"נמאס לי להגיע באמצע העונה ולעשות יש מאין, בא לי לבנות קבוצה שיש בה אופק"

יובל נעים
יובל נעים | אודי ציטיאט

המאמנים הצעירים ("זכותם של הבעלים לקחת את מי שהם רוצים, זה יתבטא בתוצאות"), אלה שפנו לאייל סגל ("תופעה מגעילה") והנבחרת ("בינונית מינוס, עבודה בעיניים"). יובל נעים, עדיין ללא קבוצה, בראיון מיוחד

(גודל טקסט)

ליגת העל יצאה לפגרה, אבל נראה כי כבר ישנו הישג אחד לעומת העונה שעברה: אחרי עשרה מחזורים, רק שני מאמנים פוטרו. אם בשנים האחרונות ראינו תזוזות מהירות יותר, עד כה נראה כי חלק גדול מההנהלות למדו את הלקח והפכו הרבה יותר סובלניות עם תזוזה זו או אחרת. התוצאה היא מספר רב של מאמנים בכירים שאימנו בשנים האחרונות שכעת יושבים בבית ומחכים להזדמנות שלהם.

אחד כזה הוא יובל נעים. נעים בן ה-52 ידע בשנים האחרונות עליות וירידות בקריירה, והמועדון האחרון שלו היה מועדון ספורט אשדוד ממנו פוטר בשנה שעברה לאחר עשרה מחזורים. בראיון מיוחד מספר המאמן על כך שנעלם והוא אינו מאמן כבר חודשים רבים, על מעמד המאמן, שולח מסר לאייל סגל וגם מביע ביקורת נחרצת על נבחרת ישראל.

יובל, נעלמת. למה אתה לא מאמן מתחילת העונה?
"אפשר להגיד שזה מבחירה. היו לי מספר הצעות בתקופה האחרונה ושקלתי את חלקן, אבל זה לא התאים לי. העדפתי לחכות לאתגר שיתאים לי".

באשדוד, הקבוצה האחרונה שאימן.
באשדוד, הקבוצה האחרונה שאימן. "מעדיף לחכות לאתגר" (לירון מולדובן)

בכל זאת, היו שינויים בחלק מהקבוצות בשתי הליגות הראשונות והשם שלך כמעט ולא עלה. זה לא הפתיע אותך?
"לא ממש לא הפתיע אותי, כי נכנסו מספר רב של מאמנים צעירים ומאמנים שלא היו בתכנון למשל לליגה הראשונה. אבל זה המצב, וצריך לחכות לאתגר הבא. בינתיים אני נח ומבסוט מזה".

מה אתה חושב על התופעה הזאת של מאמנים צעירים שנכנסו לשוק וכבר חלקם מאמנים בליגת העל?
"קודם כל, זכותם של בעלי הבית לקחת את מי שהם רוצים, אבל זה יתבטא רק במבחן התוצאה. אני לא מאמין בקיצורי דרך, ולדעתי יהיה להם קשה להצליח וכאשר יהיה כישלון במבחן התוצאה – אותם מאמנים צעירים יוחלפו במאמנים יותר מנוסים".

אולי פשוט יש ירידה במעמד המאמן והבעלים מעדיפים מאמנים צעירים יותר?
"מטבע הדברים, כשאתה לוקח מאמן צעיר ומצד שני יש בעלים דומיננטי, קל לו יותר להעביר דברים ומעט לשלוט עליו. בסופו של דבר מאמן צעיר או מאמן מנוסה צריך להביא תוצאות. אני חושב שצריך לכבד את בעלי הקבוצות ואפשר להתייעץ איתם, אבל ברגע שהמאמן לא יביא תוצאות שום דבר לא יעזור לו".

עם ברק בכר.
עם ברק בכר. "מאמן חייב להיות דומיננטי וללכת בקו שלו" (דני מרון)

איפה עובר הקו בין ייעוץ ושיחה עם בעלים לבין כך שהבעלים קובע למאמן?
"המאמן חייב לקבוע את זה עם הגעתו לקבוצה. הוא צריך להיות דומיננטי וללכת בקו המקצועי שלו, ואם מתפשרים אז המאמן יהיה הראשון שישלם את המחיר".

אולי בגלל זה שאתה מתעקש על הדרך שלך אז אתה לא בלופ של המאמנים עכשיו?
"יכול להיות אבל אני מאמין ביכולות שלי ולא מחכה לאף מאמן בפינה. ברגע שהזמן שלי יגיע, אהיה שם. מחמיא לי שההצעות מגיעות ואני זה שבוחר לסרב. נמאס לי להגיע לקבוצות באמצע העונה ולעשות יש מאין, בא לי לבנות קבוצה שיש בה אופק. אני קורא להגעה שלי לקבוצות מסובכות 'לעשות שקשוקה ממלפפון חמוץ', כי כשאתה מחליף באמצע העונה זה לא פשוט. האהבה הכי גדולה שלי זה לבנות קבוצה, ובעיניי הכי חשוב בבניית הקבוצה זה בחירת השחקנים. אם טעית שם, קשה להצליח".

אולי הסטיגמה שלך כמאמן 'הישרדות' פוגעת בך?
"לצערי קשה מאוד לשנות סטיגמה בארץ, אבל מבחינתי אני לא מוותר על שום אתגר. אני חושב שאני המאמן היחיד שלקח קבוצות בליגה א' כמו הפועל רמת גן והפועל אשקלון והבאתי אותם עד ליגת העל, וגם השארתי אותן בליגה. לצערי, לקבל קבוצות גדולות בכדורגל ישראל זה כמעט בלתי אפשרי ואז יש הרבה קבוצות שכולן מתמודדות. אבל בכל זאת, אני לא מתחרט על כלום ומסופק מהקריירה שלי".

מאמן 'הישרדות'?
מאמן 'הישרדות'? "הבאתי קבוצות קטנות עד ליגת העל והשארתי אותן שם" (דני מרון)

לאחרונה דיבר הבעלים אייל סגל על כך שהרבה מאמנים התקשרו אליו בתקופה שהצוות שלו עובד תחתיו. מה אתה חושב על התופעה הזאת?
"זאת תופעה מגעילה. אני קורא מכאן לאייל סגל לפרסם את השמות של המאמנים האלה, כי זה גועל נפש ופוגע בכל הענף. אותם מאמנים צריכים להבין שככה לא תהיה להם ברכה בעבודה. שוב, הלוואי שסגל יפרסם את שמות המאמנים או הנציגים של אותם מאמנים שפנו וכל המדינה תדע עליהם".

בשנים האחרונות תמיד רצית לבוא עם העוזר שלך אלי לוי. זה מנע ממספר קבוצות לקחת אותך?
"כרגע כל אחד לגופו, וכרגע אנחנו לא ביחד ככה שזה כבר לא עומד על הפרק".

מה אתה חושב על הליגה שלנו העונה?
"אמרתי בתחילת העונה ואני עומד על זה עכשיו – מכבי תל אביב תזכה באליפות. יש לה סגל שחקנים איכותי עד כדי כך שגם אם חמישה שחקנים לא משחקים זה כלל לא משפיע. גם מכבי חיפה נראית פנטסטי עם סגל שחקנים מרשים, ומעבר לזה אני לא רואה קבוצה שיכולה לאיים עליהן. בתחתית זה יהיה הישג גדול אם נס ציונה תישאר בליגה, ושאר הקבוצות יהיו במאבק עד סיום העונה".

שחקני מכבי תל אביב.
שחקני מכבי תל אביב. "גם אם חמישה לא משחקים זה לא משפיע" (דני מרון)

מה אתה חושב על הרמה של השחקנים?
"מבחינת הרמה יש ירידה, ולא סתם הרבה שחקנים ששיחקו בליגה הלאומית הפכו לשחקני ליגת העל לגיטימיים. לצערי אין ייצור של שחקנים חדשים ואין שחקנים צעירים מוכשרים וגם רמת הזרים חלשה מאוד. פעם היו מביאים זרים אדירים כמו וואקמה, היום בכלל לא. ברגע שבחירת השחקנים הישראלים והזרים לא טובה, הרמה מאוד חלשה".

נבחרת ישראל מסיימת עוד קמפיין ללא עלייה. מה אתה חושב על הנבחרת?
"לדעתי הנבחרת משחקת כדורגל בינוני מינוס, והצוות האוסטרי לא קיבל את הנבחרת ולא צריך להמשיך. הייתי רוצה לראות מאמן ישראלי. בכלל, צריך לעזוב את השאלה אם אנחנו מעפילים או לא אלא לקחת את הנבחרת כפרוייקט בו נראה דרך לאורך זמן. אתן לך דוגמה, שיש לנו בכל משחק חמישה שחקני הגנה ואנחנו סופגים לפחות שני שערים. אומרים שרק חמור לא משנה את דעתו, אבל בכדורגל הישראלי הכל אפשרי. עבודה בעיניים".

מתי נראה אותך חוזר למגרשים?
"אני מאמין שאחזור בקרוב, זאת בעיקר החלטה של בעלי קבוצות. יש לי רזומה מרשים ואני לא דוחף את עצמי, ויודע שההצעה הטובה בסוף תגיע אלי".

הרצוג.
הרצוג. "הצוות האוסטרי לא צריך להמשיך" (אודי ציטיאט)

אתה רואה את עצמך אולי מאמן בנבחרות ישראל?
"ברור שזה יומרני מצידי להגיד שאאמן את הנבחרת הבוגרת, אבל מצד שני אני מאוד אוהב שחקנים צעירים אז אני לא פוסל גם לנסות את עצמי בנבחרות הצעירות".

הייתה לך לאחרונה הצעה ממכבי יבנה בליגה א'. זה רלוונטי לגביך?
"אני לא מפחד מאתגרים בכל ליגה, גם בליגה השלישית אבל בכדי שזה יקרה אני חושב שצריך שהעירייה תהיה מעורבת ויהיה חוזה לשלוש שנים, משמע מחשבות לטווח ארוך. היו לי הרבה הצעות גם מהליגה הלאומית, אבל שום הצעה לא הייתה רלוונטית".

לסיום, יובל נעים רואה את עצמו בעוד שלוש שנים ב…?
"במדינה שלנו שלוש שנים זה כמעט הזוי, אבל אני מסתכל על התקופה הקרובה ומאמין שאם נהיה בריאים נמצא את המקום שלנו ונחזור לאהבה שלי, שהיא אימון כדורגל".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי