העולם שייך להם: חמשת הצעירים שהצטיינו בשתי הליגות הבכירות בישראל

עופרי ארד
עופרי ארד | מאור אלקסלסי

הפנטזיונר של מכבי ת"א שעובר סטאז' מוצלח בליגה הלאומית, החלוץ שעשוי לפרוץ דווקא בעונה קשה של נתניה והקשר שנעלם מהראדר לאחרונה אך חזר בגדול. וגם: הצעיר של ליון שרשם היסטוריית ענק. המדור של רום טל דן

(גודל טקסט)
מחזור נוסף בליגת העל הסתיים לו וכמו בכל שבוע נתייחס לחמשת השחקנים עד גיל 21 (שנתון מקסימום: 1998) שהצטיינו בשתי הליגות הבכירות בישראל. ולקינוח: הכובש הצעיר הבכיר באירופה והשחקן הצעיר ביותר ששיחק השבוע בליגות הראשונות.


מקום 5 – מוחמד אבו פאני (קשר), הפועל חדרה (21)
פתיחת העונה של הפועל חדרה בשנה שעברה הייתה הטובה ביותר של עולה חדשה בתולדות הכדורגל הישראלי וההישג של ניסו אביטן כיום הפך אותו לאחד המאמנים המוערכים בישראל. אורי גוטמן באורח פלא ממשיך את סיפור הסינדרלה של חדרה, עם כדורגל שונה, אך תוצאות דומות. הקבוצה כבר רושמת ניצחון שלישי בחמישה משחקים ולקשר יש תפקיד מכריע בכך. מוחמד אבו פאני שמשחק לרוב כקשר הדינמי ב-5-3-2 של חדרה, קיבל תפקיד מעט שונה. בשל פציעתו של אליאל פרץ והרצון לעלות עם קישור מעובה נגד משחק הלחץ של מכבי נתניה, אבו פאני עלה כשחקן החופשי בהרכב. לעומת משחקים קודמים, הוא היה הרבה פחות מדויק, אבל הוא היה השחקן הצעיר היחיד השבוע שכבש או בישל במחזור הנוכחי וסידר לדידיה קוגבניה את שער הניצחון ואולי לחדרה את המקום בליגת העל בשלב מוקדם מאוד של העונה.


מקום 4 – עופרי ארד (בלם), מכבי חיפה (21)
כנראה שהשער של בני יהודה מעט קלקל את הרושם כלפי משחקו האחרון של עופרי ארד שנתן הופעה מצוינת בסמי עופר. בלם הנבחרת הצעירה של ישראל סיפק עוד משחק טוב מאוד בהגנה וגם היה שותף מלא בהנעת הכדור של מכבי חיפה. ארד, יחד עם ניקו אולסק, הוביל את המחזור במסירות, תיקל באחוזים גבוהים אבל יותר מכל הנהיג את חוליית ההגנה של הירוקים והוכיח שהוא יכול לבלוט גם בקו של ארבעה שחקני הגנה.



אבו פאני. סיפק בישול במחזור האחרון (אריאל שלום)


מקום 3 – יונס מלדה (חלוץ), מכבי נתניה (19)
מלדה פרץ לתודעה של הכדורגל הישראלי כבר לפני שתי עונות, בקבוצה של ערן לוי ודיא סבע. בגיל 18 החלוץ המוכשר סיים את שתי ההופעות הראשונות שלו עם בישול נהדר נגד מכבי חיפה בסמי עופר, ושער יפה לא פחות מול הפועל אשקלון. מאז ההתקדמות שלו נעצרה – לאחר עזיבתם של צמד הכוכבים סלובודאן דראפיץ' ושי ברדה בנו קבוצה יעילה, בה הנוקשות הטקטית ומשחק הלחץ שיחק תפקיד מכריע ומלדה מעבר לכך שהוא לא התקדם בשנה הזאת, הוא רק הלך אחורה. העונה מכבי נתניה פתחה בכאוס אחד גדול ונראה שצמד המאמנים עדיין מחפש את הנוסחה, וכאשר יש חוסר סדר על המגרש מלדה פשוט פורח. שחקן ההתקפה עשה ככל העולה על רוחו על המגרש, הוביל את המחזור עם שבעה דריבלים מוצלחים וסחט פנדל במצב של 0:0 ואם סתיו פיניש היה כובש בפנדל, ייתכן שהיו מדברים על יציאה מהמשבר, שרק החריף בתום המשחק נגד חדרה.


שנתון 1999 נחשב כיום למבטיח ביותר בכדורגל הישראלי מאז 1991 – רז שלמה, אילון אלמוג ומנור סולומון כבר זומנו לנבחרת וירדן שועה נחשב לאחד הכישורונות הבכירים בליגת העל. גם מלדה שלעומת האחרים נעלם אשתקד, פרח מוקדם יותר מחלקם ודווקא בעונה חלשה יחסית של מכבי נתניה, הוא יכול לעשות את הפריצה שלו ולהיחשב בדיוק כמו יתר השחקנים שהזכרתי קודם לכן כמועמד לנבחרת ישראל.



מלדה. יכול לפרוץ דווקא בעונה לא טובה של נתניה (דני מרון)


מקום 2 – אדוארדו גררו (חלוץ), בית"ר תל אביב-בת ים (19)
לאחר עונת השאלה מוצלחת בה כבש הפנמי 13 שערים בליגת העל לנוער ועוד ארבעה שערים בליגת האלופות עד גיל 19, מכבי תל אביב החליטה לרכוש את שחקן ההתקפה מאוניברסיטריו וכמו לא מעט שחקני נוער במועדון, נשלח לעונת סטאז' בבית"ר תל אביב-בת ים מהליגה הלאומית. ההסתגלות לא הייתה מהירה והשחקן פתח בהרכב לראשונה במחזור השישי,. מאז הוא לא יוצא מה-11 של ריימונד אטוולד. במשחק האחרון נגד הפועל ראשון לציון כבש גררו את שערו השני העונה והראה את ארסנל היכולות שלו. מדובר בפנטזיונר אמיתי, דבר שהכדורגל הישראלי נואש אליו בשנים האחרונות, בנוסף הוא שולט בשתי הרגליים ויכול לשחק בכל עמדות ההתקפה.


יש לציין כי סגנון המשחק בליגה הלאומית שונה מאוד משל ליגת ושחקני התקפה מקבלים הרבה שטח כדי לבצע פעולות אישיות, לכן ברור שלא יהיה לגררו קל לבצע פעולות כאלו בליגה הראשונה, ועדיין, הוא אחד השחקנים הכיפיים לצפייה בלאומית ולא צריך למהר לגביו. במכבי תל אביב הוא חתום לשלוש שנים הבאות ועונה נוספת בליגה השנייה יכולה לעשות לו טוב.




מקום 1 – איסמאילה סורו (קשר), בני יהודה (21)
אין ספק שמאז הקדנציה השלישית של יוסי אבוקסיס בבני יהודה, הסגל של השנה הוא הדל ביותר מבחינה איכותית. כאשר היה אפשר לספור בין חמישה או שישה שחקני הרכב ששווים טופ ליגת העל, העונה פרט אמיליוס זובאס ניתן למנות את סורו בלבד. הקשר מחוף השנהב נעלם מעט מהרדאר בשבועות האחרונים אך לא בהכרח כי חווה ירידה ביכולת. הסיבה: שחקנים כמו סורו באים לידי ביטוי בעיקר מול קבוצות יוזמות ונגד מכבי חיפה הציג את המשחק הכי טוב שלו העונה.


סורו היה בכל מקום, חטף יותר מכולם, רץ ללא הפסק ואפילו עבר חמישה שחקנים ירוקים. היכולת של הקשר צריכה לגרום לקבוצות הגדולות בליגת העל לחשוב פעמיים לפני שהן מחתימות אותו – על היכולת אין ויכוח ואין ספק שהוא אחד משחקני הקישור הבכירים בליגת העל, אבל כדי שבאמת יוכל לשדרג את הקבוצה הוא צריך להצטרף לחוליית קישור שיכולה להסתדר התקפית בלעדיו, הוא מאוד שונה בסט היכולות שלו מעלי מוחמד (אוהבים לערוך השוואה ביניהם). סורו לעומתו זקוק לשטח כדי ליצור ונגד קבוצות גדולות בישראל כמעט תמיד משחקים כדורגל נסוג וצפוף.



סורו. בא לידי ביטוי נגד קבוצות שיוזמות (אודי ציטיאט)


חלק ב', אירופה
הכובש המצטיין: מיקל דאמסגארד (גיל 19, שני שערים ובישול)
קבוצה: נורסאלנד (נורבגיה)


לפי דו"ח של מכון המחקר CIES football-observatory באוקטובר 2018, נורסאלנד הייתה הקבוצה הצעירה בכל אירופה. תוצאות המבדק של 2019 טרם פורסמו אבל נראה שהמועדון הנורבגי שוב יתפוס את המקום הראשון כאשר ממוצע הגילאים של השחקנים עומד על קצת פחות מ-21 וחצי ובקבוצה יש שחקן אחד בלבד בגיל 30.


מיקל דאמסגארד, כמו לא מעט שחקנים צעירים שמקבלים דקות רבות בקבוצה, מוביל את טבלת כובשי השערים שלה עם ארבעה יחד עם בן גילו איזק אטנגה והמועדון נמצא במקום השביעי, במרחק של שתי נקודות מברונדבי השלישית. בשל אותה פילוסופיה של נורסאלנד, המועדון מבצע לפחות מכירה אחת גדולה בשנה – מתיאס ינסן נמכר ב-5 מיליון יורו לסלטה ויגו, אנדראס סקוב אולסן עבר לבולוניה תמורת 6 מיליון יורו, מרקוס אינגבארטסן שכיום משחק באוניון ברלין, עזב לגנק ב-5 מיליון יורו ומעל כולם אמרה מור עבר לבורוסיה דורטמונד בסכום שיא של 10 מיליון יורו, לנו נותר רק לקנא.


PROSPECT | Mikkel Damsgaard (19) is yet another @FCNordsjaelland product to watch!

Sonderjyske
✅ 90 min
⚽️ 2 goals
️ 1 assist
3 shots on target
3 key passes
⚔️ 2 tackles won

Averages 1.8 key passes & 2 tackles won per game this season. pic.twitter.com/odc0psm4oS

— Football Wonderkidz (@FootWonderkidz) 20 October 2019


השחקן הצעיר של השבוע: ראיין צ'רקי (גיל 16 ו-‭ 62‬ימים)
קבוצה: ליון (צרפת)

הופעת הבכורה של רודי גרסיה בליון לא הלכה חלק, היא סיימה ב-0:0 מאכזב נגד דיז'ון והיא כעת נמצאת במרחק של הפרש שערים בלבד מהמקום המוביל למשחקי המבחן, אבל המאמן עשוי להיזכר בשנים הבאות כראשון שנתן הזדמנות לראיין צ'רקי לשחק בקבוצה הבוגרת של ליון כאשר עלה בדקה ה-83 וכיום הוא השחקן הצעיר ביותר ששיחק באחת מחמש הליגות הבכירות. כבר לפני שנה היה שחקן הרכב בקבוצת הנוער של ליון שעלתה לרבע גמר ליגת האלופות לנוער ואף כבש בניצחון 1:4 על מנצ'סטר סיטי. השנה כבר יש לו שני שערים במפעל האירופי עד גיל 19 ונראה שדרכו לסגל הקבוע של בוגרים מובטחת. אם המאמן החדש התרשם ממנו בשבוע הראשון והעניק לו דקות, ייתכן שזו רק ההתחלה עבור הקשר הצעיר.


@rayan_cherki has become the youngest player in any of the top 5 leagues this season. pic.twitter.com/oJQW8EyJLA

— 433 (@official433) 19 October 2019

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי