אובארוב בריאיון: "יש נסיגה בהתקדמות, גם הישראלים עצלנים"

אובארוב
אובארוב | צילום: מכבי ת"א, רשמי

שוער העבר של מכבי ת"א העניק ראיון גדול ברוסיה ודיבר על יחסיו עם אברהם גרנט ("לפעמים הוא יכול לעבור מולך ולא לומר שלום"), החיים בישראל, הנבחרת תחת הרצוג, בניון, אוואט והקדנציה של זהבי בסין

(גודל טקסט)

אחד השוערים הגדולים בתולדות הכדורגל הישראלי, אלכסנדר אובארוב, מי שעמד בין הקורות של מכבי תל אביב למשך עשור וכיום עובד במחלקת הנוער של הצהובים, ערך ראיון מיוחד ב'סובייט ספורט' הרוסי לכבוד חגיגות ה-90 להולדתו של לב יאשין האגדי ודיבר בהרחבה, על המעבר לישראל, מצבו של הכדורגל הישראלי ועד דמויות מפתח כמו יוסי בניון, ערן זהבי וארבהם גרנט.

מדוע עברת מדינמו מוסקבה למכבי תל אביב ב-1991: "הם רצו אותי הרבה זמן, אבל את התפקיד הגדול שיחק אברהם גרנט, הוא באופן אישי הגיע עד למוסקבה בשבילי. ברגע שהבנתי שלא אשחק יותר בנבחרת, אמרתי למאמן ואלרי גזאייב שלא אשאר כאן לרגע וטסתי עם אלכסנדר פולוקארוב".


השינויים בחייו לאחר המעבר לישראל
: "בעבר תמיד גרנו במועדון בדינמו, אבל כאן המועדון שכר לי דירה בתל אביב, כמובן שבהתחלה היה יוצא דופן".


"אבל כאן המועדון שכר לי דירה בתל אביב, כמובן שבהתחלה היה יוצא דופן". אלכסנדר אובארוב (עדי אבישי)

יחסיו עם אברהם גרנט: "הוא לא רק טקטיקן טוב, אלא גם פסיכולוג מעולה, שהבין את כל השחקנים, לא שציפיתי שיגיע לגמר האלופות, אבל אני מבין איך זה קרה. הוא מקדיש את חייו לכדורגל 24 שעות ביממה, הוא אפילו נסע לארצות הברית כדי לצפות באימונים ב-NBA. לא בכדי הוא המאמן הישראלי היחיד שהצליח באירופה. חוץ מזה גרנט הוא אדם מאוד מיוחד. לפעמים קראתי לו אסטרונאוט כי הוא יכול לעבור ולא להגיד שלום. זה כאילו הוא לא שם לב אלייך. אבל אנחנו עכשיו אנחנו חברים טובים".

ההבדל בין הכדורגל הישראלי לרוסי בזמנו: "כמובן שהוא לא היה ברמה של הליגה בברית המועצות, אין מה להשוות, אבל היו הרבה שחקנים טכניים עם מהירות טובה, הם לא שיחקו כל כך משחק קבוצתי, הם היו יותר אינדיבידואלים. הם משחקים באותו סגנון כמו רב הקווקזים. עצלנים, למרות שהם אולי עצלנים בגלל החום, אני יכול להבין אותם. קשה לרוץ כשיש 40 מעלות בחוץ". 


"הוא מקדיש את חייו לכדורגל 24 שעות ביממה". אברהם גרנט (Gettyimages)

תורמת הזרים מברית המועצות: "הכדורגל הישראלי הוא הספורט מספר אחד בישראל ומלא באצטדיון. הם מודים בעצמה שנהירה של כדורגלנים מברית המועצות לשעבר בתחילת שנות ה-90 סייעה רבות בהתפתחות של הכדורגל המקומי. בדיוק ישראל עברה לשחק באירופה. מכבי תל אביב היה המועדון הראשון ששיחק במוקדמות ליגת האלופות".

הכדורגל הישראלי צמח משמעותית ב-30 השנים האחרונות: "בשבע עד שמונה השנים הראשונות הורגשה התקדמות מדהימה, אך כאשר הסתיימה הנהירה של ילידי ברית המועצות לשעבר, החלה נסיגה קלה. עכשיו הליגה הישראלית מנסה להגיע לרמה האירופית, עם נותני חסות רציניים, החוזים כאן לא רעים. ובכל זאת שחקנים טובים לא ממש רוצים להגיע, אם יש להם אלטרנטיבה באירופה, הם מעדיפים לא להגיע לכאן".


"ערן זהבי עובד קשה באמת" (אודי ציטיאט, וינה)

איך הוא מסביר את הביצועים של ערן זהבי: "אני מכיר אותו היטב, עבדתי איתו בשיתוף פעולה גם במועדון וגם בנבחרת. זה לא מקרי שהוא כל כך מצליח, הוא עובד קשה באמת. את מה שהוא השיג, הוא השיג דרך התדמה ועבודה קשה, הוא מגיע לנבחרת לבד והוא מתאמן בנפרד עם מאמן הכושר שלו".

אם זהבי ישוב לאירופה אחרי החוזה בסין: "בשביל מה? הוא בן 32, לא מזמן הוא תחם על חוזה חדש לפיו הוא יקבל, אם אני לא טועה כ-16 מיליון דולר בשנה, הוא כמו אל במועדון שלו. כולם אוהבים אותו. הוא משחק בשביל הכיף".


"אין לו סיבה לעזוב את סין". ערן זהבי (אתר הליגה הסינית)

מדוע זהבי עזב לסין: "מכבי תל אביב מכרה אותו בכסף טוב, אני לא יודע אם היו לו אפשרויות אחרות, אבל גוונאגז'ו ר.פ. הציעה לו הצעה רווחית והבעלים קיבל אותה. אם כי מקצועית היה מדובר באבדה גדולה".

במירוץ על פרס מלך שערי מוקדמות היורו, במי הוא תומך – ערן זהבי או ארטיום דזיובה: "עבור ערן זהבי כמובן".

האם דודו אוואט, איתו עבד בנבחרת, מיצה את הפוטנציאל: "באופן כללי כנראה שכן. אם כי הוא התחיל טוב מאוד בישראל, זכה באליפות בהפועל חיפה בעונת 1998/99, היחידה בהיסטוריה של המועדון. מיד אחרי האליפות הכושר שלו ירד, עד כדי כך, שכמעט אף קבוצה בישראל לא רצתה אותו. אבל יוסי בניון עבר לראסינג ולקח איתו את אוואט. במשך שנתיים שלוש על הספסל ואז הוא הפך לשוער בכיר בספרד ושיחק 300 הופעות בליגה הראשונה".


"כמעט אף קבוצה בישראל לא רצתה אותו". דודו אוואט (Gettyimages)

כיצד קרה שיוסי בניון נבחר לשחקן הטוב בישראל רק בשנתו במכבי חיפה, על אף ששיחק בצמרת הפרמיירליג: "בישראל הרבה תלוי בעיתונאים, יש כל מיני טרנדים כאלה ואחרים, אבל יוסי בניון לא צריך להוכיח כלום. גם אם הוא לא זוכה לכבוד בישראל, הוא זכה לכבוד באנגליה. מי שלא העניק את השחקן הטוב בארץ, טעה".

נבחרת קרואטיה הגיעה לגמר מונדיאל 2018, מה חסר לכדורגל הישראלי כדי להגיע לכזה הישג: "אין שום שחקן שנחשב לכוכב, והמנטליות שלנו היא לא כזו. אולי זה אותו דבר ברוסיה, נראה שיש הרבה קווי דמיון. אם יש שחקן בן 17 וכולם כותבים עליו שהוא הולך להיות 'הדבר הבא', אז חודשיים לאחר מכן לא תמצא אותו במגרש הכדורגל. לכן אי אפשר לתת הנחות לשחקן צעירים. בנוסף אין לנו סגל מספיק טוב כדי לפרוץ, משהו חסר כל הזמן".


"יוסי בניון לא צריך להוכיח לאף אחד כלום" (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי