העולם שייך להם: חמשת הצעירים שהצטיינו בשתי הליגות הבכירות בישראל

שחקני מכבי חיפה חוגגים
שחקני מכבי חיפה חוגגים | מאור אלקסלסי

שלמה חיפה על שחקני הפועל ת"א, גורפינקל חזר לחדרה ואיתו גם הביטחון בהגנה, טוראי מסתמן כאחד הזרים המלהיבים, שועה הוכיח את מגוון יכולותיו וארד הוסיף למשחק נקי מטעויות גם בישול. המדור של רום טל דן

(גודל טקסט)
מחזור נוסף בליגת העל הסתיים לו אמש (שני) וכמו בכל שבוע נתייחס לחמשת השחקנים עד גיל 21 (שנתון מקסימום: 1998) שהצטיינו בשתי הליגות הבכירות בישראל. ולקינוח: הכובש הצעיר הבכיר באירופה והשחקן הצעיר ביותר ששיחק השבוע בליגות הראשונות.


מקום 5 – רז שלמה (בלם), הפועל תל אביב (20)
לאחר זימון בכורה בנבחרת ישראל, רז שלמה עבר עוד ערב יציב בהגנת הפועל תל אביב. נכון, יריבתה של האדומים, סקציה נס ציונה, לא הגיעה להרבה מצבים, ועדיין הבלם הצעיר ממשיך לבסס את עצמו כבלם המוביל של האדומים כאשר חילץ תשעה כדורים בבלומפילד, חיפה על חבריו לחוליית ההגנה שאיבדו 23 כדורים ובעיקר הפך את משחק הלחץ הכפול, איתו מזוהה עמיר תורג'מן, לכמעט שלא רלוונטי. לצערו של שלמה, גם הפעם הבעיה לא הייתה בחוליית ההגנה והפועל תל אביב סיימה ב-1:1 עם העולה החדשה. הבלם ימשיך לחכות לניצחון ראשון העונה בכל המסגרות ויקווה להשיג אותו דווקא במצבר של טרנר.


מקום 4 – יהב גורפינקל (מגן שמאלי), הפועל חדרה (21)
הפועל חדרה שינתה את פניה מאז ההצלחה המסחררת בעונה שעברה, שחקנים עזבו, אחרים הגיעו, ניסו אביטן התפטר ואפילו ההנהלה השתנתה. לכולם מצאו תחליף, במקרים מסוימים אפילו לא פחות טוב, אבל בעמדת המגן השמאלי היה מדובר בסיפור שונה לגמרי. למעשה המגן השמאלי הייתה העמדה היחידה בהרכב של ניסו אביטן בה לא תופקד שחקן קבוע, יהב גורפינקל ומקס גרצ'קין נאבקו על מקומם בכל משחק וקיבלו כמות דקות כמעט זהה. בקיץ כל אחד מהם סיים את תקופת ההשאלה ובמקומם הוחתם אשרף רבאח מאחי נצרת. נכון למשחקי גביע הטוטו ולצמד משחקי הליגה, רבאח עדיין לא מוכן לליגת העל מבחינה פיזית וטכנית כאחד והוא היה נקודת התורפה ב-11 של אורי גוטמן. עם שובו של גורפינקל, הביטחון בחולייה ההגנתית חזר לחדרה, גוטמן הצעיר עבר למערך של ארבעה שחקני ההגנה ו-ויתר על כדורים ארוכים לעברו של לוסיו. זה נגמר עם 0:4 גדול על הפועל רעננה וגורפינקל יכול להיות מרוצה מההופעה המחודשת בחדרה, בעיקר בזכות השינוי התפיסתי שעשה במועדון.


מקום 3 – טוראי סיהאו (קשר), סקציה נס ציונה (19)
מאז החתמתו של איגביני יעקובו במכבי חיפה עברו 20 שנים בדיוק. החלוץ הניגרי הגיע למועדון מהכרמל בגיל 17 בלבד תמורת 300 אלף דולר ונחשב כגדול הזרים בליגת העל ולאחד המשפיעים בתולדות הכדורגל הישראלי. למרות שעבר כל כך הרבה זמן, עדיין בכל קבוצה מפנטזים על 'יעקובו חדש' – יהלום לא מלוטש שמגיע בגיל צעיר ועם עבודה נכונה יהיה אפשר למכור אותו במיליונים. מכבי תל אביב הצליחה במשימה באופן חלקי עם עמנואל מאיוקה, מוסא קונאטה ומאוויס צ'יבוטה, אך בחיפה לא הצליחו לשחזר את ההצלחה. זה לא שהם לא ניסו, כי ירו בלו, מרלון דה חסוס וכמובן אוסיי ראנספורד הגיעו בגילאי העשרה כדי למלא את המשבצת של הזר הצעיר והמבטיח, אך אחד מהם לא היה קרוב לממש את הפוטנציאל שלו. כעת, אחרי שני עשורים, טוראי סיהאו עשוי להחזיר את התקווה לירוקים. הקשר הגמבי בן ה-19 נרכש הקיץ מבית"ר נס טוברוק והושאל לנס ציונה, מראה יכולות נהדרות על המגרש ונכון לשלושת המחזורים הראשונים, מדובר באחד הזרים המלהיבים שהגיעו הקיץ. טכניקת המסירה עדיין זקוקה לשיפור, אבל הוא מצליח לבלוט בשני פרמטריים שחסרים במיוחד לשחקן הישראלי – כוח מתפרץ ותנועה ללא כדור, צמד היכולות האלו יכול להפוך את הקשר לאחד הזרים האיכותיים בליגה. בשבת כבש את שערו הראשון העונה נגד הפועל תל אביב ואם ימשיך כך, הוא ישוב לחיפה כבר בעונה הבאה.



טוראי זוכה לכבוד אחרי השער ההיסטורי של סקציה (דני מרון)


מקום 2 – ירדן שועה (חלוץ), מכבי חיפה (20)
פעם במספר מחזורים ובפרקים מסוימים, ירדן שועה מוכיח כשמתחשק לו, הוא יכול להיות השחקן הטוב בליגה. אחרי שלושת משחקי הליגה הראשונים החלוץ עדיין ללא שער או בישול, אבל זה לא צריך להשפיע עליו. במשחק נגד קריית שמונה הראה את ארסנל היכולות שלו, חכמת משחק, מסירות עומק, ירידה לקו שני כדי לרווח את המשחק ויכולת כדרור שרק מנור סולומון יכול להתחרות איתו בכדורגל הישראלי. לנבחרת ישראל אנדי הרצוג זומנו שלושה ילידי 1999 – מנור סולומון, רז שלמה ואילון אלמוג ואם העניינים הצבאיים עם שועה יסתדרו, הוא יהיה השחקן הבא. בעונה שעברה הוכיח כי הוא גם כובש מחונן כאשר הפך לשחקן בן העשרה הראשון מאז טוטו תמוז ב-2007, שהבקיע מעל 10 שערים בעונה והשנה חובת ההוכחה תהיה עליו, כי על היכולת אין עוררין, הוא רק צריך לשמור עליה לפרק זמן ארוך יותר.



שועה. רק צריך לשמור על היכולת לאורך זמן (מאור אלקסלסי)


מקום 1 – עופרי ארד (בלם), מכבי חיפה (21)
אם מחשיבים את המושאלים, עופרי ארד הוא השחקן הרביעי של מכבי חיפה בדירוג השבועי וזוהי בשורה משמחת לצוות המקצועי של הירוקים. קפטן הנבחרת הצעירה ממשיך בגרף השיפור מאז העונה שעברה ומלבד משחק יציב בהגנה, רשם בישול נהדר ליובל אשכנזי. הבלם הצעיר, לעומת לא מעט שחקנים בעמדתו בישראל מודע למגבלותיו ובעזרת הבנת משחק טובה מצליח לטשטש אותן. המבחן האמיתי של ארד יהיה לאחר שישחק באופן קבוע במערך של ארבע שחקני הגנה, כי במוקדם או במאוחר, תחת מרקו בלבול או מאמן אחר, מכבי חיפה תחליף שיטה וכדי שארד ישמור על מקומו בהרכב של חיפה, הוא יצטרך להוכיח כי הוא מסוגל לשמור על החלק האחורי של הירוקים, ללא סיוע של שחקן הגנה נוסף.



ארד מול שרידאן. יודע לטשטש את מגבלותיו (מאור אלקסלסי)


חלק ב', אירופה
הכובש המצטיין: דוניל מאלן (גיל 20, חמישה שערים)
קבוצה: פ.ס.וו. איינדהובן (הולנד)


מאיפה כדאי להתחיל? אולי צריך לציין קודם כל ששמו של דוניל מאלן עלה לכותרות כבר בשבוע שעבר לאחר שכבש בהופעת הבכורה שלו בנבחרת הולנד ב-2:4 הענק על גרמניה ומספר ימים לאחר מכן פתח לראשונה בהרכב נגד אסטוניה החלשה. אפשר לרדת עוד קצת על ארסנל שמכרה אותו לסגנית אלופת הולנד תמורת 600 אלף יורו בלבד או ישר להתייחס למשחק ההיסטורי באצטדיון פיליפס. דוניל מאלן התעלל בוויטסה עם שער ברגל ימין, שניים עם הראש, קינח עם צמד פנדלים והפך לשחקן השלישי בלבד שכובש חמישייה בליגה ההולנדית אחרי קוון דילן (1959) וברט תיאוניסן (1964) וכמובן שהוא גם הצעיר מכולם שעשה זאת. כל מילה נוספת עליו רק תמעיט מההישג ההיסטורי של הכישרון ההולנדי וכנראה ככל שהעונה תתקדם אוהדי התותחנים ייזכרו פעם נוספת בארסן ונגר שבעונתו האחרונה על הקווים ויתר על מאלן תמורת סכום מגוחך ולא נתן לו הזדמנות בקבוצה הבוגרת.



חמישייה ראשונה בהולנד מאז 1964 (JEROEN PUTMANS / Contributor)


השחקן הצעיר של השבוע: לוקה סבטיצ'נין (גיל 16 ו-221 ימים)
קבוצה: ווזדובאץ' (סרביה)


בפעם השנייה, הסרבי בן ה-16 הוא השחקן הצעיר ביותר ששיחק ברחבי אירופה. לעומת המשחק לפני שבועיים, שחקן הכנף פתח בהרכב של ווזדובאץ' נגד צ'וקאריצ'קי והוחלף בתחילת המחצית השנייה. בנוסף סבטיצ'נין זומן לראשונה לנבחרת הנוער של סרביה לצמד משחקי הידידות נגד איטליה וגם שם היה הצעיר ביותר על המגרש. יהיה מעניין לראות את קצב ההתקדמות שלו בליגה הסרבית ואם יהפוך לשחקן הרכב לגיטימי בקבוצתו כבר העונה.

#U18 reprezentacija juče je remizirala u prijateljskom elmeču sa selekcijom Italije (0:0), a naš Luka Cvetićanin bio je jedan od najboljih pojedinaca na terenu i imao nekoliko izglednih šansi da postigne pogodak!

Bravo Cvele Zmaju! #KlubKaoNijedanDrugi#Zmajevipic.twitter.com/q6UeEGCgmD

— FK Voždovac (@FKVozdovac) 10 September 2019

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי