ככה זה כשיש שניים: על התקופה המאתגרת שעברה על דראפיץ' וברדה

שי ברדה, סלובודאן דראפיץ'
שי ברדה, סלובודאן דראפיץ' | ניר קידר

השיחות ביניהם ("רק אנחנו נעזור לעצמנו"), הפגישות מחוץ לאימונים, החזרה למערך היהלום וההכרה במשבר ("הוכחנו לעצמנו שההתנהלות נכונה"). אחרי שלושה ניצחונות, נתניה תפגוש את מכבי ת"א: "לא נסתפק בשער כבוד"

(גודל טקסט)

ההפסד להפועל ב"ש לפני כחודש הוביל את סלובודאן דראפיץ' ושי ברדה אולי לנקודה הבעייתית ביותר שלהם בארבע השנים שלהם במכבי נתניה. צוות המאמנים, שידע עד כה רק הצלחות בקדנציה המשותפת שלהם, שמע וחווה את הביקורות ומהצד גם ראה איך הדיבורים על מעמדם תופס תאוצה.

דראפיץ' וברדה לא נשברו. עשרות שעות במתחם האימונים, בהן ניסו להבין איך מוציאים את העגלה מהבוץ. הם שמעו את הדיבורים על השינוי באופן בו נהגו על הקווים עד עכשיו: שסלובו עומד על הקווים במחצית הראשונה וברדה ובשנייה, שמעו איך שכחו להם את שלוש השנים המוצלחות וניסו לחזק האחד את השני. המסר: "אף אחד לא יעזור לנו אם לא נעזור לעצמנו".

הבעלים אייל סגל והמנכ"ל ניב גולדשטיין גיבו ונתנו לעבוד. אפילו לא שיחה אחת שדנה במעמדם ובדיעבד, לאחר שלושה ניצחונות רצופים שהוציאו את נתניה מהמשבר לקראת המשחק מחר (שבת החל מ-19:30, ישיר בספורט4) מול מכבי ת"א, לא הרגישו עננה שמרחפת מעליהם.

"כל החלטה שתקבלו, אנחנו נלך איתכם", אמרו להם בשיחות סגורות. "אתם חושבים שצריך לשחק בשיטת היהלום ונפסיד? תשחקו בשיטה הזאת", ציינו באחת הישיבות שנערכות מדי שבוע בין צוות המאמנים למנכ"ל ניב גולדשטיין ולעתים גם בנוכחות הבעלים אייל סגל, בה מוגדרות המטרות למשחק הבא.


זכו לגיבוי מלא במהלך המשבר. דראפיץ' וברדה (עומרי שטיין)

"לא היה משבר מבחינתנו, הרי אנחנו רק במחזור ה-12. עדיין לא עשינו כלום וזה עדיין לא הכדורגל שאנחנו רוצים. חודשים דצמבר וינואר יהיו קריטיים מבחינתנו. להתייחס לזה שיצאנו ממשבר ומהלחץ? יש פה לחץ מהמחזור הראשון ועד האחרון", הסבירו השבוע גורמים במועדון.

בחזרה לצמד המאמנים: דראפיץ' וברדה הבינו שהם צריכים להביא את הביחד. שלמרות כל רעשי הרקע, הביחד והזוגיות זה הדבר החשוב ביותר עבורם. שכוחם באחדותם והמפתח להשארת המשבר מאחור הוא לא להישבר. "במשך שבע שנים עברנו את הכל ונעבור גם את זה", אמרו האחד לשני. "הביחד שלנו חייב לנצח". בינם לבין עצמם השתמשו במשפטים אותם הם אומרים לשחקנים: "בחיים אין רגעים קשים. יש רגעים מלמדים וצריך ללמוד מכל סיטואציה. אנחנו בתהליך ומאמינים שכולנו עושים הכל, אבל כן מאמינים שאפשר לצמוח מהדברים האלה".

וזה לא היה פשוט: השינוי בנוהל המחצית-מחצית הפתיע רבים. דראפיץ' הודיע לברדה על הנעשה, כאשר ברדה הבהיר שמבחינתו, הוא איש מערכת ולמרות השינוי הוא ממשיך כרגיל. לאחר מספר שבועות, שחקנים בקבוצה מעידים שמבחינתם העסקים ממשיכים כרגיל. הם סיפרו שבמחנה האימונים המקוצר בשפיים שנערך לפני כשבועיים, דווקא ברדה היה זה שהעביר את מרבית התכנים המקצועיים. היה בזה מעין מסר: לצד השינוי בנוהל המשחקים, מבחינתנו אין שום שינוי בהגדרות התפקיד.

מעמד המאמנים? "לא היה על הפרק"

"שחתמנו עם סלובו ושי על חוזה לשלוש שנים נוספות, זה נעשה מתוך מטרה להשלים חמש שנים ביחד. מעמדם לא עלה על הפרק כי קבענו DNA במועדון הזה וצוות האימון הנוכחי זה הצוות המושלם לממש אותו. אין סיבה שבגלל חודש אוקטובר רע או כי חלק מהאוהדים השתגעו, שנקטע את זה. אנחנו לא רוצים להתנהל כמו כל הכדורגל הישראלי אלא להתעלם מכל רעש רקע אפשרי. מי שרואה את ההתנהלות ביום-יום ואת חדר ההלבשה מבין, כמו שסלובו אמר: יש מכות בכנפיים או גל גדול אבל החוכמה היא לדעת להתכופף ולעבור אותו. אף אחד לא ציפה שנתחיל ככה את העונה אבל אנחנו שמחים שהוכחנו לעצמנו שהדרך שלנו היא הנכונה", הסביר השבוע גורם במועדון את השתלשלות האירועים במהלך התקופה הפחות טובה.


התנהלות מסוג אחר. דראפיץ' וברדה (אריאל שלום)

אז איך נתניה יצאה מהתקופה הקשה? התשובות לפניכם: לצד מערכת היחסים, דראפיץ' וברדה "שברו" את הראש כיצד להוציא את העגלה מהבוץ וחילקו את עבודתם: בצד המנטלי ובצד המקצועי. בפן המנטלי, הם הגיעו להחלטה ששיחות קשות לא יעזרו במקרה הזה. הם רצו להחדיר את האמונה באמצעות שיחות אישיות, רצו לחזור למקורות-"מכבי נתניה שמחה", כפי שהיה בעונות קודמות. עוד לפני התוצאות, היה חשוב להם לגבש את חדר ההלבשה, להביא את השחקנים אליהם, שלא יישברו. מעבר לשיחות האישיות שמתקיימות כדרך קבע, הם החליטו על צעד שונה: שיחות אישיות מחוץ למתחם האימונים.

לא רבים יודעים, אבל דראפיץ' וברדה לקחו מספר שחקנים לפגישות במקומות רחוקים, סגורים, שבטעות לא תיחשף אליהם התקשורת וניסו לפנות לנפש השחקנים, לראות איך הם מרימים אותם. באותה תקופה גם השחקנים הודו: "צריך לבוא לאימונים ולראות שהכול כרגיל, אבל משהו לא עובד לנו במשחקים".

היהלום חוזר

לצד העבודה המנטלית, אי אפשר להתעלם מהמצב במגרש: נתניה של פתיחת העונה, לא הייתה דומה לקבוצה של העונה שעברה. שיטת המשחק שנוסתה בתחילת העונה לא עבדה ואם סגנון המשחק שנבנה על משחק יותר ממושמע לא עבד, הצמד הבין שהקבוצה הזאת לא יכולה להיות משהו אחר. שמה שהוביל אותה להצלחות היה משחק הלחץ, הכדורגל השמח, שיטת היהלום.

מספיק להסתכל בדף הסטטיסטיקה משלושת הניצחונות האחרונים בהם שיחקו בשיטת היהלום כדי להבין כמה משמעותי המערך לחזרה של נתניה לעניינים: בשלושת המשחקים האחרונים שלה – נתניה בעטה לשער היריבה 49 בעיטות, מתוכן 13 הגיעו למסגרת השער, ממוצע של קצת יותר מ-16 איומים למשחק. המאזן בחמשת המשחקים שקדמו ליציאה מהמשבר עמד על 52 בעיטות לשער שמתוכן 16 למסגרת. קצת יותר מ-10 בעיטות לשער.  ניתן להבין שהקבוצה מסכנת את שער היריבה במערך המוכר קצת יותר מפי 1.5 מאשר במערך הישן.


חזרו למוכר והטוב (אריאל שלום)

לצד שינוי המערך, בנתניה הבינו שהם צריכים להרים את השחקנים המרכזיים שהגיעו בקיץ: הקפטן אלמוג כהן והקשר רועי קהת. הקפטן ספג לא מעט ביקורות בתחילת העונה על תפקודו, אך לפני המשחק מול הפועל רעננה זכה לשיחה עם ברדה ובה פתח בפניו את אשר ליבו. "מהיום אתה מפסיק להתעסק בדברים שאתה לא טוב בהם אלא במה שהוביל אותך לגרמניה", אמר לו ברדה. כהן הנהן בראשו והבין את הצורך בשינוי ומאז הוא מציג יכולת משופרת כשהשיא הגיע בניצחון בשבת שעברה על הפועל חיפה, בו היה אחד מהבולטים במגרש.

גם רועי קהת הגיע כשחקן רכש מבטיח, אבל התקשה להראות את יכולותיו וליישם את האיכות שלו כאחד משחקני הקו השני הטובים בליגה. "לקחנו מישהו, שמבחינה מנטלית היה מרוסק ולא שיחק שנתיים וחצי", סיפרו השבוע בנתניה. בנתניה דרשו ממנו קודם כל לשפר את המספרים ההגנתיים שלו. האמונה נבעה מכך שדרך ההגנה, גם החלק ההתקפי ישתפר. "לאף אחד אין ויכוח שהוא שחקן מצוין. החוכמה הייתה לדבר לראש שלו", סיפרו. "ראו במשחק בשבוע שעבר מול הפועל חיפה, שלמרות שהכדור לא נכנס לו, הוא היה אחד השחקנים הכי מסוכנים במגרש ועשה בדיוק את מה שמצפים ממנו".

אבל עם כל הכבוד לכהן ולקהת, השחקן שמהווה אולי את נקודת הדמיון הגדולה ביותר למשבר של דראפיץ' וברדה בתחילת העונה לזה שחוו בתחילת עונתם בבית"ר ירושלים, הוא כארם ג'אבר. בדומה לאותו משחק בו שלפו את דוד קלטינס מול מכבי ת"א בבלומפילד, גם המגן הימני הצעיר שהגיע מקבוצת הנוער בא משום מקום ישירות להרכב במשחק הקריטי מול הפועל רעננה. בשני המשחקים, ידעו צוות המאמנים שהפסד עלול להוביל לסוף דרכם במועדון, אך החליטו להמר ולזרוק למים שחקן שאפילו לא זכה לדקת משחק אחת לפני כן. התוצאה? זהה. ניצחון שמוציא את הקבוצה לדרך חדשה. הצוות לא ראה את שילובו באופן של קידום צעירים, אלא חיפשו שחקן רעב וג'אבר נראה להם אחד כזה.


השיחה עם שי ברדה טרפה את הקלפים. אלמוג כהן (אריאל שלום)

"הלחם והחמאה זה הפלייאוף העליון"

למרות התקופה היותר טובה, בנתניה מסרבים להסתנוור. "הלחם והחמאה זה הפלייאוף העליון בכל שנה. קודם שניכנס לשם ואז נגיד שעמדנו במטרה. אף שנה שנכנסנו לפלייאוף העליון לא הייתה קלה. אם נעשה את זה גם השנה, בפעם שלישית ברציפות, זה יעיד על חוזקה. יש פה שחקנים שיכולים להציג יכולת הרבה יותר טובה. יש פה גם את המאמנים שהביאו את השחקנים להציג את היכולת המטורפת של העונה שעברה והשנה יש פה את הקבוצה הכי טובה שהייתה פה בארבע השנים האחרונות".

בהתייחס לשחקנים, בקבוצה סיפרו כי כל שחקן קיבל דף מטרות בתחילת העונה ולפיו הוא יימדד בפגישות סיכום תקופתיות שייעשו בסוף הסיבוב הראשון ובסוף העונה. "יש פה שחקנים טובים ואנחנו לא צריכים מהפכות בינואר. נצטרך להחליף שחקן או שניים כדי להשלים את הברגים שחסרים ואז נדע".

מחר, נתניה תוכל לקבל פרספקטיבה לשינוי כשתתארח אצל האלופה מכבי ת"א ותנסה להנחיל לה הפסד בכורה בליגה או לפחות לכבוש שער חובה ראשון לרשתו של דניאל טננבאום, אך בקבוצה לא מסתפקים בזה: "אנחנו מועדון שחושב בצורה ווינרית. לא נרצה לתת להם גול אבל להפסיד 1:4. זה לא ייתן כלום", הבהירו.


במכבי נתניה לא יסתפקו בהפסד מכובד למכבי תל אביב (אריאל שלום)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי