תקופות קשות, לא קיבלנו שכר ארבעה חודשים" על מנור סולומון: "הוא כמו אח בשבילי" וגם: ערן לוי, רועי קהת ומנצ'סטר סיטי

(גודל טקסט)

בתקופתו הקצרה במכבי נתניה, לארי קאיודה הפך לאחד הזרים האהובים והגדולים ביותר ששיחקו עבור החולצה הצהובה. החלוץ הניגרי, שמשחק כיום לצד מנור סולומון בשחטאר דונייצק, הגיע לישראל מהארטלנד בעונת 2013/14, אז 'היהלומים' עוד שיחקו בליגה הלאומית. כבר בעונתו הראשונה קאיודה התבלט בליגת המשנה, כבש 10 שערים והוביל את הקבוצה עד לגמר גביע המדינה בו הפסידה לעירוני קריית שמונה וברק בכר. 


גם כשעלה עם הקבוצה לליגה הבכירה, קאיודה לא עצר וכבש 13 שערי ליגה – בעונתו השנייה והאחרונה במועדון. לאחר מכן הניגרי המשיך לקרוע רשתות באוסטריה וינה, משם עבר לגיחה קצרצרה במנצ'סטר סיטי הגדולה, הושאל לג'ירונה ולבסוף מצא את מקומו אצל אלופת אוקראינה שחטאר דונייצק.


מאז שעזב את ישראל לקריירה אירופאית מצליחה, דברים רבים השתנו. נתניה עברה משברים קשים, ביניהם ירידת ליגה, החלפת בעלים ואין ספור קשיים עד שהצליחו למצוא את הדרך חזרה למעמד של אחד המועדונים המובילים בישראל, וכעת, כשהם כל כך קרובים למפגש המיוחל עם הנשיא, מצאנו זמן לדבר ולהעלות זיכרונות עם כוכב כדורגל ששמר פינה חמה בלב למועדון הצנוע ולא פוסל חזרה בעתיד.



מככב בשחטאר (AFP)


לארי, מכבי נתניה ואתה עברתם הרבה. מה דעתך על כל מה שקורה שם?
"מכבי נתניה קבוצה מדהימה. זה לא היה קל לבוא מהליגה השנייה לראשונה והייתה לי תחושה שתהיה לי עונה טובה. הייתה לנו רוח קבוצתית מדהימה וזה היה דבר הכי חשוב. אני הייתי גאה להיות אחד השחקנים הבולטים שם. כשהיינו בליגה השנייה העפלנו לגמר וזה לא היה קל. אני עדיין עוקב אחרי המשחקים שלהם ואני מקווה שהם יעפילו לגמר ואז יניפו את הגביע. אני גאה במה שהם עושים ואני רואה שיש להם עונה טובה ושחקנים טובים עד עכשיו. אני רוצה שהם יזכו. אוסטין אג'ידה הוא השוער של חדרה? הוא גם ניגרי ואני זוכר אותו. הוא היה בהפועל ב"ש שהייתי בארץ לא? אני זוכר אותו. הוא שוער טוב אבל במשחק הזה אני עם הקבוצה שלי. אני יהלום לנצח".


מה הזיכרונות שלך מאותו קמפיין בגביע המדינה?
"היו לנו כמה משחקים קשים. אני זוכר את חצי הגמר מול מכבי פ"ת. הבקעתי את השער השני, מבישול של שריקי? אני עדיין זוכר! זה היה זיכרון מדהים עבורי.


סלחת ליוסי מזרחי על החילוף ההוא, שאז הוחלפת בגמר בדקה ה-71?
"אני זוכר את זה. הוחלפתי. הקהל לא אהב את זה אבל מה יכולתי לעשות. הפסדנו אחרי זה את הגמר. אני זוכר את הטירוף בגמר עם הרבה אוהדים מק"ש אבל לקהל של נתניה היה רוב. היה משהו כמו 20,000 אוהדים של נתניה. אם סלחתי ליוסי? כן. אני חייב לו הרבה ממה שאני היום. למה הוא החליף אותי? אני לא יודע, אולי כי כמה דקות לפני הגעתי למצב טוב וניסיתי להקפיץ מעל השוער. זה הכדורגל. אני יודע ומאמין שעד היום הקהל של נתניה זוכר את לארי קאיודה".



יוסי מזרחי. תרם לו הרבה כשחקן (דני מרון)


איך אתה מסכם את התקופה שלך בנתניה?
"היו תקופות קשות, כמו תקופות שלא קיבלנו שכר ארבעה חודשים, אבל תמיד נתתי את כל כולי למועדון. הבקעתי, בישלתי והיה חשוב לי להשאיר את הקבוצה בליגה. אני זוכר משחקים טובים שלנו נגד מכבי ת"א, ניצחנו גם את ב"ש (2:4) וזה היה אחד המשחקים הטובים שלי. אני שמח בשביל הכדורגל הישראלי שאני אוהב, ושמחתי גם שיש פה שחקנים כישרוניים כמו מנור שבא לפה, הוא שחקן מצוין. הרבה שחקנים ישראלים יוצאים לחו"ל ומבחינתי הם כדורגלנים מצוינים".


אתה עוקב אחרי הקבוצה?
"ראיתי עכשיו את המשחק נגד מכבי פ"ת בגומלין הגביע. הם הבקיעו בדקה ה-90 ושמחתי. הם שיחקו בצורה פנטסטית ועבדו קשה. יש לי חברה בשם גליה, אוהדת הקבוצה. היא סיפרה לי על אייל סגל. היא לפעמים מעדכנת אותי כי חשוב לי לעקוב אחרי הכדורגל הישראלי ונתניה. זה חשוב, כי אני זוכר כמה בעיות היו פה בקבוצה. באותה תקופה ערן לוי דיבר עם כולם לפני משחק הגביע ואמר לכולם שזו לא תקופה קלה לשחקנים. הערכתי את הבחור הזה. אני זוכר את גבי ושמחה, אנשים נהדרים. זו הסיבה שאני רוצה לבקר בישראל. הרגשתי שם כמו בניגריה. אני זוכר שכשאשתי רצתה לחזור ארצה בעונה הראשונה, שמחה עשתה בשבילה הכל. גם ערן לוי עזר לי, שריקי גם. אני זוכר שהילד שלי נולד בבית החולים "לניאדו".


לפני שנתיים היו שמועות שתחזור, כמה זה היה קרוב למציאות?
"שמעתי על הפרסומים הללו, אבל זה לא היה אפשרי לחזור. זה רק היו פרסומים בתקשורת. אולי כשאסיים את הקריירה אוכל לחזור לנתניה, אני מקווה. זה תלוי בהרבה דברים: גם כסף, גם מצב מקצועי. למעשה אני מקווה לבוא לצפות במשחק אחד של נתניה. אני מנסה למצוא הזדמנות ולעשות את זה, אני מתכנן את זה".



"אולי כשאסיים את הקריירה אחזור לנתניה" (אלן שיבר)


החבר שלך להתקפה, ערן לוי, עזב אחרי מספר שנים. דעתך?
"אני שמעתי על זה. שמעתי שהיה משהו עם המאמנים. קשה לי לשכוח את מה שהוא עשה לנתניה, גם ששילמו כסף וגם שלא. צריך להעריך את מה שהוא עשה לנתניה. הוא עזר לי ולקבוצה המון".


יש לא מעט שחקנים של נתניה שמועמדים לאירופה ולקבוצות הגדולות, מה אתה מציע להם?
"קודם כל, כל אחד עושה את הבחירות שלו. אבל הדעה שלי היא שצריך לכבד את הקבוצה בה אתה משחק ונתנה לך את הבמה. אני לדוגמה, אם לא הייתי משחק בנתניה, אף אחד לא היה שומע עליי. מכבי ת"א, הפועל ב"ש וק"ש רצו להחתים אותי, אבל אני אמרתי לא. זה לא בגלל הכסף, אלא הכבוד למועדון. ההמלצה שלי לשחקנים היא לכבד את המועדון. בסוף הקריירה שלך אנשים יזכרו אותך לפי הכבוד שנתת למועדונים. אתה יכול לשחק גם בנתניה שנתיים, שלוש, ארבע ואז ללכת לאירופה".


שיחקת עם רועי קהת, הוא היה מועמד לנתניה. מה דעתך?

"לדעתי הוא שחקן מצוין. הכל תלוי בנתניה אם היא רוצה לקנות אותו. אני לא יודע את התקציב שלהם, אבל אם הם מחפשים שחקן טוב, הוא האיש".



"רועי קהת שחקן מצוין" (ערן לוף)


מה דעתך על ההשתלבות של מנור?

"הוא כמו אח בשבילי ואני באמת אוהב אותו. הוא שחקן מדהים. השחקן הזה יגיע רחוק והוא יהיה אחד השחקנים הטובים באירופה. הייתי לבד בלעדיו, אבל עכשיו יש לי מישהו שאני יכול לדבר איתו. הוא השתלב מצוין כאן וכבר משחק הרבה. יש 3-4 שחקנים באותה עמדה שלו, ולדעתי הוא הרבה יותר טוב מלפחות שניים מהם. בעונה הבאה אני מאמין שהוא כבר ייכנס ל-11"


כמוך, הוא קיבל הצעה מסיטי, ובכל זאת מצא את עצמו בשחטאר. החלטה נכונה?
"אני חושב שזאת החלטה נכונה, כי גם שחטאר מועדון גדול מאוד. הוא יכול לתת פה שנתיים טובות ולהתקדם לליגות כמו ספרד ואנגליה. הרבה שחקנים עשו את זה לפניו. אני מאחל לו את זה כי הוא ראוי לשם. שם הוא יקבל את הבמה שהוא ראוי לה".


מה לגביך, עשית שנתיים נפלאות באוסטריה וינה והגעת לסיטי. מה אתה זוכר?

"כשחתמתי בסיטי, חשבתי שאקבל את הצ'אנס, אבל היו להם הרבה שחקנים והם נאלצו להשאיל אותי לג'ירונה. אמרו לי: "תלך להשאלה לעונה אחת ואז תחזור אלינו". אמרו לי שאשחק שם בכל המשחקים (בג'ירונה), אבל אחרי כמה משחקים ששיחקתי 90 דקות, למאמן בג'ירונה היו את השחקנים שלו ואני פחות שיחקתי. לא קיבלתי מספיק צ'אנסים. אני לא מסוג השחקנים שיכול להיות כל הזמן בהשאלות. אני מעריך את היכולות שלי. ברגע שהייתה לי הזדמנות לחתום בשחטאר, עשיתי את זה. לשחקן צעיר זה לא כזה טוב ללכת למועדון כמו מנצ'סטר סיטי, אבל זה מה שקרה איתי. היו לי הופעות טובות באוסטריה והם קנו אותי פשוט. היו עליי הצעות מקבוצות כמו ניוקאסל. אוסטריה וינה היו חייבים למכור אותי בגלל המצב הכלכלי וסיטי פשוט הציעה את הסכום הגדול ביותר. אם זו הייתה טעות ללכת לסיטי? קשה לי להגיד את זה, זה לא היה תלוי בי".



"מנור כמו אח בשבילי" (שחטאר דונייצק, האתר הרשמי)


איך אתה מרגיש בשחטאר?

"אני מרגיש פה טוב. בעונה שעברה שיחקתי פה בהשאלה והם אהבו את מה שראו ורכשו אותי. עכשיו קצת קשה לי כי נפצעתי וכשחזרתי, חלוץ אחר בשם אמראו שיחק מצוין וכבש הרבה גולים. קשה להוציא אותו מההרכב. אני מאמין שבעונה הבאה הכל ישתנה. אני מאמין ששחטאר תהיה עבורי מקפצה בחזרה לליגות הטובות ביותר. אני מאמין ב-100% שנראה את לארי קאיודה ברמות הגבוהות שוב".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי