מקס הזועם: כך טיפס גרצ'קין מנערי צפרירים חולון לצמרת

מקסים גרצ'קין
מקסים גרצ'קין | דני מרון

ההמלצה של דרסיליה, השיחה עם בן מנספורד, ההסכם החשאי עם מכבי ת"א והשיחה עם בניון ששינתה כיוון. פעם ההורים שלו הלכו קילומטרים ברגל כדי לראות אותו משחק. היום הם יכולים להיות גאים

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

רגע לפני שהוא עומד בפני הצומת המרכזי בקריירה שלו, מקס גרצ'קין זומן בקיץ למשרדו של בן מנספורד. החוזה הסתיים ומכבי תל אביב הייתה צריכה להחליט האם היא רואה בו את המגן השמאלי הבא שלה, אולי גם של הנבחרת. הדרך למשרדו של מנספורד לא הייתה ארוכה, אבל היא הייתה מלווה בלא מעט מחשבות. ההצעות החלו לזרום, הסוכן שלומי בן עזרא הביא הצעות והדרך למועדון הבא כבר הייתה סלולה. מנספורד ישב על הכורסא והסתכל על ידי הצעיר שיושב מולו. "תראה, מקסים, על העמדה שלך כרגע יש לי את סאבוריט ודוידזאדה. הם שני באנקרים בסגל, בלטקסה אמור לחזור אלינו. אתה מבין שיש לנו עומס על העמדה הזאת", פתח מנספורד את השיחה.

גרצ'קין, שידע שהוא מחזיק בהצעות בקבוצות אחרות, לא ויתר. "אני לא רוצה ממך שום דבר, רק תן לי להתחיל את האימונים ולהיאבק", ענה הילד, בתגובה לא אופיינית לשחקן שסיים חוזה וחופשי ללכת. "אז אני רוצה להיות הכי אמיתי שאפשר. המאמן מחזיק מהם. אני יכול להאריך את החוזה, אבל תצא בהשאלה. שוב". גרצ'קין, שבאותם ימים התייעץ עם הסוכן מה לעשות, הבין את המסר. "אני לא רוצה לצאת שוב בהשאלה", הבהיר למנספורד. "אז בוא נמצא דרך שתועיל לכולם". מכאן, הדרך ליעד הבא שלו הייתה סלולה.

שלא תטעו, השיחה הכנה עם מנספורד לא הובילה את מכבי תל אביב, היריבה שממנה לקח את גביע הטוטו ביום שלישי, לוותר עליו. לא הרבה יודעים, אבל גרצ'קין עזב העונה את מכבי תל אביב אחרי שמנספורד החתים אותו על הסכם שמקנה לו זכויות על הכרטיס שלו בעתיד. בית"ר ירושלים של היום מחזיקה בכרטיס השחקן שלו, אבל לפי ההסכם עם האלופה, היא תצטרך להפריש שליש ממכירתו העתידית, אחרי שכבר דרשה ממנו לחתום על הענקת מחצית מזכויות הכרטיס וקיבלה תשובה שלילית. גם בבית"ר מודעים להסכם הזה. גרצ'קין, הסביר מנספורד באותם ימים לאנשי מכבי תל אביב, הוא פוטנציאל מכירה ענק.


מנספורד. שיחה כנה עם השחקן (אודי ציטיאט)

כדי להיכנס לראש של הילד, רק בן 23 למי שסופר, כדאי להבין מה קרה לו עוד קודם, כשחקן נערים. הוריו גרו בחולון, ללא אמצעים, ונאלצו להגיע לאימונים בקריית שלום. "כן, ברגל", מזכיר לנו גורם במכבי תל אביב שהכיר אותו מהתקופה ההיא. "בהתחלה חשבנו שהם לא נוסעים בשבת, אבל הסתבר שאין להם אמצעים. מדהים כמה ההורים שלו הקריבו למענו. הכל מתחיל מחינוך, לא פלא שיצא להם בן כזה".

גרצ'קין החל את הטיפוס לצמרת המגנים הישראלים בגיל נערים. הוא נרכש מצפרירים חולון בנזיד עדשים, 50 אלף שקל. הממליץ: גיורגי דרסיליה. למאמן שהגיע לראות וקלט אותו קוראים זיו אריה, כיום מאמן קטמון, שאימן אותו לאורך כל תקופת גיל הנערים והנוער, והבהיר למכבי תל אביב כבר אז: מדובר בשחקן עם פוטנציאל בוגרים.

העונה הנוכחית היא עונת מעבר. העונה החולפת הייתה עונה פריצה אצל ניסו אביטן, מאמנו לשעבר, בהפועל חדרה – ההשאלה האחרונה שלו ממכבי תל אביב אחרי עידן הלאומית, אז הוא נדד בין הפרויקטים של מכבי תל אביב ברמת השרון של עוזר המאמן שלו בהווה, חיים שאבו, ובית"ר תל אביב רמלה של עמיר תורג'מן. כאמור, אביטן הוא זה שהביא אותו לחדרה.


גרצ'קין חוגג במדי בית"ר ירושלים. המומחים צופים לו עתיד ורוד (דני מרון)

"הוא שיחק ברמת השרון כשראיתי אותו. מאוד התלהבתי, אז רשמתי אותו בפנקס. כשהגענו לליגת העל, אמרתי שאני הולך עליו", סיפר אביטן השבוע. "יש לו מוסר עבודה מאוד גבוה. הוא רוצה ללמוד ולעבוד כל הזמן. שחקני כדורגל טכניים ויצירתיים לא רוצים ללמוד, אבל הוא? הוא השתפר הגנתית. הוא הלך אצלי קדימה. יש לו איכויות, גם מהירות. הוא רזה, אבל לא חלש פיזית. צנום יחסית, אבל הוא לא פוחד ממאבקים. יש לו בעיטה טובה, לצערי בעיטה טובה גם בימין כי הוא הבקיע נגדי בגביע הטוטו. רציתי אותו בהפועל תל אביב. אבל מה לעשות, בית"ר ניצחו אותנו בסכומים. הוא יצליח בבית"ר, הם עשו אחלה רכש".

את השיחה שבה בישר לו על המעבר לבית"ר, אביטן מתקשה לשכוח. "אני אוהב את כל השחקנים, אבל יש כאלה שיש לי איתם חיבור מעבר. כשהוא החליט ללכת לבית"ר, הוא התקשר והתנצל במשך חצי שעה", משחזר אביטן. "זה קטע, אבל אמרתי לו שאני מבין. זה חלק מהחיים. הדרכים שלנו, אני מקווה, עוד ייפגשו בעתיד".

בחדר ההלבשה בבית וגן, אין עליו עוררין. "לא תמצא בעיות משמעת. הוא מתאמן ברמה הכי גבוהה, וכמה שזה נשמע מפתיע יש לו יכולות פיזיות גבוהות מעבר לטקטיקה והמהירות", אמר לנו השבוע גורם במועדון. "המינוס היחיד שלו הוא שאין לו מספיק ניסיון, הוא די טירון בקטע הזה. אבל מה אתה מצפה משחקן שצומח? זה די ברור שהוא יגיע הכי רחוק שאפשר. בעיקר בגלל המשמעת והאופי הנהדר שלו".


גרצ'קין בחדרה. ניסו אביטן האמין בו והתחבר אליו (דני מרון)

את תחילת הדרך שלו עשה גרצ'קין כשחקן כנף ושיחק כמעט בכל התפקידים בקישור. ההסבה לתפקיד המגן הגיעה בשלב מאוחר יותר, אצל אריה, שהבין כי הפוטנציאל גדול מאוד. "אתה יכול לשחק בכל עמדה, חוץ מבלם", אמר לו אז אריה. החיסרון הבולט בגיל הנערים, סיפר לנו אחד השחקנים ששיחק איתו, היה חוסר ביטחון במקרים שהוא ישב על הספסל. ארבע שנים עברו, ונראה כי חוסר הביטחון רחוק מלאפיין אותו. גרצ'קין, מספרים בבית"ר, הפך לא רק לשחקן עצמתי, אלא מילד לבחור עם הרבה ביטחון.

אביטן אולי לא יודע, אבל את הקרב בין בית"ר ירושלים להפועל תל אביב גרצ'קין לא הכריע לבדו. אחרי עונת השיא אצל אביטן, הוא קיבל את הטלפון שגרם לו לקבל את ההחלטה. על הקו היה אז אליל נעוריו, יוסי בניון. "מדובר בדמות שהוא מעריץ, אז לא היה ספק לאן הוא יילך", סיפר השבוע גורם בבית"ר. "כשהוא הבין שבניון הוא הגורם המקצועי הבכיר, הוא חתם. רוני לוי עדיין לא היה בקבוצה, אבל ברור שבניון התייעץ איתו. האור הירוק הגיע מכל הכיוונים, וככה הוא הגיע אלינו".

מחר, במשחק מול קבוצת נעוריו, גרצ'קין יחזור לשיחה ההיא עם מנספורד. הזכיה בגביע הטוטו וניצחון בליגה, ייתנו לו לא מעט דחיפה, ואולי עוד כמה נקודות זכות אצל לוי ובניון. הצלחה שלו, מזכירים מקורביו, היא גם הצלחה של מנספורד. אחרי הכל, הוא השקיע לא מעט זמן כדי להבטיח לעצמו כספים ממכירה עתידית. גם זה, אמר לנו השבוע מקורב להנהלת מכבי תל אביב, עוד יגיע.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי